Page 1 of 12

C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sun 08 Mar, 2015 21:00
by Cpt Tuttle
Image
Jag behövde lite mer spänning i mitt trista liv, så jag övervägde först att börja med rysk roulette, men då chansen att det får ett lyckligt slut är alldeles för stor för att ge tillräcklig spänning så handlade jag mig en sunkig, tidig 203-kombi för ett fyrsiffrigt belopp i stället... :mrgreen:

Att bli fortsättad...

Re: C180T -01

Posted: Sun 08 Mar, 2015 21:04
by torake
Det är ju en bra om än inte så pigg motor i rackarn. Du sparar ju massa tid och arbete på att det inte är en M271:a...

Men du - plåten var inte så frisk ser det ut som? Vad tänker du göra me'n?

Re: C180T -01

Posted: Sun 08 Mar, 2015 21:17
by Cpt Tuttle
Tja, planerna är väl mest bara att låta den gå så länge det är ekonomiskt försvarbart, låta 123an få en lite lugnare tillvaro på ålderns höst, började i ärlighetens namn må lite illa av att se den bli mer och mer ful och skamfilad av vardagsslitaget, den här är redan ful och skamfilad så man kan lika gärna låta det fortsätta, den är ju även lite bättre att lasta i än en sedanbil, speciellt för mig som sällan eller aldrig kör folk i baksätet så räcker ju utrymmena. :wink:

Men en projektlogg kan man ju lägga upp för det finns alltid saker att göra på en bil.

Och japp, det var priset och motorn som avgjorde det i mångt och mycket, en M271 hade känts som lite väl mycket hasardspel, denna lär väl åtminstone fortsätta gå efter att förarstolen rasat genom golvet. :roll:

Och jag betackar mig gärna för kommentarer om hur j#$%&a mycket bättre bil 123an är (no shit sherlock?), vilket rackel 203an är (för det vet ju ingen vid det här laget?) eller att bilar skall användas (en bil jag inte skulle ha syftet att använda hade jag sålt på två röda sekunder, 123an tänker jag inte sälja, lös den ekvationen ni som kan).

Re: C180T -01

Posted: Sun 08 Mar, 2015 21:28
by @ndreas
Tycker du gjorde ett smart val att avlasta 123:an med en brukis. Lika väl som jag har en vinterbil kan ju du ha en bruksbil.

Re: C180T -01

Posted: Sun 08 Mar, 2015 23:52
by torake
Hittade detta på min "pärla" viewtopic.php?f=31&t=68896&p=733683#p733683

Kan vara bra att kontrollera hur det ser ut under plastsköldarna, så att bilen inte viker sig när man hissar upp den för att byta till sommardäck.

Re: C180T -01

Posted: Mon 09 Mar, 2015 00:05
by Cpt Tuttle
Vad förvånad man blir.... :wink:

Re: C180T -01

Posted: Mon 09 Mar, 2015 14:01
by twostroke
Är det en M111? isåfall får du byta några rostiga karosser innan motorn dör.
Vi har en c180t w202 med en m111 i som gått runt 36k mil och den verkar ha många mil kvar i sig! :-D

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 19:08
by Cpt Tuttle
Upptäckte nu att vänster bakdörr bara går att öppna inifrån....
Innan jag börjar riva sönder allt i bitar, är detta något vanligt problem på dessa bilar och vad beror det i så fall oftast på?

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 19:38
by torake
Säkert låskistan som gått i baklås, nån plastskit som har gått av. Du måste plocka isär dörren hur som, så det är lika bra att sätta igång. Tar inte många minuter. Var glad att du kan öppna inifrån, det är betydligt svårare att få av dörrsidan annars.

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 22:42
by Cpt Tuttle
Jag höll på att fråga om det är nåt speciellt att tänka på när man rotar i en dörr med airbag, men ser nu när jag kollar att det inte står något om "SRS" på dörrsidan, vilket det gör tydligt på framdörrarna, och om jag minns rätt även på bakdörrarna i morfars W210 -00, innebär det alltså att det bara sitter i framdörrarna på denna?

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 23:05
by torake
Ta ur nyckeln bara och förvara den där ingen går och trycker på den och väcker styrenheten.
Det är vad det står i WIS.

Min har srs-märken i bakdörrarna.

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 23:07
by Cpt Tuttle
Då sitter det troligen bara fram här då, en problemkälla mindre i så fall för visst var det något med kontaktstyckena till bakdörrarna som kunde leda till SRS-problem på dessa bilar?

Re: C180T -01

Posted: Tue 10 Mar, 2015 23:27
by torake
Cpt Tuttle wrote:Då sitter det troligen bara fram här då, en problemkälla mindre i så fall för visst var det något med kontaktstyckena till bakdörrarna som kunde leda till SRS-problem på dessa bilar?

Det är samma kontaktstycken till alla fyra dörrarna. Eller kanske bara två i ditt fall. Men lösningen är enkel, bara att klippa bort kontaktstyckena, löda ihop kablarna, krympslang över och radera felkoden.

Re: C180T -01

Posted: Wed 11 Mar, 2015 07:32
by Cpt Tuttle
Lite bilder där man ser hur bilen ser ut...
Image
Image
Image

Men vad f....
Jag har ju blivit lurad!
DET ÄR JU ROST PÅ DEN! :evil: :mrgreen:
Image
Image
Image
Jaja, det sitter ju faktiskt dyra och bra däck runt de skitfula fälgarna så alltid någon tröst som kan kompensera... :wink:
Fast lite skönt var det igår att kunna ligga i sprutet bakom saltbilen och bara skratta åt situationen och NJUTA. :mrgreen:

Image
Utrustning? Nej det tyckte man nog var för dyrt och flashigt om man köpte ny bil 2001 och bestämde sig för en kompressorlös C180 i färgen "pappkartong metallic".
Men oavsett så gillar jag faktiskt interiören hos 203orna, bland de trevligare sakerna med bilen även i snikutförande.

Image
Och numer verkar ju Mercedes fattat att även i en liten bil så tycker folk om att faktiskt kunna SITTA i baksätet, i 190 var det ju lite si och så med den saken. :roll:

Image
Lastutrymmet är nog godkänt av Christer Glenning, om än postumt, och att jag har en kastrull där är jag medveten om då det var jag som satte dit den, den var dessutom väldans gratis.

Image
Säga vad man vill men här är fasen inte direkt mindre plats än i W123 med M102, inte vad jag kan se efter en ockulärbesiktning i alla fall.
Kanske synd då att motorn är det enda som håller på de här bilarna när det verkar så lättmekat kring den. :mrgreen:

Re: C180T -01

Posted: Wed 11 Mar, 2015 19:20
by kardanknuten
Var det de här liket här du surrade om att att lacka om med vit bodyspray?