yunk55 wrote:kimsababy wrote:Tjenare!! Pulade lite efter jobbet. Rensat upp lite och börjat kapa in tröskeln :)
Tyvärr fungerar inte photobucket så kan inte lägga upp bilder. Är nästan klar, tyvärr råka jag tabba mig lite och kapa tröskeln lite för mkt.. Men det gör inget då jag har skrotbitarna kvar :)
Tack så mkt yunk! Hade jag haft tid så hade jag bränt 2-3h varje dag efter jobbet men tyvärr måste man göra annat oxå :D
Har även kapat ur lite golv, ska bygga lite innertröskel sen åker tröskeln på plats:)
Härligt att det går framåt. Så snabb som du är så är du klar om någon vecka.
W123 250 1980!
Re: W123 250 1980!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Heejsan heejsan! Äntligen helg utan nåt planerat så man får lite gjort på liket
Photobucket cepade sig sist så börjar med de bilderna, 4st.
Rensat upp de mesta, jäkligt mkt rost här.
Skarvar tröskeln såhär för den va lite rostig enda upp.
Ser lite värre ut än va det är. Tröskeln gör mkt, lite hjulhus samt golv kommer få läggas i.
Kapat till tröskeln(vart lite fel, kommer bild på de)
ooooch dagens jobb kommer nu
Kapat till tröskeln, loppat den på plats i ovankant. Som ni ser hänger den lite men har inte satt fast den ännu mot golvet, finns inget att fästa den i
Mätte lite fel xD
Glipan får jag fixa sen.. Snålar på gasen som f-n då den snart e slut!!
Lämnat tröskeln åt sidan sålänge. Den sitter där den ska och ska bara helsvetsas överallt och lappa lite hit och dit.
Här har jag börjat rensa upp för att få på bakskärmen. Tyvärr är den bytt tidigare men rätt bra gjort så behåller hundbenet.
Skärmkanten är lite för mkt innanför bakdörren. Kommer överlappa nya skärmen för att bygga ut den lite.
Glipan är schysst, därför behåller jag tidigare reparation. Min bakskärm räcker inte heller om jag skulle ha bytt ut det.
Passat in innerskärmen.
Satt den på plats. Men inte riktigt klart än. Men är korrekt placerad iaf. Även kapat bort en bit där hålen för listen, de hade skarvat bakskärmen där tidigare
Här ser ni att skärmen är "för liten för att byta ut gamla lagningen.
Såhär kommer det att bli
Blir riktigt schysst när jag lappar skärmen ovanpå den gamla. Gjorde likadant på andra sidan fast med lite modifikationer.
Här ser ni att glipan är för tight. Så kommer kapa bort den invikta delen så den blir plan istället.
Det var alles för idag. Har gått riktigt bra men lite segt med tröskeln, men nu är den "på plats" iaf :)
Imorgon ska bakskärmen sitta fast och hinner jag samt att gasen räcker hoppas jag att även baljan bak är färdig!!
Måste även skaffa lite lös plåt så jag kan forsätta med tröskeln och golvet efter bakskärmsbytet!!
Trevlig kväll! Hoj
Photobucket cepade sig sist så börjar med de bilderna, 4st.
Rensat upp de mesta, jäkligt mkt rost här.
Skarvar tröskeln såhär för den va lite rostig enda upp.
Ser lite värre ut än va det är. Tröskeln gör mkt, lite hjulhus samt golv kommer få läggas i.
Kapat till tröskeln(vart lite fel, kommer bild på de)
ooooch dagens jobb kommer nu
Kapat till tröskeln, loppat den på plats i ovankant. Som ni ser hänger den lite men har inte satt fast den ännu mot golvet, finns inget att fästa den i
Mätte lite fel xD
Glipan får jag fixa sen.. Snålar på gasen som f-n då den snart e slut!!
Lämnat tröskeln åt sidan sålänge. Den sitter där den ska och ska bara helsvetsas överallt och lappa lite hit och dit.
Här har jag börjat rensa upp för att få på bakskärmen. Tyvärr är den bytt tidigare men rätt bra gjort så behåller hundbenet.
Skärmkanten är lite för mkt innanför bakdörren. Kommer överlappa nya skärmen för att bygga ut den lite.
Glipan är schysst, därför behåller jag tidigare reparation. Min bakskärm räcker inte heller om jag skulle ha bytt ut det.
Passat in innerskärmen.
Satt den på plats. Men inte riktigt klart än. Men är korrekt placerad iaf. Även kapat bort en bit där hålen för listen, de hade skarvat bakskärmen där tidigare
Här ser ni att skärmen är "för liten för att byta ut gamla lagningen.
Såhär kommer det att bli
Blir riktigt schysst när jag lappar skärmen ovanpå den gamla. Gjorde likadant på andra sidan fast med lite modifikationer.
Här ser ni att glipan är för tight. Så kommer kapa bort den invikta delen så den blir plan istället.
Det var alles för idag. Har gått riktigt bra men lite segt med tröskeln, men nu är den "på plats" iaf :)
Imorgon ska bakskärmen sitta fast och hinner jag samt att gasen räcker hoppas jag att även baljan bak är färdig!!
Måste även skaffa lite lös plåt så jag kan forsätta med tröskeln och golvet efter bakskärmsbytet!!
Trevlig kväll! Hoj
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Hej!
Jag blir alldeles matt när jag ser Dina bilder och läser om Ditt arbete. Jag har lagat mycket rost på många bilar, men ett sådant, ursäkta mitt ordval, vrak har jag aldrig gett mig på, och nästan inte sett repareras heller. Och ändå började jag med sådana arbeten för nästan 45 år sedan. Möjligen om det varit något riktigt extremt sällsynt exemplar av en mycket speciell bilmodell, men bara möjligen...
Fy vilket jobb det var på den tiden, att det var gassvets som gällde gjorde det inte roligare...
Å andra sidan kunde jag ju räddat bilar som i dag i princip inte finns några kvar av om jag gett mig på sådana exemplar.
En sak, när den är så rostig att stora delar av den bärande strukturen saknas, är Du inte rädd att karossen blir mer eller mindre skev? Jag tänker på tröskelarbetet. När jag bytt hela trösklar har jag varit noga med hur jag pallat upp bilen samt ibland satt dit tillfälliga förstärkningar av profilrör.
Men det är bara roligt att det finns någon som är så enveten och har arbetsförmågan, och inte minst, inte bara kladdar och fuskar utan gör fina jobb! Du får med beröm godkänt!
Jag blir alldeles matt när jag ser Dina bilder och läser om Ditt arbete. Jag har lagat mycket rost på många bilar, men ett sådant, ursäkta mitt ordval, vrak har jag aldrig gett mig på, och nästan inte sett repareras heller. Och ändå började jag med sådana arbeten för nästan 45 år sedan. Möjligen om det varit något riktigt extremt sällsynt exemplar av en mycket speciell bilmodell, men bara möjligen...
Fy vilket jobb det var på den tiden, att det var gassvets som gällde gjorde det inte roligare...
Å andra sidan kunde jag ju räddat bilar som i dag i princip inte finns några kvar av om jag gett mig på sådana exemplar.
En sak, när den är så rostig att stora delar av den bärande strukturen saknas, är Du inte rädd att karossen blir mer eller mindre skev? Jag tänker på tröskelarbetet. När jag bytt hela trösklar har jag varit noga med hur jag pallat upp bilen samt ibland satt dit tillfälliga förstärkningar av profilrör.
Men det är bara roligt att det finns någon som är så enveten och har arbetsförmågan, och inte minst, inte bara kladdar och fuskar utan gör fina jobb! Du får med beröm godkänt!
Last edited by Mimmi on Sat 07 Nov, 2015 22:05, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: W123 250 1980!
Mimmi wrote:Hej!
Jag blir alldeles matt när jag ser Dina bilder och läser om Ditt arbete. Jag har lagat mycket rost på många bilar, men ett sådant, ursäkta mitt ordval, vrak har jag aldrig gett mig på, och nästan inte sett repareras heller. Och ändå började jag med sådana arbeten för nästan 45 år sedan. Möjligen om det varit något riktigt extremt sällsynt exemplar av en mycket speciell bilmodell, men bara möjligen...
Å andra sidan kunde jag ju räddat bilar som i dag i princip inte finns några kvar av om jag gett mig på sådana exemplar.
En sak, när den är så rostig att stora delar av den bärande strukturen saknas, är Du inte rädd att karossen blir mer eller mindre skev? Jag tänker på tröskelarbetet. När jag bytt hela trösklar har jag varit noga med hur jag pallat upp bilen samt ibland satt dit tillfälliga förstärkningar av profilrör.
Men det är bara roligt att det finns någon som är så enveten och har arbetsförmågan, och inte minst, inte bara kladdar och fuskar utan gör fina jobb! Du får med beröm godkänt!
Tjenare Mimmi! Tack för ditt svar och fina ord!
Ett vrak... Minst sagt! Hade räknat med hälften, då hade det varit ett ok repobjekt! Men denna är egentligen TVÄRSLUT tyvärr. Jag var så taggad och peppad så ena sidan gick fort och bra.. Sen när den sidan jag håller på med nu var värre tappade jag ALL motivation.. Meen den är tillbaka!:)
Jag förstår vad du menar med bärande delar och är egentligen dumt att ha bilen stående som jag har när jag byter såpass viktiga delar. Men jag tror inte det påverkar konstruktionen nånting sålänge jag inte klättrar i och ur bilen och belastar den sidan utan tröskel!
Och för tillfället har jag tyvärr inte möjlighet att ställa den på 4hjul(på bockar) för att det är riktigt trångt just nu
Kul iaf att du gillar min tråd. Försöker visa med bilder hur jag tänker och planerar mina plåtbyten på bästa sätt. Tyvärr är denna bil inte bästa bilen för en "perfekt" renovering pga alla lagningar sedan tidigare. Kommer bli en del spackel ändå meeen inga 1cm kakor!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Hej igen!
När Du skriver spackel, eftersom Du är så noga kanske det blir att Du tennar upp den? Gör Du det får Du ännu mer beröm!
När Du skriver spackel, eftersom Du är så noga kanske det blir att Du tennar upp den? Gör Du det får Du ännu mer beröm!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: W123 250 1980!
Mimmi wrote:Hej igen!
När Du skriver spackel, eftersom Du är så noga kanske det blir att Du tennar upp den? Gör Du det får Du ännu mer beröm!
Haha! Tanken har funnits! Men tyvärr blir det inte så. Har inte den kunskapen eller redskap som krävs.. En bra bil att testa på kanske, men tycker inte det är värt det på denna kärra..:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Yeeeh hunnit med det jag planerat att göra i helgen!
Dagens jobb:
Gjort klart allt på innerskärmen samt stansat hål i skärmen
Innerskärmen är även kapad nu så dubbelplåten inte syns
Klämmas ihop rejält för att få plåtarna dikt emot varann
Jäkligt nöjd med resultatet
Skärm och bakstam ihopsydd
Baljan sätts på plats
En liten bit till från golvet upp i hjulhuset kvar. Tyvärr tog gasen slut:/
Börjar likna nåt jäkligt gött det känns!! Nu är det i princip bara massa golv, innertröskel och småpill kvar. Men det tar ju lite tid det med:)
Som ni ser på vissa bilder har linjer och veck blivit riktigt schyssta, det är jäkligt bökigt med klockerholm plåten, men det går med lite finul och pill.
Börjar se ljuset i tunneln nu i alla fall!!
Tjohoo
Dagens jobb:
Gjort klart allt på innerskärmen samt stansat hål i skärmen
Innerskärmen är även kapad nu så dubbelplåten inte syns
Klämmas ihop rejält för att få plåtarna dikt emot varann
Jäkligt nöjd med resultatet
Skärm och bakstam ihopsydd
Baljan sätts på plats
En liten bit till från golvet upp i hjulhuset kvar. Tyvärr tog gasen slut:/
Börjar likna nåt jäkligt gött det känns!! Nu är det i princip bara massa golv, innertröskel och småpill kvar. Men det tar ju lite tid det med:)
Som ni ser på vissa bilder har linjer och veck blivit riktigt schyssta, det är jäkligt bökigt med klockerholm plåten, men det går med lite finul och pill.
Börjar se ljuset i tunneln nu i alla fall!!
Tjohoo
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Du är en klippa Kim! blir sjukt bra väntar med spänning på nästa update
Äger:
MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)
MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)
Re: W123 250 1980!
larsson91 wrote:Du är en klippa Kim! blir sjukt bra väntar med spänning på nästa update
Tack så mkt christoffer! Nu är skalet klart typ.
Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Riktigt spännande tråd och du jobbar på som bara den! Lycka till!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W123 250 1980!
kimsababy wrote: //
Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det
Hej!
Kul
Kämpa på! Då kanske Du tar och använder ett som det verkar idag mer eller mindre bortglömt verktyg för karosserireparationer, nämligen pansarfilen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: W123 250 1980!
Mimmi wrote:kimsababy wrote: //
Mimmi om du läser här så hadevpolarn lite tennspackelprylar, så nu måste jag ju testa på det
Hej!
Kul
Kämpa på! Då kanske Du tar och använder ett som det verkar idag mer eller mindre bortglömt verktyg för karosserireparationer, nämligen pansarfilen.
Jajemen! Pansarfilen har jag faktiskt använt ibland på jobbet, inte ofta, men det har hänt!:D
Finns så bra trissor istället för filen. Men den är bra till småsmå ryggar man vill få bort.
Nu ska allt gå fort vet du..
Tack pasi!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W123 250 1980!
Har tennat litegrann i mitt liv, tycker inte det var så svårt ändå av det jag provade, man har ju hört mycket om vilken konst det skall vara, men tycker inte det är något att vara rädd för att prova på det rätta stället i alla fall.....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W123 250 1980!
Fasen vad fin din kärra blir! Nu börjar man se vilken enorm skillnad det är mot hur bilen såg ut när du ställde in den i garaget.... Sweeet!
Har åxå fibblat 123-rost i helgen ska erkännas
Har åxå fibblat 123-rost i helgen ska erkännas
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 98 guests