Page 2 of 5

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 02 Mar, 2015 00:14
by pasi
rikard wrote:
pasi wrote:Intressant detta, ska följas :-) Antar att du ska regga bilen med motorn sen? Eller ska du bara köra på bana med den?


Kommer att regga den har pratat med sfro och de skulle inte vara något problem å regga så länge jag använder mig av bakvagn bromsar och original motorstyrning alternativt kan jag använda mig av eftermarknads insprutning men då måste den mappas och reggas för e85 bränsle

Spännande :)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Tue 03 Mar, 2015 23:34
by rikard
Den lilla v8an :-D
Image

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Wed 04 Mar, 2015 12:51
by KOWALSKI 1
nu börjas det!

hur lång tid har du planerat att konverteringen ska ta?
jobbar du i sakta mak eller jobbar du som om det vore på en sweat shop att allt blir klart inom några veckor?

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Wed 04 Mar, 2015 13:13
by torake
En nyckelfråga är ju om du fortfarande håller på med husrenoveringen? Ska man få något gjort brukar man behöva foka på ett projekt i taget... om man inte heter Kent förstås! :wink:

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Wed 04 Mar, 2015 18:50
by rikard
KOWALSKI 1 wrote:nu börjas det!

hur lång tid har du planerat att konverteringen ska ta?
jobbar du i sakta mak eller jobbar du som om det vore på en sweat shop att allt blir klart inom några veckor?


Har ingen tid planerad försöker att klämma in alla lediga timmar jag kan :-)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Wed 04 Mar, 2015 18:52
by rikard
torake wrote:En nyckelfråga är ju om du fortfarande håller på med husrenoveringen? Ska man få något gjort brukar man behöva foka på ett projekt i taget... om man inte heter Kent förstås! :wink:


jo det här jäkla huset håller jag också på med men blir inte så mycket gjort nu under vintern dock så kommer våren snart så vi ska väll dra igång bygget på huset i april maj någon gång så innan dess hoppas jag att ja hinner få klart den :-D

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Wed 04 Mar, 2015 22:31
by rikard
Kabelhärvan till växellåda styrbox kickdown spakställ
Image

Och lite mer kabel att gå igenom så några timmar till i garaget :P
Image

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Thu 05 Mar, 2015 19:49
by huckstar
Nu äntligen snackar vi!
Grymt projekt, detta ska följas.. jag har egna ideer pågång med ungefär samma motor,

Ska bli intressant att se hur du löser immobilizer och esp skiten mm.

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Thu 05 Mar, 2015 21:14
by Torsten
Kul projekt, det här följs med stort intresse! :-D

Men du skall alltså flytta över bakvagnen från c43an, hur mycket jobb innebär det?

Det går inte att komma runt det med att använd grejer från en w124a med mer effekt såsom e36 eller 400/420/500? eller rent utav en r129a(som jag har fått för mig delar en hel del med w124)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Thu 05 Mar, 2015 21:22
by rikard
huckstar wrote:Nu äntligen snackar vi!
Grymt projekt, detta ska följas.. jag har egna ideer pågång med ungefär samma motor,

Ska bli intressant att se hur du löser immobilizer och esp skiten mm.


Ja vi får se hur det går med esp skrotet bilen jag köpte va inkörd i vajerräcke så kabelstammen till abs esp va helt avklippt men testade och köra och de fungerade hur bra som helst växlade som den skulle å varvade ut fullt.men man får väll se när ja kopplar ihop allt fungera de inte så måste de ju finnas någon som kan typ programmera om original styrboxen så man slipper abs å esp

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Thu 05 Mar, 2015 21:25
by rikard
Torsten wrote:Kul projekt, det här följs med stort intresse! :-D

Men du skall alltså flytta över bakvagnen från c43an, hur mycket jobb innebär det?

Det går inte att komma runt det med att använd grejer från en w124a med mer effekt såsom e36 eller 400/420/500? eller rent utav en r129a(som jag har fått för mig delar en hel del med w124)


Tackar =) jo de blir riktigt kul projekt =) bakvagnen blir nog inga större problem att fixa på plats men får se ev så ska jag försöka att få tag i en från en 500 eller 420 som du säger så ska nog r129 ha samma bakvagn

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Fri 06 Mar, 2015 19:14
by Uky
Imponerande ambitionsnivå :thumbup:

Men går det verkligen att köra en M113 på E85?

Det brukar krävas speciella legeringar som skall tåla vattnet i ett sådant bränsle
+ alla packningar och slangar som måste tåla alkoholen...

(Bara undrar...)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Fri 06 Mar, 2015 19:42
by rikard
Uky wrote:Imponerande ambitionsnivå :thumbup:

Men går det verkligen att köra en M113 på E85?

Det brukar krävas speciella legeringar som skall tåla vattnet i ett sådant bränsle
+ alla packningar och slangar som måste tåla alkoholen...

(Bara undrar...)


Jadu de ska inte vara några problem att köra på e85 de där med att de fräter på slangar mm vill jag syna lite gran har nämligen haft en porsche 924 som va e85 konverterad den kördes året om i ca 3 år utan problem sålde den sedan och vad jag hört av han som köpte den så har inte han heller haft några bekymmer,körde även min gamla 300e 24v m103 på e85 hela somrarna och typ 40/60 på vintern inga problem där heller så har svårt att tro de ska ta skada men den här kommer jag som sagt inte köra på e85 kommer använda mig av original styrboxar kabelhärva så blir vanlig bensin :-D

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 10:08
by snowman
Hmm istället för att klippa och lappa ihop ett elsystem.
Varför inte en manuell växellåda och ett eftermarknadssprut?

Borde ju bli lite enklare.

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 10:14
by 190 dtm
Hur gör du med styrningen.