W123 250 1980!
Re: W123 250 1980!
Är det någon skillnad på svart och vitt kitt? Annars, använd vitt för det ser bättre ut på bild!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W123 250 1980!
torake wrote:Är det någon skillnad på svart och vitt kitt? Annars, använd vitt för det ser bättre ut på bild!
Haha ja vet de sticker i ögonen! Den svarta är segare och lättare att jobba me. Den ljusa är mer dryg smet konstistens:p
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Tjoho. Idag har jag fixat högra balken som jag lämnat till "senare" och som ja glömt bort. Den var inte alls så jäkla dålig som jag först trodde, bara jääävligt knuuudel!!!
dåliga bilder då ja ligger som ett arsle under bilen å i princip drar magen i avgassystemet!!
Fram mot torpeden
Bak mitten på gölvet.
Klart
Klart, dock är den som sagt j#$%&a bulig men rostfri:p
Andra sidan den balk ja byggde själv. Det är så jäkla fiiiint
Invändigt dårå. Ser ut som kriget. Ska dammsugas och torkas ur för grund+kittning
Sen rekomenderar jag denna från biltema. Ruskigt bra!! Dock sliter de som f-n på vinkelharry om man kör för hårt med den.. Meen j#$%&a effektiv!
dåliga bilder då ja ligger som ett arsle under bilen å i princip drar magen i avgassystemet!!
Fram mot torpeden
Bak mitten på gölvet.
Klart
Klart, dock är den som sagt j#$%&a bulig men rostfri:p
Andra sidan den balk ja byggde själv. Det är så jäkla fiiiint
Invändigt dårå. Ser ut som kriget. Ska dammsugas och torkas ur för grund+kittning
Sen rekomenderar jag denna från biltema. Ruskigt bra!! Dock sliter de som f-n på vinkelharry om man kör för hårt med den.. Meen j#$%&a effektiv!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Instämmer!!!
Edit: Jag får starka deja vu känslor till mitt projekt när jag ser dina fjädertorn. Jag hittade dock ingen bättre lösning för tillfället än att rengöra ordentligt med alla stålrondeller av alla former och slag och sedan lägga på några lager med epoxygrund. Hur tänker du göra med fjädertornen?
Edit: Jag får starka deja vu känslor till mitt projekt när jag ser dina fjädertorn. Jag hittade dock ingen bättre lösning för tillfället än att rengöra ordentligt med alla stålrondeller av alla former och slag och sedan lägga på några lager med epoxygrund. Hur tänker du göra med fjädertornen?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W123 250 1980!
aroncbds wrote:Instämmer!!!
Edit: Jag får starka deja vu känslor till mitt projekt när jag ser dina fjädertorn. Jag hittade dock ingen bättre lösning för tillfället än att rengöra ordentligt med alla stålrondeller av alla former och slag och sedan lägga på några lager med epoxygrund. Hur tänker du göra med fjädertornen?
Såg nu att du redigerat! Vet inte hur det ser ut, förhoppningsvis är de såpass fräscha att de bara är att blästra..vilket ja inte tror och då får jag försöka mig på att bygga egna:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
någon som har tips på vart jag kan beställa grejjer till min bakvagn? ska byta allt på den.. bussningar, bromsköldar, hjullager osv..
mest fundersam var och hur jag hittar alla bussningar osv, då jag aldrig skruvat i en 123as bakvagn. den e knappast lik 124ans
gärna ett komplett kit
mest fundersam var och hur jag hittar alla bussningar osv, då jag aldrig skruvat i en 123as bakvagn. den e knappast lik 124ans
gärna ett komplett kit
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Hej,
vi har det mesta till 123 ans bakvagn i lager, tyvärr dock inte bromssköldar. Skicka ett mail med chassienummer så skall du få en offert.
Hälsningar
MB-HUSET
Per
vi har det mesta till 123 ans bakvagn i lager, tyvärr dock inte bromssköldar. Skicka ett mail med chassienummer så skall du få en offert.
Hälsningar
MB-HUSET
Per
Re: W123 250 1980!
kimsababy wrote:någon som har tips på vart jag kan beställa grejjer till min bakvagn? ska byta allt på den.. bussningar, bromsköldar, hjullager osv..
mest fundersam var och hur jag hittar alla bussningar osv, då jag aldrig skruvat i en 123as bakvagn. den e knappast lik 124ans
gärna ett komplett kit
W123-ans bakvagn är mycket smidig att skruva i, möjligtvis förutom när man ska byta hjullager och bromssköldar. Jag köpte det mesta av mina delar från db-depot.de, niemoeller.de samt mbcassic.de (är inte 100% säker på domännamnet på det sistnämnda på rak arm).
Ska du blästra/pulverlacka vaggan?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W123 250 1980!
Tjoooo.
Idag har jag rivit ner bakvagnen och börjat riva isär den för att skicka på blästring.
Travers is da shiet
Börjat riva isär skiten. Trodde drivaxlarna togs loss som på 124, men tydligen sitter de en sprint bakom kåpan. Tack M116! Allt ser ut att vara i ok skick med bärarmar osv, får se efter blästring. Klump och deivaxlar putsar jag upp själv!:)
Till rosten då:
Vänster hjulhus, mest jobb här men det är hyfsat lätta plåtar att knega ihop.
Balk där bromsröret vanligt vis sitter. Blir nytt hela vägen
Vänster hjulhus. Jag som inte tänkte riva ner bakaxeln först.. Dubbelplåt så här var det fortfarande dåligt
Andra änden på balken
Byta lite balk här oxå
I övrigt ser det helt ok ut. Ska riva de sista på bakvagnen sen börjar jag kratcha all massa för att inte missa massa norskt krom! Fräschare och enklare plåtjobb än jag förväntade mig!! Vart mer förskräckt över hjulhusen fram som är riktig skit att hålla på me!
Tjoflöjt
Idag har jag rivit ner bakvagnen och börjat riva isär den för att skicka på blästring.
Travers is da shiet
Börjat riva isär skiten. Trodde drivaxlarna togs loss som på 124, men tydligen sitter de en sprint bakom kåpan. Tack M116! Allt ser ut att vara i ok skick med bärarmar osv, får se efter blästring. Klump och deivaxlar putsar jag upp själv!:)
Till rosten då:
Vänster hjulhus, mest jobb här men det är hyfsat lätta plåtar att knega ihop.
Balk där bromsröret vanligt vis sitter. Blir nytt hela vägen
Vänster hjulhus. Jag som inte tänkte riva ner bakaxeln först.. Dubbelplåt så här var det fortfarande dåligt
Andra änden på balken
Byta lite balk här oxå
I övrigt ser det helt ok ut. Ska riva de sista på bakvagnen sen börjar jag kratcha all massa för att inte missa massa norskt krom! Fräschare och enklare plåtjobb än jag förväntade mig!! Vart mer förskräckt över hjulhusen fram som är riktig skit att hålla på me!
Tjoflöjt
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Härligt att du har humöret uppe och orkar uppdatera!
Tack för det
Tack för det
Re: W123 250 1980!
Hynboholm wrote:Härligt att du har humöret uppe och orkar uppdatera!
Tack för det
känner mig faktiskt taggad som f-n!! Jag anade såklart det värsta när jag fick ner axeln, sen är det trots allt det sista som behöver fixas!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 250 1980!
Härligt att se att du är på gång!
Har själv varit lite sugen på att blocka ner bakvagnen, inte för att fixa rost då, men byta bussningar etc.
Du får gärna vara generös med bilderna (som alltid ) gällande bakvagnen, så man vet vad man har att vänta.
Kör hårt
Har själv varit lite sugen på att blocka ner bakvagnen, inte för att fixa rost då, men byta bussningar etc.
Du får gärna vara generös med bilderna (som alltid ) gällande bakvagnen, så man vet vad man har att vänta.
Kör hårt
Re: W123 250 1980!
Mattileinen wrote:Härligt att se att du är på gång!
Har själv varit lite sugen på att blocka ner bakvagnen, inte för att fixa rost då, men byta bussningar etc.
Du får gärna vara generös med bilderna (som alltid ) gällande bakvagnen, så man vet vad man har att vänta.
Kör hårt
Att riva ner bakaxeln gjordes på en pisskvart! Och du vet ju hur röten min kärra är, ändå hade ja inge problem med rostiga bultar osv:) får dokumentera väl med bilder sen när jag sätter ihop allt:)
Idag har jag plockat ur drivaxlar, rensat de sista på bärarmarna, gjort klumpen fri från rost och även skrapat en helvetes massa body!! Den var nydligen besprutad med nå svart skit så de va ett helvete å få rent..:p
Började kapa ur en balk men kom på att de kan va smart att ta ur tanken först, så sagt och gjort med bensin ÖVERALLT så var det slut på den dagen pgs brandrisk.. Påt igen imorn bara
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W123 250 1980!
Nån som kan svara på hur mycket jobb det är att ta ner framvagnen och göra samma jobb på den? Om den ens går att få ner i ett paket?
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W123 250 1980!
Har för mig bryggan är svetsad på 123orna.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests