Nu är en tank på väg....har inte studerat bilens undersida i detalj då jag inte hade tid igår, men enligt Haynes verkar det som att bakaxeln måste ner för att byta tanken.....
Kan de va så jevvligt.... ....i så fall, kul!
C180T -01 - 151119-börjat byta tank
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Går den inte att plastsvetsa på plats?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Kanske, vad vet jag, plast är inte min bransch.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Cpt Tuttle wrote:Kanske, vad vet jag, plast är inte min bransch.
Jag har gjort en DYI :)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Plast kan limmas också, det finns mycket starka lim nu för tiden. Hade samma problem med tanken, som sprack pga igensatt tankventilation och undertrycket som uppstod. Den limmades utan att tas ner och det har fungerat bra.
Edit: nu läste jag Kimsababys DIY - rekommenderas, mycket bra!
Edit: nu läste jag Kimsababys DIY - rekommenderas, mycket bra!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Hey, där är en orsak jag inte ens har tänkt på, tack för tipset! Får se till att kolla genom så ventilationen är i ordning då!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Hur går det med bensintanken?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Jo efter att ha bråkat med posten så ligger den här till slut, så då ska jag bara riva halva bilen så jag får dit den med....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Var nära att jag också åkte på ett tankbyte förra veckan på min 203a, skulle backa ut från en kompis parkering och glömmer att det är en låg stenmur bakom. Blir en skaplig smäll då jag backade ut ganska fort. Kör ut från parkeringen (vill ju inte att någon av hans grannar ska se min fadäs ) och ställer mig något kvarter bort för att inspektera eländet.
Jag var helt övertygad om att hela stötfångaren bak skulle vara skrot men otroligt nog lyckades jag missa både den samt elen till min nymonterade dragkrok. Tanken var dock rejält intryckt men det löste sig ca 15sekunder senare då det small till utav bara f-n sen åkte inbuktningen ut, syns inte ett spår efter olyckan nu (förutom lite skrapmärken under stötfångaren bak som man inte ser om man inte böjer sig ner)
Ibland har man tur! Fattar fortfarande inte hur bränsletanken kunde hålla samt att inga fästen till den gick sönder, bra skit!
Lycka till med tankbytet
Jag var helt övertygad om att hela stötfångaren bak skulle vara skrot men otroligt nog lyckades jag missa både den samt elen till min nymonterade dragkrok. Tanken var dock rejält intryckt men det löste sig ca 15sekunder senare då det small till utav bara f-n sen åkte inbuktningen ut, syns inte ett spår efter olyckan nu (förutom lite skrapmärken under stötfångaren bak som man inte ser om man inte böjer sig ner)
Ibland har man tur! Fattar fortfarande inte hur bränsletanken kunde hålla samt att inga fästen till den gick sönder, bra skit!
Lycka till med tankbytet
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Fast tanken är någon ganska seg och mjuk plast (som du kanske märkt ), ska mycket till innan den går sönder....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Då hade man släpat in den så den fick sällskap av farsgubbens leksak då...
Frågan är då, är det 119-motorns prestanda som kommer smitta av sig på min bil, eller är det 203-modellens rostskydd som kommer smitta av sig på hans?
Efter att ha ringt och vrålat lite åt postnord så fick jag till sist hem nya tanken från reservdanmark efter ett par veckor.... Hoppas den passar nu också.
Smidigt kunna lossa ledningar osv. genom inspektionsluckorna i golvet iaf...
Bromsok bort....
Avgassystem bort, bukplast bort....
Såg bättre ut under plasten än jag trodde ändå...förutom på ett ställe under förarstolen dår den minst sagt var i mjukaste laget tack vare sjöblöt ljudisolering....
Kan man ta ur golvmattan på något smidigt sätt eller är det riva hela inredningen som gäller? Den ser ju ut att vara formgjuten utan en skarv ta mej f-n...
I alla fall inte på något överdrivet kritiskt ställe för trafiksäkerhet eller så, bättre än när jag köpte en 74as Opel Kadett där stolen bara satt fast i mattan och man lappat dit en ugnsplåt under rostskadan på tre punkter... ...men inte så bra om det får fortsätta direkt!
Brusten bakfjäder...vilken skräll.
Nåja, mycket längre än så här kom jag inte idag, och mycket längre än så här blir det inte utan att köpa lite hylsor då allt verkar sitta med sån där utvändig torx (vad den då kan tänkas heta, finns säkert nåt mer fackmannamässigt namn), men det får vänta till efter löning i så fall..... man kan ju inte ens byta stift på den här bilen utan dylika så det finns ju helt klart ett behov av inköp..
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 150625-småpill
Skit i tanken, det där är ju perfekta hål för ett par 8" långslagiga basar!
De heter E12 till stolen (om jag inte minns fel såklart), och det finns rätt många E10 under huven, MEN! Det går oftast att använda en 2mm mindre vanlig tolvkant eller sexkant, alltså till en E12 använder du 10:ans hylsa och E10 en åttans. Så behöver du inte vänta till löning menar jag...
Cpt Tuttle wrote:
Smidigt kunna lossa ledningar osv. genom inspektionsluckorna i golvet iaf...
Nåja, mycket längre än så här kom jag inte idag, och mycket längre än så här blir det inte utan att köpa lite hylsor då allt verkar sitta med sån där utvändig torx (vad den då kan tänkas heta, finns säkert nåt mer fackmannamässigt namn), men det får vänta till efter löning i så fall..... man kan ju inte ens byta stift på den här bilen utan dylika så det finns ju helt klart ett behov av inköp..
De heter E12 till stolen (om jag inte minns fel såklart), och det finns rätt många E10 under huven, MEN! Det går oftast att använda en 2mm mindre vanlig tolvkant eller sexkant, alltså till en E12 använder du 10:ans hylsa och E10 en åttans. Så behöver du inte vänta till löning menar jag...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank
Provade på en spole här tidigare, och den började "kliva över" så jag avbröt medans skallen ännu var fin. Känns bättre köpa rätt grejer, man behöver dem ju förr eller senare hur som helst, de lär ju bara bli vanligare i framtiden.
Och bakvagnsbultarna känns som att de både är väl så kritiska och kan sitta lite för j#$%&a för att chansa med fel grejer....
Bas finns det alldeles nog av som det är, det verkar märkligt nog som att original ljudsystemet är som skräddarsytt för att kräma på med pumpande ståbas på järnet, vilket passar helt ypperligt ihop med mina preferenser inom musikvärlden...
Och bakvagnsbultarna känns som att de både är väl så kritiska och kan sitta lite för j#$%&a för att chansa med fel grejer....
Bas finns det alldeles nog av som det är, det verkar märkligt nog som att original ljudsystemet är som skräddarsytt för att kräma på med pumpande ståbas på järnet, vilket passar helt ypperligt ihop med mina preferenser inom musikvärlden...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank
Cpt Tuttle wrote:Provade på en spole här tidigare, och den började "kliva över" så jag avbröt medans skallen ännu var fin. Känns bättre köpa rätt grejer, man behöver dem ju förr eller senare hur som helst, de lär ju bara bli vanligare i framtiden.
Och bakvagnsbultarna känns som att de både är väl så kritiska och kan sitta lite för j#$%&a för att chansa med fel grejer....
Bas finns det alldeles nog av som det är, det verkar märkligt nog som att original ljudsystemet är som skräddarsytt för att kräma på med pumpande ståbas på järnet, vilket passar helt ypperligt ihop med mina preferenser inom musikvärlden...
Ja, bakvagnsbultarna sitter rätt bra så där ska du absolut inte använda nåt annat än rätt torxhylsa, samma gäller för stolarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank
Jo, jag har fått göra tillräckligt med reparationer "i fält" med det rackel jag haft tillgängligt att jag gärna väljer att skruva med rätt saker när jag kan, och lönen kommer på onsdag så man kan lika gärna bära in ved eller något fram till dess.
Ser nu att bromsoket höger bak troligen sett bättre dagar också, ena belägget är kraftigt nednött och den kolven verkar vara stum, och tätningen har ett stort hål....med tanke på att oket ser ut som att man hittat det på sjöbotten så ser det säkert lika mysigt ut invändigt. Så en till sak på "att göra-listan".
Ser nu att bromsoket höger bak troligen sett bättre dagar också, ena belägget är kraftigt nednött och den kolven verkar vara stum, och tätningen har ett stort hål....med tanke på att oket ser ut som att man hittat det på sjöbotten så ser det säkert lika mysigt ut invändigt. Så en till sak på "att göra-listan".
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests