Saknaden efter Polizei190an var för stor så jag kunde inte hålla mig när det dök upp en bil till salu med fördelaktiga fakta runt. En 190D 2.5 1986 inhamdlades för någon vecka sedan.
jag visste att det var en del jobb på den, så som att bygga avgassystem.
renovera bromsar.
Som brukligt är det en del rost att åtgärda men inte så farligt.
När jag ändå höll på så ordnade jag lite med chassit.
gjorde om slutröret på avgasystemet, jag tycker den här passar bättre.
Planen är att fixa rosten. Byta alla lösa paneler och dörrar osv. Montera "facelift" och lacka ordning bilen.
Som det ser ut nu så blir det svarta 16" femekrade 210 fälgar. Tona rutor vet jag inte om jag ska ...
det här är min inspirationsbild!
Ju fler kommentarer desto mer kommer jag uppdatera tråden!
Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Kan bara önska lycka till.
Följer många trådar men kommenterar inte alla.
Följer många trådar men kommenterar inte alla.
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Bilen köpte du från ulricehamn va?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
pasi wrote:Bilen köpte du från ulricehamn va?
Japp
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Uppdatering!
Fått ordning på nästan allt och rätt fälgar på.
Bara hanbromsen att fixa... Jag har bytt den där fula lilla saken i tunneln som kärvat ihop helt och hållet så nu funkar allt som det ska.
Bara service med olja och filter kvar sedan börja använda den.
Frågor:
Bör jag byta bränslefilter med?
Den kommer inte upp i temperatur på mätaren. Byta termostat?
Passar en 6växlad låda från nyare dieselbilar på Om602? Jag tror lådan kommer från en Om604.
Fått ordning på nästan allt och rätt fälgar på.
Bara hanbromsen att fixa... Jag har bytt den där fula lilla saken i tunneln som kärvat ihop helt och hållet så nu funkar allt som det ska.
Bara service med olja och filter kvar sedan börja använda den.
Frågor:
Bör jag byta bränslefilter med?
Den kommer inte upp i temperatur på mätaren. Byta termostat?
Passar en 6växlad låda från nyare dieselbilar på Om602? Jag tror lådan kommer från en Om604.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Trevligt att det händer något.
BBS fälgar? 5-ekrade är de då inte
Gärna fler bilder
BBS fälgar? 5-ekrade är de då inte
Gärna fler bilder
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Mattileinen wrote:Trevligt att det händer något.
BBS fälgar? 5-ekrade är de då inte
Gärna fler bilder
Ändrade mig lite efter påtryckningar. Däremot har jag dom andra kvar som ska bli svarta så fort jag fått dom blästrade.
Det som sitter på nu är BBS från en audi V8 som jag svarvat upp navhålen på. 8x16 et 35 med 205/50 på.
Sitter och funderar på att sänka den lite till bak.
Testade lite toning...
Tacksamt att polera en röd bil!
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Diggar att du prioriterar att bygga om avgaset två gånger innan du ens tar tag i mossan och rosten
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
speeds_ wrote:Diggar att du prioriterar att bygga om avgaset två gånger innan du ens tar tag i mossan och rosten
Måste ju göra det roliga först så den går genom nålsögat!!!
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Kul projekt, ska följas!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Insåg att hasplåt är nästan nödvändigt då jag har 10 cm markfrigång. Jag ska byta ut bultarna mot försänkta.
Jag hade inga hemma!
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Fattade nån slags principbeslut på höjden av bilen för ett tag sedan.
Ja den är låg men användbar.
Men för att jag ska kunna ha den i den här höjden så satte jag på hasplåten som ni redan sett.
Det behövs även kortare dämpare fram då den visserligen inte ligger på gummit men det krävs inte mycket för att dom ska bottna. Efter lite forskning så har jag kommit fram till att Coiloverdämpare från en BMW E36 (Huuuu) passar nästan och är kortare. Viss modifikation krävs.
Dämpare inhandlade till bra pris och modifierade!
Dom är 5cm kortare i huset så nu ska dom bara monteras så får vi se hur detta blev!
Det är Tatecniks billiga som säljs löst på KL för 795kr st.
Jag målade grillplasten svart.... vad tycker ni?
Jag återkommer med rapport när dämparna är på plats!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Jag har egentligen ingen aning, men är det säkert att tornen är dimensionerade för att ta belastningen när man kör med coiloverdämpare?
Med tanke på att "fjäderbenet" på en 190 saknar fjäder i originalutförande och denna sitter separat...
Med tanke på att "fjäderbenet" på en 190 saknar fjäder i originalutförande och denna sitter separat...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Mercedes 190D2,5 1986 "kaptenRöd"
Cpt Tuttle wrote:Jag har egentligen ingen aning, men är det säkert att tornen är dimensionerade för att ta belastningen när man kör med coiloverdämpare?
Med tanke på att "fjäderbenet" på en 190 saknar fjäder i originalutförande och denna sitter separat...
Det är därför jag ska köra med fjäder på orginalplats och "tomma" dämpare
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 44 guests