W123 250 1980!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W123 250 1980!

Postby torake » Sun 03 Apr, 2016 09:53

Är det någon skillnad på svart och vitt kitt? Annars, använd vitt för det ser bättre ut på bild! :-)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 03 Apr, 2016 11:56

torake wrote:Är det någon skillnad på svart och vitt kitt? Annars, använd vitt för det ser bättre ut på bild! :-)



Haha ja vet de sticker i ögonen! Den svarta är segare och lättare att jobba me. Den ljusa är mer dryg smet konstistens:p
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 03 Apr, 2016 17:52

Tjoho. Idag har jag fixat högra balken som jag lämnat till "senare" och som ja glömt bort. Den var inte alls så jäkla dålig som jag först trodde, bara jääävligt knuuudel!!!

dåliga bilder då ja ligger som ett arsle under bilen å i princip drar magen i avgassystemet!! 8)

Image
Fram mot torpeden

Image
Bak mitten på gölvet.

Image

Image
Klart

Image
Klart, dock är den som sagt j#$%&a bulig men rostfri:p

Image
Andra sidan den balk ja byggde själv. Det är så jäkla fiiiint :lol:

Image
Invändigt dårå. Ser ut som kriget. Ska dammsugas och torkas ur för grund+kittning

Image

Sen rekomenderar jag denna från biltema. Ruskigt bra!! Dock sliter de som f-n på vinkelharry om man kör för hårt med den.. Meen j#$%&a effektiv!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 250 1980!

Postby aroncbds » Sun 03 Apr, 2016 20:26

Instämmer!!!

Edit: Jag får starka deja vu känslor till mitt projekt när jag ser dina fjädertorn. Jag hittade dock ingen bättre lösning för tillfället än att rengöra ordentligt med alla stålrondeller av alla former och slag och sedan lägga på några lager med epoxygrund. Hur tänker du göra med fjädertornen?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sun 03 Apr, 2016 22:17

aroncbds wrote:Instämmer!!!

Edit: Jag får starka deja vu känslor till mitt projekt när jag ser dina fjädertorn. Jag hittade dock ingen bättre lösning för tillfället än att rengöra ordentligt med alla stålrondeller av alla former och slag och sedan lägga på några lager med epoxygrund. Hur tänker du göra med fjädertornen?



Såg nu att du redigerat! Vet inte hur det ser ut, förhoppningsvis är de såpass fräscha att de bara är att blästra..vilket ja inte tror och då får jag försöka mig på att bygga egna:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Tue 05 Apr, 2016 20:12

någon som har tips på vart jag kan beställa grejjer till min bakvagn? ska byta allt på den.. bussningar, bromsköldar, hjullager osv..
mest fundersam var och hur jag hittar alla bussningar osv, då jag aldrig skruvat i en 123as bakvagn. den e knappast lik 124ans :lol:
gärna ett komplett kit
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: W123 250 1980!

Postby mbhuset » Tue 05 Apr, 2016 22:34

Hej,

vi har det mesta till 123 ans bakvagn i lager, tyvärr dock inte bromssköldar. Skicka ett mail med chassienummer så skall du få en offert.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 250 1980!

Postby aroncbds » Wed 06 Apr, 2016 06:53

kimsababy wrote:någon som har tips på vart jag kan beställa grejjer till min bakvagn? ska byta allt på den.. bussningar, bromsköldar, hjullager osv..
mest fundersam var och hur jag hittar alla bussningar osv, då jag aldrig skruvat i en 123as bakvagn. den e knappast lik 124ans :lol:
gärna ett komplett kit

W123-ans bakvagn är mycket smidig att skruva i, möjligtvis förutom när man ska byta hjullager och bromssköldar. Jag köpte det mesta av mina delar från db-depot.de, niemoeller.de samt mbcassic.de (är inte 100% säker på domännamnet på det sistnämnda på rak arm).

Ska du blästra/pulverlacka vaggan?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Fri 08 Apr, 2016 21:48

Tjoooo.
Idag har jag rivit ner bakvagnen och börjat riva isär den för att skicka på blästring.

Image
Travers is da shiet

Image

Image
Börjat riva isär skiten. Trodde drivaxlarna togs loss som på 124, men tydligen sitter de en sprint bakom kåpan. Tack M116! Allt ser ut att vara i ok skick med bärarmar osv, får se efter blästring. Klump och deivaxlar putsar jag upp själv!:)

Till rosten då:

Image
Vänster hjulhus, mest jobb här men det är hyfsat lätta plåtar att knega ihop.

Image
Balk där bromsröret vanligt vis sitter. Blir nytt hela vägen

Image
Vänster hjulhus. Jag som inte tänkte riva ner bakaxeln först.. Dubbelplåt så här var det fortfarande dåligt

Image
Andra änden på balken

Image
Byta lite balk här oxå

I övrigt ser det helt ok ut. Ska riva de sista på bakvagnen sen börjar jag kratcha all massa för att inte missa massa norskt krom! Fräschare och enklare plåtjobb än jag förväntade mig!! Vart mer förskräckt över hjulhusen fram som är riktig skit att hålla på me!

Tjoflöjt
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W123 250 1980!

Postby Hynboholm » Fri 08 Apr, 2016 22:14

Härligt att du har humöret uppe och orkar uppdatera!
Tack för det :!: :wink:

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Fri 08 Apr, 2016 22:23

Hynboholm wrote:Härligt att du har humöret uppe och orkar uppdatera!
Tack för det :!: :wink:


:-D känner mig faktiskt taggad som f-n!! Jag anade såklart det värsta när jag fick ner axeln, sen är det trots allt det sista som behöver fixas!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W123 250 1980!

Postby Mattileinen » Sat 09 Apr, 2016 08:53

Härligt att se att du är på gång!
Har själv varit lite sugen på att blocka ner bakvagnen, inte för att fixa rost då, men byta bussningar etc.
Du får gärna vara generös med bilderna (som alltid :-D ) gällande bakvagnen, så man vet vad man har att vänta.

Kör hårt :-D

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sat 09 Apr, 2016 20:54

Mattileinen wrote:Härligt att se att du är på gång!
Har själv varit lite sugen på att blocka ner bakvagnen, inte för att fixa rost då, men byta bussningar etc.
Du får gärna vara generös med bilderna (som alltid :-D ) gällande bakvagnen, så man vet vad man har att vänta.

Kör hårt :-D


Att riva ner bakaxeln gjordes på en pisskvart! Och du vet ju hur röten min kärra är, ändå hade ja inge problem med rostiga bultar osv:) får dokumentera väl med bilder sen när jag sätter ihop allt:)

Idag har jag plockat ur drivaxlar, rensat de sista på bärarmarna, gjort klumpen fri från rost och även skrapat en helvetes massa body!! Den var nydligen besprutad med nå svart skit så de va ett helvete å få rent..:p

Började kapa ur en balk men kom på att de kan va smart att ta ur tanken först, så sagt och gjort med bensin ÖVERALLT så var det slut på den dagen pgs brandrisk.. Påt igen imorn bara
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W123 250 1980!

Postby kimsababy » Sat 09 Apr, 2016 21:04

Nån som kan svara på hur mycket jobb det är att ta ner framvagnen och göra samma jobb på den? Om den ens går att få ner i ett paket?
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W123 250 1980!

Postby Cpt Tuttle » Sun 10 Apr, 2016 15:18

Har för mig bryggan är svetsad på 123orna.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests