CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 08 Sep, 2015 23:53

De skulle bli pricken över i...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 08 Sep, 2015 23:54

Sååå feta...f-n nu blir man sugen IGEN asså... Synd bara att baken inte finns längre...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 09 Sep, 2015 05:45

Ja, de är goa bilar helt klart. Väldigt snygga tycker jag personligen, och med ny front och bak så rättar man till att avgasrören original är synliga, hängande under bilen synliga från sidan - en miss av MB på en annars så snygg vagn enligt mig. Samma med fronten, som original ser lite intetsägande ut.

Tack för bra input tidigare Uky, jag glömde tacka dig för det.

Har inte hunnit leta strömtjuven ännu. Det har varit mycket annat - bl.s att hjälpa en 98-årig mormor att flytta, koppla in belysning, hänga upp tavlor och gardinstänger och sådant - och dessutom har bilen stått inlåst. Men jag får hem den i morgon, då kollar jag upp det och återkommer med rapport och bilder om var alla säkringsboxar sitter. (Om det inte regnar)

Har även en irriterande egenhet att rutorna på förarsidan går ner 1cm ibland, av sig själva. Som om bilen trodde att dörren var öppen (då sänker den rutan 1cm automatiskt för att underlätta passformen mot gummilisten när man öppnar och stänger.

Vi har justerat dörren, och då gick rutan upp som den ska, men nu igår såg jag att den gick ner 1cm igen.

Det går att justera fönstren, genom att först ta bort yttre stötlisten på sidan. Det finns runda hål under den, med bultar bakom som gör att man kan justera hela fönstermekanismen utåt/inåt, men jag tror inte det är problemet. Det verkar vara en sensor som får för sig att dörren är öppen eller att någon tar i handtaget (den har keyless). Men innerbelysningen slocknar som den ska, så den fattar att dörren ör stängd. Lutar åt något med dörrhandtaget. Jag får som sagt hem den i morgon och ska läsa ut felkoder då.

Uky: vad är det för strömtång du talar om? Har du någon bild på en sådan, för jag fattar inte hur den skulle kopplas in. Har du jobbat på Volvo personvagnar?

P.S. En bra sida om hur ABC-systemet fungerar, och lite historik: http://500sec.com/abc-active-body-contr ... y-control/
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Wed 09 Sep, 2015 19:00

Denna har jag köpt:

http://www.amazon.com/Mastech-Auto-rang ... B00N2QZSGU

En gång fanns den att köpa på ELFA, men dom verkar inte sälja detta fabrikat längre.
Och deras webkatalog suger. Svårt att tyda tabellerna för vilka man säljer som kan
mäta "hyfsat" höga likströmmar och samtidigt kunna ha en bra upplösning neråt milliAmpere...

Strömtången på bilden kan mäta höga strömmar men har en känslighet neråt på 10mA vilket
gör att man kan klämma den över en av batteripolerna och se hur bilens olika system
går ner i sleep-mode. Vilket får man leta efter med en säkringsadapter.

Inkoppling framgår av bilden...

En del håller på med säkringar, och det fungerar nog när man rycker den ene efter den andre för att se
vilken förbrukargrupp som drar ström. "Problemet" är att när man sätter tillbaka säkringen
väcker man den gruppen och oftast drar CAN-bussen igång, på ett ibland okontrollerat sätt.

Det riktiga sättet om man nu jagar milliAmpere eller tom. mindre är att använda säkringsadaptrar
som består av en säkring + uttag/switch för amperemeter. Det går åt en hel hög när man jagar fel.

Bilen förses med en adapter på den position man misstänker. Körs en sträcka.
Stängs av. mA-meter kopplas in över säkringen. Säkringen dras
och viloströmmen kan mätas utan att man bryter strömkretsen.

I mitt förra liv som konsult var jag totalt flera år på Volvo PV och pysslade med allt
från AirBag-tändare, elfält, FM-radioantenner och i slutet som rep. för Siemens VDO (numera
Continental) som Resident (leverantörens representant)
för alla remotekontroller, Keyless entry&go, samt för TPMS.
Implementation, test och verifiering.


:robot:

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 09 Sep, 2015 20:10

Tack för tipset!

Jag har aldrig sett en sådan, så för mig var det inte alls självklart hur man kopplar in den. Men man ska tydligen låta ena ledaren (t ex jordkabeln vid batteriet) löpa igen mitten av öglan i "tången". Instrumentet verkar fungera med induktion?

Liten instruktion jag hittade på ytuben: https://www.youtube.com/watch?v=mTIO87hY2ps

Imponerande att kunna mäta ner till så låga strömmar som 10 mA eller ännu lägre. Det är precis dit man vill att bilen ska gå när den går ner i deep sleep.

Uky: vet du hur lågt din förbrukning sjunker? Min har något som hindrar den att falla lägre än 0.45 A - i runda slängar 20-25 ggr mer än den borde. Det sjuka är att om jag rycker bränslepumpens säkring så går den ner till 0.1 A - "bara" 5-7 ggr mer än jag skulle vilja ha den: ner under 0.02 A.

Jag har inte hunnit med allt jag trodde idag, men har fått hem bilen och tvättat den grundligt. Har också kopplat upp min multimeter, men när jag skulle ge mig på säkringarna så upptäcker jag att det är för mörkt nu. (kan inte vara i mitt enda lilla garage, för där står min R129).

I varje fall - jag återkommer med bilder. C215 ska ha säkringar i motorrummet, längst upp i torpedvägghörnen på båda sidor, i höger baksätes fotutrymme och till vänster om ratten (trodde jag :mrgreen: ). Åtminstone enligt all dokumentation jag hittat på nätet: då finns åtta säkringar bakom den borttagbara panelen till vänster om ratten. Den sitter med clips, och när jag tog bort den så hittade jag bara en Sony-Ericsson hands-free där bakom, men inga säkringar! :?: Hmmmm....

Kom också till rätta med fönstret som inte ville åka upp helt; det är en klämsensor som behöver läras genom att hissa upp fönstret i topp och hålla nere knappen någon sekund eller två extra. Om fönstret åker ner 2cm när du släpper knappen, så upprepa det igen till det "fastnar".

Tvättad
Image
Last edited by Lasse-SL-500 on Wed 09 Sep, 2015 23:58, edited 1 time in total.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Wed 09 Sep, 2015 21:16

Nu är rören perfekt... :-D
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Wed 09 Sep, 2015 21:17

När jag skulle undersöka vad som drog viloström i min visste jag redan att
ABC-boxen var en kandidat. Jag behövde bara verifiera att så var fallet.
Och efter att boxen bytts verifiera att allt var OK.

Så efter körning, öppnade jag bakluckan. Lurade låset (i luckan)
att den var stängd. Klämde strömtången runt en av batterikablarna.

Precis efter stopp och nyckel ur samt "låst bil" drar den 300-400 mA

Men efter någon/några minuter börjar det ena systemet efter det andra gå ner i sleep-mode.
Man kan se detta i strömtångens display.

Efter ytterligare någon timme är bilen nere i bara några tiotal milliAmpere
för att allteftersom sjunka ytterligare.

Efter några dagar går bilen ner i "Deep Sleep" och vaknar bara till då och då.
Man märker det då det tar några sekunder att låsa upp med fjärren
eller efter att man dragit i något av dörrhandtagen.

En del system sätter felkoder om viloströmmen skulle vara för hög.
Bla. den gamla Motorola-telefonen som fanns i de första årsmodellerna.
Så Du kan ju kolla med Xentry/Star om det finns några felkoder
lagrade.

Fördelen med strömtången är att man inte behöver bryta
någon krets för att verifiera viloströmmen. Sedan är det
ju svårt att motivera en säkringsbygel om det är enklare att
dra säkring efter säkring och be kollegan i bakluckan skrika till
när strömmen sjunker. Se till att koppla ur batteriet
bara innan säkringarna sätts tillbaka. Man kan få en hel del
mystiska symptom. Exvis startar Comanden upp, men utan ljud...

Lurar man bakluckan lär man ju garanterat se om de små
lamporna i bagageutrymmet verkligen snocklar. Lägesgivare
i bilar är inte sällan av ganska dålig kvalité...

:black:

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: CL600 C215

Postby yunk55 » Thu 10 Sep, 2015 14:22

Fram med bågfilen, jag tycker att den bakre kofångaren ser lite för låg ut.

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Thu 10 Sep, 2015 15:24

Det är just för att sidokjolarna är så höga.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: CL600 C215

Postby Jojjet » Thu 10 Sep, 2015 18:28

Så otroligt snygg!

På med sidokjolar, så tycker jag den är snyggare än Lars K:s gamla.

Gillar verkligen 215karossen, var ock kikade på en 500 för ett par veckor sedan, som en kollega hade haft. Dock så hade den lite tråkigheter, men priset var lågt. "Fel" modell att chansa med kändes det som..

Hursom, du har god smak Lasse!
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Thu 10 Sep, 2015 18:36

Blir åxå sååååå sugen igen... Är så svag för denna kaross. Kikat lite på några CL55or... :P Men MÅSTE få tag i baken bara i så fall på nått sätt.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sun 13 Sep, 2015 18:11

Tack för snälla ord Johan, det muntrar upp - tackar! Men jag har nog en bit kvar ännu - även om jag tycker hjulen blev helt rätt. :-) Allt sådant är ju en smaksak iofs. Den ska ner 10-15mm fram, och fronten ska få en översyn i vinter. Det kostar ju pengar allt, och jag har inte råd att ta allt på en gång. Men resan är kul. Det får ta den tid det tar, och det är en fråga om prioriteringar. Om man jobbar och väljer att spara pengar till bilen så går det.

Den här bilen växer på en. Ju mer man håller på med den, desto mer inser man hur fint byggda de är. Tjocka mattor, fina material över allt. Och med dagens priser, så får man ju oerhört mycket bil för pengarna, anser jag.

En bild på hur jag kopplat upp multimetern för att mäta strömtjuv. 0.44 A i sleepläge, det är fortfarande inte okej.
Image

Har idag beställt klarglas-strålkastare fram och lister med positionsljus på sidan fram, klarglas också - av Chris. Skaffade även en modern Comand med en Facelift-mittkonsoll (större urtag för den större skärmen). Det blir vårens övningar, för inom några veckor så kommer denna att åka in i förvaringsgaraget.

Image

Det är denna look med klarglas jag vill ha, även om min front kommer att se lite annorlunda ut och inte ha samma dimljus heller.
Image

Även en modern grill med enkelribba åkte med, och klarglasblinkers till backspeglarna - jag tror det kan passa bra på bilen. Dessa kommer att monteras med silikon för att täta helt. Mina originalblinkers i speglarna är inte helt täta, men det är bara en monteringsfråga som jag ser det.

Jag ska även byta dimljusen till något som känns mer up-to-date - håller på att fundera på hur jag vill ha det. Något som känns rätt, utan att sticka ut för mycket. När resten av bilen börjar bli snygg, så känns de gamla originaldimljusen inte helt okej, och jag har sett både på Lars K:s gamla och Chris gamla att klarglas verkligen blir ett lyft.

Chris: du kan säkert tjata på dem tillräckligt så att de gör några till. :mrgreen: Jag håller med - Kleemanns bakdel passar väldigt bra på C215, den gör den "fetare", mer modern i känslan. Den går ner betydligt mer än original och täcker avgasrören.

Prior-kitet är ganska okej tycker jag, bara man inte lackar det lika fult som de gjort på sina bilder, och bara man inte använder lika extremt opassande slutrör. Diffusorn får man trolla bort med färg. C215 är en elegant, fet glidare men de tycks vara inne på att göra den inspirerad som en BMW M3? Hmmmmm, dessutom lackad i mattgrått med guldfälgar!!!! med breda GT-stripes och vingar!!! :mrgreen: :mrgreen:

https://www.flickr.com/photos/priordesi ... otostream/

"För mycket" bakdel, men snygga slutrör:
Image

AMG, snyggt:
Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Sun 13 Sep, 2015 23:08

Jag har en FaceLift Comand liggande, men har blivit informerad om
att versionerna skiljer mellan 215 och 220 då dom har olika lutning
i konsollen och det sitter en gyrokrets inne i dom vilken skall
vinklas rätt för att navigatorn skall fungera map. vägföljningen.

(Borde vara lätt att fixa om man öppnar den och hittar gyromodulen)

Sedan var det massa fix som skulle till då den nya kör MOST medans den gamla
använder D2B.

Så den har blivit liggande tills jag i alla fall får tag i en FaceLift konsoll...

Så om Du går vidare ser jag fram emot ordentlig dokumentering så jag vet
vad/om jag får energi att göra likadant...

:black:

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Sun 13 Sep, 2015 23:45

2003 års modell är INTE MOST men 16x9. Det är CD versionen å fortfarande D2B. Nu är de ju så åxå att den Lasse har är en eftermarknads enhet utan gyro.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Mon 14 Sep, 2015 12:11

För er som undrar: D2B och MOST är en kommunikationsstandard mellan ljuduppspelningsenheter i nyare Mercedes-bilar och dess ECU:er.

MOST är en förkortning av "Media Oriented System Transport" och skapades av DCAG, Becker och andra företag (till skillnad från D2B som var rent MB).

Vad Uky och Chris menar är att enheter som är från nyare bilar använder en annan kommunikationsstandard än äldre bilar, och därför inte passar i äldre bilar.

Image

Personligen ser jag MOST, D2B och BMWs versioner I-Bus, K-Bus och D-Can som onödiga egentligen. De fyller en funktion i bilen, men den funktionen klarar man sig utan. Den största anledningen att de finns, är att tillverkaren och deras underleverantörer (Becker, Philips etc) vill försäkra sig om att du inte ska kunna byta och sätta in vilken stereo som helst i bilen - du ska istället tvingas tro att du måste köpa av dem hos original Mercedes-Benz; för ett sju gånger högre pris än du annars hade betalat för samma sak.

I min gamla bruksbil; en BMW 540iA Touring från 98 så satt också BMWs motsvarighet till "tillkrånglat" system som var integrerat i bilens övriga ECU:er. Problemet var att det lät löjligt svagt - trots att det var en ljudanläggning som kostat 25 000 kr 1998 så lät den sämre än en billig transistorradio. Bl-a så innehöll den en s.k DSP-förstärkare (DSP står för Dynamic Sound Processor) - ett tolv-kanaligt slutsteg med inbyggda delningsfilter och koppling på BMWs databuss. Detta gjorde att man t ex inte kunde byta skärm fram i bilen, eftersom DSP-förstärkaren vid uppstart "pratade" med skärmen, och om den inte fick svar så stänger den av sig själv.

Lösningen i min gamla BMW (när jag tröttnat på att ha så dåligt ljud) blev istället att riva ur ALLT det BMW-specifika - alla boxar. Det är egentligen helt onödigt när det egentligen bara handlar om att spela upp ett ljud eller en bild.

Jag ersatte den gamla huvudenheten fram (med liten skärm) mot en 16:9-enhet från Kina med inbyggd DVD, GPS, iPhone-koppling, Digital-TV, Blåtand handsfree och streaming m.m (den har allt), bytte BMWs DSP-färstärkare mot ett femkanaligt slutsteg från Phoenix Gold med REJÄLT mycket mer kraft än BMWs original, bytte högtalarna (Nokia) mot Infinity Kappa fram och original-subwoofern (Nokia - troligen världens mest patetiska subwoofer :0 ) mot två 10-tums basar som spelar helt dolda under luckan i lastutrymmet.

Förbättringen blev oerhörd - vilket TRYCK, och alla gamla moduler (huvudskärmen, förstärkaren, radiomodulen, videomodulen, GPS-modulen och DVD-läsaren) ligger numera i en kartong, skrotade.

Jag vet inte hur det blir i denna Mercedes-Benz CL 600 - jag får läsa på hur den fungerar. Ljudet i bilen är redan trevligt (BOSE), men det orkar inte med att driva på högre volym. Inte jämfört med de saker som jag satte in i BMWn i varje fall (som inte heller var särskilt dyra).
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests