S124 320TE Projekt m104 3.6AMG

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby pasi » Mon 02 Mar, 2015 00:14

rikard wrote:
pasi wrote:Intressant detta, ska följas :-) Antar att du ska regga bilen med motorn sen? Eller ska du bara köra på bana med den?


Kommer att regga den har pratat med sfro och de skulle inte vara något problem å regga så länge jag använder mig av bakvagn bromsar och original motorstyrning alternativt kan jag använda mig av eftermarknads insprutning men då måste den mappas och reggas för e85 bränsle

Spännande :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Tue 03 Mar, 2015 23:34

Den lilla v8an :-D
Image

KOWALSKI 1

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby KOWALSKI 1 » Wed 04 Mar, 2015 12:51

nu börjas det!

hur lång tid har du planerat att konverteringen ska ta?
jobbar du i sakta mak eller jobbar du som om det vore på en sweat shop att allt blir klart inom några veckor?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby torake » Wed 04 Mar, 2015 13:13

En nyckelfråga är ju om du fortfarande håller på med husrenoveringen? Ska man få något gjort brukar man behöva foka på ett projekt i taget... om man inte heter Kent förstås! :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Wed 04 Mar, 2015 18:50

KOWALSKI 1 wrote:nu börjas det!

hur lång tid har du planerat att konverteringen ska ta?
jobbar du i sakta mak eller jobbar du som om det vore på en sweat shop att allt blir klart inom några veckor?


Har ingen tid planerad försöker att klämma in alla lediga timmar jag kan :-)

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Wed 04 Mar, 2015 18:52

torake wrote:En nyckelfråga är ju om du fortfarande håller på med husrenoveringen? Ska man få något gjort brukar man behöva foka på ett projekt i taget... om man inte heter Kent förstås! :wink:


jo det här jäkla huset håller jag också på med men blir inte så mycket gjort nu under vintern dock så kommer våren snart så vi ska väll dra igång bygget på huset i april maj någon gång så innan dess hoppas jag att ja hinner få klart den :-D

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Wed 04 Mar, 2015 22:31

Kabelhärvan till växellåda styrbox kickdown spakställ
Image

Och lite mer kabel att gå igenom så några timmar till i garaget :P
Image

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby huckstar » Thu 05 Mar, 2015 19:49

Nu äntligen snackar vi!
Grymt projekt, detta ska följas.. jag har egna ideer pågång med ungefär samma motor,

Ska bli intressant att se hur du löser immobilizer och esp skiten mm.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby Torsten » Thu 05 Mar, 2015 21:14

Kul projekt, det här följs med stort intresse! :-D

Men du skall alltså flytta över bakvagnen från c43an, hur mycket jobb innebär det?

Det går inte att komma runt det med att använd grejer från en w124a med mer effekt såsom e36 eller 400/420/500? eller rent utav en r129a(som jag har fått för mig delar en hel del med w124)
/ Torsten

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Thu 05 Mar, 2015 21:22

huckstar wrote:Nu äntligen snackar vi!
Grymt projekt, detta ska följas.. jag har egna ideer pågång med ungefär samma motor,

Ska bli intressant att se hur du löser immobilizer och esp skiten mm.


Ja vi får se hur det går med esp skrotet bilen jag köpte va inkörd i vajerräcke så kabelstammen till abs esp va helt avklippt men testade och köra och de fungerade hur bra som helst växlade som den skulle å varvade ut fullt.men man får väll se när ja kopplar ihop allt fungera de inte så måste de ju finnas någon som kan typ programmera om original styrboxen så man slipper abs å esp

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Thu 05 Mar, 2015 21:25

Torsten wrote:Kul projekt, det här följs med stort intresse! :-D

Men du skall alltså flytta över bakvagnen från c43an, hur mycket jobb innebär det?

Det går inte att komma runt det med att använd grejer från en w124a med mer effekt såsom e36 eller 400/420/500? eller rent utav en r129a(som jag har fått för mig delar en hel del med w124)


Tackar =) jo de blir riktigt kul projekt =) bakvagnen blir nog inga större problem att fixa på plats men får se ev så ska jag försöka att få tag i en från en 500 eller 420 som du säger så ska nog r129 ha samma bakvagn

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby Uky » Fri 06 Mar, 2015 19:14

Imponerande ambitionsnivå :thumbup:

Men går det verkligen att köra en M113 på E85?

Det brukar krävas speciella legeringar som skall tåla vattnet i ett sådant bränsle
+ alla packningar och slangar som måste tåla alkoholen...

(Bara undrar...)

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby rikard » Fri 06 Mar, 2015 19:42

Uky wrote:Imponerande ambitionsnivå :thumbup:

Men går det verkligen att köra en M113 på E85?

Det brukar krävas speciella legeringar som skall tåla vattnet i ett sådant bränsle
+ alla packningar och slangar som måste tåla alkoholen...

(Bara undrar...)


Jadu de ska inte vara några problem att köra på e85 de där med att de fräter på slangar mm vill jag syna lite gran har nämligen haft en porsche 924 som va e85 konverterad den kördes året om i ca 3 år utan problem sålde den sedan och vad jag hört av han som köpte den så har inte han heller haft några bekymmer,körde även min gamla 300e 24v m103 på e85 hela somrarna och typ 40/60 på vintern inga problem där heller så har svårt att tro de ska ta skada men den här kommer jag som sagt inte köra på e85 kommer använda mig av original styrboxar kabelhärva så blir vanlig bensin :-D

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby snowman » Sat 07 Mar, 2015 10:08

Hmm istället för att klippa och lappa ihop ett elsystem.
Varför inte en manuell växellåda och ett eftermarknadssprut?

Borde ju bli lite enklare.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Postby 190 dtm » Sat 07 Mar, 2015 10:14

Hur gör du med styrningen.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests