Page 11 of 12

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sat 21 Nov, 2015 03:05
by pasi
Cpt Tuttle wrote:Jo, jag har fått göra tillräckligt med reparationer "i fält" med det rackel jag haft tillgängligt att jag gärna väljer att skruva med rätt saker när jag kan, och lönen kommer på onsdag så man kan lika gärna bära in ved eller något fram till dess. :mrgreen:

Ser nu att bromsoket höger bak troligen sett bättre dagar också, ena belägget är kraftigt nednött och den kolven verkar vara stum, och tätningen har ett stort hål....med tanke på att oket ser ut som att man hittat det på sjöbotten så ser det säkert lika mysigt ut invändigt. :mrgreen: Så en till sak på "att göra-listan".

Ja du ser,det plockar på hos dig också.. men det blir bra detta ska du se:)

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sat 21 Nov, 2015 09:45
by Cpt Tuttle
Synd den är så rostig bara, men det är ju vad jag betalat för.
Bilskojarfixar man det värsta innan det gått längre än så här så kanske den ser lite mer representabel ut i fem år till tänker jag, och sedan är den då såpass gammal att varenda år den håller utöver det bara är något man får ta som en bonus.... :roll:
Bra bil för vad jag betalade men C180 utan utrustning i pappkartongsbrunt är inte direkt något som är intressant att spara på till kommande generationer om man säger som så..... :lol:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Thu 26 Nov, 2015 21:35
by Cpt Tuttle
Nu är jag såvitt jag kan se i stort sett redo att ta ner bryggan, all kringutrustning bör vara lossad nu......så det kanske är de goda nyheterna, även om nya tanken inte sitter där än.

Goda nyheter (kanske för mig) men dåliga nyheter för er som verkar hoppats på att det skall bli något kul att följa framöver, så har jag bestämt mig för att den här bilen är för rostig för att jag skall orka göra någonting av den...

Hoppas ni har överseende. :oops:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Thu 26 Nov, 2015 21:43
by kimsababy
Cpt Tuttle wrote:Nu är jag såvitt jag kan se i stort sett redo att ta ner bryggan, all kringutrustning bör vara lossad nu......så det kanske är de goda nyheterna, även om nya tanken inte sitter där än.

Goda nyheter (kanske för mig) men dåliga nyheter för er som verkar hoppats på att det skall bli något kul att följa framöver, så har jag bestämt mig för att den här bilen är för rostig för att jag skall orka göra någonting av den...

Hoppas ni har överseende. :oops:


För mkt rost? :shock: vad är rost för något? :lol: :lol:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Thu 26 Nov, 2015 21:46
by Cpt Tuttle
Rost är sådant där man får stå ut med när man är dum nog att köpa en bil som är sämre än Alfasud. :mrgreen:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Fri 27 Nov, 2015 17:15
by pasi
Cpt Tuttle wrote:Rost är sådant där man får stå ut med när man är dum nog att köpa en bil som är sämre än Alfasud. :mrgreen:

Är det kompressormotor i den?

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Fri 27 Nov, 2015 19:23
by torake
Nej.

Det var när man lade ned M111 2003 som W203 fick kompressormotor även i snikvarianten.

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Fri 27 Nov, 2015 22:21
by Cpt Tuttle
Att döma av prestanda så tror jag inte ens den har en motor, jag tror det sitter en dvärg och snurrar på en vev på pinjongen på sin höjd. :?

Idag rev jag lite till, det krånglade, jag lyckades ha sönder en hel radda grejer, idiot som jag är, jag lyckades ha sönder ännu mer karosseriplåt för att den bestämt sig för att övergå till pulverform, jag bestämde mig en gång för alla att jag skrotar eländet, då var det någon som tyckte sig veta bättre som ställde sig på tvären så jag var visst tvingad att fortsätta, så nu är jag färdig att ta ner tanken....om det inte varit så att någon idiot ställt pallbockarna så man inte får ner den...... :lol: ....så nu är det väl bara att sätta ihop den igen snart, troligen med ABS-larm och trasig pump/tankgivar-eländes-historia eftersom en idiot har varit och pillat på dem men tydligen skall jag plågas in i det sista så jag åtminstone får kosta på en massa jobb och pengar innan jag får nöjet att säga "VAD VAR DET JAG SA?"

Ska ta och slå mig i huvudet med min nya fina klyvyxa till jag blir ännu dummare och får färdtjänst, känns som bästa planen just nu. :-D

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sat 28 Nov, 2015 12:16
by återfall
:-D kul läsning

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sat 28 Nov, 2015 15:25
by Cpt Tuttle
Image
Uäck! Inte för att det var oväntat, jag var snarare positivt överraskad att man inte kunde köra in knytnäven någonstans.
Image
Då jag är en sån där hemsk människa som penselrenoverar mina bilar och inte tar mitt 203-innehav seriöst nog för att reparera detta på riktigt, dvs. att rensa karossen, sätta upp den i vagga, blästra den och svetsa i nya hjulhus bak, så blev det bilskojarfix a la roterande stålborste och kallgalv.....
Att det inte kommer hålla är jag fruktansvärt medveten om, känns som att man kanske bromsat förfallet två veckor dock och det kan ju vara bekvämt.
Image
Fläskade på med nåt linoljebaserat rostskyd med, tänker att då kommer väl inte fukten ner till metall riktigt lika fort....även om det här inte är rätt sätt att göra det på, jag vet.
Image
Andra sidan....

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sat 28 Nov, 2015 23:12
by kentapenta
En gör så gott en kan :mrgreen:
Kul att följa dina vedermödor.

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sun 29 Nov, 2015 00:36
by Mimmi
Hej!

Det dröjer nog ett antal år till dess att någon finner det motiverat att lägga så mycket arbete på en 203 så som Kentapenta gör med sina klenoder. Så med det i åtanke tycker jag inte att Du fuskar, det är ju inte direkt någon ovanlig modell Du har. Om det däremot varit någon sällsynt speciell modell som varit 100% perfekt i interiören exempelvis, då kanske Du skulle gjort vid rosten på ett annat sätt.

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sun 29 Nov, 2015 00:46
by Cpt Tuttle
kentapenta wrote:En gör så gott en kan :mrgreen:
Kul att följa dina vedermödor.


Jag kan ingenting, men jag gör saker i alla fall.... :roll: :lol:

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sun 29 Nov, 2015 00:52
by Cpt Tuttle
Mimmi wrote:Hej!

Det dröjer nog ett antal år till dess att någon finner det motiverat att lägga så mycket arbete på en 203 så som Kentapenta gör med sina klenoder. Så med det i åtanke tycker jag inte att Du fuskar, det är ju inte direkt någon ovanlig modell Du har. Om det däremot varit någon sällsynt speciell modell som varit 100% perfekt i interiören exempelvis, då kanske Du skulle gjort vid rosten på ett annat sätt.


Det känns bara verkligen inte bra inombords att göra så här, men jag inser att de här hjulhusen inte går att rädda, det är egentligen ett byte som gäller om man skall få det bra, och då är fortfarande resten av bilen fruktansvärt rostig, det får bli konstgjord andning, tanken är åtminstone i teorin att zinken borde fungera som offeranod ett tag och om man dränker det i linolja så kommer inte fukten till plåten lika fort.....

Den är med andra ord ungefär lika rostig som jag räknade med när jag köpte den. Den är därmed också degraderad till sin ursprungliga uppgift, det vill säga att brukas upp de sista milen till dess att den är för murken för att vara trafikduglig, alternativt att någon alltför dyr reparation gör det omotiverat att fortsätta.

Jag blev så förvånad på de ställen jag kollade över att den ändå inte var värre så jag tänkte fixa upp det yttre hjälpligt ett tag, men nu är det uteslutet, så på sätt och vis var det väl bra att jag var tvungen ta ner tanken så jag insåg det....

Re: C180T -01 - 151119-börjat byta tank

Posted: Sun 15 May, 2016 18:37
by Cpt Tuttle
Faster fick ett plötsligt bilbehov och själv stod jag nu med tre bilar då jag handlat mig en King Cab, så det blev så att hon fick överta denna idag.