W124 500E!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: W124 500E!

Postby snowman » Sun 19 Jul, 2015 22:47

Hoppas verkligen att du vågar gå mot strömmen och hålla bilen original, som nån tidigare skrev, du får en bil som sticker ut mer om du håller den i strikt originalskick för läppar och bling tjofräs har var och varannan 500.

Kika på JohanHs 500e, han har mycket smakfullt gjort iordning sin.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 500E!

Postby Marie » Mon 20 Jul, 2015 00:10

Mitt stalltips är att det INTE är motorkablaget som försätter den i felläge. Det finns inte mycket där som kan utlösa den formen av felläge.
Punkt ett är att läsa av felkoderna. Finns det något i traktionsmodulen (ASR) så kan det bl.a. vara ABS-givarfel
Men det kan även vara sådant som hjullager.
Däremot är det stor sannolikhet att spjällhusets kablage är minst lika uttorkat som motorkablaget, och DÄR finns det signaler som kan ge felläge. Dessutom är de här spjällhusen lite känsliga i fråga om de inbyggda potentiometrarna, så det är inte säkert att det räcker att byta kablar. Ett nytt spjällhus kostar "bara" €1600,55 plus frakt från Tyskland.

Sen kan jag bara hålla med den som sade att det är ganska korkat att köra vidare om man VET att motorkablaget är kass (samma gäller betr. spjällhuset) Styrboxarna växer INTE på träd,och är INTE gratis. SER du sprickor utan att ha sprättat upp kabelhöljena så vet du att kablaget INTE är friskt.

Motorolja rekommenderar jag i första hand Mobil1 5W-50. Det finns inte så många oljor med varmviskositet 50 på svenska marknaden.

ATF i första hand Mercedes egen. OK/Q8 Auto15 kan användas, men jag tycker att Mercedes egen ger bättre växlingar.

Bakaxeln... ja nu svär jag väl i kyrkan, Omega 690 80W-90.

Bromsvätska DOT4 av något känt kvalitetsfabrikat som Bosch, ATE eller Castrol.

Servooljan är Mercedes egen som är klart bäst enligt min åsikt
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W124 500E!

Postby Cpt Tuttle » Mon 20 Jul, 2015 09:31

Lite är det ju ändå faktiskt en win/win-situation om ägaren har lust att göra reversibla ingrepp på en bil...

Fälgar är ju något som både får slitage på lacken och riskerar kantskrap osv. när man kör, och på sätt och vis är det väl humanare utsätta några eftermarknadsfälgar för detta.

Grillen likaså, utsatt för stenskott och plasten bleks i solen. Nu är det väl förvisso ingen skillnad på grillen på en 500E och en vanlig äldre W124 så den är ju lätt att ersätta, vare sig den kommer bort eller blir för sliten av användning.

Sänkfjädrar.....ptja, det är en Mercedes, bli inte förvånad om originalfjädrarna går av när de ligger demonterade i garaget... :lol: Så att låta originalfjädrarna vara, sparar ju dem också.

Läppen kan jag väl, kanske, hålla med om.

Värdet är ju främst intressant när man säljer bilen samt om man får en skada så man behöver använda sig av försäkringen. I det senare fallet så tvivlar jag väl att ersättningen sänks med någon betydande summa på grund av några små ingrepp, i det tidigare fallet så är det ju enkelt, skruva på originalgrejerna igen om och när bilen säljs. Värdet i sig kommer ju vara högre om slitaget på originaldelarna är mindre då de inte använts. "Unik" är aldrig en såpass massproducerad bil som 500E heller, även om det finns få av dem.

Att jag då personligen inte hade ändrat på någonting på en 500E är en annan sak, dels tycker jag att den mesta eftermarknadspimpningen mest ser billig ut på MB och dels är det ju en väldigt tuff bil som den är, att det skulle vara "tråkigt" att åka med en originalbil eller att den vore "opersonlig" sväljer jag inte, tycker man det så begriper man inte vad detta är för bil, och jag kan hålla med Snowman och Mercedes-Benz om att alla gör precis samma saker vilket faktiskt får originalbilarna att sticka ut. Dessutom så tycker jag att originalstuket på ett helt annat sätt markerar att det faktiskt är en 500E och inte ännu en pimpad 200D som kommer. Men det är ju bara hur jag själv hade gjort om jag haft en bil som denna.

Och jag tycker det är trevligt att opinionen ändå vänt, känns som att för fem år sedan blev man mer eller mindre idiotförklarad här på forumet om man inte tvingade dit största fälgarna man hittade och kastade på en massa kinesiskt eftermarknadsskräp på sin bil.... :?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W124 500E!

Postby kimsababy » Mon 20 Jul, 2015 17:38

Tack för era åsikter och tack Marie för dina tips!!
vad jag vill göra med bilen är olika från dag till dag. Just nu ser jag på den och tycker den är riktigt läcker.
Vill åt ett lite råare stuk, men just att 500an är så diskret börjar jag gilla mer och mer, kan tom säga att
åtta hålarna sitter rätt bra på bilen ändå. Vi får se, i år blir det som den är nu.

Var in på Mercedes idag och beställde lite mer prylar:
*Motorkablage
*ATF-olja
*Servoolja
*sargen runt ljusvredet
*500e emblem till skuffen
*Lite packningar och filter

nu vill jag bara få hem allt så det händer nåt och man kan börja bruka bilen. :twisted:
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: W124 500E!

Postby Thompao » Mon 20 Jul, 2015 21:04

Först och främst, grattis till bilen! Den ser ut att vara i ett riktigt trevligt originalskick.

När du beskriver att du vill göra den lite råare men ändå behålla original-looken så tycker jag att du ska skaffa en uppsättning Carlsson CR 1/12 fälgar...sitter som en smäck!

Image
Numera Mercedeslös..

Dräparen

Re: W124 500E!

Postby Dräparen » Mon 20 Jul, 2015 22:11

Carlsson 2/6 -19" passar också bra på en 500:a
Image

Jag vet, den står snett på uppfarten och den är ojämn och lutar åt alla håll. Därför det ser ut som väldigt mycket luft mellan däck och skärmkant, sänkt 25mm.

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W124 500E!

Postby kimsababy » Mon 20 Jul, 2015 22:43

Thompao wrote:Först och främst, grattis till bilen! Den ser ut att vara i ett riktigt trevligt originalskick.

När du beskriver att du vill göra den lite råare men ändå behålla original-looken så tycker jag att du ska skaffa en uppsättning Carlsson CR 1/12 fälgar...sitter som en smäck!

Image


Alltså den där va ruggigt fet!! Aviiis :shock:

Dräparen: har du ingen bättre bild, så den bli mer rättvis? Fälgarna e riktigt fina dom oxå!

Jag har en uppsättning rial daytona ligger.. Va tror ni!?
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: W124 500E!

Postby Mercafreaket » Mon 20 Jul, 2015 22:52

Rial daytona, ekerfälg... känns som att var och varannan lite vassare kärra har fälgar i den stilen.

500:an är en massiv bil och bör således ha massiva fälgar ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: W124 500E!

Postby DieselThomsen » Mon 20 Jul, 2015 22:53

Rial Daytona sitter ju bevisligen rätt bra på 500E :wink:

Image
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W124 500E!

Postby kimsababy » Mon 20 Jul, 2015 23:27

Mercafreaket wrote:Rial daytona, ekerfälg... känns som att var och varannan lite vassare kärra har fälgar i den stilen.

500:an är en massiv bil och bör således ha massiva fälgar ;)


håller med!! En uppsättning carlsson hade varit ruggigt..!
Daytona sitter fint, tror dock inte de skulle passa min kärra, får testa!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W124 500E!

Postby Torsten » Tue 21 Jul, 2015 08:31

Vad roligt med en ny tråd om en 500a!

Var det denna som låg ute på blocket i några veckor, först utan bild och sen med bra bilder och ganska sparsmakad annonstext?

Du skriver i början av tråden att du planerar att lacka sacco och stötfångare, tänker du behålla den kulören som är idag eller blir det nedlack?

Min top tre när det kommer till fälgar på 500e är Original Alamak, Ceginus(EVO II) och Brabus Monoblock 3(fast i 17-tum inte 18/19 som nedan).

Image
Image
/ Torsten

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W124 500E!

Postby Hynboholm » Tue 21 Jul, 2015 08:46

Torsten wrote:Min top tre när det kommer till fälgar på 500e är Original Alamak, Ceginus(EVO II) och Brabus Monoblock 3(fast i 17-tum inte 18/19 som nedan).


Här har vi en kille med smak!
17" Brabus Monoblock 3 är min favorit!

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: W124 500E!

Postby doolar » Tue 21 Jul, 2015 09:12

Hynboholm wrote:
Torsten wrote:Min top tre när det kommer till fälgar på 500e är Original Alamak, Ceginus(EVO II) och Brabus Monoblock 3(fast i 17-tum inte 18/19 som nedan).


Här har vi en kille med smak!
17" Brabus Monoblock 3 är min favorit!


Monoblock 3 är assnygga, men väger ett ton styck. Riktigt tunga fälgar, inte för att det kanske spelar jättestor roll, men jag tyckte det var i överkant. Evo II/Ceginus är min favorit. Annars Carlsson CR 1/12, dom är j#$%&a läckra på 036:

Image
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: W124 500E!

Postby psycho » Tue 21 Jul, 2015 11:54

Image

Jag är ju envis, men detta stuket gillar jag. det roliga med 500E är att det finns bra med utrymme till riktigt breda fälgar utan att det tar i.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W124 500E!

Postby kimsababy » Tue 21 Jul, 2015 12:37

Torsten wrote:Vad roligt med en ny tråd om en 500a!

Var det denna som låg ute på blocket i några veckor, först utan bild och sen med bra bilder och ganska sparsmakad annonstext?

Du skriver i början av tråden att du planerar att lacka sacco och stötfångare, tänker du behålla den kulören som är idag eller blir det nedlack?

Min top tre när det kommer till fälgar på 500e är Original Alamak, Ceginus(EVO II) och Brabus Monoblock 3(fast i 17-tum inte 18/19 som nedan).

Image
Image



Roligt med lite bilder och se era åk!! Brabusfälgarna var också brutala!
Favoriten just nu är carlssonfälgarna, första bilden. Blir nog en uppsättning såna.
Ingen som vill byta mot mina fina rialisar? 8)

Planket kommer få originallacken:) tycker det matchar bra!
Aa denna låg ute på blocket för 75k. Knappt nån info i annonsen men han påtalade de brister som va och var väldigt informativ per telefon:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests