CL600 C215

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Drott
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 22 Apr, 2015 13:16
Location: Helsingborg

Re: CL600 C215

Postby Drott » Fri 24 Apr, 2015 18:32

Vilken fantastisk projekttråd Lasse, och tack för ett informativt inlägg om ABC. :-) Det är väl generellt sett inte så många som förstår sig på de lite mer sofistikerade fjädringssystemen (varken AIRMATIC eller ABC) och när det missförstås så blir det lätt fel :roll: (inte jag heller, men jag försöker lära mig...)
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sat 25 Apr, 2015 13:48

Tack!

Om vi hjälps åt så kan vi kanske bringa lite klarhet i alla rykten och överdrivna påståenden om ABC och Airmatic.

Helt klart är att Mercedes-Benz reservdelspriser i Sverige är höga. Men jag tror att om man har förstående för hur systemet fungerar (så att det inte känns som ett svart hål), så kan man nog faktiskt inse att det inte behöver bli så dyrt. Dock betyder det en hel del eget arbete. Att "lämna in" så fort det blir fel - då blir det dyrt.

De flesta fel på ABC är faktiskt enkla o-ringsproblem - att det inte sluter tätt. O-ringar brukar kosta ett par kronor bara.

Letar fortf fälgar. Dessa var snygga / tuffa på en svart R230 tyckte jag, men jag tror de blir för "tuffa" på en C215. C215 är ingen tuffingbil tycker jag - mer en elegant glidare. Har du några förslag på fälgar, så länka gärna bilder.

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Sat 25 Apr, 2015 13:52

Dom gör sig nog jäkligt bra på.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: CL600 C215

Postby Uky » Sat 25 Apr, 2015 16:44

Det värsta med Mercedes och ABC är att man aldrig lade in ABC-Olje/Filterbyte i serviceprogrammet
utan ansåg (!?) att oljan skulle hålla bilens livslängd...

Så ett sätt att få grejorna att hålla är nog att byta olja/filter med några säsongers
mellanrum.

:robot:

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: CL600 C215

Postby SL Jocke » Sun 26 Apr, 2015 20:37

Kul & intressant projekt.

Jag noterade att du undrade varför naven inte är lackerade på bromsskivorna. Anledningen är att färg mellan bromsskiva
och fälg är ingen hit. Det ska vara stumt montage för att undvika obalans eller att fälgen lossnar.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CL600 C215

Postby Marie » Sun 26 Apr, 2015 23:37

SL Jocke wrote:Jag noterade att du undrade varför naven inte är lackerade på bromsskivorna. Anledningen är att färg mellan bromsskiva
och fälg är ingen hit. Det ska vara stumt montage för att undvika obalans eller att fälgen lossnar.


DEN ytan skulle väl bara en fubbik kunna få för sig att lackera?
Däremot kunde gott den cylindriska ytan mellan fälgens anliggningsyta och den yta som bromsbeläggen arbetar mot, vara lackerad.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: CL600 C215

Postby SL Jocke » Mon 27 Apr, 2015 02:42

Marie wrote:
SL Jocke wrote:Jag noterade att du undrade varför naven inte är lackerade på bromsskivorna. Anledningen är att färg mellan bromsskiva
och fälg är ingen hit. Det ska vara stumt montage för att undvika obalans eller att fälgen lossnar.


DEN ytan skulle väl bara en fubbik kunna få för sig att lackera?
Däremot kunde gott den cylindriska ytan mellan fälgens anliggningsyta och den yta som bromsbeläggen arbetar mot, vara lackerad.


Det var denna bild som jag reagreade på.

Image
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Mon 27 Apr, 2015 03:22

Självklart menade jag inte anliggningsytan, utan den synliga delen från anliggningsytan till själva skivan. Den ser så förbaskat trist ut, som en rostig, geggig, sotig kvarleva från 60-talet på de flesta bilar - inklusive denna CL 600. Jag är ärligt förvånad över detta - det är något man förväntar sig på billiga bilar tycker jag, där ingen bryr sig om detaljer, hur det ser ut.

Med lite öppnare aluminiumfälgar så går det inte att dölja hur det ser ut bakom - därför snyggade jag till det. Jag borstade rent med stålborste och tvättade med thinner innan jag helt enkelt penslade på hammarlack. På bilden ser resultatet lite si och så ut - men är bra i verkligheten. Det blir en jäkla skillnad med en så liten detalj faktiskt, det ser prydligt ut och är dessutom lätt att hålla rent. Hammarlacken flyter ut och får en slät, snygg, hård yta.

Nyare Mercedes har den delen lackerad, vad jag förstår (och nej - inte anliggningsytan) :mrgreen:

På bilden ser man att jag penslat färgen så att det inte ska sticka fram rostiga ytor, dvs det kommer ett par millimeter in på anliggningsytan. På mina fälgar ligger anliggningsytan inte längs med hela den platta sidan, utan en tredjedel upp från bulthålen. Dvs, rätt mycket av den vertikala ytan är exponerad. Men jag drog dit fälgen innan färgen torkat, så det lilla extra trycktes ut. Det blev bra, hjulet sitter stumt - inga vibrationer. Hammarlack sitter inte hårdare än att man enkelt kan skrapa bort med ett rakblad och tvätta bort med thinner om man vill. Den tål värmen, jag har haft det så här på mina andra bilar i sex år.

En positiv sak jag upptäckte, är att båda bakre hydrauliska fjäderbenen verkar nästan nybytta. De är nästan helt rena med fina etiketter.

En sak att tänka på för den som har ABC på bilen och vill sänka den: var försiktig när du kopplar av den gamla leden från nivåsensorns arm. Den är tyvärr gjord i simpel plast och är ömtålig. Vet inte vad en ny sensor kostar, men eftersom det (vad jag läst mig till åtminstone) är samma sensor som på en rad andra Mercedes utrustade med ABC, typ C-klass, E-klass, så kanske de inte är så dyra. Men det är onödiga pengar, så var försiktiga.

Den konstruktionen - med nivåsensorerna oskyddade i hjulhusen - är den märkligaste konstruktionen i detta system tycker jag. Det fungerar definitivt inte att köra en sådan bil i nordiskt vinterklimat med salt och elände. Jag kan inte tänka mig att dessa sensorer klarar det, när de sitter så oskyddade.

Annars är väl ABC ett finessrikt, men egentligen helt vansinnigt system. Finessen är t ex att i kurvor så kompenserar bilen själv rullningen i sidled, så mekaniska krängningshämmare behövs inte -- bilen kommer ändå att hålla sig helt plan i kurvor, även om man går in hårt.

Varför man nu skulle gå in hårt i kurvor med en CL ?? :mrgreen: Ingen aning. Inte jag i varje fall. Detta är en glidare, en lyxig, bekväm, tyst limousine. En S-klass i kupéversion. Inte en folk-racer.

Alla finesser i ABC gör att det blir mycket dyrare att underhålla än en vanlig fjädring. Eftersom jag är tekniskt intresserad och ingenjör så tycker jag det är kul på ett sätt, men ärligt talat tycker jag inte det är en vettig konstruktion på en bil som ska bruksanvändas i norden. Komforten kanske blir något bättre, men det är tveksamt, och det uppväger inte det komplicerade systemet anser jag.

Vet inte så mycket om Mercedes Airmatic, men om det fungerar som BMW:s luftfjädring så är jag inte så imponerad av det heller -- inte i vårt klimat. BMW:s bilar (jag har tre sådana med BMWs nivåreglering av lufttyp) bygger på "luftkuddar", kraftiga gummikuddar som blåses upp av en kompressor.

Problemet med dessa system är oftast givarna. De sitter i hjulhusen på bakhjulsupphängningen, och mår inte alls bra av nordiskt saltslask. De fungerar säkert jättebra i varmare, saltfritt klimat - men här uppe är det ingen vettig konstruktion, anser jag.

Hela poängen med nivåreglering påstås ofta vara att bilen kan lastas tungt bak utan att förändra höjd. Fine, men det är ju inget jätte-problem för de flesta. Jag tycker det skulle vara bättre om sensorerna togs bort och höjden istället för automatiken kunde regleras med knapp inifrån kupén. Då behövde inget av konstruktionen exponeras för vägslasket och driftssäkerheten skulle bli mycket bättre. Driftssäkerhet tycker jag är A och O, även på en lyxbil.

En sak är helt säker: som Uky helt korrekt säger: låt er inte luras av Mercedes-Benz rekommendationer att inte byta oljan i systemet. Oljan kallas Pentosin och blir med åren rätt vattnig, förorenad. Jag kan tänka mig att det är syret som med åren gör den dålig. Även om systemet är trycksatt så kommer ändå oljan i kontakt med syre, och oxiderar.

Avlagringar bildas som gör att ventilsäten i ventilblocken inte sluter tätt längre. Olja är billigare än metall, och jag tror man ska byta olja var tredje - femte år för att verkligen förlänga livslängden i systemet. Jag fick hjälp att byta olja och köra Rodeo på min SL55 och det kostade bara 1800 kr, så det är ingen stor kostnad. (jag fick nog ett rätt hyggligt pris, dock)

Hjulupphängningar är olika och människor är olika. Det finns ingen hjulupphängning som passar alla. Men den som JAG tycker har varit den bästa på de bilar jag ägt, är *tveklöst* den som sitter på min M5 E39. Den är inte stenhård, stötig - tvärtom ganska komfortabel - men den har mycket grova krängningshämmare, vilket gör bilen mjuk och fin för vardagskörning, men den uppmanar verkligen till att köra fort i kurvor - den kränger nästan ingenting. Och den har konventionella fjädrar och stötdämpare, så pålitligheten och underhållsekonomin är mycket bra också. Vikten är lägre också.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: CL600 C215

Postby amgen » Mon 27 Apr, 2015 09:34

"Varför man nu skulle gå in hårt i kurvor med en CL ??"

Tänk långa, svepande kurvor på Autobahn... Bilen ligger stabilt som en pannkaka! :lol:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

BLACK_BRABUS
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Sun 10 Oct, 2010 19:21

Re: CL600 C215

Postby BLACK_BRABUS » Mon 04 May, 2015 23:12

Har du kleemann fronten kvar?

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Mon 04 May, 2015 23:30

BLACK_BRABUS wrote:Har du kleemann fronten kvar?


Han har aldrig haft en Kleemann front.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

BLACK_BRABUS
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Sun 10 Oct, 2010 19:21

Re: CL600 C215

Postby BLACK_BRABUS » Tue 05 May, 2015 08:48

Chris Mbsca wrote:
BLACK_BRABUS wrote:Har du kleemann fronten kvar?


Han har aldrig haft en Kleemann front.

Hade inte du handlat en inför projektet?

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 05 May, 2015 09:16

Nej! Bara baken. Fronten ser skit ut tycker jag nämligen. Skulle själv köpt samma front som Lasse hade jag tänkt.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: CL600 C215

Postby Chris Mbsca » Tue 09 Jun, 2015 06:44

Dog detta projekt?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: CL600 C215

Postby Lasse-SL-500 » Sat 27 Jun, 2015 16:44

Hallå,

jag tog en paus, tappade lusten helt efter oflytet med fälgarna, dessutom har jag haft mycket annat att göra - har byggt ut entrén i huset och det är inte klart ännu.

Hade inte råd att köpa både bilen och fälgarna på en gång i höstas, och dessutom var jag inte helt säker på Kleemann TS6, eftersom jag inte ville "imitera" Lars K.

Men efter några månaders velande och när jag jobbat ihop pengar över vintern, och bestämt mig för att TS6 var de bästa och ringde för att köpa fälgarna så fick jag svaret att de såldes precis till någon annan -- för 20 minuter sedan.

Väldigt snopet, efter en hel vinters väntan - att missa dem med 20 minuter. Jag trodde det var ett skämt faktiskt, ingen har sånt oflyt.

Jag ringde och snackade med köparen, men han var obeveklig. Trevlig kille, med en CL han också, samt e SL500 R230. Vet inte om han är medlem här på forumet så man kan se hjulen på hans bilar? Han berättade att han redan hade en uppsättning TS-6 20" exakt likadana, så nu köpte han sin andra uppsättning och var nog jätteglad för dem. Men jag var inte lika glad - tappade sugen helt - därav ingen verksamhet alls i denna tråd.

Blev också osäker på om någon här på forumet gillar en CL C215? Det är mycket mer aktivitet i W123, W124-trådar.

Blev dessutom rejält sjuk - hög feber och sängliggande två veckor, plus två veckor till innan jag kunde kalla mig frisk igen. Börjar känna mig pigg nu igen, och har så smått börjat ta tag i bilen igen.

Jag minns inte om jag berättat det, men jag sänkte bilen innan jag blev sjuk. I varje hjulhus sitter en spänningsgivare med en vridbar axel som är förbunden med hjulet via ett stag. Genom att byta detta stag mot ett som är justerbart i längd så kan man höja och sänka bilen. Detta tack vare ABC-systemet - varje hjulhus har ett hydrauliskt fjäderben (varav de två bakre är helt nya på min bil, inte ens smutsiga)

Bilens dator lyssnar på givaren i varje hjulhus. Givarna ger normalt en spänning mellan 1.5 och 3 volt, beroende på hur mycket axeln på givaren vrids. Har för mig att 1.5 volt är högsta läget och 3 volt är lägsta läget (kan vara tvärtom, minns inte just nu) och skickar ut mer eller mindre olja till fjäderbenen beroende på spänningen som kommer in.

Genom att förlänga stagen fram och korta stagen bak så sänker man bilen. Varje cm på stagen blir 3 cm höjning / sänkning.

Jag har STAR Diagnos också, och egentligen hade jag nog kunnat sänka bilen med enbart denna - stagen var kanske onödiga. Med STAR diagnos kan man kalibrera varje hjul. Givarna ger lite olika spänningar, beroende på att de är så känsliga. När bilen står helt plant så kanske vänster fram ger 2.1 volt, höger fram 1.8 volt, vänster bak 2.0 volt och höger bak 2.45 volt. Med STAR diagnos kan man tala om för bilens dator att detta är normalt - då vet den hur mycket den ska kompensera för varje fjäderben.

Det är rätt cool med STAR - inifrån programmet kan man höja och sänka varje fjäderben för sig, F1 och F2 är höj/sänk vänster fram, F3/F4 höger fram o.s.v.

Har dock problem med detta - givaren höger bak ger onormala värden. Jag kanske måste byta givare, får se i morgon.

Idag har jag satt dit fronten och bakdelen ordentligt. Det är mycket elektronik i bakdelen: antenner, PDCer och gud och hans moster sitter där. Passformen på Kleemann-bakdelen var dock bra. Passformen på fronten är inte lika bra. vi fick kapa och slipa ganska mycket för att få allt snyggt. Inte så bra kvalitet, tycker jag, även om fronten från Prior design är snygg.

Idag bytte vi också ändrören. Det behövdes något som fyller upp urtagen i Kleemann-baken bättre, och jag fastnade för blanka, dubbla ändrör med rektangulär form och snedkapat i ytterkant (som moderna Mercedes). Tycker själva det blev ganska bra. Ogillar avloppsgrova ändrör. Jag kommer inte byta ljuddämparna bak utan nöjer mig med V12:ans originalljud (det hörs att det är en V12, den är inte knäpptyst som tyvärr många originalbilar är). Jag vill inte att denna bil ska låta som en raggarbil och ogillar renonansljud i kupén som lätt uppstår om man byter ljuddämpare bak.

Bifogar några bilder - hoppas ni ursäktar mobilkvaliteten och inte blir arga på att de är för stora. Jag ogillar själv när folk lägger upp småbilder - det är 2015 nu och ytterst få sitter på modem med 2400 baud så det finns ingen anledning att hålla på och larva sig med frimärkstora bilder! Förstår inte vitsen med att lägga upp småbilder - då är det lika bra att hoppa över bilder helt! (Vad vore Internet utan bilder?) :mrgreen:

Image

Image

Image

Image


Jag fortsätter leta sommarhjul till bilen. Bifogar några bilder på ett par konkava femekrade som jag hittat. Nitarna gör att de inte känns supermoderna (vilket jag tycker är ett plus - jag letar efter något som passar med bilens ålder).

Vad tror ni om dessa? (fast givetvis med Mercedes-Benz navkåpor med stjärnan)

Image

Image

Image
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests