400 E -93

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Robin
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Sat 22 Oct, 2005 18:59
Location: Södermanland Nyköping
Contact:

Re: 400 E -93

Postby Robin » Thu 04 Feb, 2016 10:51

Robin -77

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Thu 04 Feb, 2016 23:09

2500 är ett helt ok pris för min del.
---
2000 E430 T 4matic

KOWALSKI 1

Re: 400 E -93

Postby KOWALSKI 1 » Thu 04 Feb, 2016 23:21

axelvic wrote:2500 är ett helt ok pris för min del.


med tillkommande tull på köpet om du har otur?
då blir det dyrare än 2 å fem i totalpris

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 14 Feb, 2016 16:04

Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.

Den gamla var naturligtvis dålig:
Image
Image

Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.

Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
---
2000 E430 T 4matic

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 14 Feb, 2016 16:07

axelvic wrote:Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.

Den gamla var naturligtvis dålig:
https://www.dropbox.com/s/2ruusat501dw5 ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b7ns05urno0b8 ... 9.JPG?dl=0

Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.

Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?
---
2000 E430 T 4matic

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 400 E -93

Postby pasi » Mon 15 Feb, 2016 10:31

axelvic wrote:
axelvic wrote:Så, då är kabelhärvan levererad monterad och klar. Det blev lite drygt 600 kr för tull och moms som du skrev Robin, så under 2500 kr totalt.

Den gamla var naturligtvis dålig:
https://www.dropbox.com/s/2ruusat501dw5 ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b7ns05urno0b8 ... 9.JPG?dl=0

Men, när jag startade bilen efteråt gick den inte riktigt rent, missar på någon/några cylindrar. Den enda kontakt som inte var självklar hur den skulle monteras är den runda (ECT-sensorn?) som har fyra poler, det finns en fasning i kontakten men inte motsvarande på givaren förutom att det står "2" vid en pol. Jag satte naturligtvis tvåan i kontakten mot den.

Vilken är den lämpligaste felsökningsmetoden nu? Att dra tändkabel efter tändkabel och se vilken som inte ger någon skillnad i gång, eller koppla loss en spridarkontakt åt gången?

Läsa av felkoder..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 400 E -93

Postby Marie » Mon 15 Feb, 2016 12:20

Vad du gör så dra INTE tändkablar.
I så fall måste du ha ett löst, VÄL JORDAT tändstift att sätta kabeln på, annars riskerar du att få genomslag nån annan stans i tändsystemet, alltså förstöra fördelarlock, rotor, kablar eller spolar. Samma sak alltså som att sätta dit tändstift med resistor. Givetvis får du endast lossa (och flytta) tändkabel med avstängd motor.

I övrigt håller jag med Pasi, LÄS FELKODER!

Skall jag gissa så kolla vevhusventilationen. Så länge det trycks in fuktiga vevhusgaser i tändfördelarna får du överslag och misständningar.

Sen kan det vara vettigt att kolla kompressionen också. Dålig komp i en burk ger ojämn gång.

Varken dålig kompression eller överslag pga fukt brukar synas på felkodsläsningar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 13 Mar, 2016 18:48

Nu har bilen fått nya stift, rotorer, fördelarlock samt lutfilter. Vilken skillnad! Stiften verkade vara ha 1,1 mm gnistgap istället för 0,8. De gamla rotorerna var tillverkade 1996, locken 2004, alla hade ordentligt med korrosion. Misständningarna berodde på att en av spridarkontakterna inte klickat i riktigt riktigt.

Det enda trista är att viskofläkten fortfarande inte är bytt vilket gör att bilen låter som en gammal Volvo. Behövs det specialverktyg för att byta den?
---
2000 E430 T 4matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 400 E -93

Postby Marie » Sun 13 Mar, 2016 19:10

axelvic wrote:Nu har bilen fått nya stift, rotorer, fördelarlock samt lutfilter. Vilken skillnad! Stiften verkade vara ha 1,1 mm gnistgap istället för 0,8. De gamla rotorerna var tillverkade 1996, locken 2004, alla hade ordentligt med korrosion. Misständningarna berodde på att en av spridarkontakterna inte klickat i riktigt riktigt.

Det enda trista är att viskofläkten fortfarande inte är bytt vilket gör att bilen låter som en gammal Volvo. Behövs det specialverktyg för att byta den?


Jo ett friskt tändsystem gör underverk. Kolla nu bara också vevhusventilationen, så att tändfördelarna förblir friska.....


Viscon sitter med en lång insex i mitten. Jag vet inte hur trångt det är i en W124, men på en W140 får man i ett spärrskaft med en insexbitshylsa - om man kortar sexkantstiftet en bit. Mothåll fixar man med en något tjockleksnedslipad haknyckel mot remskivans fästskruvar.

Jag kan tänka mig att det är trängre i W124 så att du måste lyfta ut (vatten)kylaren för att komma åt, men det är ju bara att testa om du får i nyckeln i insexskruven. Går det, så glöm inte att lägga en pappskiva emellan mot kylaren. Det skyddar både kylaren och dina knogar....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 13 Mar, 2016 20:42

Tack! Ska kolla på det.
---
2000 E430 T 4matic

sälen
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Fri 01 Sep, 2006 08:33

Re: 400 E -93

Postby sälen » Sun 27 Mar, 2016 14:56

Att å den starta på ettan utan att trampa ner gaspedalen genom golvet gör du enklast i att dra ner spaken till lägsta växeln när SU står stilla och sen upp till drive igen.då startar den från ettans växel.så var det ialla fall på min 500e

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 27 Mar, 2016 17:50

Tack! Fast det känns inte helt värdigt bilmodellen... :wink:

Nåväl, den har nu fått sina nya åttahålsfälgar, är besiktigad med rent papper och jag hade den på en 70-milatur hem till Öland. Den går utmärkt, drog 1,1 liter/mil dit och 1,03 hem. Luftkonditioneringen funkar också!

https://www.dropbox.com/s/bk5yuh79769ajj7/IMG_1189%5B1%5D.jpg?dl=0
---
2000 E430 T 4matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 400 E -93

Postby Marie » Sun 27 Mar, 2016 23:30

Jag kan bara gratulera!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Sun 27 Mar, 2016 23:32

Tackar, tackar.
---
2000 E430 T 4matic

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 400 E -93

Postby axelvic » Thu 14 Jul, 2016 10:29

Jag håller på att leta efter nytt stödlager samt hållare till kardan, men blir inte klok på vilka jag ska ha. Det verkar finnas två ytterdimensioner på lagret 47 och 55 mm, samt två innerdimensioner, 25 och 30 mm. Vilken ska det vara på denna måntro? Chassinumret är WDB1240341B927162.
---
2000 E430 T 4matic


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests