Page 1 of 3

Psychos andra W245

Posted: Wed 04 Feb, 2015 23:10
by psycho
Har ägt denna B-klass ett tag nu och tänkte att det är dags att börja modda lite försiktigt. Fick tag på den i Stockholm och det vart en snabb affär då den hade 9000 mil på mätaren och mycket utrustning. Visa av erfarenheten av den förra fd taxin så trodde jag i min enfald att detta skulle vara ett bra köp... Det första jag gjorde var att åka hem till Chris och tömma felkoder mm. Kan ju säg att det var ett gäng... men inget som var allvarligt. Jag prutade 5000:- för att adaptiva strålkastare gav felkoder. Men med lite tålamod och programvara så fick vi fart på kurvljus mm. Så var denna bil bättre en den förra? NEJ, det tog 9 mån sen rasade elektroniken i CVT-lådan. Det saknades en stämpel på "rätt verkstad" samt att bilens mätarställning var vid tillfället 10400mil... Ingen hjälp från MB som ville ha 26 000:- för att fixa lådan. Dock så fick jag bra rabatt på Vehobil i Karlstad, men valde att köra på MB-service som löste problemet. Så alla "stylingpengar" försvann där. Nu har jag emellertid fått tag på lite trevliga uppdateringar. DRL från MBSCA-shopen samt original belysta instegslister. Sen kommer det nog att bli ett par snygga fälgar till sommaren och uppdatering av billjudet. Bilen fungerar som dagis och aktivitetsracer och det jobbet gör den bra. Skönt att parkera gratis och bra sikt runt då man sitter högt. En bra bruksis helt enkelt förutom kvaliteten... Blir det ytterligare en större reparation så får den sparken.
Bra utrustad dock:(utöver det vanliga som elhissar, farthållare mm)
- Svensksåld
- Elstyrda framstolar i delläder, alpha grey
- Active park assist
- Parkeringssensorer
- Audio 20 med blåtandstelefoni
- Larm
- Stora kliman med restvärme
- Bixenon som följer rattutslag samt kurvljus
- komfortpaket, ljuspaket, krompaket mm

Image

Image

Image
Ordentlig rengöring av inredningen

Image
Rent och fint!

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Wed 04 Feb, 2015 23:38
by amgen
Min bror har en liknande för "dagisturer" och han är väldigt nöjd med sin låter han meddela!!
Inga allvarliga åkommor hittills.

Iofs en 200 Turbo med "remjohandrivning" men ändå.
Pigg i stan och lättparkerad.

Re: Psychos andra W245

Posted: Wed 11 Feb, 2015 21:21
by Chris Mbsca
Kul!!! :P Följs med intresse...

Re: Psychos andra W245

Posted: Sun 15 Feb, 2015 22:52
by marcusli
Kul med B klass - jag har också en sådan som dagis / pendlingslåda. Har kört min sedan 1600 mil (nu 10400) utan problem, peppar peppar....

Gillar bilen och specen (svart, svart skinn, lamelltak, comand, xenon, parktronic etc) men funderar ändå på att byta den till en Mini clubman vilket jag säkert kommer ångra bitter - från superflexibelt till pyttelitet :-)

Ett alternativ skulle kunna vara ett väghållningskit på b klassen - men inte hittat något vetttigt, något du funderat på och isf några idéer?

Re: Psychos andra W245

Posted: Mon 16 Feb, 2015 10:19
by psycho
marcusli wrote:Kul med B klass - jag har också en sådan som dagis / pendlingslåda. Har kört min sedan 1600 mil (nu 10400) utan problem, peppar peppar....

Gillar bilen och specen (svart, svart skinn, lamelltak, comand, xenon, parktronic etc) men funderar ändå på att byta den till en Mini clubman vilket jag säkert kommer ångra bitter - från superflexibelt till pyttelitet :-)

Ett alternativ skulle kunna vara ett väghållningskit på b klassen - men inte hittat något vetttigt, något du funderat på och isf några idéer?


Kul att det finns fler B. Låter som du har en än med utrustad bil än jag, trevligt Med vårens fälgar så kan det ev. räcka med original sportfjädrar och lite tunnare gummi, tänker jag. Vi är ju inte bortskämda med släta vägar i Värmland så jag vill inte åka med njurbälte. Och den där "stela" bakaxeln gör ju bilen lite hoppig och spårkänslig redan i orginalsättning. En Clubman är ju snygg men då sitter man ju en trappa ner... Men när jag behöver bil i jobbet så brukar jag försöka att hyra Mini clubman eller den med fyrhjulsdrivning, trevliga bilar att åka själv i.

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Wed 18 Mar, 2015 00:45
by psycho
Efter att ha letat förgäves efter 18" fälgar till min B-klass så hittade jag dessa fälgar på Blocket. Bra däck och bra skick på fälgarna till få pengar avgjorde saken.

Image

Image

Image

Det är Mercedes original fälgar med rätt bredd och rätt ET, ämnade för W169 och W245. Plastkrom på en alufälg?? Har aldrig sett dessa förut. Känns klart USA inspirerade, men det duger gott för denna sommar. Har en skidresa kvar till Hafjell innan jag byter till kromfälgar.

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Wed 18 Mar, 2015 10:59
by Chris Mbsca
Cool!!!!

Re: Psychos andra W245

Posted: Sun 22 Mar, 2015 17:18
by aroncbds
Grattis till ett fint exemplar! Hoppas innerligt att du slipper några ytterligare större reparationer. Jag kanske har missat det, men vad är det för motor?

Vi har nu också börjat få ordning på vårt exemplar (B180CDI). Direkt efter köpet hade vi problem med hög bränsleförbrukning och kamkedjan som gav med sig. Olyckan inträffade tack och lov vid tomgång, så motorn klarade sig oskadd i övrigt. Efter bytet funkade bilen fint (förutom den kvarvarande höga bränsleförbrukningen på 1,1-1,5l/milen)...

Efter att ha följt diverse rekommendationer från olika verkstäder innefattande bl.a. byte av spridaren (en stort antal timmars svordomar och skruvande i onödan) kom vi fram till att orsaken till den höga förbrukningen var partikelfiltret som har blivit igentäppt. Efter att ha åtgärdat detta (genom att kapa bort partikelfiltret och tvätta ur den med därför avsedd lösningsmedel) gick förbrukningen ner till ca 0.63l/milen och bilen verkade funka bra i några hundra mil för första gången.
Sedan pajade termostaten i öppet läge och motorn hade svårt att nå sin arbetstemperatur... Efter ytterligare några timmars skruvande med handlederna ur led har jag åtgärdat även detta och bilen rullade några hundra mil, till synes felfritt, ända tills den helt plötsligt började den trycka ut olja/oljedimma genom röret till oljestickan(!!!) Det var ungefär här jag funderade på att antingen skrota åbäket eller dra dit en OM601... En "lösning" innefattande en slägga, två kg trotyl och en hjullastare började också smidas i samma veva. :roll: :mrgreen:

Nu senast var det bagageluckans öppningsmekanism som pajade på grund av en söndervittrad stickkontakt i luckan. Inte direkt svårt att laga, men så otroligt enerverande. Det var ju sådana här fel jag aldrig har haft på varken min W210 eller W124. Suck...

Summa summarum, nu fungerar den igen. Hoppas att man slipper fler showstoppers de kommande 10 åren! :mrgreen: Först trodde jag att vi ägde ett måndagsexemplar. Men när andra börjar skriva om liknande problem och felsymptom börjar man på allvar undra vart kvaliteten på dessa vagnar har tagit vägen...

Re: Psychos andra W245

Posted: Mon 23 Mar, 2015 00:45
by psycho
Kul att jag inte är ensam om att gilla konceptet med B-klassen. Motor är en NGT, gas-bil. Blir ungefär samma milkostnad som din diesel när den går snålt. Förutom styrenheten till lådan så har den funkat. Önskar bara att MB hade lagt mera krut på material och detaljer. Lädret är nått lövtunt skikt på en fiberbotten (inte artico). Fattar inte att dom får kalla det läder.

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Fri 05 Jun, 2015 10:20
by Chris Mbsca
Image

Oj..Går ju få dessa feta åxå... Så snygg.

Re: Psychos andra W245

Posted: Fri 05 Jun, 2015 13:32
by psycho
Har spanat på den fronten men den passar bara den tidigare modellen fram till -09 :-(

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Fri 05 Jun, 2015 14:16
by Chris Mbsca
Image

Är ju ett helt paket. Front,sidor och bak..Du får köpa nu billiga beggade gamla kofångare. Är ju skitbilliga. :mrgreen:

Re: Psychos andra W245

Posted: Sun 28 Aug, 2016 19:33
by psycho
Här har det inte blivit så mycket uppdateringar... Och nu är den såld till Malmö. Så nu är jag Mercalös för första gången på 30år! Och jag är sååå nöjd med det just nu. Problemen började när jag släppte min 500E. Två W245 senare och mer dränerad plånbok än nödvändigt. Med en hobby bil kan man ju på nått sätt ha lite tålamod och acceptans när saker trilskas, men i vardagen så måste man kunna lita på sin bil. Det är inte fel på konceptet B-klass, det är super med hög sittposition, dubbla golv och bra med plats i baksätet, trotts det lilla ytterformatet. Men, många stilleståndsdagar för små skitfel på båda mina W245 tär på stjärnstatusen. Bromsok som trotts service varje år kärvar, skeva bromskivor, som bonus, hjulinställnigsjustingar som rostar fast i märkliga lägen, rasad styrenhet till variomatiken, glödlampor som slocknar och sedan tänds när man rensar felkoder, läder som har halveringstid på två år (tveksamt om det per definition är läder) och ingen förståelse från MB för att man vill bli kompenserad med hyrbil när dom byter gastankar eller andra garantiåtgärder (typ ingrepp på två dagar). Behöver jag nämna att rosten som bubblar upp inifrån är handhavandefel??? Så har det hållit på. Hade B-klassen varit en entusiastbil hade man ju hittat en ursäkt, men för en B-klass?? Jag har gett upp att ha en modern MB som bruksbil. Sneglade länge på W212 men magkänslan var inte med mig. Kanske har jag fel om W212??? Är det vändningen för MB?
Är nu utan MB. Sorgligt på nått sätt. Dock kommer jag nog bli ägare till en MB av den äldre skolan vart det lider. Jag ska lägga lite tid i vinter på att göra klart mitt garage så att när jag fyller jämt nästa gång kan rulla in nått roligt med en stjärna på.

Psycho

Re: Psychos andra W245

Posted: Sun 28 Aug, 2016 19:51
by Chris Mbsca
W212 är underbar. Bäst i sin klass vad gäller nöjda ägare. Enda stor är väl att de kan imma igen som jag hört men inte upplevt själv.

Re: Psychos andra W245

Posted: Sun 28 Aug, 2016 20:43
by psycho
Hoppas jag får komma på besök även om jag inte åker MB, jag kan ju parkera lite längre upp på gatan...

Psycho