Re: CL600 C215
Posted: Tue 16 Aug, 2016 21:58
Jag har haft en del annat att göra, samt lyckats sälja en bil och har en bil till till försäljning (behöver plats), så det har inte blivit så mycket gjort med denna hittills.
Men till helgen tänkte jag hämta hem den och ställa på den. Tänkte rätta till fronten, byta till klarglasstrålkastare och klarglasdimljus, samt ett snyggare svart metallnät i fronten, i stället för det plastnät som Prior skickade med.
Den ska också få solfilm, 20-25 i bakrutan och ljust på sidan - 35.
Men idag har jag värmt upp så smått med ett litet sidoprojekt i väntan på bilen: när jag köpte den så stod den på Brabus-replikor Monoblock VI (som på min avatar). 19 tum, med fina friktionsdäck. Problemet är att någon föregående ägare kört de fälgarna på vintern, vilket gjort att de var allvarligt saltskadade. De såg verkligen förjävliga ut. Klarlacksläpp, kraftig ärgande och både vita och svarta stora ärgfläckar och släppt klarlack över hela fälgarna. Särskilt två var i riktigt bedrövligt skick. De har bara stått och sett ledsna ut i garaget i över ett år.
Men replikorna är välgjorda i övrigt, har rätt former och är dessutom breda runtom (med kant) - så när jag ändå inte hade något bättre idag och solen tittade fram på eftermiddagen så tog jag ut hjulen i solen och tänkte jag skulle se om jag kunde snygga till dem? De var ändå i så bedrövligt skick lackmässigt, så det var inget att förlora.
Bums finns ju inte längre, så jag köpte Biltemas färgborttagningsmedel för 80 kr och penslade på. Det funkade riktigt hyfsat, om man lät det sitta någon timme eller två - klarlacken släppte och gick att skrapa bort med naglarna. Jag använde dock maskin med stålborste (rondell, motsvarande 60 ungefär i kornstorlek) för att riva bort klarlacken, och sedan slipsnurra med kornstorlek 150 för efterpolering. Det gick riktigt bra! Det är lite pyssligt, men om man har lugn och ro och en lättöl och solen lyser, så tycker jag det är rätt kul när man ser att det blir så himla mycket bättre. På 5-6 timmar har jag fått bort all klarlack (nästan). Jag tror att med en eller två dagars pyssel ytterligare, så kan man få dem att se ut som nya igen. Kul tycker jag, som gillar att ta vara på saker och återställa skicket.
De flesta bryr sig inte om gamla fälgar. De är inte så moderna - numera så ska ju alla ha konkava fälgar (det går ju 20 på dussinet tycker jag), så då tycker jag det är roligare att ta vara på den gamla fina designen. Jag tycker fortfarande Brabus Monoblock VI är den snyggaste Mercedes-fälgen i modern (nåja, halv-modern :)) tid. Men smaken är ju som baken.
Jag ville vara tipsa om att Biltemas färgborttagning faktiskt fungerar (inte som på nätet, där någon påstod att "den är värdelös"), och att man med det, ett vasst rakblad eller stämjärn, borrmaskin med olika sliptrissor och polertrissor faktiskt med relativt rimligt arbete kan återställa ett par gamla skadade fälgar.
Jag återkommer.
Men till helgen tänkte jag hämta hem den och ställa på den. Tänkte rätta till fronten, byta till klarglasstrålkastare och klarglasdimljus, samt ett snyggare svart metallnät i fronten, i stället för det plastnät som Prior skickade med.
Den ska också få solfilm, 20-25 i bakrutan och ljust på sidan - 35.
Men idag har jag värmt upp så smått med ett litet sidoprojekt i väntan på bilen: när jag köpte den så stod den på Brabus-replikor Monoblock VI (som på min avatar). 19 tum, med fina friktionsdäck. Problemet är att någon föregående ägare kört de fälgarna på vintern, vilket gjort att de var allvarligt saltskadade. De såg verkligen förjävliga ut. Klarlacksläpp, kraftig ärgande och både vita och svarta stora ärgfläckar och släppt klarlack över hela fälgarna. Särskilt två var i riktigt bedrövligt skick. De har bara stått och sett ledsna ut i garaget i över ett år.
Men replikorna är välgjorda i övrigt, har rätt former och är dessutom breda runtom (med kant) - så när jag ändå inte hade något bättre idag och solen tittade fram på eftermiddagen så tog jag ut hjulen i solen och tänkte jag skulle se om jag kunde snygga till dem? De var ändå i så bedrövligt skick lackmässigt, så det var inget att förlora.
Bums finns ju inte längre, så jag köpte Biltemas färgborttagningsmedel för 80 kr och penslade på. Det funkade riktigt hyfsat, om man lät det sitta någon timme eller två - klarlacken släppte och gick att skrapa bort med naglarna. Jag använde dock maskin med stålborste (rondell, motsvarande 60 ungefär i kornstorlek) för att riva bort klarlacken, och sedan slipsnurra med kornstorlek 150 för efterpolering. Det gick riktigt bra! Det är lite pyssligt, men om man har lugn och ro och en lättöl och solen lyser, så tycker jag det är rätt kul när man ser att det blir så himla mycket bättre. På 5-6 timmar har jag fått bort all klarlack (nästan). Jag tror att med en eller två dagars pyssel ytterligare, så kan man få dem att se ut som nya igen. Kul tycker jag, som gillar att ta vara på saker och återställa skicket.
De flesta bryr sig inte om gamla fälgar. De är inte så moderna - numera så ska ju alla ha konkava fälgar (det går ju 20 på dussinet tycker jag), så då tycker jag det är roligare att ta vara på den gamla fina designen. Jag tycker fortfarande Brabus Monoblock VI är den snyggaste Mercedes-fälgen i modern (nåja, halv-modern :)) tid. Men smaken är ju som baken.
Jag ville vara tipsa om att Biltemas färgborttagning faktiskt fungerar (inte som på nätet, där någon påstod att "den är värdelös"), och att man med det, ett vasst rakblad eller stämjärn, borrmaskin med olika sliptrissor och polertrissor faktiskt med relativt rimligt arbete kan återställa ett par gamla skadade fälgar.
Jag återkommer.