CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2015 18:06

Uky wrote:..........
men i övrigt med hjul som inte avviker från tillverkarens
orginalalternativ.


:thumbup:


ÅÅÅh va du e tråkig....Varför inte köra en Volvo då åxå som alla andra? :lol: :mrgreen:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Mon 30 Mar, 2015 18:26

...För att ofta klämmer folk dit 22" hjul, men har kvar skivorna som skall passa för 16"'are

Och då får man plats med resväskor mellan nav och fälg...

Ser bedrövligt ut.

Fjädring/Hjul och däck ar ju nogsamt avpassade till resten
av chassiet. Hela bilens egenresonans påverkas och med
det köregenskaperna inte minst när det går undan. (Och det gör det ibland).

Däcken utgör dessutom en del av stötupptagningem så man får ökat
slitage i fram och bakvagn "gratis" med eltejpsdäck.

Jag skulle g ä r n a köpt en omgång AMG 18" till min CL om jag hittat
något som inte kostar en förmögenhet, men inte större.

Volvo gör mycket bra och pigga bilar. Jag rekommenderar
gärna märket. Framför allt har dom inga
problem med motorerna. Men dom gör inga coupéer så jag köpte
en C207'a

:bday:

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Cpt Tuttle » Mon 30 Mar, 2015 20:02

För mig känns det då som att ifall man har en C215 så är man, åtminstone inte genom sitt bilval, varken tråkig eller som alla andra.

Då får den vara lila, svart, rulla på originalfälgar eller kromade 24" eller vad tusan som helst, vara rollad postgul med rostiga plåtfälgar, det är en kul bil som sticker ut oavsett. :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2015 20:03

Precis. :lol:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Mon 30 Mar, 2015 21:09

Haha, tack för kul kommentarer! :-)

Jag håller med Uky om att det ofta är snyggt med en bil i originalskick, fast med några små förändringar. T ex så ogillar jag bakdelen på den original, den delen som har med avgasrören att göra. Jag gillar inte när man på långt håll ser två blanka långa avgasrör hängande under bilen. De ska vara dolda och inte sticka ut mycket enligt mig.

Jag tror jag kör på de här ändrören:

Image

Jag är nere och kravlar någonstans i mittemellanträsket mellan originalare och "förändrare". Jag går mer och mer emot att ogilla jättefälgar, till mer modesta. Dels faktiskt rent estetiskt -- enorma hjul förstör harmonin, kan få en lång och slank bil som denna att se kort och kraftig ut.

19-tum som sitter på den tycker jag är rätt lagom. Men vi är olika, vissa gillar större hjul - andra mindre. En nackdel med stora fälgar är att de blir alldeles för tunga. Idealet är ju om det är lättmetallfälgar istället för "tungmetallfälgar" så att säga, så att de komfortmässigt tar upp vägen ojämnheter bättre. Det finns en del stora, billiga fälgar som är rena mardrömen -- så tunga så man knappt orkar lyfta dem. Fälgar ska vara lätta!

Ska man förändra mer så är det inte så lätt. Tricket är (enligt mig) att göra en förändring på ett sånt sätt så att det inte märks direkt. Så att det känns som om det skulle kunna ha sett ut så från fabrik. Här vill jag ge Chris beröm - han har känsla för att hitta rätt kombination av material och färger som oftast visar sig passa ihop jättebra i verkligheten. Som någon annan sa: inredningar är hans grej. Det blir oftast väldigt snyggt när han är i farten.

Just nu har jag kommit hem från verkstaden igen, ikväll hängde vi på bakluckan och lite annat småplock: grillen provades (lackad 040 på ribborna utom de blanka delarna ytterst) - blev väldigt snyggt tycker jag.

Men sen blir jag bara så himla irriterad på mig själv, för bakluckan står öppen (vi hängde ju dit den ikväll), och jag får för mig att försiktigt pröva inpassningen, att den sitter helt rätt. Så jag stänger den försiktigt, har 100% fokus på att kolla skarven på båda sidor så att den är perfekt. Hela vägen ner, tills jag hör ett "klick".

Nej men vad f-n..... Jag var helt säker att låset var bortplockat, men det visade sig att det var det ju inte. Och batteripolerna är avlyfta i skuffen.

Så nu har jag en C215 med låst baklucka som inte kan öppnas.... Man kan ju bli svårt trött för mindre. Jag blev så trött på mig själv så jag bara åkte hem direkt. I värsta fall får man väl skära upp bakluckan med en kap i morgon, men det vore ju trevligt om den gick att öppna på ett normalt sätt även om batteriet (som finns inne i bagagen) inte är inkopplat. :-) :? 8) :lol:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2015 21:15

Bara öppna med nyckelbladet.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Mon 30 Mar, 2015 21:45

Har bilen varit med några år är i allmänhet baklåset (fabrikat Huf)
sönderrostat pga att det aldrig använts...

Kommer Du in i bilens kupé så finns en batteripol under främre
passagerargolvet. Under mattan finns en skyddsplatta.
Lyft ur den och Du ser en batteripol!

:bday:

Förövrigt håller jag med om avgasändrören på 215. Det är den
minst lyckade designen på bilen.

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2015 21:57

Inget fel på låset.. Jag öppnade den där hela tiden innan Lasse hämtade bilen.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Mon 30 Mar, 2015 22:27

Chris, lugnt: det är inget fel på låset. Det är snarare fel på min tankspridda hjärna som fick för sig att passa in bakluckan utan att var 100 säker på att låset var bortskruvat. :mrgreen: :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: CL600 C215

Postby Mimmi » Mon 30 Mar, 2015 23:29

Hej!
Det var nog bilen som hämnades på Dig, han ville inte bli omlackerad i en sådan kulör! :wink: :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2015 23:31

:lol:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 31 Mar, 2015 08:04

:mrgreen: :-D

Jag hämnades tillbaks på bilen -- fick upp bakluckan idag, det fanns en pinne att dra i bakom handtaget. :? 8) Men jäklar vad irriterad jag var igår kväll. Första gången jag stängde luckan, ganska trött och säker på att jag hade skruvat bort låset och 100% fokus på att den inte skulle skrapa i. Och ...... "klick".

:mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: CL600 C215

Postby Mimmi » Tue 31 Mar, 2015 12:50

Hej!

Det var bara en liten föraning om vad som komma skall; En CL har många roliga :roll: hyss i bakfickan, eller kanske rättare sagt bakluckan... :wink:
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Tue 31 Mar, 2015 13:47

Bildbevis, öppen baklucka och nöjd ägare: :mrgreen:

Image

Image

Image

Grillens ribbor är 040 också, och stjärnan är ny
Image

Facelift bakljus
Image

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Wed 01 Apr, 2015 19:13

När Du nu har upp bakluckan så vill jag tipsa om litet
förebyggande åtgärder (som behövdes på min):

Den packning som skall (!) täta mellan det tredje bromsljusets
armatur och baklucka torkar med tiden, och vatten rinner in. Vattnet förstör dels
kretskortet så att dioder snocklar, dels rinner vattnet ner
ovanifrån i skyltbelysningsarmaturerna (och i låset). Skyltbelysningen
har ingen avrinning nedåt, utan vatten står i linsbaljorna och korroderar
lamphållare och färgar plasten brunrostig.

Man måste demontera det tredje bromsljuset och knäppa ur
kretskortet som sprayas (akta kontakten) med conformal coating
(Exvis ELFA 80-219-17 eller 80-799-56)

Efter återmontering, med luckan öppen; Täta glipan mellan armatur och baklucka
med tunnflytande siliconegummi och låt det hela härda
med öppen lucka. Blir tätt och fint!

8)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests