Page 1 of 7

Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 01:09
by GUS
Gjorde som vanligt och köpte nåt osett från USA, denna gång krockad dessutom...

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 09:02
by Chris Mbsca
Ska bli SUPERKUL å följa denna...Älskar sånt här när man räddar bilar från skroten...Å är ju knappt skadad i mina ögon..

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 15:55
by GUS
Skall se om jag får upp lite bilder ikväll, bytte en tändspole igår, nu går den på alla cylindrar hela tiden i varje fall.

Men sen fick jag en felkod på P0013, kamaxelgivare, skall forska lite i det ikväll.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 16:01
by Chris Mbsca
Kan va det jobbiga fabrikationsfelet de har på V8an. Har de på cabben nu åxå trots bara 2500mil...SÅ SORGLIGT..

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 16:04
by GUS
Chris Mbsca wrote:Kan va det jobbiga fabrikationsfelet de har på V8an. Har de på cabben nu åxå trots bara 2500mil...SÅ SORGLIGT..


Skall prova att flytta givaren ikväll och se om jag flyttar felet.

Verkar för övrigt behöva en baklykta också, hål/sprucken, man byter hela, finns inga "glas" va?

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 16:16
by Chris Mbsca
Ja hela..De fixar vi.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 17:49
by Scorpio
GUS wrote:Skall se om jag får upp lite bilder ikväll, bytte en tändspole igår, nu går den på alla cylindrar hela tiden i varje fall.

Men sen fick jag en felkod på P0013, kamaxelgivare, skall forska lite i det ikväll.

Kamaxelgivare? Hoppas inte det är "dödens felkod", dvs de variabla kamdreven försöker kontinuerligt justera. Det innebär ofta typfelet på m273 med slitna kamdrev/ kamkedja...

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 17:51
by Chris Mbsca
Precis det jag menar. Å de jag har på min Cab bara efter 2500 mil.....SKÄMS Mercedes..

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 19:43
by Scorpio
Usch då :-(

Ja bara materialkostnaden för fyra kamdrev är väl 25-30.000 kr. Plus resten av materialet. Plus eventuellt arbete om man inte har möjlighet att fixa själv.

Det finns nog en anledning till att det kommer in allt fler anmälningar till försäkringsbolagen att bilar med M272/M273 har brunnit upp.. Eller slagits sönder och samman av okänd gärningman..

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 19:48
by Chris Mbsca
Ja nästan förståeligt.... För mig själv ska det gå på försäkringen plus att MB ska stå för hälften då bilen är så ny. Men ändå..Jäkla tid å bli av med bilen.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Thu 17 Mar, 2016 21:10
by Uky
Sån't är ju sk-t. Får man bara hoppas att vad man nu sätter i är av bättre
kvalitet så att det håller.

Mercedes verkar ha varit drev/kedje-leverantör även till GM...
Det rapporteras nu i en allt stridare ström att vissa GM motorer sliter
kedjor än värre. Exvis är SAAB's sista 9-5'a i V6-utförande tydligen svårt
drabbad. Där handlar det om reparationer för 30 papp efter 2000 mil...
Även vissa radfyror är tydligen drabbade.

http://www.gminsidenews.com/forums/f53/ ... ems-99141/

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sat 19 Mar, 2016 02:23
by GUS
Ok, dags för hela historien...

Köpte en bil från Jersey, New York, osedd, krockad, men verkade mest vara kosmetiskt. Den blir "billig", frakten billig osv, inte mycket att fundera på.

Här har jag just hämtat den i hamnen och kört till brorsan i Göteborg:
Image

Visade sig snabbt att vänster bakdäck var så risigt att jag inte vågade köra 50 mil utan reservhjul. Ner till däckkrängarna runt hörnet och de skramlade fram ett riktigt bra 18" 255, dock skulle det ju vara 285, inte mycket att göra något åt, på med däcket, visade sig dessutom att fälgen är lite skev.

Några timmar senare har jag två fullt fungerande framlyktor, inte direkt inställda så bilprovningen gillar det, men fungerande, spännband som håller huven på plats och all lös plast fastsurrad.

Dags att åka:
Image

Visade sig snabbt att en cylinder betedde sig skumt, ingen värme, stolarna (stolmodulerna väck), mao, gick dåligt och jag frös om fötterna i 5h...

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sat 19 Mar, 2016 18:15
by Torsten
Riktigt spännande projektet, kommer att följas med stort intresse.
Jag är mäkta imponerad av er som ger er på sådana här projekt med nyare bilar!

Fast det är klart, den ekonomiska "risken" man tar vägs kanske upp av möjligheterna till en vinst utan att man behöver lägga ned hundratals/tusentals arbetstimmar.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sat 19 Mar, 2016 18:42
by Uky
CLS är en av de snyggare Benz'arna.
"Tillräckligt" billigt + gott om tid + någon bra stans att stå + verktyg
och kunskap/erfarenhet så kan man få till det riktigt bra.

Gäller att ha avsatt medel för projektet och hoppas
att det inte är ett svart hål...

Följs med intresse

:-D

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sat 19 Mar, 2016 19:09
by kimsababy
Trevligt projekt! Är de jättebilligt att köpa krockade bilar i usa för att sedan fixa dem??