W123 250 1980!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Thu 05 Nov, 2015 18:12

yunk55 wrote:
kimsababy wrote:Tjenare!! Pulade lite efter jobbet. Rensat upp lite och börjat kapa in tröskeln :)

Tyvärr fungerar inte photobucket så kan inte lägga upp bilder. Är nästan klar, tyvärr råka jag tabba mig lite och kapa tröskeln lite för mkt.. Men det gör inget då jag har skrotbitarna kvar :)

Tack så mkt yunk! Hade jag haft tid så hade jag bränt 2-3h varje dag efter jobbet men tyvärr måste man göra annat oxå :D
Har även kapat ur lite golv, ska bygga lite innertröskel sen åker tröskeln på plats:)


Härligt att det går framåt. Så snabb som du är så är du klar om någon vecka. :-)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sat 07 Nov, 2015 20:39

Heejsan heejsan! Äntligen helg utan nåt planerat så man får lite gjort på liket :lol: :lol:

Photobucket cepade sig sist så börjar med de bilderna, 4st.

Image
Rensat upp de mesta, jäkligt mkt rost här.

Image
Skarvar tröskeln såhär för den va lite rostig enda upp.

Image
Ser lite värre ut än va det är. Tröskeln gör mkt, lite hjulhus samt golv kommer få läggas i.

Image
Kapat till tröskeln(vart lite fel, kommer bild på de)

ooooch dagens jobb kommer nu

Image
Kapat till tröskeln, loppat den på plats i ovankant. Som ni ser hänger den lite men har inte satt fast den ännu mot golvet, finns inget att fästa den i :lol: :lol:

Image
Mätte lite fel xD

Image
Glipan får jag fixa sen.. Snålar på gasen som f-n då den snart e slut!!

Image
Lämnat tröskeln åt sidan sålänge. Den sitter där den ska och ska bara helsvetsas överallt och lappa lite hit och dit.
Här har jag börjat rensa upp för att få på bakskärmen. Tyvärr är den bytt tidigare men rätt bra gjort så behåller hundbenet.

Image
Skärmkanten är lite för mkt innanför bakdörren. Kommer överlappa nya skärmen för att bygga ut den lite.

Image
Glipan är schysst, därför behåller jag tidigare reparation. Min bakskärm räcker inte heller om jag skulle ha bytt ut det.

Image
Passat in innerskärmen.

Image
Satt den på plats. Men inte riktigt klart än. Men är korrekt placerad iaf. Även kapat bort en bit där hålen för listen, de hade skarvat bakskärmen där tidigare :?

Image
Här ser ni att skärmen är "för liten för att byta ut gamla lagningen.

Image
Såhär kommer det att bli

Image
Blir riktigt schysst när jag lappar skärmen ovanpå den gamla. Gjorde likadant på andra sidan fast med lite modifikationer.

Image
Här ser ni att glipan är för tight. Så kommer kapa bort den invikta delen så den blir plan istället.

Det var alles för idag. Har gått riktigt bra men lite segt med tröskeln, men nu är den "på plats" iaf :)

Imorgon ska bakskärmen sitta fast och hinner jag samt att gasen räcker hoppas jag att även baljan bak är färdig!!
Måste även skaffa lite lös plåt så jag kan forsätta med tröskeln och golvet efter bakskärmsbytet!!

Trevlig kväll! Hoj
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: W123 250 1980!

Postby Mimmi » Sat 07 Nov, 2015 21:41

Hej!

Jag blir alldeles matt när jag ser Dina bilder och läser om Ditt arbete. Jag har lagat mycket rost på många bilar, men ett sådant, ursäkta mitt ordval, vrak har jag aldrig gett mig på, och nästan inte sett repareras heller. Och ändå började jag med sådana arbeten för nästan 45 år sedan. Möjligen om det varit något riktigt extremt sällsynt exemplar av en mycket speciell bilmodell, men bara möjligen...
Fy vilket jobb det var på den tiden, att det var gassvets som gällde gjorde det inte roligare...

Å andra sidan kunde jag ju räddat bilar som i dag i princip inte finns några kvar av om jag gett mig på sådana exemplar.

En sak, när den är så rostig att stora delar av den bärande strukturen saknas, är Du inte rädd att karossen blir mer eller mindre skev? Jag tänker på tröskelarbetet. När jag bytt hela trösklar har jag varit noga med hur jag pallat upp bilen samt ibland satt dit tillfälliga förstärkningar av profilrör.

Men det är bara roligt att det finns någon som är så enveten och har arbetsförmågan, och inte minst, inte bara kladdar och fuskar utan gör fina jobb! Du får med beröm godkänt! :-)
Last edited by Mimmi on Sat 07 Nov, 2015 22:05, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sat 07 Nov, 2015 22:05

Mimmi wrote:Hej!

Jag blir alldeles matt när jag ser Dina bilder och läser om Ditt arbete. Jag har lagat mycket rost på många bilar, men ett sådant, ursäkta mitt ordval, vrak har jag aldrig gett mig på, och nästan inte sett repareras heller. Och ändå började jag med sådana arbeten för nästan 45 år sedan. Möjligen om det varit något riktigt extremt sällsynt exemplar av en mycket speciell bilmodell, men bara möjligen...

Å andra sidan kunde jag ju räddat bilar som i dag i princip inte finns några kvar av om jag gett mig på sådana exemplar.

En sak, när den är så rostig att stora delar av den bärande strukturen saknas, är Du inte rädd att karossen blir mer eller mindre skev? Jag tänker på tröskelarbetet. När jag bytt hela trösklar har jag varit noga med hur jag pallat upp bilen samt ibland satt dit tillfälliga förstärkningar av profilrör.

Men det är bara roligt att det finns någon som är så enveten och har arbetsförmågan, och inte minst, inte bara kladdar och fuskar utan gör fina jobb! Du får med beröm godkänt! :-)


Tjenare Mimmi! Tack för ditt svar och fina ord! :-D
Ett vrak... Minst sagt! Hade räknat med hälften, då hade det varit ett ok repobjekt! Men denna är egentligen TVÄRSLUT tyvärr. Jag var så taggad och peppad så ena sidan gick fort och bra.. Sen när den sidan jag håller på med nu var värre tappade jag ALL motivation.. Meen den är tillbaka!:)

Jag förstår vad du menar med bärande delar och är egentligen dumt att ha bilen stående som jag har när jag byter såpass viktiga delar. Men jag tror inte det påverkar konstruktionen nånting sålänge jag inte klättrar i och ur bilen och belastar den sidan utan tröskel!
Och för tillfället har jag tyvärr inte möjlighet att ställa den på 4hjul(på bockar) för att det är riktigt trångt just nu :lol:

Kul iaf att du gillar min tråd. Försöker visa med bilder hur jag tänker och planerar mina plåtbyten på bästa sätt. Tyvärr är denna bil inte bästa bilen för en "perfekt" renovering pga alla lagningar sedan tidigare. Kommer bli en del spackel ändå meeen inga 1cm kakor!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: W123 250 1980!

Postby Mimmi » Sat 07 Nov, 2015 22:08

Hej igen!

När Du skriver spackel, eftersom Du är så noga kanske det blir att Du tennar upp den? Gör Du det får Du ännu mer beröm! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sat 07 Nov, 2015 22:12

Mimmi wrote:Hej igen!

När Du skriver spackel, eftersom Du är så noga kanske det blir att Du tennar upp den? Gör Du det får Du ännu mer beröm! :-)


Haha! Tanken har funnits! Men tyvärr blir det inte så. Har inte den kunskapen eller redskap som krävs.. En bra bil att testa på kanske, men tycker inte det är värt det på denna kärra..:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 08 Nov, 2015 16:59

Yeeeh hunnit med det jag planerat att göra i helgen!
Dagens jobb:

Image
Gjort klart allt på innerskärmen samt stansat hål i skärmen

Image

Image

Image
Innerskärmen är även kapad nu så dubbelplåten inte syns

Image
Klämmas ihop rejält för att få plåtarna dikt emot varann

Image
Jäkligt nöjd med resultatet

Image
Skärm och bakstam ihopsydd

Image
Baljan sätts på plats

Image

Image
En liten bit till från golvet upp i hjulhuset kvar. Tyvärr tog gasen slut:/

Image
Börjar likna nåt :twisted: jäkligt gött det känns!! Nu är det i princip bara massa golv, innertröskel och småpill kvar. Men det tar ju lite tid det med:)
Som ni ser på vissa bilder har linjer och veck blivit riktigt schyssta, det är jäkligt bökigt med klockerholm plåten, men det går med lite finul och pill.
Börjar se ljuset i tunneln nu i alla fall!!

Tjohoo 8)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

larsson91
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 26 Mar, 2008 12:27
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby larsson91 » Sun 08 Nov, 2015 17:13

Du är en klippa Kim! blir sjukt bra :-D väntar med spänning på nästa update :wink:
Äger:

MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 08 Nov, 2015 18:54

larsson91 wrote:Du är en klippa Kim! blir sjukt bra :-D väntar med spänning på nästa update :wink:


Tack så mkt christoffer! Nu är skalet klart typ.

Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det 8)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: W123 250 1980!

Postby pasi » Sun 08 Nov, 2015 19:30

Riktigt spännande tråd och du jobbar på som bara den! Lycka till!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: W123 250 1980!

Postby Mimmi » Sun 08 Nov, 2015 19:33

kimsababy wrote: //
Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det 8)


Hej!

Kul :-)
Kämpa på! Då kanske Du tar och använder ett som det verkar idag mer eller mindre bortglömt verktyg för karosserireparationer, nämligen pansarfilen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 08 Nov, 2015 19:40

Mimmi wrote:
kimsababy wrote: //
Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det 8)


Hej!

Kul :-)
Kämpa på! Då kanske Du tar och använder ett som det verkar idag mer eller mindre bortglömt verktyg för karosserireparationer, nämligen pansarfilen.


Jajemen! Pansarfilen har jag faktiskt använt ibland på jobbet, inte ofta, men det har hänt!:D
Finns så bra trissor istället för filen. Men den är bra till småsmå ryggar man vill få bort.
Nu ska allt gå fort vet du..
Tack pasi!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W123 250 1980!

Postby Cpt Tuttle » Sun 08 Nov, 2015 21:35

Har tennat litegrann i mitt liv, tycker inte det var så svårt ändå av det jag provade, man har ju hört mycket om vilken konst det skall vara, men tycker inte det är något att vara rädd för att prova på det rätta stället i alla fall.....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby M116 » Mon 09 Nov, 2015 14:05

Fasen vad fin din kärra blir! Nu börjar man se vilken enorm skillnad det är mot hur bilen såg ut när du ställde in den i garaget.... Sweeet! :thumbright:

Har åxå fibblat 123-rost i helgen ska erkännas :tard:

Image
Image
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: W123 250 1980!

Postby amadeusz » Mon 09 Nov, 2015 14:13

:thumbup:
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 98 guests