Tänkte jag skulle göra en tråd med bygget mitt för att dela med mig om vad jag gjort med min 190.
Ursprungligen är bilen en 2,6 bensin så jag har turen att ha dom grova sakerna i drivlinan. Men i princip är allt utbytt nu utom drivaxlarna.
Kör denna på bana samt till o från jobbet under sommaren när den inte byggs om.
Spec i dagens läge 150721 är:
Fram o Bakvagn
* Justerbara Fjäderbenslagringar fram (Dibed)
* Bilstein B8 Sprint Dämpare
* Polyuretan bussningar i främre länkarmar
* Polyuretan bussningar i bakvagnsbrygga främre och bakre
* Polyuretan bussningar bakre krängningshämmare
* Polyuretan fylld bussning till växellåda
* Exentriska Polyuretan bussningar till TOE och Camber i bakvagn
* Febi styrdämpare
* MAPCO Främre länkarmar
* 300TE Sportline främe krängningshämmare 27,5mm
* W124 Spindlar fram
* W124 kombi stabilisatorstag i metall bak
* Förstärkt bakvagnsbrygga
* 3,27 bakdiff, ASD ombyggd till LSD
* ELBE LSD block till diff
* ULTRA RACING 19MM UR-AR19-351 Bakre krägningshämmare
* Huvudbromscylinder ifrån 500E
* 4 kolvs OK fram ifrån 300ce 24v 295mm skivor
* 2 kolvs OK bak ifrån 300ce 24v 278mm skivor
* Zimmerman hålborrade skivor bak
* Stålomspunna bromsslangar
* Nya bromsrör fram o bak
* ATE Blue Racing Bromsvätska
* Nya inre o yttre styrleder (Febi 150312)
Interiör
* Sparco R368 Ratt
* Recaro R100 Stolar fram med original 190 skenor
* Sportline säte bak
* Svarta Mercedes mattor
* Lackat konsoller svart
* Original Dieselvarvräknare inkopplad
* Vita LED i instrumenteringen
* Bytt hastighetsmätare till 3,27 utväxl. Gamla 19.900mil nya 21.500mil
* Oljetempmätare
* Witec Laddtrycksmätare 3bar
* RaceTech Avgastemp
* RaceTech InterCooler Tempmätare
Exteriör
* Rieger Infinity F vinge
* Rieger Bakrutespoiler
* 17" Advanti Raptor fälgar
* Svarta bakljus med LED
* Vita sidoblinkers
* Cosworth 16v Sidokjolar med breddare
* 2,5TD Höger framskärm
* EVO3 Framspoiler
* EVO3 Bakspoiler
* Igenlagd antenn
* Bortplockat Mercedes emblem bak
Motor o Växellåda
* om605.960 Turbomotor (31,000mil)
* N/A Insugskam som ger 1mm högre lyft än Turbokammen
* 716.6xx Växellåda 6-växlad ifrån Mercedes w203
* w202 Kardan med 32mm splines och grövre stödlager
* Dieselmeken 7,5mm Pump, 150cc, ALDA, RS153, 6500rpm varvstop
* 150bars Spridare med nya Bosch spridarmunstycken
* Egetsvetsat Grenrör
* Garret GT3582R, dbb, 0,82 A/R avgas
* Omsvetsat termostathus med uttag för vattenkylning till turbon
* Stora Mapco vattenpumpen med 72mm impeller samt 138mm remhjul
* 3" avgassystem från turbo med 1 dämpare i mitten o dieseljaps bak
* Omsvetsad oljefilterhållare med AN10 anslutningar
* 2x 13 radig oljekylare med stålomspunna slangar och 7" El-fläkt på varje
* 16" EL-fläkt till kylare med termostat
* 300TD Kylare, ny av märket NRF
* Silikonslangar till kylare
* Magnetisk Oljeplugg
* 350x300x76 IC med 2,5" anslutningar
* Omsvetsat om606 Insug
* AEM Öppet Luftfilter
* 90A Generator Bosch med Frihjul (ny renoverad med ny HUCO regulator o släpringar)
* HKS Style Oil Catchtank
* 6-pucks Sinterkoppling ofjädrad
* S60R Tryckplatta
* W124 300D Kylare
* Driftworks oljekylare till Servon
* Nya versionen av servopumpen
* Nissan 200sx motordämpare mellan motor och fjäderbenstorn
Stereo
* Pioneer DEH-8400BT
* DLS Reference 1073 7x10" i hatthylla
* DLS Ultimate UP4 4" i instrumentpanelen med dubbla T25 diskanter
* Rockford Fosgate P1000x5 Slutsteg
Mercedes 190 om605 Superturbo
Mercedes 190 om605 Superturbo
Last edited by EvoPeter on Tue 21 Jul, 2015 19:55, edited 4 times in total.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Mercedes 190 om605 superturbo
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Mercedes 190 om605 superturbo
Motorn förra året va en om602 turbo med sugtopp då jag blev lurad av skroten. Ventilerna hade rostat sönder. Med denna motor satt även en 7mm BSR pump och en Garret TA3410. Va ingen bra pump som jag även fick bekräftat av Dieselmeken. Motorn gick konstant varm på banan.
I år så kör jag med en om605 turbo motor, Dieselmeken 7,5mm och en Garret GT35r DDB. Är grymt mycket bättre.
I år så kör jag med en om605 turbo motor, Dieselmeken 7,5mm och en Garret GT35r DDB. Är grymt mycket bättre.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Mercedes 190 om605 Superturbo
Ser riktigt bra ut !
Flera bilder
Flera bilder
Re: Mercedes 190 om605 Superturbo
oskar190 wrote:Ser riktigt bra ut !
Flera bilder
+1
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Wannabe
- Posts: 5
- Joined: Fri 12 Oct, 2012 23:41
Re: Mercedes 190 om605 Superturbo
Fin bil, snyggt och cleant!
Tänkte bara höra, varför gick 602an varm hela tiden?
Tänkte bara höra, varför gick 602an varm hela tiden?
Re: Mercedes 190 om605 Superturbo
OM602:an gick antagligen varm då va det något med toppen misstänker jag o klen kylare. Denna om605 går även varm fast bara när man driftar och håller den på varvstopp vid 6500rpm i några kurvor. Men går ifrån 115grader till 95 på några hundra meter. Tydligen så har jag haft för klen fläkt men det är nu åtgärdat förhoppningsvis. Sitter nu 2st 10" och 2st 7" i kylaren nu.
Även uppgraderat ICn till större samt tagit bort dom dubbla Kina oljekylarna och monterat en Setrab istället mitt framför kylaren där den sitter mindre utsatt om man skulle åka av.
Sachs 707 ska nu monteras också då jag fått problem med S60r tryckplattan. Den vill som inte riktigt koppla ur längre. Samtidigt ska kardan in på ballansering då jag har vibrationer vid 120km/h.
Sen har jag även köpt en om602 turbopump ifrån skroten osedd o utan bild. Blev förvånad då jag öppna paketet och pumpen ser ut som den va ny. Men nu är den på väg till Pekka Herlevi i Finland för uppgradering till 8mm element. Ska se om denna pump är bättre än Dieselmekens pump.
Även uppgraderat ICn till större samt tagit bort dom dubbla Kina oljekylarna och monterat en Setrab istället mitt framför kylaren där den sitter mindre utsatt om man skulle åka av.
Sachs 707 ska nu monteras också då jag fått problem med S60r tryckplattan. Den vill som inte riktigt koppla ur längre. Samtidigt ska kardan in på ballansering då jag har vibrationer vid 120km/h.
Sen har jag även köpt en om602 turbopump ifrån skroten osedd o utan bild. Blev förvånad då jag öppna paketet och pumpen ser ut som den va ny. Men nu är den på väg till Pekka Herlevi i Finland för uppgradering till 8mm element. Ska se om denna pump är bättre än Dieselmekens pump.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Mercedes 190 om605 Superturbo
En film då jag provar en "NoName" som kan vara en Pekka Herlevi pump som va byggd för 15år sedan enligt han själv. Såldes som en Blacksmoke Racing pump av en kille i Skellefteå för 2år sedan. Satt då Ford Transit element i den o levererade 110cc.
https://www.youtube.com/watch?v=KtQN13WGxvk
Här är även en film då jag provar den på banan med om602an och gamla TA3410 turbon.
https://www.youtube.com/watch?v=gz3fH0fyPoQ
Har lite nyare filmer med om605an, Garret G35r turbon o Dieselmekens 7,5mm pump på banan. Men dom har jag inte laddat upp än.
https://www.youtube.com/watch?v=KtQN13WGxvk
Här är även en film då jag provar den på banan med om602an och gamla TA3410 turbon.
https://www.youtube.com/watch?v=gz3fH0fyPoQ
Har lite nyare filmer med om605an, Garret G35r turbon o Dieselmekens 7,5mm pump på banan. Men dom har jag inte laddat upp än.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 85 guests