C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: C180T -01 - 150428-sommardäck

Postby Mercafreaket » Wed 29 Apr, 2015 18:06

Lasse-SL-500 wrote:Den börjar bli fin nu!

Och rullar på sommarpuckar nu, det är mer än man kan säga om min CL som fortfarande står på dubbfria vinterdäck på de saltskadade vinterhjulen -- skulle behöva hitta några sommarhjul.

Jag hatar också bullriga däck - värsta jag vet.

Pirelli P7 Cinturato är de bästa däcken om man inte behöver ha de bredaste dimensionerna. De är tysta, mycket behagliga och bra grepp både i väta och torrt.

P Zero är också tysta, och har hört gott om Dunlop Sport Maxx.

Generellt så är tyvärr högprestandadäck bullriga, dels ska de tåla hög fart, hög temperatur (=hårda) och har ofta hårda däcksidor för bra grepp (=alla vibrationer fortplantas upp genom däcken)

Ett, enligt mig, rätt skapligt tyst däck men ändå för högprestandakärror är GoodYear Eagle F1 Assymetric 2. Hade RFT-däck (Goodyear Eagle Assy. där också) förra året o hej vad dom levde om och tog upp stötar. Milsvida skillnad med årets däck som visso inte är något RFT.
Sen så upplever jag även att Däck med V-mönster lever om mer än traditionellt formade mönster.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: C180T -01 - 150428-sommardäck

Postby Scorpio » Thu 30 Apr, 2015 14:16

Oavsett vilket märke eller modell på däcket det är så gäller också att ju lägre hastighetsklassning desto bättre rullkomfort och ljudnivå. För de som uppskattar så´nt så kan det ju vara bra att ha i åtanke :-)

Personligen använder jag alltid så låg hastighetsklassing som möjligt med hänsyn till aktuell bilmodell.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: C180T -01 - 150428-sommardäck

Postby Håkan J » Thu 30 Apr, 2015 18:16

Du har ju fixat till den riktigt bra nu!
När det gäller däck har jag själv haft Kuhmo på
flera bilar och dom har jag varit nöjd med och tycker inte
dom varit såå bullriga även om det finns däck som är tystare
Michelin som jag hade innan bullrande betydligt mer
Sen kan det ju skilja rätt mkt också på olika typer av asfalt.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150428-sommardäck

Postby Cpt Tuttle » Thu 30 Apr, 2015 20:21

Tack, men så värst mycket mer än lite bilskojarfix för att få den genom ombesiktningen (eller ja, har inte varit och utsatt mig för den prövningen än...) samt att polera lacken mellan rostfläckarna och byta till sommardäck har jag ju inte gjort än. :-)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150428-sommardäck

Postby Cpt Tuttle » Fri 01 May, 2015 13:22

Jag är ju lite allergisk mot grejer som inte fungerar, så jag stod lite i valet och kvalet mellan att försöka få bakrutetorkaren att fungera som den skulle och att ta bort skräpet som går igång då och då och stannar mitt i siktfältet... :roll:

Nu är ju S203 en bil som är riktigt förskräckligt bra på att smutsa ner bakrutan så torkaren är egentligen nödvändig, så tack och lov handlade det bara om att motionera igång den (behövs troligen lite smörjning egentligen så får väl försöka se över den saken).

Image
Så nu var vi i stadiet då den fungerade, men var ganska ful.....
Image
Löste sig med lite sprayburksrenovering.... :lol: ...nytt blad behövdes också och jag tycker den gamla traditionella modellen ser lite väl antik ut på en 203 ändå. Hade egentligen tänkt mig flatblade men hittade inget kort nog på macken (nej orkar inte leta ihjäl mig, jag är slö :lol: ) men tycker den här modellen med lite mer fancy plastkåpor och jox ändå var ett litet lyft, inget jag hade monterat på en W123 nu men rätt grejer till rätt bil.

Image
Växelspaken var sprucken så man fick limrester på händerna när man växlade, blev snabbfix för 30 spänn.... :lol: ...lite epavarning kanske men den är förvånansvärt greppvänlig och det är ju inget som inte går att åtgärda den dagen man blir less. :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Cpt Tuttle » Fri 01 May, 2015 22:40

...jaha, nu är jag uppe i en milkostnad på 87 kr och 95 öre, undrar om den kommer hinna sjunka innan bilen går i pressen? :shock:
Finns det ens en sådan chans om man skall envisas med att åka 203a från när modellen var som skräpigast? :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Lasse-SL-500 » Fri 01 May, 2015 23:02

Tips om bakrutetorkaren: på BMW är axeln i stål och hylsan i aluminium (=galvanisk korrosion pga två olika metaller i kombination med katalyt, svensk blöta och vägsalt är en perfekt katalysator, i kombination med att de flesta ägare tydligen är för snåla för att kosta på den 2kr i smörjmedel varje höst :mrgreen: )

På BMW blir ärgen som ett vitt pulver som sätter igen spindeln, till slut rör den sig inte.

Jag smörjer min torkararm med litiumfett, en liten dutt varje höst. Tar max 5 minuter att göra och har aldrig haft några problem.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Cpt Tuttle » Mon 04 May, 2015 18:14

Image
Näe, så här kan man ju inte ha det, då hade man ju kunnat åka Kia Opirus lika gärna.... :|
Image
Mycket bättre!

(Fasen vad grillen ser tråkig ut, är det möjligt hitta en med bra krom eller ser de så här jäkliga ut allihop? Skiljer passformen mellan årsmodellerna eller kan man använda från vilken som helst?)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby PatrickW » Tue 05 May, 2015 05:55

Cpt Tuttle wrote:...jaha, nu är jag uppe i en milkostnad på 87 kr och 95 öre, undrar om den kommer hinna sjunka innan bilen går i pressen? :shock:
Finns det ens en sådan chans om man skall envisas med att åka 203a från när modellen var som skräpigast? :lol:



sånt där ska man inte räkna,, då blir man snart psykpatient *S*
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby PatrickW » Tue 05 May, 2015 05:56

Cpt Tuttle wrote:Image
Näe, så här kan man ju inte ha det, då hade man ju kunnat åka Kia Opirus lika gärna.... :|
Image
Mycket bättre!

(Fasen vad grillen ser tråkig ut, är det möjligt hitta en med bra krom eller ser de så här jäkliga ut allihop? Skiljer passformen mellan årsmodellerna eller kan man använda från vilken som helst?)


du kan inte ta från c55 ;)
Och tyvärr är nog alla blästrade, och kromet lossar.
Jag köpte ny till min, kostar inte så mycket, synnerhet inte till din som är 'normal'.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Håkan J » Tue 05 May, 2015 15:00

PatrickW wrote:
Cpt Tuttle wrote:...jaha, nu är jag uppe i en milkostnad på 87 kr och 95 öre, undrar om den kommer hinna sjunka innan bilen går i pressen? :shock:
Finns det ens en sådan chans om man skall envisas med att åka 203a från när modellen var som skräpigast? :lol:





sånt där ska man inte räkna,, då blir man snart psykpatient *S*


Du får köra utav h-e så sjunker milkostnaden :-)
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Cpt Tuttle » Tue 05 May, 2015 18:41

Nä. Det är en S203. Sådana bör inte köras i onödan, för då går de sönder och då blir man ännu mer pank.

Och jo, nu skall det föras journal på varenda glödlampa till parkeringsljus, varenda skvätt spolarvätska man slår i, så får vi se vilket läger som har rätt, de som menar att halvgamla MB är en katastrof för plånboken som bara suger pengar eller de som menar att man kan få ut billiga mil med en sådan i längden.

Psykpatient är det ingen idé att vara, psykvården duger inte till något, det är bättre att "hjälpa sig själv" tyvärr, så jag tar ogärna kontakt med dem igen....

Image
Det tar ju emot att säga att en tröskel på en ganska modern bil som ser ut så här ser "bra" ut men jag måste säga att jag var positivt överraskad då den verkar solid överallt. Så får bli lite skojarfix, man blästrar av den, söker fram mest förbjudna blyhaltiga grundfärg med flest dödskallar på burken man bara hittar på lagret, oljesprutar innanför plasten av bara f...... så kanske det håller bilen ut i alla fall. Vilket ju inte säger mycket, det är ju en 203 så.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby @ndreas » Tue 05 May, 2015 20:50

Helt rätt! på'n bara... blästra lacka olja på. Den kommer nog hålla längre än du står ut...

Vänligen Andreas

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby Scorpio » Wed 06 May, 2015 08:35

Cpt Tuttle wrote:Nä. Det är en S203. Sådana bör inte köras i onödan, för då går de sönder och då blir man ännu mer pank.

Och jo, nu skall det föras journal på varenda glödlampa till parkeringsljus, varenda skvätt spolarvätska man slår i, så får vi se vilket läger som har rätt, de som menar att halvgamla MB är en katastrof för plånboken som bara suger pengar eller de som menar att man kan få ut billiga mil med en sådan i längden.


I den här kategorin bilar handlar det ju om att i mesta möjliga mån minimera utgifterna, dvs bara tanka och kör. Eventuell avsaknad av fungerande finesser får helt enkelt vara så, och skönhetsfel lämnas orörda. Bara bilen går framåt. Men vad jag kan förstå har det ju redan börjat spåra ur på dessa punkter vilket sannolikt knäcker milkostnaden... :mrgreen:
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: C180T -01 - 150501-småpill

Postby PatrickW » Wed 06 May, 2015 10:11

Om jag ska tipsa på en bil isåfall med låga kostnader.
Chevrolet S10 4cyl 2wd.
Enda jag bytt som varit paj på 6års ägande.
vattenpump och........... inget mer.
Inte ens en glödlampa.

Jag har givetvis kostat på den mer än det, men det är ju bara för att man vill hålla lite skick på den.
Hade jag inte prioriterat det så är det 499kr för pumpen,, that´s it!
Det är den FAKTISKA milkostnaden, resten jag kostat på är bara fåfänga ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests