CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Mon 14 Sep, 2015 18:51

Nej, en eftermarknadsenhet hade jag nog också satsat på om det finns sådana som är mer eller mindre "bolt on"
MOST var ett trademark som ägdes av ett konsortium som såg till att ta jäv...gt bra betalt för licenserna.
Så bra att en del fordonstillverkare tog bort det (Bla. Volvo PV mitt i en modellserie) och gick över till andra lösningar.

Dessutom gillar inte en MB orginal att köras utan att CAN är inkopplad (Enheten snocklar efter en stund)
vilket jag glömde skriva igår. En del Comander går att fixa (Det har jag gjort), andra har jag inte sett några hårdvaruhack till
på nätet.

Det hela lutar åt att jag skaffar en MP3-enhet som får fejka CD-växlaren.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 22 Sep, 2015 22:51

Jag har långtråkigt, sitter inomhus i gråregnet och surfar inspiration. Det som ska göras klart i vinter är fronten med någon variant av dimljus i klarglas, och svart aluminiumgaller istället för det plastgaller som medföljde Prior-fronten.

Klarglas i backspegelblinkersen är ett enkelt val, särskilt som de befintliga originalen tar in fukt.

Jag kommer även pröva en modern grill, med bara en blank ribba - som de moderna modellerna har. Det är enkelt att pröva, grillen sitter med två skruv så man byter den på fem minuter. Jag gillar i och för sig originalgrillen som jag låtit lacka ribborna blanksvarta precis som karossen (bara en tunn kromrand kvar på varje ribba), men det är kul att pröva och inte särskilt dyrt.

Jag försöker hitta stilen, så den inte blir fel - bilen är ju inte de senaste modellerna och jag vill inte blanda för mycket. Men moderna DRL i LED kanske kan passa? Hmmmm.... jag är egentligen inte särskilt imponerad av de LED-remsor som numera sitter kors och tvärs, huller om buller lite hur som helst på alla nya bilar. Ofta ser det bara billigt ut, och kan i värsta fall få en Mercedes att påminna om en Hyundai.

Men om de är snygga, och fälls in i fronten på ett snyggt sätt så har jag börjat luta mot att det skulle kunna passa. Jag är just nu inne på att både ha ganska breda klarglas-DRL infällda, med runda klarglas-dimljus under. Dagens I-landsproblem... :mrgreen:

Några som jag tycker snygga bilar:

Image

Image

Image

Image

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: CL600 C215

Postby amgen » Tue 22 Sep, 2015 23:45

Den understa var tjusig tycker jag!
:-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 23 Sep, 2015 00:01

Håller med! Det är samma bil som på bilden ovanför också. :-D Men den är inte lika snygg bakifrån; den har fyrpipiga, runda avgasrör som hänger helt öppet, jättesynliga under baken. Det ser verkligen inte bra ut - tycker jag.

Men den är väldigt snygg från den vinkeln, och med en annan bak skulle den vara betydligt snyggare. :-D

Så här såg den ut med andra fälgar bakifrån. Inte så kul tycker jag - den där takvingen är verkligen ful, men alla tycker olika. 8)

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Thu 01 Oct, 2015 02:38

Jag är i Houston, så just nu händer inte mycket. Men jag vill rekommendera ett besök på NASA Space center i Houston. Det är häftigt om man tycker att månfärderna är spännande. Man får se en komplett Saturnus V-raket - den enorma raket som användes för Apollo 11 och 13 bl.a, och den är verkligen ENORM.

Hela raketen är egentligen stora tankar av Flytande raketbränsle. Bara tanken på att någon frivilligt sätter sig i toppen på den bomben och flyger i 40 000 km/ h är rätt imponerande.

Man får se månlandaren och en massa annat också, och känna på en sten från månen.

Och varmt är det, just nu är klockan 19:30 och det ör fortfarande över 30 grader varmt. Det blir inte svalare än 22 på natten. Det ör rent, blå himmel och varmt. Detta är egentligen paradiset för en bilintresserad. Bilen håller sig ren, för det är så rent här. Ingen lera, ingen smuts, inget salt.... :)

Är det någon som har en uppsättning vinterdäck. (Gärna friktion) att sälja som passar till en e-klass? Tjoa gärna till i så fall.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Thu 01 Oct, 2015 09:26

Lasse-SL-500 wrote:
Och varmt är det, just nu är klockan 19:30 och det ör fortfarande över 30 grader varmt. Det blir inte svalare än 22 på natten. Det ör rent, blå himmel och varmt. Detta är egentligen paradiset för en bilintresserad. Bilen håller sig ren, för det är så rent här. Ingen lera, ingen smuts, inget salt.... :).



MEN VA f-n HÅLL TYST!!!! :mrgreen:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: CL600 C215

Postby pasi » Thu 01 Oct, 2015 16:38

Lasse-SL-500 wrote:Jag är i Houston, så just nu händer inte mycket. Men jag vill rekommendera ett besök på NASA Space center i Houston. Det är häftigt om man tycker att månfärderna är spännande. Man får se en komplett Saturnus V-raket - den enorma raket som användes för Apollo 11 och 13 bl.a, och den är verkligen ENORM.

Hela raketen är egentligen stora tankar av Flytande raketbränsle. Bara tanken på att någon frivilligt sätter sig i toppen på den bomben och flyger i 40 000 km/ h är rätt imponerande.

Man får se månlandaren och en massa annat också, och känna på en sten från månen.

Och varmt är det, just nu är klockan 19:30 och det ör fortfarande över 30 grader varmt. Det blir inte svalare än 22 på natten. Det ör rent, blå himmel och varmt. Detta är egentligen paradiset för en bilintresserad. Bilen håller sig ren, för det är så rent här. Ingen lera, ingen smuts, inget salt.... :)

Är det någon som har en uppsättning vinterdäck. (Gärna friktion) att sälja som passar till en e-klass? Tjoa gärna till i så fall.

Vilken e-klass söker du däcken till?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Fri 02 Oct, 2015 17:43

En W211 tror jag - det är en kompis dom behöver köpa vinterhjul till den.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: CL600 C215

Postby pasi » Fri 02 Oct, 2015 19:01

Lasse-SL-500 wrote:En W211 tror jag - det är en kompis dom behöver köpa vinterhjul till den.

Ahaa,skulle haft till w210
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Fri 02 Oct, 2015 21:40

Vad är det för skillnad?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: CL600 C215

Postby pasi » Sat 03 Oct, 2015 07:56

Lasse-SL-500 wrote:Vad är det för skillnad?

Det är andra fälgar och w211 har m14 hjulbultar medans w210 har m12..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 07 Oct, 2015 04:56

Hemma i Sverige igen. Vad kallt det är här! Brrrrrrr!! :mrgreen:

Brorsan bor i Texas, det är 25 på grader på natten där och 32-33 grader på dagen, så det är lite omväxling - här är det bara 2 grader och frost just nu.

Jag hade rätt trevligt. Bland annat på NASA i Houston där de styr månraketerna (Apollo) och nu mars-raketerna (Orion) ifrån.

Man kunde se Apollo-raketen, den låg i en hangar. Själva raketen kallas "Saturn V" och är enorm, drygt 110 meter lång. Man kommer in vid bakändan, direkt vid "avgasrören" de fem raketmotorernas utblås. Varje utblås är knappt 5 meter i diameter, så det är enormt mäktigt.

Ni som har sett bilder från uppskjutningarna vet vilket enormt mäktigt skådespel det är. Hela raketen är som en enorm tank fylld med raketbränsle (väte och syre tror jag), och i toppen sitter några iskalla astronauter som vågar flyga den. Tänk er att sitta på toppen av en 100 meter lång tank fyllt med raketbränsle och flyga i 40 000 km/h ? :mrgreen:

Raketerna startar på natten, och ljuset från raketmotorerna tänder upp hela himlen enligt en kille jag snackade med som hade varit på en uppskjutning live.

En av astronauterna - Jim Young - hade 90 i puls vid startögonblicket. Snacka om att vara iskall, inte hetsa upp sig i onödan... :mrgreen:

Image

Image

Apollo-raketens utblås, varje tratt är 5 meter bred och fem trattar är det. Mäktigt.
Image

Detta är Mercury-raketens kommando-modul, just denna var i rymden 1964. Förvånansvärt liten, bara plats för en astronaut i den. Apollo hade mycket större kommandomoduler, de var tre astronauter i den.
Image

Brorsans hus är ganska stort. Det är 8 meter i takhöjd i vardagsrummet ovanför öppna spisen.
Image

Brorsans garderob är större än bottenvåningen på min lilla villa:
Image

En del av köket:
Image

Husbilen
Image

Utebadet, en värmd jacuzzi med 12-16 sittplatser.
Image

Terrassen på övervåningen.
Image

Hela hans hus är sjukt, 880 kvadrat med hiss, gym, innepool, enorm utejacuzzi, egen bar, garage med plats för 10 bilar, hundkennel med egna bås för 8 hundar, en riktig bio med fyra bänkrader och tre platser i varje rad - så 12 platser i bion, högst upp på ett berg med milsvid utsikt över dalen och en flod. En stor uteterrass 8x14 meter på övervåningen som är som gjord för att ha fester och middagar på. Sex sovrum med eget badrum till varje sovrum. Svårt att beskriva huset, det är sjukt.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby kimsababy » Wed 07 Oct, 2015 07:12

Fyfan vilken häftig resa! Hade mer än gärna beslkt NASA och sett raketerna live. Det måste vara hur coolt som helst!!

Var det din bror som kom på Minecraft? :lol:
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Wed 07 Oct, 2015 13:30

kimsababy wrote:Fyfan vilken häftig resa! Hade mer än gärna beslkt NASA och sett raketerna live. Det måste vara hur coolt som helst!!

Var det din bror som kom på Minecraft? :lol:


NASA och raketerna var en otrolig upplevelse för mig som alltid älskat rymden - bland det mäktigaste jag sett!! 8) De har ett nytt program på gång nu efter Apollo och rymdfärjorna : Orion är en raket som är ännu större än Apollo och som de tänker flyga till Mars med. Det beräknas ta mellan 6-10 månader att flyga dit, jämfört med 3 dagar till månen. Mars är 5.5 miljoner mil bort. Houston och NASA är verkligen något jag rekommenderar. Sen skulle det vara häftigt att besöka uppskjutningsplatsen NASA Cape Kennedy (tidigare Cape Canaveral) i Florida. Jag snackade med en kille i USA som varit med och sett uppskjutningarna av antingen Apollo eller rymdfärjan, och enligt honom är det en helt otrolig upplevelse. När raketerna skjuts upp på natten så tänds hela himlen upp av ljuset från raketmotorerna.

En annan grej som är häftig är att de som jobbade på NASA och "Mission control" (kontrollrummet som styrde raketerna och hade kommunikation med astronauterna) var bara 26 år i genomsnitt. Ingen erfarenhet av rymdfärder fanns, så de rekryterade de bästa studenterna från universitet som Stanford, MIT o.s.v. De som flög raketerna - astronauterna - var äldre, kring 40-45, men de som ritade, designade, konstruerade och styrde raketerna var faktiskt bara 26 i genomsnitt.

Hehe, nej - inte Minecraft - men min brorsa och hans familj har jobbat enormt hårt för detta. Deras företag har varit nästan på väg att gå under innan de till slut lyckades. De har utvecklat och säljer ett eget högteknologiskt geofysiskt mätmaskin med vars hjälp man kan röntga marken, se ner i marken ett tiotal meter och visa hur det ser ut - grottor, gångar, olja, etc. Det används t ex för att se hur förgiftat marken är när bostäder ska byggas på gamla flygfält, skattletare i USA har använt det för att hitta gamla sjunkna hjulångare (med silverskatter) i Missisippi, m.m.

Jag ber om ursäkt om någon blir arg av detta - NASA har ju inte alls med mitt bilprojekt att göra. Om folk blir arga för att det är off-topic så tar jag bort det.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Wed 07 Oct, 2015 14:48

Nä men återgå nu kanske...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests