E50amg renovering.projektet läggs ner,säljes

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 11:42

yunk55 wrote:
pasi wrote:Ja det är en fin maskin:)


Jo motorn spinner hur fint som helst bortsett från kylarfläkten.

Jag gillar verkligen iden av att göra en ulv i fårakläder utvändigt, och fälgarna passar utomordentligt bra till bilen.


Ja precis, kylarfläkten förstör intrycket totalt, kylarbalken är lite intryckt så därför tar fläktbladen i plasten. Kylarbalken kommer jag att byta till en helt nyt(meningslös att rikta nåt som är skräp redan och en ny kostar bara runt 200kr).
Jag tyckte fälgarna passar bra till den med :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 11:43

twostroke wrote:Jag tycker fårakläder är tråkigt! Finns så många w210 i fårakläder, kanske inte ulvar i fårkläder, men lik förbaskat fårakläder!


Jo tråkigt kanske men jag får ut bilen i trafik iaf istället för att leta efter rätt plastdetaljer som kan ta allt från en dag till flera år..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 11:44

torake wrote:Jag tycker det viktiga är att den kommer ut på vägen! Skit i vilken plast som sitter på den, hellre på vägen i classic-plast än i garaget och AMG-plasten liggande omonterad.

Håller med, tanken är ju som du säger att jag ska få ut en i trafik. Dyker rätt plastdetaljer upp sen så köper jag och byter dessa sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 11:46

V70tdi wrote:
torake wrote:Jag tycker det viktiga är att den kommer ut på vägen! Skit i vilken plast som sitter på den, hellre på vägen i classic-plast än i garaget och AMG-plasten liggande omonterad.


Helt rätt. Plasten kan man byta sen när man samlat på sig allt.

Precis så är tanken med bilen, jag sätter dit elegance plast detaljer för att få bilen i körduglig, sen när jag hittar (om jag hittar ens) rätt amg detaljer så blir det ett senare projekt..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: E50amg 1996

Postby M116 » Sat 12 Sep, 2015 12:02

"Precis så är tanken med bilen, jag sätter dit elegance plast detaljer för att få bilen i körduglig, sen när jag hittar (om jag hittar ens) rätt amg detaljer så blir det ett senare projekt.."

"Håller med, tanken är ju som du säger att jag ska få ut en i trafik. Dyker rätt plastdetaljer upp sen så köper jag och byter dessa sen."


"Jo tråkigt kanske men jag får ut bilen i trafik iaf istället för att leta efter rätt plastdetaljer som kan ta allt från en dag till flera år.."

Kan du inte förklara hur du tänkt göra med plasten?? :mrgreen: :mrgreen:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 12:12

M116 wrote:"Precis så är tanken med bilen, jag sätter dit elegance plast detaljer för att få bilen i körduglig, sen när jag hittar (om jag hittar ens) rätt amg detaljer så blir det ett senare projekt.."

"Håller med, tanken är ju som du säger att jag ska få ut en i trafik. Dyker rätt plastdetaljer upp sen så köper jag och byter dessa sen."


"Jo tråkigt kanske men jag får ut bilen i trafik iaf istället för att leta efter rätt plastdetaljer som kan ta allt från en dag till flera år.."

Kan du inte förklara hur du tänkt göra med plasten?? :mrgreen: :mrgreen:


Hahah :mrgreen: Det blev lite rörigt detta ja, men så här blir det då: Jag ska sätta dit elegance front,framskärmar. Sidokjolarna kommer vara amg och även stötfångaren bak då dessa är felfria och finns.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 20:24

Läste idag ett inlägg som Marie skrev om M119 motorer att släpskenorna för kedjan är en svag punkt,gäller det även min motor? Den har gått 24000mil
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E50amg 1996

Postby Marie » Sat 12 Sep, 2015 21:05

pasi wrote:Läste idag ett inlägg som Marie skrev om M119 motorer att släpskenorna för kedjan är en svag punkt,gäller det även min motor? Den har gått 24000mil


KAN vara en svag punkt. Det har funnits minst två utföranden, dels plastklädd metall och de är sällan riskabla, dels helt i plast, och de kan bli sköra med åren...
Vilket just din bil har ser du när du plockat ut skenorna....

Jag lät byta rubbet när motorn ändå var isär, men det visade sig att mina var plastklädd metall, vilket även de nya är.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 21:12

Marie wrote:
pasi wrote:Läste idag ett inlägg som Marie skrev om M119 motorer att släpskenorna för kedjan är en svag punkt,gäller det även min motor? Den har gått 24000mil


KAN vara en svag punkt. Det har funnits minst två utföranden, dels plastklädd metall och de är sällan riskabla, dels helt i plast, och de kan bli sköra med åren...
Vilket just din bil har ser du när du plockat ut skenorna....

Jag lät byta rubbet när motorn ändå var isär, men det visade sig att mina var plastklädd metall, vilket även de nya är.

Ahaa,ser man skenorna om man tar bort ventilkåporna? Är dom svåra att byta själv? Ska jag byta kedja också och kan jag byta den själv?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E50amg 1996

Postby Marie » Sat 12 Sep, 2015 21:46

Med bara ventilkåporna borta ser du inte mycket matnyttigt, däremot kan du i det läget kontrollera att kamaxlarna ligger rätt relativt veven (glider iväg en del om kamkedjan längt sig - och det har den troligen med de milen), i synnerhet glider kamaxlarna på höger cylinderbank ur fas. Finns stifthål på kamdreven som skall passa när veven står på 45° märket. (om jag minns rätt)

Glidskenorna ser du inte utan att demontera åtskilligt mera, i princip hela motorbröstet.

Dessutom ser du inte spännskenan och kedjan till oljepumpen, och där var det på min M119 betydligt värre ställt än med kamkedjeskenorna.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sat 12 Sep, 2015 22:20

Marie wrote:Med bara ventilkåporna borta ser du inte mycket matnyttigt, däremot kan du i det läget kontrollera att kamaxlarna ligger rätt relativt veven (glider iväg en del om kamkedjan längt sig - och det har den troligen med de milen), i synnerhet glider kamaxlarna på höger cylinderbank ur fas. Finns stifthål på kamdreven som skall passa när veven står på 45° märket. (om jag minns rätt)

Glidskenorna ser du inte utan att demontera åtskilligt mera, i princip hela motorbröstet.

Dessutom ser du inte spännskenan och kedjan till oljepumpen, och där var det på min M119 betydligt värre ställt än med kamkedjeskenorna.

Låter som att jag ska kontrollera dessa,kanske enklast att lämna in till motorcentrum i markaryd för kedjebyte eller grejar man sånt själv?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E50amg 1996

Postby Marie » Sat 12 Sep, 2015 23:17

Kolla först hur kamaxlarna står, dvs hur kedjan mår, innan du rusar sta'. Inga trollkonster, du har väl WIS genom Klubben? Där står allt.

Kamkedja, skenor, kedjespännare - sen lämpligen oljepumpkedja och vattenpump när den ändå är ute, fläktrem med spännare inkl arbete i M-ryd handlar nog om bortåt 30 papp.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sun 13 Sep, 2015 07:39

Marie wrote:Kolla först hur kamaxlarna står, dvs hur kedjan mår, innan du rusar sta'. Inga trollkonster, du har väl WIS genom Klubben? Där står allt.

Kamkedja, skenor, kedjespännare - sen lämpligen oljepumpkedja och vattenpump när den ändå är ute, fläktrem med spännare inkl arbete i M-ryd handlar nog om bortåt 30 papp.

Låter som att det är rätt stort ingrepp då, jag gör det själv då,inte värt att kosta på den 30k. Men jag ska kolla kamaxlarnas position först.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sun 13 Sep, 2015 07:41

Bilen varnar för oljenivå(syns i videoklippet också)men jag har tillrärkligt med olja i så min undran är var nivågivaren sitter?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E50amg 1996

Postby pasi » Sun 13 Sep, 2015 09:49

Image

Vilka delar behöver jag köpa för att vara på säkra sidan? Antar att det är samma kamdrivning på en "vanlig" M119 och amg motor? Hittar inget amg specifikt..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests