Igår var jag och bytte olja i båda diffarna och fördelningslådan. Passade även på att suga ur servo-oljan hälla i ny, svängde höger vänster sen upprepade jag det igen. körde i två liter totalt så den mesta av oljan bör ha blivit utbytt. tror systemet är på 1,2 -1,3 liter.
Jag har inte haft egna momentnycklar förut så jag har alltid fått åka och låna så fort jag ska skruva. Men nu är det slut på det, köpte de här två på clas. verkade helt klart vara okej för priset.
Torque wrench by
Johannes Nutti, on Flickr
Tänkte ta fler bilder från bytet av oljan men det blev inte av när man skruvar själv och har olja på händerna och pengarna tickar iväg när man skruvar på macken så det enda ni får är en bild innan jag satte igång.
Oil by
Johannes Nutti, on Flickr
Oljan i diffen fram var svart och såg lite ledsen ut så där kanske jag byter olja igen om ett par hundra mil.
I fördelningslådan var oljan fortfarande röd, såg riktigt fräsch ut.
I diffen bak så var oljan mer gyllenbrun än svart, även den såg riktigt fin ut.
Oljan till styrningen var svart och luktade lite bränt så den var det dags att byta. bilen fick en helt annan lättare känsla i styrningen efteråt.
Nu är de flesta oljorna utbytta, oljan i motorn automaten och bromsoljan byttes på senaste servicen hos mercedes för ca 500 mil sedan.
Känns bra!
Jag använde en oljesug/oljespruta från biltema och den var verkligen inte bra, tätningen släppte förbi olja. man ska kanske sätta fett invändigt i den på handtags sidan för tätningens skull? Någon som har tips?