Page 9 of 11

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 12 Jan, 2018 16:27
by KOWALSKI 1
skalman wrote:
KOWALSKI 1 wrote:var köpte du pullaretan bussningarna?

Tja. Hittade det på ebay. En polsk säljar, fick grejerna på 3 dagar :-D



haru monterat dessa än?
gnäggar det mycket från bussningarna? :shock: :o

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Wed 17 Jan, 2018 22:03
by skalman
KOWALSKI 1 wrote:
skalman wrote:
KOWALSKI 1 wrote:var köpte du pullaretan bussningarna?

Tja. Hittade det på ebay. En polsk säljar, fick grejerna på 3 dagar :-D



haru monterat dessa än?
gnäggar det mycket från bussningarna? :shock: :o


Fram är dim monterade och värkar vara tysta och bra.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Wed 17 Jan, 2018 22:09
by skalman
fick i motor och låda i bilen i helgen :-D Image
Image
Image

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Wed 17 Jan, 2018 23:43
by Torsten
Härligt, kul med en uppdatering!

Du får gärna berätta lite om växellådan såsom vilken bil kommer den från och vad är det för grejer som behövs för att få ihop den med en m119?
Och vem är Brantab?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 18 Jan, 2018 13:54
by skalman
Torsten wrote:Härligt, kul med en uppdatering!

Du får gärna berätta lite om växellådan såsom vilken bil kommer den från och vad är det för grejer som behövs för att få ihop den med en m119?
Och vem är Brantab?

Hej. Lådan är tagen från en bmw 320d 2009 e90.
(Gs6-37dz)
Växellåds svepet från orginal lådan fick svätsas över på bmw lådan.
Utfördes av en kille som kallar sig Mad Mange och är känd i drifting kretsen (mycket ducktig kille)

Finnd inget svänghjul som passar vad jag vet iaf.
Så jag utgick från ett volvo rödblock svänghjul som fick borras om med en ny bullt delning.
Stiftades om för att montera en sach 240mm tryckplatta och balancerades.
Montera det sedan utanpå flexplattan/startkransen pga att då kan jag använda mig av mercas orginal triggerhjul som sitter på startkransen/flexplattan.

Finns bilder på svänghul/koppling i projet tråden.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 18 Jan, 2018 22:15
by Torsten
OK, tack för infon!
V8 i 201a är en av många projekt som jag skulle vilja ge mig på. Och skulle det bli av känns det som att manuell låda är givet.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 19 Jan, 2018 19:37
by kimsababy
ett projekt helt i min smak!! blir den kompressor eller turbomatad oxå?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Wed 24 Jan, 2018 15:12
by skalman
kimsababy wrote:ett projekt helt i min smak!! blir den kompressor eller turbomatad oxå?

Hej. Ska sfro regga bilen så får inte göra några ändringar på motorn tyvärr. Men att sätta 8st individuella spjälhus med öppna ttattar och lite vassare kammar har slagit min tanke...

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Tue 24 Apr, 2018 22:25
by Riccardo
Du vill inte sälja ??

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sat 12 May, 2018 07:15
by skalman
Riccardo wrote:Du vill inte sälja ??

Nja snart klar med bilen.
Kanske blir till salu om några år när man blivit sugen på något nytt projekt.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 06 Jul, 2018 08:00
by skalman
Äntligen fått till en vättig styrvinkel med kuggstång.en större kylare är även påväg på platts.Image

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Tue 17 Jul, 2018 08:36
by Winis Mbsca
Grymmt!
Blir perfekt till drifting :P

Ser ut att vara en fin pärla där i bakgrunden (till höger menar jag då :mrgreen: )

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 22 Jul, 2018 08:18
by skalman
Winis Mbsca wrote:Grymmt!
Blir perfekt till drifting :P

Ser ut att vara en fin pärla där i bakgrunden (till höger menar jag då :mrgreen: )


He he ingen drifting, då kommer jag bara köra sönder den :lol:

Bilen till höger är en 190sl 1956.
Mycket fin och trevlig bil :-D

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 22 Jul, 2018 08:22
by skalman
Image behövs 30mm spacers bak för att ddt ska se bra ut

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Mon 15 Oct, 2018 14:22
by skalman
nu är bilen igång med M119 V8 an. Behöver lite justering av sprutet.
Börjar se ett slut på detta projekt nu :-D