twostrokes ML 500

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Fri 24 Mar, 2017 20:57

torake wrote:Noterar att de inte vågat köra den på bromsrullarna :wink:


Skarpt öga där!
De två senaste besiktningarna har de kört den på rullarna, men inte idag. Hade en tråd upp om det tidigare också.
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=80111&p=748065#p748065

Jag frågade om hur det ligger till med det och fick till svar att de har en lista med vilka bilar de får köra på rullarna men att de tyckte mercedes lista var så krånglig och att de från mercedes kunde skilja mellan olika konfigurationer på samma kaross och att det helt enkelt valde att skippa bromstestet just därför.

Justerade alltså p-bromsen i onödan! hehe :roll:

Enfeldt
Guru
Guru
Posts: 2554
Joined: Mon 08 Aug, 2005 18:02
Location: Västerbotten, Åsele

Re: twostrokes ML 500

Postby Enfeldt » Sat 25 Mar, 2017 08:29

Gillar verkligen det stilrena stuket på kärran!
Ordning och reda är det på grejerna också i vanlig ordning :-)
http://www.garaget.org/Enfeldt

ML 350CDI -15
500E -92
250TD -89

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 13:12

Enfeldt wrote:Gillar verkligen det stilrena stuket på kärran!
Ordning och reda är det på grejerna också i vanlig ordning :-)


Tack! :)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 13:22

Jag hade tidigare problem med att jag tappade lite olja när venotilkåpspackningarna blivit dåliga och nu dagen efter besiktningen började den läcka igen , dock inte från ventilkåporna. Motorn var oljig på förarsidans framsida hela vägen upp till oljefiltret och oljekylen.
Jag beställde hem nya tätningar till oljekylen och tätningen mellan motor och oljefilterhus. Bytte ut de igår kväll, var ut och körde några mil idag och det verkar som att det var problemet. (packningarna kändes som att dom var gjorda av plast och inte gummi.)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 13:32

Jag har köpt på mig ett par xenon lampor med kurvljus nu så det blir nästa projekt att ge sig på.

En av lamporna har sprickor i huset och infästningarna vilket är lite tråkigt. Jag funderar på att öppna upp lamporna och flytta över innehållet och behålla mina fräscha hus men det kanske är lättare sagt än gjort. Någon som testat värma och få loss "glaset" från huset?

Beställde kabelstammen till motorutrymmet från kabeldaviko så kabeldragningen till själva lamporna är löst, däremot så verkar det som att jag kommer att behöva en LW/AFS styrenhet som ska sitta under passagerarstolen. Till den har jag inte hittat någon kabelsats att beställa så den måste jag nog tillverka själv.

Funderar på att sätta ledlampor i positionsljusen som har samma färgtemperatur som xenon, runt 4200k. Någon som har tips på bra w5w/t10 lampor? gärna såna som inte larmar om trasig lampa.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: twostrokes ML 500

Postby torake » Sat 08 Apr, 2017 14:37

Om det är värmelim så prova sätta i ugnen på 120 grader i 10 minuter. Plasten har inga problem med den temperaturen, och om det är värmelimmat så släpper det vid den temperaturen.

Har provat med eftermarknadsstrålkastare, inte mercedes original, skall tilläggas.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 17:55

torake wrote:Om det är värmelim så prova sätta i ugnen på 120 grader i 10 minuter. Plasten har inga problem med den temperaturen, och om det är värmelimmat så släpper det vid den temperaturen.

Har provat med eftermarknadsstrålkastare, inte mercedes original, skall tilläggas.


Av vilken anledning öppnade du upp dina? Var det svårt? :)

Både halogen och xenon är original hella lampor.
Jag ska ta en titt på om jag kan reparera sprickorna utan att öppna upp, men mest troligt behöver man dela på lampan om man vill göra limningen ordentligt utan att riskera att lim rinner på detaljerna där inne.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: twostrokes ML 500

Postby torake » Sat 08 Apr, 2017 18:21

twostroke wrote:
torake wrote:Om det är värmelim så prova sätta i ugnen på 120 grader i 10 minuter. Plasten har inga problem med den temperaturen, och om det är värmelimmat så släpper det vid den temperaturen.

Har provat med eftermarknadsstrålkastare, inte mercedes original, skall tilläggas.


Av vilken anledning öppnade du upp dina? Var det svårt? :)

Jag satte in projektorer.
viewtopic.php?f=31&t=68896&start=131

Inte svårt men rätt pyssligt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 19:47

torake wrote:
twostroke wrote:
torake wrote:Om det är värmelim så prova sätta i ugnen på 120 grader i 10 minuter. Plasten har inga problem med den temperaturen, och om det är värmelimmat så släpper det vid den temperaturen.

Har provat med eftermarknadsstrålkastare, inte mercedes original, skall tilläggas.


Av vilken anledning öppnade du upp dina? Var det svårt? :)

Jag satte in projektorer.
viewtopic.php?f=31&t=68896&start=131

Inte svårt men rätt pyssligt.



Coolt! Jag funderade faktiskt först på att byta ut mina projektorer mot evox-r. Det går tydligen att göra från luckan på baksidan utan att ens öppna lampan. Men eftersom jag är lat kommer jag inte att orka med pysslet med att byta till halogen innan varje besiktning så valde att försöka gå hela vägen, att få det besiktningsdugligt och lagligt. :wink:

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 08 Apr, 2017 21:18

Nu är även lw/afs modulen beställd samt kontakten till den, bara börja kika i kopplingschemat och försöka lista ut hur kabelstammen till den bör se ut.

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Mon 24 Apr, 2017 21:20

Igår öppnade jag upp lamphusen för att komma åt att göra en ordentlig lagning av sprickorna.
Jag gjorde en liten pall som jag ställde upp lampan på, sedan tog jag en flyttkartong som jag gjorde en liten öppning i och lät varmluftspistolen gå på låg i tio minuter. sedan var det bara att bända isär glaset och huset.

När jag öppnade upp lamporna så upptäckte jag att reflektorerna till projektorerna hade blivit lite brända. tydligen vanligt på hella e55 projektorer så det kanske blir evox-r projektorer ändå.

I det lamphuset där sprickorna är värst så har det kommit in ganska mycket damm och skräp. Kan man rengöra heljusets och blinkersens reflektor på något sätt? Har hört att man inte får röra reflektorn, men kan kanske kan skölja av dom med vatten eller något?

ImageBaking and opening headlamps. by Johannes Nutti, on Flickr

ImageBaking and opening headlamps. by Johannes Nutti, on Flickr

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: twostrokes ML 500

Postby torake » Tue 25 Apr, 2017 06:42

Finurligt där med kartongugn. Kan vara bra om man skall baka limpa i verkstaden också :mrgreen:
Använd batterivatten att skölja med så att inte några metallbleck ärgar.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: twostrokes ML 500

Postby Chris Mbsca » Tue 25 Apr, 2017 08:33

Så smart...Skulle behöva göra detta på ett par W212 framlysen men de har tydligen mjukare plast i bakstycket så den smälter tydligen fortare än limmet... :?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Tue 25 Apr, 2017 09:07

Jag kollade en video på hur de gjorde på retrofitlab.com Men det hade nog inte skadat att ha kört lamporna 5min extra i ugnen så att limmet blir mjukare.
Har läst att vissa lampor är i stort sett omöjliga att öppna medan mina var rätt lätta att få isär.

Har beställt ett par nya projektorer från sidan ovan att montera in, vill inte riskera att det lyser dåligt efter allt jobb med lamporna.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: twostrokes ML 500

Postby torake » Tue 25 Apr, 2017 11:21

Chris Mbsca wrote:Så smart...Skulle behöva göra detta på ett par W212 framlysen men de har tydligen mjukare plast i bakstycket så den smälter tydligen fortare än limmet... :?


Det låter otroligt. I så fall skulle strålkastaren ha problem vid normal arbetstemperatur. Tänk stillastående med motorn igång i t.ex. Dubai - det blir lätt över 110°C i motorrummet.

Men om den mot förmodan skulle ha problem med temperaturen skulle du kunna göra en variant av twostrokes "ugn", där du skär upp så att bakstycket sticker ut i fria luften och bara glaset med tätningen är inne i värmen. Samt använda en bra termometer så du inte överstiger 110°C.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests