CL600 C215
Posted: Sat 07 Mar, 2015 17:10
Jag köpte denna av Chris och nu är det dags att göra i ordning den. Det är främst lacken som behöver en uppfräschning, då den ärgat i hjulhuskanterna. Hela karossen är ju i aluminium på dessa bilar, så de rostar inte på vanligt sätt utan de ärgar.
Jag minns när jag såg en sådan här bil första gången, det måste ha varit 2000. Det stod en svart, långslank, otroligt elegant, vacker bil på parkeringen och när jag gick närmare såg jag att det var en Mercedes-Benz. Har alltid beundrat denna bilmodell, tycker den är otroligt vacker. Så det är lite grann av en drömbil för mig, som gillar tyska bilar från den perioden: slutet av 90-talet till 2005 ungefär -- enligt mig så var både Mercedes-Benz och BMW på sin toppnivå rent estetiskt då, med bilar som C215 och R230 - fantastiskt vackra bilar enligt mig!
De nya är fina också, men de är inte riktigt i samma klass utseendemässigt enligt mig.
När man ändå är i farten så blir det en komplett lackering. Och för att göra en lackering på riktigt sätt så måste bilen plockas isär.
Jag tänkte visa lite bilder hur det ser ut när man plockar ner en CL. Idag har vi jobbat fem timmar med att ta bort och isär bakluckan, bakljusen, kofångaren bak, dörrarna, sparklådorna, backspeglar, yttre lister, gummilister runt fönstren och takluckan. Motorhuven och fronten och strålkastarna återstår, det blir morgondagens jobb.
Bilen är i fint skick, inget fastrostat eller läskigt som det oftast är på bilar som körts några år i Sverige.
Så planen är:
Passar in den nya baken, en Kleemann. Den kommer att limmas på den gamla baken (som enligt mig ser alldeles för tunn ut. En sådan här bil ska inte ha synliga avgasrör som hänger under fronten -- det var en designmiss i den annars så snygga karossen.
OBS - min mobilkamera återger inte färgen - Almandinsvart - korrekt. I verkligheten är bilen "blåare", mer lila. På bilderna ser den rödare ut än vad den är i verkligheten. Jag föredrar personligen den rödare färgen på mina mobilbilder framför verkligheten - jag tycker Almandinsvart är för blålila.
Antingen kommer jag att lacka den i en rödare variant av Almandinsvart, så den blir mer lik mina kamerabilder, eller så blir den Mercedes 040. Har inte bestämt mig ännu.
Från sidan:
Dörren borta. Mercedes-Benz har inga kontakter vid dörrens gångjärn (många andra, t ex BMW har det för att det ska vara lättare att plocka bort dörrarna), vilket gör att hela dörrens innanmäte måste rensas på elektronik och alla sladdar dras ut ur dörren innan man kan lyfta bort den.
Jag kommer ta detta steg för steg. Bilen har nu mörk solfilm på bakre sidorutorna - vilket jag tycker är fult - så jag kommer byta det mot ljus film, även främre sidorutorna kommer få ljus film. Bakrutan kommer att få ganska mörk film däremot.
Självklart ska bilen sänkas.
Jag måste skaffa nya ändrör som passar uttagen i Kleemann-baken och lite annat gott och blandat kommer att ske,
Här kommer några bilder som är min inspiration just nu:
Jag minns när jag såg en sådan här bil första gången, det måste ha varit 2000. Det stod en svart, långslank, otroligt elegant, vacker bil på parkeringen och när jag gick närmare såg jag att det var en Mercedes-Benz. Har alltid beundrat denna bilmodell, tycker den är otroligt vacker. Så det är lite grann av en drömbil för mig, som gillar tyska bilar från den perioden: slutet av 90-talet till 2005 ungefär -- enligt mig så var både Mercedes-Benz och BMW på sin toppnivå rent estetiskt då, med bilar som C215 och R230 - fantastiskt vackra bilar enligt mig!
De nya är fina också, men de är inte riktigt i samma klass utseendemässigt enligt mig.
När man ändå är i farten så blir det en komplett lackering. Och för att göra en lackering på riktigt sätt så måste bilen plockas isär.
Jag tänkte visa lite bilder hur det ser ut när man plockar ner en CL. Idag har vi jobbat fem timmar med att ta bort och isär bakluckan, bakljusen, kofångaren bak, dörrarna, sparklådorna, backspeglar, yttre lister, gummilister runt fönstren och takluckan. Motorhuven och fronten och strålkastarna återstår, det blir morgondagens jobb.
Bilen är i fint skick, inget fastrostat eller läskigt som det oftast är på bilar som körts några år i Sverige.
Så planen är:
Passar in den nya baken, en Kleemann. Den kommer att limmas på den gamla baken (som enligt mig ser alldeles för tunn ut. En sådan här bil ska inte ha synliga avgasrör som hänger under fronten -- det var en designmiss i den annars så snygga karossen.
OBS - min mobilkamera återger inte färgen - Almandinsvart - korrekt. I verkligheten är bilen "blåare", mer lila. På bilderna ser den rödare ut än vad den är i verkligheten. Jag föredrar personligen den rödare färgen på mina mobilbilder framför verkligheten - jag tycker Almandinsvart är för blålila.
Antingen kommer jag att lacka den i en rödare variant av Almandinsvart, så den blir mer lik mina kamerabilder, eller så blir den Mercedes 040. Har inte bestämt mig ännu.
Från sidan:
Dörren borta. Mercedes-Benz har inga kontakter vid dörrens gångjärn (många andra, t ex BMW har det för att det ska vara lättare att plocka bort dörrarna), vilket gör att hela dörrens innanmäte måste rensas på elektronik och alla sladdar dras ut ur dörren innan man kan lyfta bort den.
Jag kommer ta detta steg för steg. Bilen har nu mörk solfilm på bakre sidorutorna - vilket jag tycker är fult - så jag kommer byta det mot ljus film, även främre sidorutorna kommer få ljus film. Bakrutan kommer att få ganska mörk film däremot.
Självklart ska bilen sänkas.
Jag måste skaffa nya ändrör som passar uttagen i Kleemann-baken och lite annat gott och blandat kommer att ske,
Här kommer några bilder som är min inspiration just nu: