Page 2 of 7

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sat 19 Mar, 2016 20:16
by Chris Mbsca
De är billigt men tyvärr oftast mycket svårsålt sen.. Då Svenskar är så rädda av sig trots att den knappt är så skadad.

Kul i alla fall att jag får hjälpa till å få det så billigt som de går... :P

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 01:48
by Lasse-SL-500
Vad kul ! Har alltid gillat CLS.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 15:26
by GUS
Chris Mbsca wrote:De är billigt men tyvärr oftast mycket svårsålt sen.. Då Svenskar är så rädda av sig trots att den knappt är så skadad.

Kul i alla fall att jag får hjälpa till å få det så billigt som de går... :P


Stort tack till Chris som förser mig med delar... Både billigare och enklare än vad jag kan hitta själv och då tycker jag ändå att jag är rätt bra på att hitta delar...

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 15:27
by GUS
Nu har den fått en egen blogg:
http://longway.to/mbcls550/

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 15:54
by GUS
Kommer behöva 2 airbags:
Image

Image

Trasig vattenpump och pluggade ledningar var anledningen till ingen värme.

Mer finns att läsa här:
http://longway.to/mbcls550/2016/03/06/damage-control/

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 16:46
by GUS
Lite generella bilder:
Image

Luftfjädringen funkar iaf:
Image

Skall det se ut såhär ihopdraget eller är det något som den gjorde i kollisionen?
Image

Mer info:
http://longway.to/mbcls550/2016/03/07/the-big-picture/

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 17:44
by V70tdi
GUS wrote:Skall det se ut såhär ihopdraget eller är det något som den gjorde i kollisionen?
Image

Mer info:
http://longway.to/mbcls550/2016/03/07/the-big-picture/


Sitter väl bältessträckare i den så du får byta ut den. Byt även bältet då det lär ha fått stryk i smällen.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 17:45
by Paco
Bältespännaren så slagit till i.o.m. att airbagarna utlöst?

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 18:38
by GUS
Japp, verkar inte bättre än att båda bältessträckarna löst ut.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 19:20
by Mimmi
Hej!

Rattar, airbags och liknande finns väl det gott om i Litauen :roll: . Två därifrån som arbetat :evil: med dylika bildelar blev kvar i Borås efter sin sista "inköpsrunda" här i trakterna...

Så det gäller nog att kontrollera noggrant varifrån reservdelarna kommer om man inte köper nya delar på en riktig firma.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 22:45
by GUS
Mimmi wrote:Hej!

Rattar, airbags och liknande finns väl det gott om i Litauen :roll: . Två därifrån som arbetat :evil: med dylika bildelar blev kvar i Borås efter sin sista "inköpsrunda" här i trakterna...

Så det gäller nog att kontrollera noggrant varifrån reservdelarna kommer om man inte köper nya delar på en riktig firma.


Lustigt nog köper jag en del delar av en firma i Litauen, men de verkar importera jänkartyska bilar som är krockade och slakta...

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Sun 20 Mar, 2016 22:56
by GUS
Den gick ju lite ojämnt och en tändspole hade fått lite stryk, båda fästöronen av, limmade det ena, det andra har jag ingen aning om var det är, löste sig lite temporärt med lite brickor:
Image

Löste dock inte problemet, kopplade upp mig med OBD-II och såg att jag hade felkod på en annan cylinder, flyttade den tändspolen och visst flyttade även felet. Beställde en ny (begagnad) tändspole och problemet löst, ingen misfire kod och går jämnt. Däremot dök detta upp:

P0013. B Camshaft Position:Actuator Circuit (Bank 1). Alternatively (1) B Camshaft Position – Actuator Circuit (Bank1).

Motor gnällde ju lite också, remmen i dåligt skick, verkar ha fått stryk i kraschen eller senare, så beställde ny löprulle (är ju mer eller mindre standard på MB) samt ny rem:
Image

Så nu tyst och fin igen...

Mer info:
http://longway.to/mbcls550/2016/03/16/running-rough/

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Mon 21 Mar, 2016 00:06
by Chris Mbsca
Å inga felkoder? Då hade du TUR!!!

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Mon 21 Mar, 2016 13:59
by Lasse-SL-500
Det sitter ju kamaxelgivare i toppens framkant någonstans. De är vanliga Hallgivare, som ABS-sensorer. Felkoden låter som fel på den, eller att kabeln klämts.

Re: Mercedes CLS 550, import och reparation

Posted: Mon 21 Mar, 2016 17:07
by Scorpio
Lasse-SL-500 wrote:Det sitter ju kamaxelgivare i toppens framkant någonstans. De är vanliga Hallgivare, som ABS-sensorer. Felkoden låter som fel på den, eller att kabeln klämts.

Många börjar med att byta givare. Och då det är en ringa kostnad kan det väl vara värt att prova. Tyvärr visar det sig dock ofta att det modelltypiska och obehagligt dyra felet kvarstår..

EDIT: Nu ska jag inte tjata mer om det. 219-modellen är läcker 8) Och M273 är en mycket trevlig maskin att köra :-)