Re: CL600 C215
Posted: Sat 01 Aug, 2015 20:00
Beroende på vilket chassienummer bilen har så är en möjlig orsak att ABC-boxen inte går ner i sleep-mode.
I tidiga bilar krävdes att man låste bilen inom ~60 sekunder efter att man stängt av motorn.
Gjorde man inte det, förblev ABC-boxen aktiv. Godnatt batteri...
Pga att MB var sena med att anamma Flash-minnen går det inte att uppgradera
boxen. Ett utbyte krävs (> 10K + kalibrering med Xentry) Jag har gjort detta på min.
Och när det gäller multimetrar är jag av en något avvikande åsikt: Köp en med strömtång
som kan mäta ner mot 10mA. Att dra säkringar i en 215 är ingen bra idé.
För att kolla, gör så här:
Kör bilen en sväng. Därefter, stäng av och öppna bakluckan.
Lura bakluckelåset genom att pilla på mekanismen.
Lås bilen med fjärren eller keyless-funktionen.
Clampa batteriets (-)-pol med strömtången.
Efter ett antal minuter ser Du system efter system gå ner i sleep-mode.
En gräns är ca 20 minuter. Sedan minns jag inte om det handlade om en timme eller så för nästa
steg nedåt. Efter några dagar går bilen ner i deep-sleep, vilket man senare kan verifiera
genom att det tar några extra sekunder för den att vakna när man drar i handtaget.
Är det inte ABC-boxen så anser jag IMHO att det är bättre att felsöka mha strömtång än att
rycka säkringar. På Volvo PV hade vi en specialadapter som anslöts paralellt med säkringarna
och som medgav att man kunde rycka säkringen utan att toggla respektive styrbox
för att den inte skulle "spontanvakna" eller ta bilen ur sleep-mode.
I tidiga bilar krävdes att man låste bilen inom ~60 sekunder efter att man stängt av motorn.
Gjorde man inte det, förblev ABC-boxen aktiv. Godnatt batteri...
Pga att MB var sena med att anamma Flash-minnen går det inte att uppgradera
boxen. Ett utbyte krävs (> 10K + kalibrering med Xentry) Jag har gjort detta på min.
Och när det gäller multimetrar är jag av en något avvikande åsikt: Köp en med strömtång
som kan mäta ner mot 10mA. Att dra säkringar i en 215 är ingen bra idé.
För att kolla, gör så här:
Kör bilen en sväng. Därefter, stäng av och öppna bakluckan.
Lura bakluckelåset genom att pilla på mekanismen.
Lås bilen med fjärren eller keyless-funktionen.
Clampa batteriets (-)-pol med strömtången.
Efter ett antal minuter ser Du system efter system gå ner i sleep-mode.
En gräns är ca 20 minuter. Sedan minns jag inte om det handlade om en timme eller så för nästa
steg nedåt. Efter några dagar går bilen ner i deep-sleep, vilket man senare kan verifiera
genom att det tar några extra sekunder för den att vakna när man drar i handtaget.
Är det inte ABC-boxen så anser jag IMHO att det är bättre att felsöka mha strömtång än att
rycka säkringar. På Volvo PV hade vi en specialadapter som anslöts paralellt med säkringarna
och som medgav att man kunde rycka säkringen utan att toggla respektive styrbox
för att den inte skulle "spontanvakna" eller ta bilen ur sleep-mode.