CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 01 Apr, 2015 22:14

Mycket bra tips, tusen tack. Jag höll på att sätta tillbaks klädseln, låset och kablagen i bakluckan idag. Och jag noterade att skyltbelysningen var smutsig, rostgul inuti. Jag ska se till att tredje bromsljuset är tätt.

Idag monterades backspeglarna, sparklådorna med gummipackningar på båda sidor, motorhuvens lås och dämpmatta, elen på bakljusen och det mesta av bakluckans el (det är rätt många kablar som går där, inklusive två antenner som det ser ut - under klädseln. Tvättar klädseln och allt annat rent innan jag sätter tillbaks den.

Väntar på klarglasblinkers i backspeglarna och fronten - den har fortfarande inte dykt upp. Sedan kan Kleemann-bakdelen och Prior-fronten lackas och sättas ihop. Och de nya ändrören passas in. Jag valde att inte använda klassiska, ovala ändrör (som AMG-bilarna brukar ha), utan gick på en nyare look med rektangulära, snedskurna i ena ändan (som bilden visar tidigare i tråden). De tillverkas i Polen av ett företag som heter "Ulter". Rätt snygga tycker jag personligen, som inte gillar stora blaffiga påhitt. Finish i högglanspolerat rostfritt som kommer passa mycket bra mot det svarta 040, och inte så stora heller - rätt smäckra, avlånga, låga, rektangulära.

Här är en bild på hur Almandinsvart ser ut original: jag tycker det ser för bedrövligt ut. Notera att Lars K:s bil INTE är lackad i Mercedes-Benz Almandinsvart - det är en helt annan lack på hans bil. Rödare och ljusare, Renault D70 Syrah Rouge.

http://mercedescarfinder.co.uk/media/ca ... _cl600.jpg
Last edited by Lasse-SL-500 on Thu 02 Apr, 2015 06:43, edited 1 time in total.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: CL600 C215

Postby Mimmi » Wed 01 Apr, 2015 23:05

Hej!

Du kunde inte fått bilden liiiite större? :wink: :-D
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Wed 01 Apr, 2015 23:39

Fler tips från "Coachen" ;-)

Om klarglasblinkersglasen är "Pirat" så kommer dom inte att hålla tätt
inemot själva spegelmekaniken vilket kommer att göra att vatten sprutar rätt in
i spegelmotorn och även utsätter spegelglaset för väta vid färd.

Även detta "glas" måste tätas mot kåpan. Dessutom har piraten
ingen kontakt, utan man måste våldföra sig på de gamla gråa blinkersarna.

Standardutrustningen på en 215 är att spegelglaset på förarsidan
är tonande (som innerbackspegeln). När detta glas varit med
några år går det från lätt blå/grönt till en gulnande färgton.

Det beror på att tätningen mellan de olika skikten har släppt
och luft/fukt kommit in. Detta sker med mer eller mindre alla
215 med tiden. Det gula kommer att bli allt brunare och till
slut fläckigt.

Nytt glas kostar uppemot 4000 kronor. Vill man inte lägga
ut dom pengarna om man nu inte nödvändigtvis kräver
avbländande ytterbackspegel kan man använda en vänsterspegel
från en 220 som inte har toning som standard.

:robot:

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: CL600 C215

Postby MKE560 » Mon 06 Apr, 2015 21:51

Hej

Intressant projekt på en av de snyggare mercakarosserna, tyvärr från en tid då Mercedes kanske inte stod på topp kvalitetsmässigt men iallafall en fantastisk vagn.
Kul att du fixar till en bil som förtjänar att bli en klassiker.
Lycka till och hoppas man kan se den IRL någon gång.

Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 07 Apr, 2015 22:38

Tack,
ja - jag tycker den är ruskigt vacker. Tycker det här exet är fin i varje fall, oskruvad och rostfri så vitt jag sett i varje fall. Alla skruvar lossar lätt, inget är fastrostat.

Jag väntar fortfarande på fronten, den har inte kommit ännu så bilen står mest och blockerar utrymme i verkstaden.

I väntan på den så småpysslar jag lite, idag målade jag alla bromsskivors nav med silverfärgad hammarlack. Står inte UT med att en så fin bil ska ha rostiga bromsskivor -- ser inte kul ut.

Jag bara lossade ett hjul i taget och borstade rent med stålborste och tvättade sedan med trasa och thinner. Sedan penslade jag på hammarlacken, som flyter ut och bildar en slät, blank yta. Lätt att hålla rent, och ser fem miljoner gånger trevligare ut än den gamla tråkiga rostiga ytan.

Hur kommer det sig att skivornas "nav" inte är målade redan från fabrik? Skumt tycker jag, känns som om de glömt att göra det. :mrgreen:

Bromsoken såg ut nästan som nya, bara lite lätt dammiga. Någon tidigare ägare har nog bytt oken ganska nyligen. Men slitagevarnarna för beläggen lyser, så om det inte är kabelbrott på varnarna så blir det nya belägg på den nu.

Oken var blanksvarta original, men är nu silver : jag tycker det ser fräscht ut. Ser snyggare ut i verkligheten än på denna bild - en liten detalj som gör så mycket för att lyfta hela intrycket av bilen. Bilen har ju inte körts sedan i somras, så det är en del ytrost på skivorna som slipas bort efter några mil. :-)

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: CL600 C215

Postby Turre » Wed 08 Apr, 2015 00:18

jag hade stora problem med slitagevarnare med min W215. Köpte nya belägg och glömde sladdarna. Inte monterar jag gamla. Närmaste reservdelsbutik och nya varnare. Jag fick köpa två omgångar och fortfarande hade jag varning till och från. Sen hade jag vägarna förbi MB butiken. En omgång till, nu original. Det tog inte lång stund att montera nya, men nu äntligen fungerar. Kan inte förklara vad som var fel, men det här är min erfarenhet
Turre

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 14 Apr, 2015 16:28

Tack för tipset, ska kolla slitagevarnarna.

Idag kom ett paket med fronten, så nu blev jag glad igen!

Image

Och bara två månader gammal, tillverkad i mitten på Februari. Bäst-före datum har mycket kvar!

Image

Ska försöka få lite färg på denna och Kleemann-baken, men först måste innanmätet i den gamla originalfronten transplanteras över till den nya. Men jag tror det kommer bli jäkligt snyggt! Tydligen är julafton den 14:e April i år? :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 14 Apr, 2015 21:26

Ikväll har vi börjat transplantera originalinnanmätet från den gamla fronten till Prior-fronten. Kabelhärvor, PDC:er, hållare och dimljus. Passformen är bra på Prior-fronten, men formen är annorlunda så man får såga plasten i innanmätet ganska ordentligt för att få allt att sitta bra.

Jag tänker behålla original-dimljusen, montera dem i nätet för öppningarna - tycker det ser bra ut. Den nya fronten saknar fästen för de gamla bitarna, så det sitter nu limmat inifrån. Jag har hjälp av en kompis - Larsa - som är grymt allmänhändig, utbildad smed i grunden men arbetat som bilmek i många år och kan alla "knep" för att få saker gjorda.

Jag skulle utan vidare klassa mig själv som rätt händig - bortsett från bilarna så har jag renoverat huset helt själv, stämpat upp huset, rivit bärande väggar, kaklat, satt klinkers, och satt upp limträ istället, fodrat skorstenen och dragit in en braskamin, byggt bastu, byggt verande med infälld badtunna bla bla. Men jämfört med Larsa ligger jag i lä - det är nästan så man får dåligt självförtroende. :? Han hade aldrig skruvat med just C215, men det tog honom max 30 minuter att riva fronten, strålkastare och alla kablar och dra bort gamla fronten. Imponerande tycker jag, som inte är bilmek som yrke. Jag är systemutvecklare, skriver program för smart phones och datorer. Jag tröstar mig med att jag iaf är hyfsad på det, när jag märker hur otroligt långsam jag är med bilar jämfört med Larsa. :mrgreen:

Jag kommer bli ruskigt nöjd med fronten känns det som.

Den ska bli rosa metallic med teddy tänkte jag. Och flames och döskallar! Och fyra 15-tums basar i bakluckan.

Nej..... det ska den inte bli! :mrgreen: Men det är möjligt att den får en diskret klarlackad kolfiberdel längst ner, på "läppen". Vi får se. Kul att fundera, planera. Själv är jag rätt diskret tror jag, i mina ambitioner. Finns betydligt mer vågade personer än jag - och det är kul tycker jag - alla är vi olika men det är alltid kul att se vad någon annan hittat på för tokerier.

Kleemann-baken är grym - lyfter C215 ruggigt - mycket snyggare än AMG-plasten tycker jag personligen. Och de nya utblåsen kommer passa perfekt.

Några bilder från kvällens övningar:

Hänger på fronten för att se hur den passar. Bilen bakom t.v. är ett kul projekt. Det ser ut som en Volvo 142, och det har har väl varit det en gång i tiden. Men alla karossdelar, dörrar och tak är glasfiber - väger nästan inget alls. Och motorn har 1200 hk. Hjulupphängningar har inte mycket gemensamt med original. Det blir nog en frän kärra, en sleeper som har kapacitet att köra ifrån en Koenigsegg, åtminstone på pappret. Vi får väl se. Ägaren har lagt ner nästan 800 000 kr hittills på den. Svårt att tro när man ser den stå så där dammig i ett hörn, eller hur?

Image

Från sidan:
Image

Börjat såga plasten så den passar:
Image

Här ser man gamla och nya fronten (närmast) när vi flyttar över innehållet:
Image

Här ser man en av insatserna på väg att limmas fast. Insatserna håller dimljus, PDC och luckorna för strålkastarspolning bl.a.
Image

Efter att front och bakdel lackats och hamnat på bilen så tänker jag sänka den (det är lätt - klarar man själv som hobby-fixare på en sådan här bil) och låta en bekant sätta solfilm. En diskret film på sidorutorna, och "originalmörk" på bakrutan. Jag tror det blir bra, men smaken är delad och det finns säkert en massa som tycker det är jättefult. Feel free to spread your hate, I don't care. :mrgreen: :mrgreen:

Trevlig kväll, sov gott och planera nästa steg på era bilar - bildårar. 0X
Last edited by Lasse-SL-500 on Wed 15 Apr, 2015 09:04, edited 2 times in total.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 14 Apr, 2015 21:46

Antar att du menar Kleemann baken? :wink: Jag tycker fortfarande det kommer se konstigt ut utan sidokjolar nu när linjen blir så låg fram å bak. När hämtar du resten av dina prylar eller skall jag skicka dem?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 14 Apr, 2015 22:04

Visst menade jag baken. :wink:

Det kommer se skitbra ut utan de extrafeta sidokjolarna. Och skulle det inte göra det så kan jag alltid sätta dit dem i efterhand.

Har du fått hem klarblinkersen då - jag tyckte du sa att du inte hade dem hemma? Kommer gärna förbi i morgon om det funkar för dig?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 14 Apr, 2015 22:16

Ja de finns här...Kom du.. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 22 Apr, 2015 17:21

Jag har sänkt bilen nu, och gått igenom den med Star Diagnos - släckt airbaglampor och alla felkoder som uppstod vid lackeringen.

Star Diagnos är rätt cool, med laptopen uppkopplad kan man höja och sänka bilen i varje hörn för sig. Jag kunde också se att pumpen ger rätt tryck (195 bar) och att fjäderbenen bak verkar vara nyligen bytta, för de var alldeles rena.

ABC är ett både komplicerat system (jämfört med traditionella fjädrar), men ändå ganska enkelt när man börjar bli lite bekant med det. I grunden består det av ett hydrauliskt fjäderben vid varje hjul, en kombinerad servopump för styrningen och hydrauliken i nivåregleringen, en pulsationsdämpare (vars uppgift är ett utjämna trycket i systemet, en nivåsensor vid varje hjul (en liten vridresistor), ett ventilblock vid framaxel och ett vid bakaxeln, en oljetank och ett styrdon som övervakar systemet.

Ventilblocken ser ut som ett litet aluminiumblock med fyra elektromagneter (som duoventilerna för värmen). Elektromagneterna öppnar och stänger för att höja eller sänka bilen. När det blir slitet brukar ventilsätena respektive o-ringar för magnetventilerna inte hålla helt tätt längre, så bilen sjunker. Kan repareras med några o-ringar och byte av olja för några hundra. Men Mercedes-Benz reparerar inte blocken utan de säljs nya, för ett svinaktigt pris - kring 20 000 kr.... :shock:

Här är några bilder från dagens övningar.

Och en till sak: jag behöver tips om sommarfälgar som ni tror skulle passa på den. Ös på med förslag bara!!! :-D

Före:
Image

Efter: blev lite för låg, så jag höjde lite efter denna bild.
Image

Image

Image

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 22 Apr, 2015 22:20

Det är svårt att hitta information om ABC på nätet. Eller - rättare sagt - det finns mycket skrivet men det ärt svårt att sålla i det. Det mesta tycks vara skrivet av folk som inte vet hur det fungerar, som blir oroliga när det uppför sig oväntat. Och så uppstår rykten, skrönor och vilda överdrifter om hur dyrt det är och hur avancerat det är. :?

Det är inte så avancerat (även om det är mer avancerat - och mer felbenäget - än spiralfjädrar).

I varje hjul finns en nivåsensor, som ser ut som på bilden. När hjulet rör sig upp och ner så rör sig den vertikala armen och sensorn (som är ett vridbart motstånd) ger då en viss spänning, som förändras beroende på hur djupt ner bilen är.

Image

ABC-enheten - en liten dator, eller "ECU" som det heter i fordon - har fyra ingångar, ett från varje hjulhus, där den hela tiden ligger och lyssnar på spänningen. Om spänningen stiger för mycket så kommer ECU:n att skicka en signal för att öppna en elektromagnetisk ventil så att trycksatt hydraulolja släpps ut i fjäderbenet, och karossen lyfts i det hörnet.

Varje hjul har sin egen sensor och sin egen elektromagnetiska ventil. De elektromagnetiska ventilerna sitter i ett s.k. "ventilblock". En elektromagnetisk ventil är en spole kring en fjäderbelastad ventil. När man släpper på spänning i spolen så skapas ett magnetfält som öppnar ventilen. När spänningen försvinner så stängs ventilen av fjäderbelastningen. (andra ventiler i bilen - t ex duoventilerna för kupévärmen - fungerar tvärtom - utan spänning är de öppna, och stängs när de får spänning).

Image

Min poäng efter detta utlägg, är att ABC-systemets ECU av säkerhetsskäl bara accepterar spänningar mellan 2 - 3 volt. 3 volt är bilens lägsta läge och 2 volt är dess högsta. Om något händer i systemet (t ex att trycket faller i hydraulsystemet, eller att ventilerna kärvar, eller att nivåsensorn går sönder) så kommer ett rött felmeddelande på displayen: "ABC error - car is too low, drive carefully" eller liknande.

Om man har Mercedes-Benz Star Diagnos (ett program i en laptop) och diverse kabar, så kan man ansluta en laptop till bilen och prata med bilens olika ECU:er. T ex kan man i laptopen välja ABC och säga att man vill kalibrera nivåregleringen. Vad man gör då, är att tala om för bilens ABC-ECU vilka värden som ska gälla som "normalnivå" från respektive nivåsensor. Sensorerna är nämligen väldigt känsliga, minsta lilla skillnad i monteringen kommer att göra att även om nivå är korrekt så kommer de fyra olika sensorerna att ge olika spänningar. T ex 2.27 och 2.62 volt fram, och 2.71 respektive 2.53 volt bak.

Att sänka bilen via Star Diagnos betyder att man talar om för ABC-ECUn vilka värden den ska jobba efter.

Det första problemet om man vill sänka bilen är att Mercedes-Benz programvara i ECUn bara accepterar mellan 2-3 volt, värden utanför det accepteras inte (av säkerhetsskäl).

M.a.o - med Star Diagnos kan man bara sänka bilen till viss del. Men det är fortfarande ca 5cm mellan däck och hjulhuskant, inte särskilt lågt.

Så vad man gör, är att man byter länkarmarna till sensorerna - till armar som är justerbara i längd. Det är oförskämt simpla konstruktioner som förmodligen inte kostar mer än 50kr om man köper kulleder, gängade stavar och låsmuttrar på Bauhaus och bygger sina egna.

Fram är det så att en förlängning av armen med 5mm motsvarar en sänkning med 28mm. Bak råder motsatt förhållande: en förkortning av armen med 5mm blir en sänkning av 28mm.

Vad man gör, är att man "lurar" sensorerna att fortfarande ge en spänning mellan 2 och 3 volt, trots att bilen i själva verket är ca en tum lägre.

Jag har nu sänkt min bil så att jag precis kan få in handens fingrar mellan däck och hjulhuskant. Jag mätte avståndet så att de blev 5mm längre fram och kortare bak, sedan låste jag dem med låsmuttrarna.

Hoppas att detta bringar lite ljus kring hur ABC fungerar. Bland alla missvisande rykten och tokerier på nätet hittade jag en artikel från en kille i USA som uppenbarligen ville sänka sin C215, men inte alls förstod hur systemet fungerade. Det slutade med att han - i brist på förstånd? - rev ur hela ABC-systemet och svetsade en helt egen vagga för hjulupphängningarna och byggde om det till spriralfjädrar. Grotesk våldtäkt på bilen, utrförd av någon som antingen inte vet vad han gjorde, eller helt enkelt bara vara var allergisk mot ABC och inte brydde sig att bilen förmodligen inte går att sälja vidare.

"Schweeeeet" som hans polare kommenterade, och "A shitload of work it was - almost killed me bro" som han själv pustade ut.... Det hade kunnat spara väldigt mycket arbete och gråa hår om han fattat lite om elektroniken bakom. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 22 Apr, 2015 22:40

Uky wrote:Fler tips från "Coachen" ;-)

Om klarglasblinkersglasen är "Pirat" så kommer dom inte att hålla tätt
inemot själva spegelmekaniken vilket kommer att göra att vatten sprutar rätt in
i spegelmotorn och även utsätter spegelglaset för väta vid färd.

Även detta "glas" måste tätas mot kåpan. Dessutom har piraten
ingen kontakt, utan man måste våldföra sig på de gamla gråa blinkersarna.

Standardutrustningen på en 215 är att spegelglaset på förarsidan
är tonande (som innerbackspegeln). När detta glas varit med
några år går det från lätt blå/grönt till en gulnande färgton.

Det beror på att tätningen mellan de olika skikten har släppt
och luft/fukt kommit in. Detta sker med mer eller mindre alla
215 med tiden. Det gula kommer att bli allt brunare och till
slut fläckigt.

Nytt glas kostar uppemot 4000 kronor. Vill man inte lägga
ut dom pengarna om man nu inte nödvändigtvis kräver
avbländande ytterbackspegel kan man använda en vänsterspegel
från en 220 som inte har toning som standard.

:robot:


Tack för tipset. Vi bor ju nära nordpolen, så det är inte ofta man lägger märke till att det finns någon sol :mrgreen: men idag lyste solen, och jag la märke till att förarsidans backspegelglas är elektrokromatiskt - det blir blåaktigt mörkare i solljus, och klart som en vanlig spegel när inte solen ligger på (som den inte gör ca 51 veckor av året :roll: ) Funktionen är helt perfekt på min bil, glaset mår bra.

Passagerarsidans glas är däremot helt vanligt på min bil. Först trodde jag att någon tidigare ägare bytt glaset mot ett billigare, men sedan såg jag att kontakterna på spegelglaset bakom ser helt annorlunda ut på den sidan, så det kanske aldrig funnits avbländande glas på passagerarsidan?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: CL600 C215

Postby Turre » Thu 23 Apr, 2015 12:20

Min är också vanlig spegel på högersida och det är original. Härligt med avbländning när det finns, är lika med i backspegel. W215 cl 55
Turre


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests