Hej!
Sådana fel har jag varit med om, dock icke på MB. Men i de fallen har det varit tändningslåset som varit trasigt, dvs i körläge har det inte varit kontakt för tändningen. Kontrolleras exempelvis genom en "tjuvkoppling".
w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Okej, tackar för svaret!
Då kanske man är på rätt väg ändå.
Det måste väl gå att renovera tändlåset, eller är det byte som gäller?
Jag gör ett eller flera försök, så får vi se.
Då kanske man är på rätt väg ändå.
Det måste väl gå att renovera tändlåset, eller är det byte som gäller?
Jag gör ett eller flera försök, så får vi se.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Hej!
Som sagt så vet jag inte hur det är på MB, men i något fall, minns tyvärr inte bilfabrikatet, så kunde man byta själva kontakten som en enhet, den satt under - bakom låset och påverkades av en tapp i låscylindern.
Som sagt så vet jag inte hur det är på MB, men i något fall, minns tyvärr inte bilfabrikatet, så kunde man byta själva kontakten som en enhet, den satt under - bakom låset och påverkades av en tapp i låscylindern.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Så här gör du för att byta kontaktplatta bakom tändlåset:
Vrid tändnyckeln i radioläge (läge I) och lossa kontakten bakom tändlåset.
Skruva bort de 2 spårskruvarna som håller kontaktplattan mot tändlåset och ta bort den. (denna operation är lättast att göra med tändlåset bortmonterad från rattstången men går även att göra på plats. Kräver dock en akrobats smidighet......)
Ersätt kontaktplattan med en ny, skruva åt den mot tändlåset och montera kontaktstycket. Glöm inte att ha nyckeln i radioläge när kontakten återmonteras.
Klart.
Vrid tändnyckeln i radioläge (läge I) och lossa kontakten bakom tändlåset.
Skruva bort de 2 spårskruvarna som håller kontaktplattan mot tändlåset och ta bort den. (denna operation är lättast att göra med tändlåset bortmonterad från rattstången men går även att göra på plats. Kräver dock en akrobats smidighet......)
Ersätt kontaktplattan med en ny, skruva åt den mot tändlåset och montera kontaktstycket. Glöm inte att ha nyckeln i radioläge när kontakten återmonteras.
Klart.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Provade att göra som du skrev inatt m116, men rengjorde bara allt med bräkleen, slipade dem 3 kontaktstyckena försiktigt med ett sandpapper och sprayade sen på "oxide clean".
Jag bytte aldrig kontaktplattan mot en ny, finns den som reservdel på Mercedes?
Annars får jag leta på en begagnad som fungerar .
Det har ju även suttit nåt gammalt larm i bilen, kanske kan vara det som kopplar bort tändspolen i startläget.
Dock har jag tagit bort larmgrejerna, men jag kan ju ha missat att sätta ihop någon kabel till spolen.
Jag ska prova att dra en direktplus till solenoiden på startmotorn och ha tändläget på, som du tipsade om i pm m116.
Tänk om allt ändå gick på diesel, vad smidig och lättsam världen hade varit!
Jag bytte aldrig kontaktplattan mot en ny, finns den som reservdel på Mercedes?
Annars får jag leta på en begagnad som fungerar .
Det har ju även suttit nåt gammalt larm i bilen, kanske kan vara det som kopplar bort tändspolen i startläget.
Dock har jag tagit bort larmgrejerna, men jag kan ju ha missat att sätta ihop någon kabel till spolen.
Jag ska prova att dra en direktplus till solenoiden på startmotorn och ha tändläget på, som du tipsade om i pm m116.
Tänk om allt ändå gick på diesel, vad smidig och lättsam världen hade varit!
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
huckstar wrote:Jag bytte aldrig kontaktplattan mot en ny, finns den som reservdel på Mercedes?
Självklart finns det delar även till äldre bilar på Mercedes!
Heter 116 462 00 93 och kostar EUR 64 i Tyskland.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Riktigt härligt projekt! Kul att du räddar en annars dödsdömd compakt coupé!! Ska följas!!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Har nog tänkt helt galet nu, fick för mig att fördelaren är "bortkopplad" om jag tar loss tändhatten som kommer från spolen.. kondensatorn är ju fortfarande kopplad till transistordonet och förmodligen vevaxelgivaren.
Jag har provat mäta med multimeter på den grön/gula kontakten på kopplingsplinten som kopplar ihop kondensatorn med transistordonet, med 2 av donen gav det ingen spänning alls med påkopplad tändning.
Men det tredje donet gav 13.5volt.
Vilket av dem är helt?? Antar det som gav spänning, men bäst att höra med er för säkerhetsskull.
Går det att kontrollera med multimeter eller dylikt om transistordonet är trasigt på annat vis?
När jag har tändningen påslagen så blir båda motstånden varma, 13,5volt in i första motståndet, 9v ut och 9v in på andra motståndet, 4 ut från andra motståndet och ca 3,5-4 på klämma 15 på tändspolen, sjunker till 2,5 när jag vrider på starten.
Vilka börvärden skall var och en av kontakterna ha som sitter i den stora kontakten på ecu/databoxen?
Går det kontrollera om kondensatorn i fördelaren är trasig?
Vilka reservdelsnr har brytarspetsen och kondensatorn som sitter vid rotorn?
Går det att kontrollera om vevaxelgivaren är dålig, kan den ha med gnistan att göra och vad har den för reservdelsnr?
Det lutar mer och mer mot ett pertronix brytarlöst system.
Jag har provat mäta med multimeter på den grön/gula kontakten på kopplingsplinten som kopplar ihop kondensatorn med transistordonet, med 2 av donen gav det ingen spänning alls med påkopplad tändning.
Men det tredje donet gav 13.5volt.
Vilket av dem är helt?? Antar det som gav spänning, men bäst att höra med er för säkerhetsskull.
Går det att kontrollera med multimeter eller dylikt om transistordonet är trasigt på annat vis?
När jag har tändningen påslagen så blir båda motstånden varma, 13,5volt in i första motståndet, 9v ut och 9v in på andra motståndet, 4 ut från andra motståndet och ca 3,5-4 på klämma 15 på tändspolen, sjunker till 2,5 när jag vrider på starten.
Vilka börvärden skall var och en av kontakterna ha som sitter i den stora kontakten på ecu/databoxen?
Går det kontrollera om kondensatorn i fördelaren är trasig?
Vilka reservdelsnr har brytarspetsen och kondensatorn som sitter vid rotorn?
Går det att kontrollera om vevaxelgivaren är dålig, kan den ha med gnistan att göra och vad har den för reservdelsnr?
Det lutar mer och mer mot ett pertronix brytarlöst system.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Ska tändsystemet från 450slc upp till tillochmed -74 ha en annan tändspole än den blå? Enligt kopplingsscheman så ska den spolen ha direktjord, det ska inte 280 spolen ha.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
ITS ALIVE!!!!!!!
Det här med filmklipp, hur gör man?
Det här med filmklipp, hur gör man?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Finns flera sätt såklart.
Själv har jag gjort en användare på youtube och laddat upp klippet där, för att sist men inte minst länka det här på forumet
Lätt som en plätt!
Själv har jag gjort en användare på youtube och laddat upp klippet där, för att sist men inte minst länka det här på forumet
Lätt som en plätt!
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Raska på med filmen detta måste ses och höras!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Härligt! Bra jobbat!! PM:a mig om du fortfarande har problem med videouppladdningen!huckstar wrote:ITS ALIVE!!!!!!!
Det här med filmklipp, hur gör man?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
Den bluddrar och sprutar eld ur utblåsen, vad ska brytarspetsen ha för avstånd?
Fick kabelbrand... -.-'
Kan fördelaren sitta något kugg fel?
Kan vara gammal bensin kvar i tanken också.
Fick kabelbrand... -.-'
Kan fördelaren sitta något kugg fel?
Kan vara gammal bensin kvar i tanken också.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w114 280CE 4.5 "prestandavagnen" Mercedes aldrig byggde.
huckstar wrote:Den bluddrar och sprutar eld ur utblåsen, ...
Film! Nuuuu!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 93 guests