http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html
Runt 600kr i tull och moms.
400 E -93
Re: 400 E -93
Robin -77
Re: 400 E -93
axelvic wrote:2500 är ett helt ok pris för min del.
med tillkommande tull på köpet om du har otur?
då blir det dyrare än 2 å fem i totalpris
Re: 400 E -93
Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.
Den gamla var naturligtvis dålig:
Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.
Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
Den gamla var naturligtvis dålig:
Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.
Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: 400 E -93
axelvic wrote:Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.
Den gamla var naturligtvis dålig:
https://www.dropbox.com/s/2ruusat501dw5 ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b7ns05urno0b8 ... 9.JPG?dl=0
Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.
Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: 400 E -93
axelvic wrote:axelvic wrote:Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.
Den gamla var naturligtvis dålig:
https://www.dropbox.com/s/2ruusat501dw5 ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b7ns05urno0b8 ... 9.JPG?dl=0
Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.
Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
Läsa av felkoder..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 400 E -93
Vad du gör så dra INTE tändkablar.
I så fall måste du ha ett löst, VÄL JORDAT tändstift att sätta kabeln på, annars riskerar du att få genomslag nån annan stans i tändsystemet, alltså förstöra fördelarlock, rotor, kablar eller spolar. Samma sak alltså som att sätta dit tändstift med resistor. Givetvis får du endast lossa (och flytta) tändkabel med avstängd motor.
I övrigt håller jag med Pasi, LÄS FELKODER!
Skall jag gissa så kolla vevhusventilationen. Så länge det trycks in fuktiga vevhusgaser i tändfördelarna får du överslag och misständningar.
Sen kan det vara vettigt att kolla kompressionen också. Dålig komp i en burk ger ojämn gång.
Varken dålig kompression eller överslag pga fukt brukar synas på felkodsläsningar.
I så fall måste du ha ett löst, VÄL JORDAT tändstift att sätta kabeln på, annars riskerar du att få genomslag nån annan stans i tändsystemet, alltså förstöra fördelarlock, rotor, kablar eller spolar. Samma sak alltså som att sätta dit tändstift med resistor. Givetvis får du endast lossa (och flytta) tändkabel med avstängd motor.
I övrigt håller jag med Pasi, LÄS FELKODER!
Skall jag gissa så kolla vevhusventilationen. Så länge det trycks in fuktiga vevhusgaser i tändfördelarna får du överslag och misständningar.
Sen kan det vara vettigt att kolla kompressionen också. Dålig komp i en burk ger ojämn gång.
Varken dålig kompression eller överslag pga fukt brukar synas på felkodsläsningar.
Re: 400 E -93
Nu har bilen fått nya stift, rotorer, fördelarlock samt lutfilter. Vilken skillnad! Stiften verkade vara ha 1,1 mm gnistgap istället för 0,8. De gamla rotorerna var tillverkade 1996, locken 2004, alla hade ordentligt med korrosion. Misständningarna berodde på att en av spridarkontakterna inte klickat i riktigt riktigt.
Det enda trista är att viskofläkten fortfarande inte är bytt vilket gör att bilen låter som en gammal Volvo. Behövs det specialverktyg för att byta den?
Det enda trista är att viskofläkten fortfarande inte är bytt vilket gör att bilen låter som en gammal Volvo. Behövs det specialverktyg för att byta den?
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: 400 E -93
axelvic wrote:Nu har bilen fått nya stift, rotorer, fördelarlock samt lutfilter. Vilken skillnad! Stiften verkade vara ha 1,1 mm gnistgap istället för 0,8. De gamla rotorerna var tillverkade 1996, locken 2004, alla hade ordentligt med korrosion. Misständningarna berodde på att en av spridarkontakterna inte klickat i riktigt riktigt.
Det enda trista är att viskofläkten fortfarande inte är bytt vilket gör att bilen låter som en gammal Volvo. Behövs det specialverktyg för att byta den?
Jo ett friskt tändsystem gör underverk. Kolla nu bara också vevhusventilationen, så att tändfördelarna förblir friska.....
Viscon sitter med en lång insex i mitten. Jag vet inte hur trångt det är i en W124, men på en W140 får man i ett spärrskaft med en insexbitshylsa - om man kortar sexkantstiftet en bit. Mothåll fixar man med en något tjockleksnedslipad haknyckel mot remskivans fästskruvar.
Jag kan tänka mig att det är trängre i W124 så att du måste lyfta ut (vatten)kylaren för att komma åt, men det är ju bara att testa om du får i nyckeln i insexskruven. Går det, så glöm inte att lägga en pappskiva emellan mot kylaren. Det skyddar både kylaren och dina knogar....
Re: 400 E -93
Att å den starta på ettan utan att trampa ner gaspedalen genom golvet gör du enklast i att dra ner spaken till lägsta växeln när SU står stilla och sen upp till drive igen.då startar den från ettans växel.så var det ialla fall på min 500e
Re: 400 E -93
Tack! Fast det känns inte helt värdigt bilmodellen...
Nåväl, den har nu fått sina nya åttahålsfälgar, är besiktigad med rent papper och jag hade den på en 70-milatur hem till Öland. Den går utmärkt, drog 1,1 liter/mil dit och 1,03 hem. Luftkonditioneringen funkar också!
https://www.dropbox.com/s/bk5yuh79769ajj7/IMG_1189%5B1%5D.jpg?dl=0
Nåväl, den har nu fått sina nya åttahålsfälgar, är besiktigad med rent papper och jag hade den på en 70-milatur hem till Öland. Den går utmärkt, drog 1,1 liter/mil dit och 1,03 hem. Luftkonditioneringen funkar också!
https://www.dropbox.com/s/bk5yuh79769ajj7/IMG_1189%5B1%5D.jpg?dl=0
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: 400 E -93
Jag kan bara gratulera!
Re: 400 E -93
Jag håller på att leta efter nytt stödlager samt hållare till kardan, men blir inte klok på vilka jag ska ha. Det verkar finnas två ytterdimensioner på lagret 47 och 55 mm, samt två innerdimensioner, 25 och 30 mm. Vilken ska det vara på denna måntro? Chassinumret är WDB1240341B927162.
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests