C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Mon 26 Oct, 2015 18:06

Nu är en tank på väg....har inte studerat bilens undersida i detalj då jag inte hade tid igår, men enligt Haynes verkar det som att bakaxeln måste ner för att byta tanken..... :?
Kan de va så jevvligt.... :? ....i så fall, kul! :roll: :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby torake » Mon 26 Oct, 2015 21:03

Går den inte att plastsvetsa på plats?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Mon 26 Oct, 2015 23:22

Kanske, vad vet jag, plast är inte min bransch.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby kimsababy » Tue 27 Oct, 2015 00:06

Cpt Tuttle wrote:Kanske, vad vet jag, plast är inte min bransch.


Jag har gjort en DYI :)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Lasse-SL-500 » Tue 27 Oct, 2015 07:47

Plast kan limmas också, det finns mycket starka lim nu för tiden. Hade samma problem med tanken, som sprack pga igensatt tankventilation och undertrycket som uppstod. Den limmades utan att tas ner och det har fungerat bra.

Edit: nu läste jag Kimsababys DIY - rekommenderas, mycket bra!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Tue 27 Oct, 2015 18:08

Hey, där är en orsak jag inte ens har tänkt på, tack för tipset! Får se till att kolla genom så ventilationen är i ordning då! :-)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby pasi » Tue 10 Nov, 2015 23:41

Hur går det med bensintanken?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Wed 11 Nov, 2015 00:45

Jo efter att ha bråkat med posten så ligger den här till slut, så då ska jag bara riva halva bilen så jag får dit den med.... :?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Feliks » Sun 15 Nov, 2015 22:56

Var nära att jag också åkte på ett tankbyte förra veckan på min 203a, skulle backa ut från en kompis parkering och glömmer :roll: att det är en låg stenmur bakom. Blir en skaplig smäll då jag backade ut ganska fort. Kör ut från parkeringen (vill ju inte att någon av hans grannar ska se min fadäs :mrgreen: ) och ställer mig något kvarter bort för att inspektera eländet.

Jag var helt övertygad om att hela stötfångaren bak skulle vara skrot men otroligt nog lyckades jag missa både den samt elen till min nymonterade dragkrok. Tanken var dock rejält intryckt men det löste sig ca 15sekunder senare då det small till utav bara f-n sen åkte inbuktningen ut, syns inte ett spår efter olyckan nu (förutom lite skrapmärken under stötfångaren bak som man inte ser om man inte böjer sig ner) :-D
Ibland har man tur! Fattar fortfarande inte hur bränsletanken kunde hålla samt att inga fästen till den gick sönder, bra skit!

Lycka till med tankbytet :drinking: :drinking:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Sun 15 Nov, 2015 23:23

Fast tanken är någon ganska seg och mjuk plast (som du kanske märkt :mrgreen: ), ska mycket till innan den går sönder....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby Cpt Tuttle » Thu 19 Nov, 2015 23:41

Image
Då hade man släpat in den så den fick sällskap av farsgubbens leksak då... :P
Frågan är då, är det 119-motorns prestanda som kommer smitta av sig på min bil, eller är det 203-modellens rostskydd som kommer smitta av sig på hans? :roll:
Image
Efter att ha ringt och vrålat lite åt postnord så fick jag till sist hem nya tanken från reservdanmark efter ett par veckor.... :roll: Hoppas den passar nu också. :|
Image
Smidigt kunna lossa ledningar osv. genom inspektionsluckorna i golvet iaf...
Image
Bromsok bort....
Image
Avgassystem bort, bukplast bort....
Såg bättre ut under plasten än jag trodde ändå...förutom på ett ställe under förarstolen dår den minst sagt var i mjukaste laget tack vare sjöblöt ljudisolering.... :agrue:
Kan man ta ur golvmattan på något smidigt sätt eller är det riva hela inredningen som gäller? Den ser ju ut att vara formgjuten utan en skarv ta mej f-n... :roll:
I alla fall inte på något överdrivet kritiskt ställe för trafiksäkerhet eller så, bättre än när jag köpte en 74as Opel Kadett där stolen bara satt fast i mattan och man lappat dit en ugnsplåt under rostskadan på tre punkter... :drinking: ...men inte så bra om det får fortsätta direkt!
Image
Brusten bakfjäder...vilken skräll. :mrgreen:

Nåja, mycket längre än så här kom jag inte idag, och mycket längre än så här blir det inte utan att köpa lite hylsor då allt verkar sitta med sån där utvändig torx (vad den då kan tänkas heta, finns säkert nåt mer fackmannamässigt namn), men det får vänta till efter löning i så fall..... man kan ju inte ens byta stift på den här bilen utan dylika så det finns ju helt klart ett behov av inköp..
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C180T -01 - 150625-småpill

Postby torake » Fri 20 Nov, 2015 08:11

Skit i tanken, det där är ju perfekta hål för ett par 8" långslagiga basar! :headbang: 8) :la: :lol:

Cpt Tuttle wrote:Image
Smidigt kunna lossa ledningar osv. genom inspektionsluckorna i golvet iaf...
Nåja, mycket längre än så här kom jag inte idag, och mycket längre än så här blir det inte utan att köpa lite hylsor då allt verkar sitta med sån där utvändig torx (vad den då kan tänkas heta, finns säkert nåt mer fackmannamässigt namn), men det får vänta till efter löning i så fall..... man kan ju inte ens byta stift på den här bilen utan dylika så det finns ju helt klart ett behov av inköp..


De heter E12 till stolen (om jag inte minns fel såklart), och det finns rätt många E10 under huven, MEN! Det går oftast att använda en 2mm mindre vanlig tolvkant eller sexkant, alltså till en E12 använder du 10:ans hylsa och E10 en åttans. Så behöver du inte vänta till löning menar jag... :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Postby Cpt Tuttle » Fri 20 Nov, 2015 17:35

Provade på en spole här tidigare, och den började "kliva över" så jag avbröt medans skallen ännu var fin. Känns bättre köpa rätt grejer, man behöver dem ju förr eller senare hur som helst, de lär ju bara bli vanligare i framtiden.
Och bakvagnsbultarna känns som att de både är väl så kritiska och kan sitta lite för j#$%&a för att chansa med fel grejer....

Bas finns det alldeles nog av som det är, det verkar märkligt nog som att original ljudsystemet är som skräddarsytt för att kräma på med pumpande ståbas på järnet, vilket passar helt ypperligt ihop med mina preferenser inom musikvärlden... :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Postby pasi » Fri 20 Nov, 2015 20:21

Cpt Tuttle wrote:Provade på en spole här tidigare, och den började "kliva över" så jag avbröt medans skallen ännu var fin. Känns bättre köpa rätt grejer, man behöver dem ju förr eller senare hur som helst, de lär ju bara bli vanligare i framtiden.
Och bakvagnsbultarna känns som att de både är väl så kritiska och kan sitta lite för j#$%&a för att chansa med fel grejer....

Bas finns det alldeles nog av som det är, det verkar märkligt nog som att original ljudsystemet är som skräddarsytt för att kräma på med pumpande ståbas på järnet, vilket passar helt ypperligt ihop med mina preferenser inom musikvärlden... :mrgreen:

Ja, bakvagnsbultarna sitter rätt bra så där ska du absolut inte använda nåt annat än rätt torxhylsa, samma gäller för stolarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Postby Cpt Tuttle » Fri 20 Nov, 2015 22:53

Jo, jag har fått göra tillräckligt med reparationer "i fält" med det rackel jag haft tillgängligt att jag gärna väljer att skruva med rätt saker när jag kan, och lönen kommer på onsdag så man kan lika gärna bära in ved eller något fram till dess. :mrgreen:

Ser nu att bromsoket höger bak troligen sett bättre dagar också, ena belägget är kraftigt nednött och den kolven verkar vara stum, och tätningen har ett stort hål....med tanke på att oket ser ut som att man hittat det på sjöbotten så ser det säkert lika mysigt ut invändigt. :mrgreen: Så en till sak på "att göra-listan".
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests