CL600 C215
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: CL600 C215
Så kul att se den fixas iordning nu där jag inte hade tid med ett tredje projekt. Jag hade aldrig gjort den i svart "som alla andra". Kör på den färg du har eller Lars Ks variant. Tror du inte den kommer se tom och osymmetrisk ut på sidorna utan sidokjolar med den låga linjen i fronten o baken nu? Att du skippade Kleemann fälgarna kommer dock ALLTID va en gåta för mig.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Japp, arbetet går framåt - kanske den får lack mot slutet av veckan eller i början av nästa. Har rätt mycket annat just nu, det ska vårstädas och fixas här hemma etc.
Jag är inte förtjust i originalfärgen - den är alldeles för blå-lila plommonfärgad för mig. När det inte är solljus så ser den "blågrådaskig" ut istället för svart, som den "fejkar" sig att vara.
Den rödare kulören som Lars K hade är mycket snyggare, men rött är inte heller riktigt min färg. Grejen ang fälgarna är att jag vill vänta och se, jag har inte bestämt mig. Men jag är inte pigg på att bygga en "likadan" bil - kopiera en annan bil: Lars K:s. Har fortf inte bestämt mig, men jag tycker ju Vertini Monaco i 20" är väldigt snyggt på den.
Sidokjolarna kanske åker med, jag vet inte. Har inte bestämt det heller. Slutrören håller jag också på att fundera på, något som passar i de stora urtagen i Kleemann-bakdelen. Jag känner mig fram - går på känsla - det är roligast så. Särskilt när man har mycket annat att göra.
Hela bilen är riven just nu och nedslipad. Återkommer snart med bilder på lackade delar.
Jag är inte förtjust i originalfärgen - den är alldeles för blå-lila plommonfärgad för mig. När det inte är solljus så ser den "blågrådaskig" ut istället för svart, som den "fejkar" sig att vara.
Den rödare kulören som Lars K hade är mycket snyggare, men rött är inte heller riktigt min färg. Grejen ang fälgarna är att jag vill vänta och se, jag har inte bestämt mig. Men jag är inte pigg på att bygga en "likadan" bil - kopiera en annan bil: Lars K:s. Har fortf inte bestämt mig, men jag tycker ju Vertini Monaco i 20" är väldigt snyggt på den.
Sidokjolarna kanske åker med, jag vet inte. Har inte bestämt det heller. Slutrören håller jag också på att fundera på, något som passar i de stora urtagen i Kleemann-bakdelen. Jag känner mig fram - går på känsla - det är roligast så. Särskilt när man har mycket annat att göra.
Hela bilen är riven just nu och nedslipad. Återkommer snart med bilder på lackade delar.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: CL600 C215
Åh HOPPAS HOPPAS HOPPAS på LarsK färgen å inte ännu en till svart MB.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Bakluckans gångjärn ska också bli 040:
Fronten har inte kommit ännu:
Monterar tillbaks de blanka rostfria listerna på de nylackade dörrlisterna. Passar på att torka helt rent bakom. Känns bra när man vet att den är ren bakom alla lister. Nykänsla.
Den långa dropplisten som går i en båge över sidorutorna är skruvade under klädseln. Jag skruvade bort alla lister, detta är en bild från återmonteringen:
Det börjar likna något:
När fronten från Prior Design kommer så blir den snyggare. :)
Den är inte sänkt ännu, den ska ner några centimeter - det gör en väldig skillnad för det estetiska på denna vagn.
Det mesta av bilen lackades i Fredags, i svartaste svarta varianten av 040. Dörrar, motorhuv, baklucka, front, bakdel, lock och lister, backspeglar etc lackades separat från bilen och nu har jag spenderat en del timmar i helgen med att så sakteliga skruva ihop den igen.
Jag väntar fortfarande på att fronten ska anlända. När de kommer så lackas den och Kleemann-bakdelen, samt gångjärnen till bakluckan som glömdes i Fredags.
Dörrarna och motorhuven är på plats. En del lister är också på plats, alla lister kring framrutan, yttre stötlisterna på dörrarna, yttre skraplisterna mot fönstren och de stora dropplisterna i fönstrens överkant.
Återstår en hel del småfix, men det är kul att göra det när man har tid. Det får ta den tid det tar, huvudsaken är att det blir rätt.
Angående färgen så är jag gillar jag verkligen 040, och jag tycker C215 är oerhört elegant i just 040. Den långa, slanka karossen kommer fram fint och solidsvart 040 är alltid rätt tycker jag. När den är ren så ser det ut som gnistrande olja när solens reflexer går i lacken. Det finns fler bilar, och det är möjligt att jag gör den vinröda LarsK-färgen på en annan bil, men inte på denna.
Trevlig kväll på er, bildårar!
Last edited by Lasse-SL-500 on Mon 30 Mar, 2015 01:00, edited 2 times in total.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: CL600 C215
Inte en bild funka...Synd på färgen... men viktigast att du är nörd.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Blir galen på bilder!
Om jag länkar till bilderna på DropBox så funkar inte forumet (blir bara en tom fyrkant), så jag länkade direkt till bilden, men det funkar tydligen inte det heller.
Jag ska fixa det....
EDIT:
Syns bilderna nu???
Om jag länkar till bilderna på DropBox så funkar inte forumet (blir bara en tom fyrkant), så jag länkade direkt till bilden, men det funkar tydligen inte det heller.
Jag ska fixa det....
EDIT:
Syns bilderna nu???
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: CL600 C215
Det verkar bli allt fler Mercor för begravningsentreprenörer och skorstensfejare....
Re: CL600 C215
Nu syns bilderna.
Och svart är aldrig fel på en C215.
Ska du ha fälgarna som sitter på? Dom passar mycket bra till din bil.
Och svart är aldrig fel på en C215.
Ska du ha fälgarna som sitter på? Dom passar mycket bra till din bil.
Re: CL600 C215
Snyggt jobbat!
///Andreas
///Andreas
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Angående färgen; här är LarsK-färgen som den ser ut när inte solen ligger på. Jag håller med om att den är väldigt snygg när ljuset kommer från ett visst håll, alla bilder på hans bil är tagna så, med starkt snett sidsljus för att man ska se effekten i lacken. Men den är inte alls lika rolig i vanliga förhållanden, anser jag.
Den ursprungliga kulören, Almandin-svart - gillar jag inte C215 i. Plommonlila lila-blå är verkligen INTE min färg i varje fall, även om jag förstått av kommentarerna att döma att många tydligen har den som favoritfärg. Helt OK, alla tycker olika. Det är samma med BMW, de har också flera mörka blålila metallic och ivriga anhängare. Den är ovanlig, men som sagt: det är inte min "cup of tea".
LarsK-färgen är dock absolut trevlig. Jag gillar vinrött, men skulle gärna ha ännu mer effekt i lacken -- för att den skulle lysa lite mer även när inte solen ligger i precis rätt vinkel. Volvo har faktiskt en rätt fin vinröd tycker jag. Men det är så med all effektlack - den ser extremt olika ut beroende på i vilket ljus bilden tas. När inte solen ligger på så ser den ganska "glåmig" ut, det är väl det jag har emot den. 040 ser alltid bra ut, oavsett vilket ljus.
Några bilder på Lars K:s snygga bil:
Som yunk55 sa: svart 040 är aldrig fel, eller rättare: 040 är alltid rätt på en Mercedes-Benz. Det är den svartaste av alla tillverkares svarta kulörer jag känner till. BMW har en rätt fin svart också; Schwarz II 668. Båda är solidsvarta. Metallic-svart håller inte, det ser gråblaskigt ut bredvid en 040. 040 är verkligen svartaste svart.
Ju mer jag håller på med den här bilen, desto rolilgare känns den. Det är fantastiskt vad fint den är byggd - finaste material och högsta kvalitet på sakerna rakt igenom. Det är otroligt kul att se vilken finish det blir, och kombinera kulörer och detaljer - grymt KUL !!
Vet fortfarande inte hur jag ska göra med hjul. De som sitter på - replikor av Brabus Monoblock VI - är slitna, väldigt mycket klarlacksläpp och även mindre saltangrepp. Jag tror inte den här bilen är körd på vintern - ingenting tyder på det i och med att allt varit så rent och ärgfritt i skruvar - men hjulen är helt klart vinterkörda, fast troligen på en annan bil.
Brabus-fälgarna är otroligt snygga enligt mig - kanske de snyggaste Mercedes-fälgar i modern tid. Men de är lite "tråkiga", i och med att de var så vanliga för tio år sedan. Men det är just det: "för tio år sedan", dvs de är tidstypiska. Och de är svåra att få tag i numera. Ska jag ha kvar dem så måste de renoveras. Hos Intera troligen, de har renoverat fem uppsättningar fälgar åt mig tidigare - alltid med bra resultat.
Alternativen är Kleemann TS-6 (om de nu finns kvar - likadana som sitter på Lars K:s bil) eller Vertini Monaco - mina favoritfälgar.
En annan rätt fin CL, från 2008 tror jag:
Vad tycker ni för ändrör? Denna rumpa är det, och så här ser Kleemanns egna ändrör ut, samma som sitter på Lars K:s bil:
De klassiska ändrören på Mercedes är dubbla ovala, men just nu lutar jag åt dubbla fyrkantiga.
Det är stora öppningar i Kleemann-bakdelen, 21x10 cm. Kom gärna med förslag på ändrör och var man kan köpa dem.
Den ursprungliga kulören, Almandin-svart - gillar jag inte C215 i. Plommonlila lila-blå är verkligen INTE min färg i varje fall, även om jag förstått av kommentarerna att döma att många tydligen har den som favoritfärg. Helt OK, alla tycker olika. Det är samma med BMW, de har också flera mörka blålila metallic och ivriga anhängare. Den är ovanlig, men som sagt: det är inte min "cup of tea".
LarsK-färgen är dock absolut trevlig. Jag gillar vinrött, men skulle gärna ha ännu mer effekt i lacken -- för att den skulle lysa lite mer även när inte solen ligger i precis rätt vinkel. Volvo har faktiskt en rätt fin vinröd tycker jag. Men det är så med all effektlack - den ser extremt olika ut beroende på i vilket ljus bilden tas. När inte solen ligger på så ser den ganska "glåmig" ut, det är väl det jag har emot den. 040 ser alltid bra ut, oavsett vilket ljus.
Några bilder på Lars K:s snygga bil:
Som yunk55 sa: svart 040 är aldrig fel, eller rättare: 040 är alltid rätt på en Mercedes-Benz. Det är den svartaste av alla tillverkares svarta kulörer jag känner till. BMW har en rätt fin svart också; Schwarz II 668. Båda är solidsvarta. Metallic-svart håller inte, det ser gråblaskigt ut bredvid en 040. 040 är verkligen svartaste svart.
Ju mer jag håller på med den här bilen, desto rolilgare känns den. Det är fantastiskt vad fint den är byggd - finaste material och högsta kvalitet på sakerna rakt igenom. Det är otroligt kul att se vilken finish det blir, och kombinera kulörer och detaljer - grymt KUL !!
Vet fortfarande inte hur jag ska göra med hjul. De som sitter på - replikor av Brabus Monoblock VI - är slitna, väldigt mycket klarlacksläpp och även mindre saltangrepp. Jag tror inte den här bilen är körd på vintern - ingenting tyder på det i och med att allt varit så rent och ärgfritt i skruvar - men hjulen är helt klart vinterkörda, fast troligen på en annan bil.
Brabus-fälgarna är otroligt snygga enligt mig - kanske de snyggaste Mercedes-fälgar i modern tid. Men de är lite "tråkiga", i och med att de var så vanliga för tio år sedan. Men det är just det: "för tio år sedan", dvs de är tidstypiska. Och de är svåra att få tag i numera. Ska jag ha kvar dem så måste de renoveras. Hos Intera troligen, de har renoverat fem uppsättningar fälgar åt mig tidigare - alltid med bra resultat.
Alternativen är Kleemann TS-6 (om de nu finns kvar - likadana som sitter på Lars K:s bil) eller Vertini Monaco - mina favoritfälgar.
En annan rätt fin CL, från 2008 tror jag:
Vad tycker ni för ändrör? Denna rumpa är det, och så här ser Kleemanns egna ändrör ut, samma som sitter på Lars K:s bil:
De klassiska ändrören på Mercedes är dubbla ovala, men just nu lutar jag åt dubbla fyrkantiga.
Det är stora öppningar i Kleemann-bakdelen, 21x10 cm. Kom gärna med förslag på ändrör och var man kan köpa dem.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: CL600 C215
Ja de e kvar. Har inte lagt ut dem än på blocket men börjar bli dags.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: CL600 C215
Om inte Kleemann så är dessa en av mina favoriter plus de sidokjolarna.....
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Dåligt väder och jag är trött idag, så jag går loss på lite bildorgie så länge. Fler bilder på snygga CL 215:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: CL600 C215
Ja, jämfört med de hemska tjugofem-på-dussinet likbilarna i ditt senaste inlägg var ju den rödvioletta helt underbar.
Re: CL600 C215
Det finns inget snyggare än en välvårdad något äldre
bil som pietetsfullt restaurerats och - möjligen -
försetts med några diskreta attribut typ fyrkantiga utblås
men i övrigt med hjul som inte avviker från tillverkarens
orginalalternativ.
Och som *inte* sänkts till gräsklipparnivå...
Annars passar 040 perfekt till en 215.
Kul att Du inte hittade någon rost på den!
bil som pietetsfullt restaurerats och - möjligen -
försetts med några diskreta attribut typ fyrkantiga utblås
men i övrigt med hjul som inte avviker från tillverkarens
orginalalternativ.
Och som *inte* sänkts till gräsklipparnivå...
Annars passar 040 perfekt till en 215.
Kul att Du inte hittade någon rost på den!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests