Page 1 of 2

Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Sun 17 May, 2015 14:55
by nomolas
Inser att detta är lätt vansinne, men jag hade tänkt ha denna som rullande projekt också, min W201 var lite väl övermodigt att ge sig på, så när jag snubblade på denna W123a på annons på Blocket så kunde jag inte låta bli efter jag hade vart och provkört den.

Mycket dokumentation följde med, uttagen 19840504 och sedan bytt ägare 1987, denna var ägare fram till november 2014 om efter vad jag kan se, sedan fick jag chansen att ta över den nu i början på maj 2015, vet ej varför den inte passade den förra, efter service så sa verkstadskillarna att den ser väldigt fin under. Men det är en 31 år gammal bil så lite fix finns, tänkte ha detta som dagbok.

På att göra listan:
* Nya högtalare, pappkonerna har nog dött efter det sattes in en Biltemastereo, de går att höra men det rasslar duktigt. - FIXAT
* Växelspaksdamask, köpt ny i läder från ebay.de. Den som sitter där nu i gummi/plast har tyvärr en spricka. Och känner att det är en ok uppdatering. - FIXAT
* Extraljus, det sitter fästen. Nu vill jag ha tips, tidstypiska eller dessa? http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/extraljus/halogenstralkastarset-602133/ eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-2000016417/ (Tycker fyrkantiga känns mest rätt, men ge mig andra förslag. "Orginal" vore så skönt, denna skall hållas "pure")
* Fixa förarsätet, men det är inte brådskande.
* Ytrosten i fronten och under/vid listerna borde nog tas hand om se till att det inte blir värre.
* Höger strålkastartorkararm, den sitter snett, se bilderna, tips? - FIXAT

Kommentarer? Motorrum, växellåda känns trevliga, och den har bara gått 22' mil, knappt inkörd.

Uppdatering, utrustninglista.
Mercedes Benz 200 - W123
Färg: 473 - Champangner
Interiör: 054 - Daddel, textil
410 - Eltaklucka
430 - Bakre Huvudstöd
466 - Centrallås
504 - Elektriskt inställbar höger ytterspegel. (Tack Marie!)
524 - Lackskydd
570 - Armstöd, vikbart
593 - All round wd-green glass, heated rear window-esg, bf (?)
600 - Strålkastarrengörning
624 - Sverigeutförande
630 - ECE Varningstriangel
667 - Förpackningskod för transport
673 - Högkapacitet Batteri
804 - Modellår 1984


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Vad gör man enklast åt detta, så det inte blir värre... ?
Image

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Mon 18 May, 2015 08:14
by torake
Behöver du det extra ljuset från extrastrålkastarna? Kanske om du åker till katrineholm, men om du skall puffa omkring här i stockholmstrakten, varför inte satsa på ett par tidstypiska gula varselljus?

Image

(Tradera)

De får du ju åka med _påslagna_ till skillnad från extraljus som man nästan aldrig använder (här i trakten).

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Mon 18 May, 2015 08:23
by M116
Håller med. Skrota extraljusplanerna!!

Vad gäller förarstolen så finns det bara en sak att göra - byta klädsel. Du får hålla koll på en beg. stol i rätt kulör/utförande (Daddel/tyg/efter -82). Höger eller vänster spelar ingen roll, så länge donatorstolen inte är utrustad med mittarmstöd och du inte har nån i din bil.
Kolla min tråd för arbetsbeskrivning: viewtopic.php?f=40&t=71465

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Mon 18 May, 2015 09:36
by nomolas
torake wrote:Behöver du det extra ljuset från extrastrålkastarna? Kanske om du åker till katrineholm, men om du skall puffa omkring här i stockholmstrakten, varför inte satsa på ett par tidstypiska gula varselljus?

Nja, åker ju lite ut på dansutflykter på riksvägar utan lyktor... Då är de trevliga, men helljuset på denna var bättre :shock: är orginal på W201an... Så det kanske blir gula varsleljus för tidskänsla. :-D (Och en diskret led ramp under nummerplåten/kofångaren.) 8)
M116 wrote:Håller med. Skrota extraljusplanerna!!

Vad gäller förarstolen så finns det bara en sak att göra - byta klädsel. Du får hålla koll på en beg. stol i rätt kulör/utförande (Daddel/tyg/efter -82). Höger eller vänster spelar ingen roll, så länge donatorstolen inte är utrustad med mittarmstöd och du inte har nån i din bil.
Kolla min tråd för arbetsbeskrivning: viewtopic.php?f=40&t=71465

Ok, inser att varselljus är vägen fram, men ledramp kanske funkar, om jag hittar en riktigt diskret. :-)

Men, självklart, jag har armstöd. (Det är trevligt, i fejkskinn... Tror det är tredjepartsmonterat.) Hur gör man då? Svär och biter ihop?

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Mon 18 May, 2015 11:40
by M116
Nejdå, om du har orig. mittarmstöd fram så är det inga problem. Det blir t.o.m lättare, då du kan "täcka" hålet från donatorstolsklädseln med ditt armstöd och kan köpa en begagnad stol oavsett om den har hål för mittarmstöd eller ej. :P

Jag åker till Västernorrland med 123:an några gånger om året och vid dessa tillfällen monterar jag dit en extraljusramp med 5 äldre Bosch Profi. Det är kanon med bra ljus, men va man ska med ex-ljus här i Sthlm har jag aldrig förstått..... :roll:

Image

Image

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Mon 18 May, 2015 14:05
by nomolas
M116 wrote:Nejdå, om du har orig. mittarmstöd fram så är det inga problem. Det blir t.o.m lättare, då du kan "täcka" hålet från donatorstolsklädseln med ditt armstöd och kan köpa en begagnad stol oavsett om den har hål för mittarmstöd eller ej. :P

Jag åker till Västernorrland med 123:an några gånger om året och vid dessa tillfällen monterar jag dit en extraljusramp med 5 äldre Bosch Profi. Det är kanon med bra ljus, men va man ska med ex-ljus här i Sthlm har jag aldrig förstått..... :roll:



Stolen, den har ett armstöd som sitter nog i originalhålet, men känns tredjeparts. Får leta lite efter en finare daddelstol. :-)

Extraljus är trevligt. 8) Jag är också inte den som gillar skruva dit och dän saker. Men det lutar åt varselljus på fästena och en ramp om jag hittar en som är väldigt diskret. :-)

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Thu 21 May, 2015 19:51
by nomolas
Dagens lilla fix, bytt högtalare till nya och bytt växelspaksdamask.

Högtalarbyte, ingen rört dessa skruvar sedan 31år.
Image
Pappkon, och trasig.
Image
Ny monterad, Magnat 872, 3,5" och köpt på Conrad. Snålvariant men det skall bara låta bättre än spruckna koner.
Image
Förarsidan.
Image
Galler tillbaka på passagerarsidan.
Image
Dock, måste ha en böjd skruvmejsel för att få ner gallret ordentligt på förarsidan... :oops:
Image

Nu kan man lyssna bättre utan allt för mycket rassel från dem. :-)

Byta damask.
Gamla damasken i gummi.
Image
Väldigt sprucken...
Image
Ny damask från ebay.de total kostnad 137 kr.
Image
Mutter att lossa, 16mm tror jag, (17mm och en enkrona mellan) 8)
Image
Väldigt fräscht trots 31 år...
Image
Snyggt värre detta... 8)
Image

Men dagens jobbiga upptäckt... Nederkant av bakdörr på förarsidan... känns lagom kul...
Image
Image

Nöjd med dagsverket. Nu skall man bara klura till radion, den tappar alla inställningar. Skall nog byta den dock... :-)

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 11:23
by mbpro
Kul med en 123 till,hur går du vidare med rosten på goldiebär?

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 11:35
by torake
nomolas wrote:Men dagens jobbiga upptäckt... Nederkant av bakdörr på förarsidan... känns lagom kul...
Image


Det händer att man hittar såna där skelett i garderoben på gamlingarna. Men det positiva här är att det är på ett ställe där det inte kommer att synas om du lagar, bort med plastlisterna, ta fram vinkelkapen och skär bort det ruttna, svetsa i en ny plåtlapp, slipa skarven lite snyggt med vinkelkapen och sedan är det bara blåsa på med rostskydd och färg, sedan tillbaka med listerna och saken är ur världen!

En eftermiddags jobb och ett par hundringar - om man skulle komma så lätt undan varje gång! :P

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 11:57
by nomolas
mbpro wrote:Kul med en 123 till,hur går du vidare med rosten på goldiebär?


Ungefär som torake sa, men det blir en lite senare fråga, den har ju då lite ytrost och detta. Men just i detta läge har jag ingenstans att fixa och dona som inte innebär åka 2 hrs från hemmet...

Den verkar vara fin under enligt de som har tittat under. :-)

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 12:03
by M116
Eftersom rosthålet sitter ovanför domkraftsfästet så tror jag nog att det är lite mer jobb än Torake beskriver. Jag skulle tippa att när du får väck rostangreppet runt hålet och ser in i tröskeln så inser du att konsolplåtarna till domkraftsfästet också är angripna. För att byta domkraftsfästet måste du öppna upp tröskeln. Detta jobb är inte gjort på en pisskvart.....

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 12:23
by nomolas
M116 wrote:Eftersom rosthålet sitter ovanför domkraftsfästet så tror jag nog att det är lite mer jobb än Torake beskriver. Jag skulle tippa att när du får väck rostangreppet runt hålet och ser in i tröskeln så inser du att konsolplåtarna till domkraftsfästet också är angripna. För att byta domkraftsfästet måste du öppna upp tröskeln. Detta jobb är inte gjort på en pisskvart.....


Gah, misstänkte det, finns ett likande angrepp vid förardörren, men inte lika illa. Men risken är att man får byta hela tröskeln, misstänker att den har vart lite påkörd denna sida, passagerarsidan är fin.

Men kommer förbi en träff så vi kan ju kolla i verkligheten då M116. :-)

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Fri 22 May, 2015 13:08
by torake
M116 wrote:Eftersom rosthålet sitter ovanför domkraftsfästet så tror jag nog att det är lite mer jobb än Torake beskriver. Jag skulle tippa att när du får väck rostangreppet runt hålet och ser in i tröskeln så inser du att konsolplåtarna till domkraftsfästet också är angripna. För att byta domkraftsfästet måste du öppna upp tröskeln. Detta jobb är inte gjort på en pisskvart.....


Ja, det är ju ytterligare en egenhet hos gamlingarna att det är lite som ett lotteri, fast i negativ bemärkelse.
Men även om man behöver öppna tröskeln så behöver det inte vara jordens undergång - den rost jag personligen fruktar är den typ som kräver ivägfraktande av bilen till lackeringsverkstad för lack av synliga paneler, för då rullar alltid tusenlapparna i rask takt och man har ingen kontroll på vad resultatet blir.

Plåt och svets och egen svett är ju billigt och man vet vad man får.

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Sun 24 May, 2015 14:42
by nomolas
torake wrote:
M116 wrote:Eftersom rosthålet sitter ovanför domkraftsfästet så tror jag nog att det är lite mer jobb än Torake beskriver. Jag skulle tippa att när du får väck rostangreppet runt hålet och ser in i tröskeln så inser du att konsolplåtarna till domkraftsfästet också är angripna. För att byta domkraftsfästet måste du öppna upp tröskeln. Detta jobb är inte gjort på en pisskvart.....


Ja, det är ju ytterligare en egenhet hos gamlingarna att det är lite som ett lotteri, fast i negativ bemärkelse.
Men även om man behöver öppna tröskeln så behöver det inte vara jordens undergång - den rost jag personligen fruktar är den typ som kräver ivägfraktande av bilen till lackeringsverkstad för lack av synliga paneler, för då rullar alltid tusenlapparna i rask takt och man har ingen kontroll på vad resultatet blir.

Plåt och svets och egen svett är ju billigt och man vet vad man får.


Sant, synliga detaljer måste ju bli snygga, få se hur jag gör, åtgärdas bör det göra, men vem eller hur det blir annan sak.

Roligare, har köpt dessa på Tradera, nu skall man bara se till att de hamnar korrekt, max 40 cm från kanten och 60 cm isär, det innebär att de fästena som sitter inte duger, de sitter för tight och för långt bort...
Image
Image

Re: Projekt GoldieBär - MB 200, 1984 - [W123]

Posted: Sun 24 May, 2015 16:59
by Marie
nomolas wrote:Roligare, har köpt dessa på Tradera, nu skall man bara se till att de hamnar korrekt, max 40 cm från kanten och 60 cm isär, det innebär att de fästena som sitter inte duger, de sitter för tight och för långt bort...


Det är högst 40 cm från ytterkanten och minst 60 cm emellan dem som gäller.