När jag skulle undersöka vad som drog viloström i min visste jag redan att
ABC-boxen var en kandidat. Jag behövde bara verifiera att så var fallet.
Och efter att boxen bytts verifiera att allt var OK.
Så efter körning, öppnade jag bakluckan. Lurade låset (i luckan)
att den var stängd. Klämde strömtången runt en av batterikablarna.
Precis efter stopp och nyckel ur samt "låst bil" drar den 300-400 mA
Men efter någon/några minuter börjar det ena systemet efter det andra gå ner i sleep-mode.
Man kan se detta i strömtångens display.
Efter ytterligare någon timme är bilen nere i bara några tiotal milliAmpere
för att allteftersom sjunka ytterligare.
Efter några dagar går bilen ner i "Deep Sleep" och vaknar bara till då och då.
Man märker det då det tar några sekunder att låsa upp med fjärren
eller efter att man dragit i något av dörrhandtagen.
En del system sätter felkoder om viloströmmen skulle vara för hög.
Bla. den gamla Motorola-telefonen som fanns i de första årsmodellerna.
Så Du kan ju kolla med Xentry/Star om det finns några felkoder
lagrade.
Fördelen med strömtången är att man inte behöver bryta
någon krets för att verifiera viloströmmen. Sedan är det
ju svårt att motivera en säkringsbygel om det är enklare att
dra säkring efter säkring och be kollegan i bakluckan skrika till
när strömmen sjunker. Se till att koppla ur batteriet
bara innan säkringarna sätts tillbaka. Man kan få en hel del
mystiska symptom. Exvis startar Comanden upp, men utan ljud...
Lurar man bakluckan lär man ju garanterat se om de små
lamporna i bagageutrymmet verkligen snocklar. Lägesgivare
i bilar är inte sällan av ganska dålig kvalité...