Page 3 of 5

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 10:56
by rikard
snowman wrote:Hmm istället för att klippa och lappa ihop ett elsystem.
Varför inte en manuell växellåda och ett eftermarknadssprut?

Borde ju bli lite enklare.


Jo tanken har slagit mig nu jag har fått ut i stort sett all elhärva nu men hittade en tråd på ett amerikanskt forum som hade byggt ned en m113 i en chrysler crossfire och har snackat lite med han tydligen fick han det aldrig att fungera utan bas/esp systemet så funderar på att köpa ett vems och även ett eftermarknads system till lådan.fördel med vems är att jag troligen kan kräma ut lite mer hk men nackdelen är att sfro vill ej regga den om jag ska köra på bensin då vill dom isåfall att jag använder mig av original styrbox

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 10:58
by rikard
190 dtm wrote:Hur gör du med styrningen.


tänkte du på styrning till motorn?

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 12:49
by 190 dtm
Nej.

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 13:21
by Cpt Tuttle
Vad är problemet med styrningen?
Något som tar i när man skall köra M113 i en 124 eller?
R129 finns ju med M113 och de är ju rätt lika en 124 i motorrummet, och där går det ju fritt, men visst, jag är ju inte säker att de är identiska... :roll:
Du får gärna utveckla då jag är nyfiken, jag ifrågasätter inget. :-)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sat 07 Mar, 2015 15:37
by kentapenta
Blir alltid så imponerad av denna typen av projekt.
Tycker det är svårt nog att få ihop dom gamla bilarna med originalgrejer :-D

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sun 08 Mar, 2015 01:23
by rikard
kentapenta wrote:Blir alltid så imponerad av denna typen av projekt.
Tycker det är svårt nog att få ihop dom gamla bilarna med originalgrejer :-D



Ja det är inte helt lätt att figurera ut hur allt ska gå ihop fick svar idag från en som gjort ett liknande bygge med en m113 och han sa att man måste använda sig av esp/bas systemet samt att man måste ha främre sam enheten så tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket kabeldragning då bilen också är krockad så att alla kablar till esp systemet är avskurna samt blivit kortslutning så många har smält ihop med varandra så nu blir de så att jag kommer att använda mig av en VEMS eftermarknads sprut och eftermarknads styrbox till växellådan blir lite dyrare än vad jag tänkt mig men blir en massa mindre jobb så kanske man hinner att få ihop den innan sommaren :-D

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sun 08 Mar, 2015 22:40
by huckstar
Mer och större effektmöjligheter också! ;)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sun 08 Mar, 2015 23:00
by rikard
jo precis man får väll se hur mycket man kan kräma ut från den :-D

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Sun 08 Mar, 2015 23:59
by torake
rikard wrote:
kentapenta wrote:Blir alltid så imponerad av denna typen av projekt.
Tycker det är svårt nog att få ihop dom gamla bilarna med originalgrejer :-D



Ja det är inte helt lätt att figurera ut hur allt ska gå ihop fick svar idag från en som gjort ett liknande bygge med en m113 och han sa att man måste använda sig av esp/bas systemet samt att man måste ha främre sam enheten så tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket kabeldragning då bilen också är krockad så att alla kablar till esp systemet är avskurna samt blivit kortslutning så många har smält ihop med varandra så nu blir de så att jag kommer att använda mig av en VEMS eftermarknads sprut och eftermarknads styrbox till växellådan blir lite dyrare än vad jag tänkt mig men blir en massa mindre jobb så kanske man hinner att få ihop den innan sommaren :-D


Jahadu det här blev med ens ett jätteprojekt. Det är cirka tre månader till sommaren, väldigt lite tid om man skall hinna med att äta jobba och sova också. Tror du verkligen det blir mindre kabeldragning med eftermarknadsstyrenheter till motor och växellåda? Och få allt att funka plus mappa VEMS för M113 med E85... Har du åtminstone färdig programvara och mappar på lut eller skall detta hinna anpassas också innan sommaren?

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 01:00
by Torsten
Uff, det låter som att det här projektet plötsligt blev ganska mycket större och dyrare. Ta det inte som att jag misstror din förmåga att ro det i land men kan det vara en idé att låta motor och drivlina sitta kvar i c43an tills sprut och låda funkar och är mappat och klart?

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 05:38
by TheMPG
C43:an snurrade på 222:an värmdövägen efter en polisjakt.

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 16:42
by rikard
jo det blir betydligt mindre göra med VEMS för som sagt ska jag köra med original system måste jag ha allt till bas/esp/abs mätarhus,tändningslås,rattlås,ovp,mm och allt måste tydligen vara ihopkopplat som original via främre sam för att det ska fungera så blir väääldigt mycket klippa å skarva för att få ihop allt.

Har redan lyft ut motor och låda från c43an

haha jaså va de polisjakt på den bilen :p

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 23:05
by rikard
TheMPG wrote:C43:an snurrade på 222:an värmdövägen efter en polisjakt.


kan de va detta som min c43 varit med om :P http://www.mitti.se/jagad-bilist-voltad ... innesfard/

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 23:34
by TheMPG
rikard wrote:
TheMPG wrote:C43:an snurrade på 222:an värmdövägen efter en polisjakt.


kan de va detta som min c43 varit med om :P http://www.mitti.se/jagad-bilist-voltad ... innesfard/


Nope, men liknande scenario :)

Re: S124 320TE Projekt V8 M113

Posted: Mon 09 Mar, 2015 23:44
by rikard
haha okej