Självklart menade jag inte anliggningsytan, utan den synliga delen från anliggningsytan till själva skivan. Den ser så förbaskat trist ut, som en rostig, geggig, sotig kvarleva från 60-talet på de flesta bilar - inklusive denna CL 600. Jag är ärligt förvånad över detta - det är något man förväntar sig på billiga bilar tycker jag, där ingen bryr sig om detaljer, hur det ser ut.
Med lite öppnare aluminiumfälgar så går det inte att dölja hur det ser ut bakom - därför snyggade jag till det. Jag borstade rent med stålborste och tvättade med thinner innan jag helt enkelt penslade på hammarlack. På bilden ser resultatet lite si och så ut - men är bra i verkligheten. Det blir en jäkla skillnad med en så liten detalj faktiskt, det ser prydligt ut och är dessutom lätt att hålla rent. Hammarlacken flyter ut och får en slät, snygg, hård yta.
Nyare Mercedes har den delen lackerad, vad jag förstår (och nej - inte anliggningsytan)
På bilden ser man att jag penslat färgen så att det inte ska sticka fram rostiga ytor, dvs det kommer ett par millimeter in på anliggningsytan. På mina fälgar ligger anliggningsytan inte längs med hela den platta sidan, utan en tredjedel upp från bulthålen. Dvs, rätt mycket av den vertikala ytan är exponerad. Men jag drog dit fälgen innan färgen torkat, så det lilla extra trycktes ut. Det blev bra, hjulet sitter stumt - inga vibrationer. Hammarlack sitter inte hårdare än att man enkelt kan skrapa bort med ett rakblad och tvätta bort med thinner om man vill. Den tål värmen, jag har haft det så här på mina andra bilar i sex år.
En positiv sak jag upptäckte, är att båda bakre hydrauliska fjäderbenen verkar nästan nybytta. De är nästan helt rena med fina etiketter.
En sak att tänka på för den som har ABC på bilen och vill sänka den: var försiktig när du kopplar av den gamla leden från nivåsensorns arm. Den är tyvärr gjord i simpel plast och är ömtålig. Vet inte vad en ny sensor kostar, men eftersom det (vad jag läst mig till åtminstone) är samma sensor som på en rad andra Mercedes utrustade med ABC, typ C-klass, E-klass, så kanske de inte är så dyra. Men det är onödiga pengar, så var försiktiga.
Den konstruktionen - med nivåsensorerna oskyddade i hjulhusen - är den märkligaste konstruktionen i detta system tycker jag. Det fungerar definitivt inte att köra en sådan bil i nordiskt vinterklimat med salt och elände. Jag kan inte tänka mig att dessa sensorer klarar det, när de sitter så oskyddade.
Annars är väl ABC ett finessrikt, men egentligen helt vansinnigt system. Finessen är t ex att i kurvor så kompenserar bilen själv rullningen i sidled, så mekaniska krängningshämmare behövs inte -- bilen kommer ändå att hålla sig helt plan i kurvor, även om man går in hårt.
Varför man nu skulle gå in hårt i kurvor med en CL ??
Ingen aning. Inte jag i varje fall. Detta är en glidare, en lyxig, bekväm, tyst limousine. En S-klass i kupéversion. Inte en folk-racer.
Alla finesser i ABC gör att det blir mycket dyrare att underhålla än en vanlig fjädring. Eftersom jag är tekniskt intresserad och ingenjör så tycker jag det är kul på ett sätt, men ärligt talat tycker jag inte det är en vettig konstruktion på en bil som ska bruksanvändas i norden. Komforten kanske blir något bättre, men det är tveksamt, och det uppväger inte det komplicerade systemet anser jag.
Vet inte så mycket om Mercedes Airmatic, men om det fungerar som BMW:s luftfjädring så är jag inte så imponerad av det heller -- inte i vårt klimat. BMW:s bilar (jag har tre sådana med BMWs nivåreglering av lufttyp) bygger på "luftkuddar", kraftiga gummikuddar som blåses upp av en kompressor.
Problemet med dessa system är oftast givarna. De sitter i hjulhusen på bakhjulsupphängningen, och mår inte alls bra av nordiskt saltslask. De fungerar säkert jättebra i varmare, saltfritt klimat - men här uppe är det ingen vettig konstruktion, anser jag.
Hela poängen med nivåreglering påstås ofta vara att bilen kan lastas tungt bak utan att förändra höjd. Fine, men det är ju inget jätte-problem för de flesta. Jag tycker det skulle vara bättre om sensorerna togs bort och höjden istället för automatiken kunde regleras med knapp inifrån kupén. Då behövde inget av konstruktionen exponeras för vägslasket och driftssäkerheten skulle bli mycket bättre. Driftssäkerhet tycker jag är A och O, även på en lyxbil.
En sak är helt säker: som Uky helt korrekt säger: låt er inte luras av Mercedes-Benz rekommendationer att inte byta oljan i systemet. Oljan kallas Pentosin och blir med åren rätt vattnig, förorenad. Jag kan tänka mig att det är syret som med åren gör den dålig. Även om systemet är trycksatt så kommer ändå oljan i kontakt med syre, och oxiderar.
Avlagringar bildas som gör att ventilsäten i ventilblocken inte sluter tätt längre. Olja är billigare än metall, och jag tror man ska byta olja var tredje - femte år för att verkligen förlänga livslängden i systemet. Jag fick hjälp att byta olja och köra Rodeo på min SL55 och det kostade bara 1800 kr, så det är ingen stor kostnad. (jag fick nog ett rätt hyggligt pris, dock)
Hjulupphängningar är olika och människor är olika. Det finns ingen hjulupphängning som passar alla. Men den som JAG tycker har varit den bästa på de bilar jag ägt, är *tveklöst* den som sitter på min M5 E39. Den är inte stenhård, stötig - tvärtom ganska komfortabel - men den har mycket grova krängningshämmare, vilket gör bilen mjuk och fin för vardagskörning, men den uppmanar verkligen till att köra fort i kurvor - den kränger nästan ingenting. Och den har konventionella fjädrar och stötdämpare, så pålitligheten och underhållsekonomin är mycket bra också. Vikten är lägre också.