CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: CL600 C215

Postby pasi » Wed 07 Oct, 2015 16:55

Lasse-SL-500 wrote:
kimsababy wrote:Fyfan vilken häftig resa! Hade mer än gärna beslkt NASA och sett raketerna live. Det måste vara hur coolt som helst!!

Var det din bror som kom på Minecraft? :lol:


NASA och raketerna var en otrolig upplevelse för mig som alltid älskat rymden - bland det mäktigaste jag sett!! 8) De har ett nytt program på gång nu efter Apollo och rymdfärjorna : Orion är en raket som är ännu större än Apollo och som de tänker flyga till Mars med. Det beräknas ta mellan 6-10 månader att flyga dit, jämfört med 3 dagar till månen. Mars är 5.5 miljoner mil bort. Houston och NASA är verkligen något jag rekommenderar. Sen skulle det vara häftigt att besöka uppskjutningsplatsen NASA Cape Kennedy (tidigare Cape Canaveral) i Florida. Jag snackade med en kille i USA som varit med och sett uppskjutningarna av antingen Apollo eller rymdfärjan, och enligt honom är det en helt otrolig upplevelse. När raketerna skjuts upp på natten så tänds hela himlen upp av ljuset från raketmotorerna.

En annan grej som är häftig är att de som jobbade på NASA och "Mission control" (kontrollrummet som styrde raketerna och hade kommunikation med astronauterna) var bara 26 år i genomsnitt. Ingen erfarenhet av rymdfärder fanns, så de rekryterade de bästa studenterna från universitet som Stanford, MIT o.s.v. De som flög raketerna - astronauterna - var äldre, kring 40-45, men de som ritade, designade, konstruerade och styrde raketerna var faktiskt bara 26 i genomsnitt.

Hehe, nej - inte Minecraft - men min brorsa och hans familj har jobbat enormt hårt för detta. Deras företag har varit nästan på väg att gå under innan de till slut lyckades. De har utvecklat och säljer ett eget högteknologiskt geofysiskt mätmaskin med vars hjälp man kan röntga marken, se ner i marken ett tiotal meter och visa hur det ser ut - grottor, gångar, olja, etc. Det används t ex för att se hur förgiftat marken är när bostäder ska byggas på gamla flygfält, skattletare i USA har använt det för att hitta gamla sjunkna hjulångare (med silverskatter) i Missisippi, m.m.

Jag ber om ursäkt om någon blir arg av detta - NASA har ju inte alls med mitt bilprojekt att göra. Om folk blir arga för att det är off-topic så tar jag bort det.

Intressant läsning :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: CL600 C215

Postby Mattileinen » Wed 07 Oct, 2015 17:35

Kul med ett litet sidospår :-D

Fräsigt hus han hade!

Tänkte dra ett skämt angående sittplatserna i jacuzzin, men ska inte dra det för långt :mrgreen:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Mercafreaket » Thu 08 Oct, 2015 18:31

Vad är det man brukar säga?... "Everything is bigger in Texas" :mrgreen: :mrgreen:

Flådig kåk och kul information :-)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: CL600 C215

Postby återfall » Fri 09 Oct, 2015 20:42

Kul läsning! :P flytta till brorsan och bli gårdskarl;)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sat 10 Oct, 2015 05:42

Haha - gårdskarl får jag bli! :-D

Tack för att ni inte sågar mig - jag lovar att återgå till tråden nu efter denna utvikning. :-D

En sak: brorsan har ett trebilsgarage som är ihopbyggt med huset, och ett separat - lite större garage med plats för 7-8 bilar med en övervåning med badrum, sovrum, kök etc så att man kan bo där.

Min fråga: att ha garaget ihopbyggt med huset borde ju vara självklart - särskilt i vårt kalla land, eller hur? Är det NÅGON som kan se charmen med att tvingas klä på sig bylsiga kläder och vada genom snö och slask för att komma till bilen? Hur kan det komma sig att - trots all logik om hur folk antagligen vill ha det (ihopbyggt, och kanske t.o.m varmt om man väljer det) - så är 99% av alla garage i Sverige särbyggda från huset? Är det någon gammal byggregel som är till för att säkerställa att alla har det ganska taskigt - att ingen får ha det bra?

Om det är för brandrisken t ex, så hur kan det komma sig att man tillåter tvättstugor i huset, med trefas 380-400 volt i kablarna?

Jag tycker det är väldigt skumt. Det borde bli billigare att bygga ihop garaget med huset, och alla skulle vilja ha det så. Ändå har de flesta det inte så i Sverige. Är det vanligare att bilar börjar brinna av sig själva i Sverige än i USA? Där har nästan alla (många i varje fall) garaget ihopbyggt med huset.

En till sak: brorsan har en Cadillac som behövde lite puts, och jäklar vad mycket billigare bilvårdsgrejor är där! Deras Mekonomen/Biltema heter "Autozone" med butiker lite här och var. Man kan ju förstå att Meguiars är dyrare här efter frakt och moms, men SÅ mycket dyrare? En Meguiars Hot shine (däckglans) kostar 5-6 dollar - typ en 50-lapp i USA, men mer än det tredubbla här - 169 kr.... Jag fattar också att frakt kostar, och att Mekonomen vill göra viss vinst. Men 250% påslag???

http://www.amazon.com/Meguiars-G12024-S ... B0009IQXXG

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa266326sv

Vi hittade också en grym poler och rengöringspasta för fälgar, "Mothers/Mag and aluminum polish" - kostade också en 50-lapp för en hyfsat rejäl burk. Som Autosol, fast bättre tyckte jag. Vi använde det för att tvätta fälgarna på hans Cadillac. Hårt smutsade - min bror är ingen putsgubbe - men de blev som nya med "Mothers" :)

http://www.autozone.com/wash-cleaners-a ... 18721_0_0/

En grej som är bättre med Sverige: vi har inte lika mycket syrsor här. "Crickets" - små gräshoppor som är överallt. När jag tankade bilen i den varma natten så var de så många att de landade på bilen, i mitt hår, lite överallt. De är inte farliga, bits inte eller så, men man är ju inte van vid dem.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: CL600 C215

Postby yunk55 » Sat 10 Oct, 2015 06:40

Jag vill flytta till din brorsa och bli gårdskarl. :glasses1:

Vad har han för bilar'?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: CL600 C215

Postby torake » Sat 10 Oct, 2015 09:12

Lasse-SL-500 wrote: trebilsgarage som är ihopbyggt med huset, och ett separat - lite större garage med plats för 7-8 bilar med en övervåning med badrum, sovrum, kök etc så att man kan bo där.

Min fråga: att ha garaget ihopbyggt med huset borde ju vara självklart - särskilt i vårt kalla land, eller hur? Är det NÅGON som kan se charmen med att tvingas klä på sig bylsiga kläder och vada genom snö och slask för att komma till bilen? Hur kan det komma sig att - trots all logik om hur folk antagligen vill ha det (ihopbyggt, och kanske t.o.m varmt om man väljer det) - så är 99% av alla garage i Sverige särbyggda från huset? Är det någon gammal byggregel som är till för att säkerställa att alla har det ganska taskigt - att ingen får ha det bra?

Om det är för brandrisken t ex, så hur kan det komma sig att man tillåter tvättstugor i huset, med trefas 380-400 volt i kablarna?


Vi var några här som byggde hus samtidigt, myresjöhus, där man själv är involverad så mycket eller lite man vill. Jag gick och undrade varför de inte satte dörrar mellan garage och hus, utan dörren satte de utanför porten så man måste gå ett par meter genom snö utomhus. Dörren till förrådsdelen satte de inte inuti garaget eller ens nära dörren där man kommer ut från huset utan på baksidan så man måste gå runt allt.

Vad idiotiskt tänkte jag, och så ritade jag om så att förrådet var på övervåningen inne i huset och dörr mellan tvättstugan och garagaget. Det var inga problem, fick sätta en brandklassad dörr, bara och fick inte ha fönster i garaget med sikt in i huset på grund av risken för brandöverslag, samt fick brandskydda garagets innertak lite, inte dyrt eller komplicerat.

MEN, sedan när jag fick formuläret med frågor för att bestämma taxeringsvärdet, då gick det upp ett litet ljus! Där får man fylla i om man har direkt tillgång till garaget från huset. Förrådet ingår också i den taxerade ytan i och med att jag har direkt åtkomst inifrån huset! Men extravärdet var löjligt, tror det var ungefär samma som att ha helkaklat badrum vs våtrumstapet! Och dessutom är ju fastighetsskatten åtminstone för överskådlig framtid borta...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sat 10 Oct, 2015 13:42

Så är det nog -- myndigheterna har förr i tiden velat straffbeskatta folk som har garaget ihopbyggt med huset. Man har sett det som någon slags onödig "lyx" som man inte ville unna folk att ha utan att betala skatt för det -- precis som att man ansågs att det var onödig "lyx" att ha helkaklade väggar i badrum.

Det är för jäkligt - att deras beskattningsregler styrt våra föräldrar i nästan hela Sverige att bo mindre trevligt, och ha ett mindre trevligt liv -- när de borde ha verkat för motsatsen.

Jaja, man ska inte sura -- men jag tror du har rätt -- det var förmodligen ökat taxeringsvärde och straffskatt på att slippa pulsa genom snön till garaget. Det är därför garagen ser ut som de gör i Sverige. Sjukt. :)
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: CL600 C215

Postby psycho » Sat 10 Oct, 2015 15:38

Köpte hus med dörr mellan garage och hus, sedan har jag byggt ut med ett dubbelgarage ihopbyggt med huset andra sidan. skönt att öppna bara köra in i garaget och sedan gå in i huset. Skönt att kunna packa bilen i garaget om när man ska på semester, eller när man kommer hem från storköpet... Håller med om att det är märkligt tänk kring hus och boende i sverige. En av de mest konservativa branscher tänker jag, när det gäller design, comfort och energilösningar. kanske det kan bli en annan tråd(sorry om jag avvek från ämnet)

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: CL600 C215

Postby Jojjet » Sat 10 Oct, 2015 18:27

Var du aldrig förbi grabbarna på fast and loud? :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CL600 C215

Postby Marie » Sun 11 Oct, 2015 00:11

I den grå forntiden fanns det också något som hette "statliga lån" till egnahemsbyggen, och då var boarean maximerad. Det är ett av skälen till att 2:a våningen i 1½-planshus vid byggtidpunkten ofta inte var inredd, och att man byggde garaget också efteråt, och sedan tog man inte så gärna upp dörr i en färdigbyggd yttervägg. Taxeringspoängen har väl under senare år - så som redan sagts - också varit en återhållande faktor.
Medelsvensson är ju som bekant oftast dumsnål... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Mon 02 Nov, 2015 23:51

Ikväll ställde jag in CL 600:an tillsammans med SL 55:an i ett stort, låst garage. Blev inte att man använde SL55:an något i sommar. Trist att sommaren var så kall och regnig -- vi får hoppas på bättre sommar nästa år! De passar bra bredvid varandra, två svarta, hyfsat feta Mercor.

Johan: nej f-n, ursäkta men jag har nog dålig koll -- kände inte till Fast and loud, men det är något uppe i Dallas?

Psycho: låter helt rätt som du gjort tycker jag -- önskar att jag hade så också. Mitt hus är rätt litet, och man måste ut och pulsa i snön för att komma till det extremt lilla kallgaraget här hemma. :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Wed 22 Jun, 2016 17:13

?????????????????????????????????

Vad händer????????? Så nyfiken...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CL600 C215

Postby Marie » Wed 22 Jun, 2016 17:37

Den har nog inte töat fram ännu?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sun 26 Jun, 2016 18:55

Jag håller på att ladda upp genom att sälja ett par bilar först - jag har inte plats för alla och måste ta det i rätt ordning. Lite segt att sälja just nu, har tagit tid.

Ska få iväg dessa bilar först - sedan ska jag ta tag i CL600:an. Har ju nya strålkastare väntande, ny konsoll med ny större "Comand" (kinesisk klon - men fin). Nya dimljus och lite omarbetad front ska det bli, hade jag tänkt. Kanske listerna med de fasta sidoljusen kommer också?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: amgen and 35 guests