Page 1 of 4

400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 10:22
by axelvic
Jag har inte varit särskilt aktiv på detta forum tidigare utan mest läst andras inlägg. Nu har jag äntligen köpt min första bensindrivna Mercedes, tidigare har det varit dieselmodeller som 220 D -75, 200 D -93, ett par 210:or och ett par 211:or. Denna gång blev det en 400 E -93 som är i ett ganska lovande skick.

Den har gått drygt 11 000 mil och har mycket lite rost, vänster framskärm behöver dock bytas. Fin skinninredning, och normal utrustning för modellen. Den har stått still ett antal år, så den är ganska smutsig, men det ska nog gå att fixa till. Gjorde en liten provtur idag, den behöver en framvagnsinställning och nya däck. Viskokopplingen på kylfläkten verkar ha skurit, den sitter fast och bilen låter som en Volvo när den varvas. Dessutom luktar det lite för mycket avgaser om den, skulle tro att avgasvärdena inte är korrekta.

https://www.dropbox.com/s/fkkxp5gi4vwvq ... 9.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ft5iaitbb0xpb ... 0.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/yy0lka3ex5kxu ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9c26xnxja7k5y ... 2.JPG?dl=0

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 11:18
by kimsababy
Tjenare!! Grattis, ser ut som ett riktigt fint ex! Är det färgkod 744? härligt med v8 också! 8-hålarna gör sig j#$%&a bra på en silvrig w124:)

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 11:34
by axelvic
Tack!

Ja, det är 744 som är färgkoden. Jag hoppas kunna få en lackerad utan alltför uppenbar färgskillnad. Extra kul är att den är i så pass orört orignalskick. Åttahålsfälgarna är rejält oxiderade, men jag har en uppsättning nya likadana fast den "slipade" varianten som jag tycker blir lite väl blanka.

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 12:09
by snowman
axelvic wrote:Tack!

Ja, det är 744 som är färgkoden. Jag hoppas kunna få en lackerad utan alltför uppenbar färgskillnad. Extra kul är att den är i så pass orört orignalskick. Åttahålsfälgarna är rejält oxiderade, men jag har en uppsättning nya likadana fast den "slipade" varianten som jag tycker blir lite väl blanka.


Att den är orörd hör till ovanligheterna, var rädd om den :-D
8-håls fälgarna som är stuckna är ett ovanligt option som är riktigt snygga, och ska du renovera dom befintliga så är färgkoden 735 astralsilver

Edit, såg även att du har ju Sportline inredningen samt fjärröppnig på låset! Läckert! :P

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 13:17
by axelvic
Tack för kommentarerna!

Jaha, är det det som är Sportline-inredning? Den är i bra skick, som sig bör vid dessa miltal. Och har dessutom stolsvärme fram.
Det som slagit mig är hur sävlig den är, startar på tvåan och allt. Ska det vara så? Jag antar att den vaknar till över 100, det är ju i de hastigheterna den hör hemma.

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 13:57
by snowman
Stämmer bra att den startar på 2an, helt normalt.

Sävlig, allt är ju relativt och beror ju på vad man jämför med, 278 hästar är ju rätt snällt idag men då var det vasst :mrgreen:

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 14:14
by Hynboholm
Mycket trevlig bilmodell!

Varför har den stått?
Fick du med någon servicehistorik?
Har du hunnit inspektera skicket motorkabelhärvan?

Fokus är väl på att få den besiktigad först förstår jag, men vilka planer har du med bilen sen?

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 15:20
by axelvic
Snowman: Ja, nu är jag inte bortskämd med överdrivet snabba bilar, men det ska bli intressant att komma upp lite mer i fart.

Hynboholm: Säljaren hade väl inte riktigt haft tid för den, han hade andra bilar och motorcyklar som tog tid som jag förstod det. Servicehistorik och liknande ska jag få snart, hoppas på det. ;-)

Tog en titt på motorkabelhärvan, den har ingen datummärkning och jag räknar med att få byta den. Har någon tips på var man kan hitta en till vettigt pris?

Planen är, precis som du skriver att få bilen besiktigad och några mil på mätaren för att se hur den går, byta framskärmar och serva upp den. Har alltid varit sugen på en W124 med V8 men aldrig provkört någon. Ibland är det ju så att man blir besviken när man träffar sina hjältar, jag har blivit det när jag skaffade folkabuss för många år sedan...

Till saken hör att jag är på väg över till Storbritannien snart för att köra hem en Jaguar XJ8, en annan modell jag har ett gott öga till. Ibland dyker tillfällena upp lite för tätt! Det får väl bli en noggrann utvärdering och se om man ska behålla båda :-)

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 16:58
by kimsababy
Jag köpte kabelhärva på hedin bil i uppsala för 3900kr med 15% rabatt!!

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 17:05
by V70tdi
axelvic wrote: Ibland är det ju så att man blir besviken när man träffar sina hjältar, jag har blivit det när jag skaffade folkabuss för många år sedan...


:lol: Ja blir man inte besviken på en VW bus så har man alldeles för små förväntningar :lol:

400án ser riktigt fin ut så jag hoppas den får stanna i ett bra originalutförande då dom börjar bli få i dag.

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 17:23
by axelvic
Ok, ska kolla Hedin!

Nej, folkabussen var väl kul att se på, men 70 hästar och automat gav både värdelös prestanda och skyhög bränsleförbrukning. Och som gammal Granadaägare i parti och minut är man ju ändå luttrad på det området ;-)

Nu ska det beställas japsdämpare, sänksats, 20-tums kromfälgar och projektorlyktor. Tänkte att lite neonrör under skulle bli pricken under i:et. Har någon taksänkt en 124:a? Nej, skämt åsido, jag är inte mycket för stajlande. Det roliga med bilen är ju att den ser ut som vilken 200 som helst!

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 19:12
by V70tdi
axelvic wrote:Jag har inte varit särskilt aktiv på detta forum tidigare utan mest läst andras inlägg. Nu har jag äntligen köpt min första bensindrivna Mercedes, tidigare har det varit dieselmodeller som 220 D -75, 200 D -93, ett par 210:or och ett par 211:or. Denna gång blev det en 400 E -93 som är i ett ganska lovande skick.

Den har gått drygt 11 000 mil och har mycket lite rost, vänster framskärm behöver dock bytas. Fin skinninredning, och normal utrustning för modellen. Den har stått still ett antal år, så den är ganska smutsig, men det ska nog gå att fixa till. Gjorde en liten provtur idag, den behöver en framvagnsinställning och nya däck. Viskokopplingen på kylfläkten verkar ha skurit, den sitter fast och bilen låter som en Volvo när den varvas. Dessutom luktar det lite för mycket avgaser om den, skulle tro att avgasvärdena inte är korrekta.

https://www.dropbox.com/s/fkkxp5gi4vwvq ... 9.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ft5iaitbb0xpb ... 0.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/yy0lka3ex5kxu ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9c26xnxja7k5y ... 2.JPG?dl=0


Hoppas det är ok att jag länkar bilderna till forumet så man ser dom lättare.

Image
Image
Image
Image

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 19:29
by Marie
axelvic wrote:Det roliga med bilen är ju att den ser ut som vilken 200 som helst!


Japp..
Kläm dit ett 200D emblem där bak så blir nog en del förbluffade vid trafikljus-GP... :mrgreen:
På det viset är 124.034 en roligare bil än 124.036 Den är ganska mycket doldis och även bland hyfsat mercedeskunniga ganska okänd.



Apropå växlingen, kör den i "S"-läget och tryck ned gaspedalen lite djupare, så skall den starta på ettan (ända till "kick-down" behövs INTE) - om allt funkar som det är tänkt. Kör du den i "E"-läget kan jag tänka mig att den är lite sävligare. Den blir alltför pigg på att växla upp, och enormt ovillig att växla ner då.
Jag har ju i princip samma spis - men med ett fåtal fler kusar (286 totalt) och runt 6-700 kg mer att släpa på. Och tror man inte att man bränner sig på den där högra pedalen så känns den inte överdrivet slö. En W124 med lilla M119 skall inte vara påfallande slö, då är det något fel som får pållarna att somna i spiltorna. Men som de flesta av Mercedes bensinare så ger M119 sitt allra bästa på ganska höga varv. Över 4000 börjar det hända saker.

Re: 400 E -93

Posted: Sat 30 Jan, 2016 22:57
by axelvic
Helt ok att länka bilderna!

Nej, 4000 varv har jag inte varit uppe på. Då kanske det börjar hända saker. Senaste Mercorna var 320 och 270 CDI, och där finns vridet vid lite lägre varvtal vilket gärna gör att bilen känns piggare i lägre hastighet.

Re: 400 E -93

Posted: Sun 31 Jan, 2016 12:59
by axelvic
Febi Bilstein ska väl vara originalkvalitet, men hur är tändstiften? Priset är ju hysteriskt bra...
http://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/1873949