Drog hem ett dödrostat lik i höstas, w114 280ce..
Till den köpte jag en 500 motor från w126, beställde oljetråg, filterhållare och grenrör med en skrot vid namn HK-bildemontering(HK-bluff och båg). Delarna anlände aldrig... Fick då tag på en 450 från en slc i mars, så jag slog till på den istället eftersom det redan är ett färdigt motorpaket att stoppa ner i w114 karossen.
Det skiljde inte speciellt mycket i effekt mellan 450 och 500 iallafall, och på det så är ju faktiskt en 450 med D-jet i princip redan förberedd för ett modernt sprut, som t.ex Megasquirt!
Antingen får den agera "byggmall" tills jag hittar en frisk kaross, eller så rostlagar jag den provisoriskt inför besiktning.
Det här projektet är mest en rolig grej för att jag har det som behövs, ingen mångårig pedantrenovering.
Börjar med några bilder på det lilla jag gjort hittills:
Här påväg hem på dollyn från stockholm, tog hela 17 timmar...
Bort med 280 motorn:
Hej du härliga v8:
Startmotorn blev ett litet problem, tar i styrningen.. Kan det finnas en startmotor med mindre diameter som passar?
Utöver det och att jag fick knacka in torpeden bakom ena toppen så går motorn fritt och bultar i "bolt on" överallt!
Grenrören blir trångt, men det löser jag sist.
Får lov att vidga kardantunneln runt omfånget på lådan lite grann, detta skulle jag enligt en källa slippa med en 500/560 då dem har ett mindre omfång än en 450, men nu blev det en 450.. så fram med kapen!
Fick ta bort en liten bit av kåpan, gör inget då det ändå bara är gjort för att fästa startmotorn där på en högerstyrd bil.
Bärarmar från 560sel med momentutjämning.
Kromad växelväljare ska in så småningom, allt för ikväll:
w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Last edited by huckstar on Mon 13 Apr, 2015 01:34, edited 1 time in total.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
FULLBOOST du får gärna bidra med dina erfarenheter angående 450, megasquirt och turbo.
Bidra med allt du kan om allt förresten..
Bidra med allt du kan om allt förresten..
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Fy f-n vad häftigt. Som en 500E fast 15 år tidigare.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Kul idé!
Ska följas
Fint att du tvättade upp bilen också, kliade i fingrarna när jag såg de första bilderna
Ska följas
Fint att du tvättade upp bilen också, kliade i fingrarna när jag såg de första bilderna
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Jag instämmer med de övriga! Skitkul ide Lyck till!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Du gör något jag drömt om att göra sedan den dagen jag fick höra att 107 och 114 var halvsyskon, tummen upp!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Coolt projekt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Det här är ju riktigt kul, nu har du inga fritidsproblem
Respekt om du får ihop det och det är klart du får
Respekt om du får ihop det och det är klart du får
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
kentapenta wrote:Det här är ju riktigt kul, nu har du inga fritidsproblem
Respekt om du får ihop det och det är klart du får
+1
Grymt projekt!
"E-klass" couper borde fått v8or långt tidigare än 90-talet
Läste för längesen om en engelsman som m116 bestyckat en 123 coupe, dessutom med manuell låda
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
snowman wrote:"E-klass" couper borde fått v8or långt tidigare än 90-talet
Läste för längesen om en engelsman som m116 bestyckat en 123 coupe, dessutom med manuell låda
Men har det ens funnits då? Var inte 320 största motorn i CE-modellerna?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
E36 fanns men ingen åtta, skulle nog varit lite tydligare och skrivit senare delen av 90-talet.
Fast å andra sidan är ju det c-klass hybrider
Fast å andra sidan är ju det c-klass hybrider
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Prima grejer
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
men så häftigt bygge detta ska följas känner att ja måste fortsätta med mitt v8 bygge nu också
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Jag håller på med uppstart, allt i insprutningsväg verkar fungera klanderfritt, dock får jag ingen gnista.
När tändhatten från spolen ligger löst för gnistkontroll så gnistrar det endast när jag vrider av nyckeln, inte när startmotorn snurrar?!?
Fördelaren har inget med det att göra då den är bortkopplad när jag kollar gnistan, motorn tänder till och vill nästan starta på den ynkliga lilla gnista som blir när jag vrider av nyckeln. Så fördelare och insprut bör vara i bra skick och kan uteslutas.
Kan det då vara tändlåset som spökar, eller vart ligger problemet?
När tändhatten från spolen ligger löst för gnistkontroll så gnistrar det endast när jag vrider av nyckeln, inte när startmotorn snurrar?!?
Fördelaren har inget med det att göra då den är bortkopplad när jag kollar gnistan, motorn tänder till och vill nästan starta på den ynkliga lilla gnista som blir när jag vrider av nyckeln. Så fördelare och insprut bör vara i bra skick och kan uteslutas.
Kan det då vara tändlåset som spökar, eller vart ligger problemet?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Har tyvärr ingen lösning att bidra med på ditt problem men vill instämma i rösten av hejarop.
Riktigt intressant projekt, följer med stort intresse!
Riktigt intressant projekt, följer med stort intresse!
/ Torsten
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests