CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 16 Aug, 2016 21:58

Jag har haft en del annat att göra, samt lyckats sälja en bil och har en bil till till försäljning (behöver plats), så det har inte blivit så mycket gjort med denna hittills.

Men till helgen tänkte jag hämta hem den och ställa på den. Tänkte rätta till fronten, byta till klarglasstrålkastare och klarglasdimljus, samt ett snyggare svart metallnät i fronten, i stället för det plastnät som Prior skickade med.

Den ska också få solfilm, 20-25 i bakrutan och ljust på sidan - 35.

Men idag har jag värmt upp så smått med ett litet sidoprojekt i väntan på bilen: när jag köpte den så stod den på Brabus-replikor Monoblock VI (som på min avatar). 19 tum, med fina friktionsdäck. Problemet är att någon föregående ägare kört de fälgarna på vintern, vilket gjort att de var allvarligt saltskadade. De såg verkligen förjävliga ut. Klarlacksläpp, kraftig ärgande och både vita och svarta stora ärgfläckar och släppt klarlack över hela fälgarna. Särskilt två var i riktigt bedrövligt skick. De har bara stått och sett ledsna ut i garaget i över ett år.

Image

Men replikorna är välgjorda i övrigt, har rätt former och är dessutom breda runtom (med kant) - så när jag ändå inte hade något bättre idag och solen tittade fram på eftermiddagen så tog jag ut hjulen i solen och tänkte jag skulle se om jag kunde snygga till dem? De var ändå i så bedrövligt skick lackmässigt, så det var inget att förlora.

Bums finns ju inte längre, så jag köpte Biltemas färgborttagningsmedel för 80 kr och penslade på. Det funkade riktigt hyfsat, om man lät det sitta någon timme eller två - klarlacken släppte och gick att skrapa bort med naglarna. Jag använde dock maskin med stålborste (rondell, motsvarande 60 ungefär i kornstorlek) för att riva bort klarlacken, och sedan slipsnurra med kornstorlek 150 för efterpolering. Det gick riktigt bra! Det är lite pyssligt, men om man har lugn och ro och en lättöl och solen lyser, så tycker jag det är rätt kul när man ser att det blir så himla mycket bättre. På 5-6 timmar har jag fått bort all klarlack (nästan). Jag tror att med en eller två dagars pyssel ytterligare, så kan man få dem att se ut som nya igen. Kul tycker jag, som gillar att ta vara på saker och återställa skicket.

De flesta bryr sig inte om gamla fälgar. De är inte så moderna - numera så ska ju alla ha konkava fälgar (det går ju 20 på dussinet tycker jag), så då tycker jag det är roligare att ta vara på den gamla fina designen. Jag tycker fortfarande Brabus Monoblock VI är den snyggaste Mercedes-fälgen i modern (nåja, halv-modern :)) tid. Men smaken är ju som baken.

Jag ville vara tipsa om att Biltemas färgborttagning faktiskt fungerar (inte som på nätet, där någon påstod att "den är värdelös"), och att man med det, ett vasst rakblad eller stämjärn, borrmaskin med olika sliptrissor och polertrissor faktiskt med relativt rimligt arbete kan återställa ett par gamla skadade fälgar.

Jag återkommer.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Wed 17 Aug, 2016 10:30

Kul att du ÄNTLIGEN är igång igen. Även om du vet va jag tycker om gammalt.. :lol: Hoppas på andra fälgar i slutändan.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Thu 18 Aug, 2016 00:44

Så här ser den ju ut sedan ett år, har du glömt det? :lol:

Tycker själv att de passar fint. De gamla fälgarna gör jag i ordning som hobby, för att det är kul. Hellre det än att de bara ligger och ser ledsna ut. :)

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Thu 18 Aug, 2016 00:57

Ja de hade jag glömt..Inte så konstigt kanske.. :-D
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: CL600 C215

Postby Mattileinen » Thu 18 Aug, 2016 06:44

Lasse-SL-500 wrote:Jag ville vara tipsa om att Biltemas färgborttagning faktiskt fungerar (inte som på nätet, där någon påstod att "den är värdelös"), och att man med det, ett vasst rakblad eller stämjärn, borrmaskin med olika sliptrissor och polertrissor faktiskt med relativt rimligt arbete kan återställa ett par gamla skadade fälgar.


Har använt Biltemas medel förut, det fungerar, sådär. Jag har köpt Nitromors färgborttagning och spetsat den lite med diklormetan

Såhär fungerade det:
https://www.youtube.com/watch?v=-99DE5GypQ4

Men visst går det att hålla på med Biltemas medel också. :-)


Kul att du är tillbaka! :-D

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Thu 18 Aug, 2016 22:01

Tack!

Helvete vilket dundermedel ! Och vilket bra tips !! Stort tack för tipset !!!

Det är exakt sådant som jag letat efter, men inte hittat något på nätet. Penta-fälgarna blev otroligt snygga, det ser ut som en 9-tumsfälg? Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa Penta till min gamla 450 SL, sänka den och lacka centrumen (ekrarna) Byzantine-gold. (jag gillar fälgar) Och när jag snackade med han som säljer dem i Umeå så kom vi att prata om vilka däckdimensioner som skulle passa på 16-tumsfälgar.

Han sa,

- Vänta jag har en app här på min Android-telefon, Däckräknare som kan räkna fram det.
- Däckräknare? Den har ju jag gjort!
- Är det du som har gjort den? Det är bästa appen, använder hela dagarna!

Haha, kul att den kommer till nytta! :)
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Thu 18 Aug, 2016 22:26

SL R107 i Byzantine Gold med Penta 8x16 och lackade ekrar. Frän tycker jag.

Image

Image

Image

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Fri 19 Aug, 2016 09:55

Mattileinen: Nitromors hittade jag på Amazon, men inte i någon svensk butik? Var kan man köpa diklormetan?

Om jag skulle göra detta på andra fälgar så skulle jag ju tveklöst använda samma som du,

Dessutom är den där hjulsnurren jäkligt cool för polering, hur är den byggd? En sådan skulle jag vilja bygga själv. Kraftig elmotor, kanske remdrift över till axeln? Men "hjulnavet" ? Balanseringsmaskiner har ju en smidig klämkoppling för hjulet, kan man köpa liknande löst?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: CL600 C215

Postby Mattileinen » Fri 19 Aug, 2016 17:33

Lasse-SL-500 wrote:Tack!

Helvete vilket dundermedel ! Och vilket bra tips !! Stort tack för tipset !!!

Det är exakt sådant som jag letat efter, men inte hittat något på nätet. Penta-fälgarna blev otroligt snygga, det ser ut som en 9-tumsfälg? Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa Penta till min gamla 450 SL, sänka den och lacka centrumen (ekrarna) Byzantine-gold. (jag gillar fälgar) Och när jag snackade med han som säljer dem i Umeå så kom vi att prata om vilka däckdimensioner som skulle passa på 16-tumsfälgar.

Han sa,

- Vänta jag har en app här på min Android-telefon, Däckräknare som kan räkna fram det.
- Däckräknare? Den har ju jag gjort!
- Är det du som har gjort den? Det är bästa appen, använder hela dagarna!

Haha, kul att den kommer till nytta! :)



Se där se där!
Jo i filmklippet så är det en 16x9 et0 fälg, utom när fälgen roterar i snurren, då är det en 16x8 et 11fälg
Jag gillar också tanken att ha fälgarna lackade i samma färg som bilen, snyggt!
Dessa vill jag dock försöka hålla så original som möjligt (är ju riktiga amg fälgar) därför jag inte slipade den frästa kanten, utan bara polerade då den var i väldigt bra skick, sånär som runt ventilhålet.

Vad gäller nitromors så har jag köpt det från england via ebay
Samma sak gäller diklormetan (om det är som jag tror så är det olagligt att använda inom svensk industri) Det är inte direkt nyttigt... Men biter på lack :mrgreen:
Det är denna jag köpt: http://www.ebay.co.uk/itm/Dichlorometha ... SwEeFVHUoU
Det går som inte att pensla på direkt, då det nästan dunstar av att vara utanför flaskan (det dunstar till o med av att vara inne i flaskan, sakta men säkert)
Jag har försökt att blanda det med typ potatismjöl, biltemas färgborttagning. Men de gifter sig inte. Nitromors fungerar det däremot med. ( De hade diklormetan i sin formel förr, men togs bort pga av hälsorisk)


En bekant har byggt fälgsnurren.
https://www.youtube.com/watch?v=9vQrzGVDSI0

Jag tror att hjulnavet kommer från en vw av något slag (5x112)
Har du mail så kan jag skicka bilder på maskinen :-D

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 22 Aug, 2016 13:14

Kanske skall gå tillbaks till tråd ämnet?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests