twostrokes ML 500

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: twostrokes ML 500

Postby @ndreas » Wed 06 Jul, 2016 12:04

Tjena!

Fina förbättringar du gör. Kylvätskan bör väl bytas vart annat till vart femte år tror jag, beroende på vilken typ du använder. Det är väl inte livsviktigt men korrosionsskyddet avtar ju med åren. Även smörjegenskaperna avtar och detta frestar ju på vattenpumpen.
Själv byter jag vart fjärde.

Tror ju nästan att du inte behöver ta upp hål för en sub-bas, är ju så lågfrekventa ljud och de brukar slå igenom bra nog.

Vänligen Andreas

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Tue 19 Jul, 2016 20:19

Tackar! Ja det kanske kan vara en bra ide att byta kylvätskan, men det får bli någon gång senare till hösten/vintern.

Jag tror risken att sidopanelen börjar skramla minskar om man har gallret där. tydligen fanns inte gallret förrän på senare årsmodeller. läste på amerikanska forum där folk monterat dit runda högtalargaller själv men det blir för fult tycker jag.

Idag har jag tagit upp hål och monterat gallret, det var lite trixigt att få hålen för alla "styrpinnar" rätt men till slut satt den perfekt.
Nästa projekt blir nog att städa bilen, det är så trist att bara ladda upp bilder på en smutsig bil! :)

ImageGrille installed by Johannes Nutti, on Flickr

ImageGrille installed by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sun 24 Jul, 2016 23:38

Idag har bilen fått sig en ordentlig tvätt och polering. körde den en vända med menzerna pf 2500 och sedan en vända med sf 4500 och till sist en vända vax sw protect. Vanligtvis brukar jag börja med lite grövre medel (fg 500) men nu hade lacken klarat sig så bra sedan sist så då räckte det med det jag körde idag.

Nu saknas bara en ordentlig tvätt invändigt så är allt topp!

ImageUntitled by Johannes Nutti, on Flickr
ImageUntitled by Johannes Nutti, on Flickr
ImageUntitled by Johannes Nutti, on Flickr
ImageUntitled by Johannes Nutti, on Flickr

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: twostrokes ML 500

Postby amgen » Sun 24 Jul, 2016 23:47

Mycket tjusig!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 27 Aug, 2016 10:26

Igår bytte jag glödlamporna i både hel och halvljuset så att man förhoppningsvis ska slippa byta lampor efter vägarna i vinter (svårt nog hemma).
ljuset brukar också vara bättre med nya lampor så jag brukar byta varje höst. Har kört med Philips lampor senaste året och nu fick det bli Osram night breaker unlimited.

Har fått tag på ett slutsteg till suben också, ett DLS CC-500 som egentligen är lite i överkant för den lilla basen. Tänker montera det under baksätet så att det är dolt men samtidigt enkelt att komma åt vid behov. Måste bara få ett "rack" tillverkat så att jag har någonting att skruva fast det i, vill också att det ska se hyfsat "stealth" ut när det ligger där, lite som att det alltid suttit där. Har en bild i huvudet på hur jag vill ha det, nu gäller det bara att göra verklighet av den.

Var även och budade på ett I-sotech I-soamp på tradera, Det är ett kompakt fyrkanals slutsteg som man kopplar på kablaget på originalstereon så att man har ett slutsteg till de vanliga högtalarna. vet dock inte om jag ska montera det, tycker att bilen har rätt bra ljud redan. Någon som testat köra slutsteg på originalhögtalarna? är det värt det?

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Fri 02 Sep, 2016 17:08

Ritade upp slutstegsracket som jag tänkt ha under baksätet i måndags, har fått det tillverkat i 2mm rostfritt nu, nitat dit m5 popnuts så man slipper ha muttrar på baksidan. Ska försöka hinna få det monterat i helgen! :-D

ImageAmp-rack by Johannes Nutti, on Flickr

ImageAmp-rack by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Fri 02 Sep, 2016 23:06

Kunde inte låta bli, nu är hållaren och steget på plats. 25mm2 jord och strömkabel draget, signalkabel draget. bara att dra kabel från steget bak till suben. Det medföljde även en basfjärr så att man kan ställa nivån, vet dock inte om jag ska använda den eller inte och var jag isåfall ska placera den.. de små avlånga urtagen på sidan av hållaren är för att kunna sätta buntband som kabelhållare.
Jag använde Tesas kablagetejp runt alla kablar för att få oem look på det hela, Ny favorit!


rImageDls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

ImageDls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

ImageDls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

ImageDls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: twostrokes ML 500

Postby hyped » Tue 06 Sep, 2016 12:50

Riktigt kul att se andra som också förädlar sina mercor här uppe. Gillas starkt!
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sun 11 Sep, 2016 20:45

hyped wrote:Riktigt kul att se andra som också förädlar sina mercor här uppe. Gillas starkt!


Ja här i Kiruna känner man sig rätt ensam med att hålla på med mercedes. Det är synd bara att truckservice inte finns här i något mer, det var så mycket enklare när man hade någonstans att beställa delar, speciellt om man bara behövde något litet.
Håller du till i Kiruna du också?

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: twostrokes ML 500

Postby hyped » Sun 11 Sep, 2016 21:47

twostroke wrote:
hyped wrote:Riktigt kul att se andra som också förädlar sina mercor här uppe. Gillas starkt!


Ja här i Kiruna känner man sig rätt ensam med att hålla på med mercedes. Det är synd bara att truckservice inte finns här i något mer, det var så mycket enklare när man hade någonstans att beställa delar, speciellt om man bara behövde något litet.
Håller du till i Kiruna du också?


Bodde i Kiruna fram till förra året, men nu är jag bara här uppe på arbetsveckorna.
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Thu 22 Sep, 2016 21:49

Bestämde mig för att fixa till kablaget till ledrampen så att jag får en säkring i främre säkringsboxen som är lätt att komma åt vid behov.
Det finns olika säkringshållare som man klickar i beroende på om den ska vara tändningstyrd eller ej. Själv körde jag på en som är tändningsstyrd.
Säkringen och hållaren syns längst ner till vänster i säkringsboxen.


ImageFuseholder by Johannes Nutti, on Flickr

ImageFuseholder by Johannes Nutti, on Flickr

ImageFuseholder by Johannes Nutti, on Flickr


Invigde även min nya multimeter, skönt att pensionera min gamla från biltema! :-D

ImageMultimeter by Johannes Nutti, on Flickr


Förra hösten köpte jag en Defa batteriladdare som laddar batteriet när bilen står med motorvärmare inkopplad.
I instruktionsboken står det att man inte får korta ner kablarna till laddaren men det borde väl vara ok att korta ner dom ändå? Jag menar laddaren kan omöjligt känna någon större skillnad på hur långa kablarna är? Själva batteriet sitter under passagerarstolen men jag har kablarna kopplade under huven. Det är i princip obefintligt spänningsfall mellan polerna på batteriet och plintarna under huven.

ImageCharger by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Fri 23 Sep, 2016 16:12

Idag 3d printade jag ändkåpor till ledrampen. De är tänkta att dölja skruvarna så att det inte är lika lätt att se hur den sitter fast.
Har skrivit ut ett par sedan tidigare men tyckte inte de såg lika bra ut.

Image3d print by Johannes Nutti, on Flickr

ImageEnd cap, led light bar by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Sat 24 Sep, 2016 16:48

Kåporna på plats på ledrampen, så mycket bättre än de förra!

Om någon behöver hjälp med få fram någon reservdel eller något annat i plast som inte går att få tag i längre så hör av dig, det kanske går att printa delen. :-D

ImageCovers in place by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: twostrokes ML 500

Postby twostroke » Wed 09 Nov, 2016 22:56

Jag började för ett tag sedan märka av viss oljeförbrukning i bilen och även lite tickande vid kallstart. Jag kikade runt på nätet och kom fram till att det måste vara vevhusventilationen som börjat läcka, verkar vara lite av ett standardfel på m113.

Undersökte ventilkåporna och vevhusventilationen och hittade smuts och olja. Tvättade av motorn ordentligt och då syntes det tydligt att det det kommit ut färsk olja efter en dag eller två.

Så jag ringde mercedes och beställde ventilkåpspackning, vevhusventilationspackning,(på tub.) alla fyra slangar till vevhusventilationen inklusive kopplingar, nya skruvar till vevhuvent kåporna, (de gamla är i alu och ska bytas mot rostfritt.) Oljefilter, oljeplug och tätningar.

Köpte hem 20l mobil 1 0w40 så att jag har extra olja ifall att första oljebytet inte räcker för att få tyst på tickandet.
Passade även på att byta kylvätskan, Fuchs Fricofin maintain fick det bli.

Det blev lite dåligt med bilder mot slutet.
Nu hoppas jag bara att jag får slut på läckaget och att bilen blir tyst igen. Känns också skönt att ha fått kylvätskan bytt, jag tror att det var det enda som var kvar att byta!

ImageValve cover & breather service. by Johannes Nutti, on Flickr

Upp med bilen på lyften.
ImageValve cover & breather service. by Johannes Nutti, on Flickr

Rent och fint innan man börjar så man inte drar in onödig smuts i motorn.
ImageValve cover & breather service. by Johannes Nutti, on Flickr

ImageValve cover & breather service. by Johannes Nutti, on Flickr

ImageValve cover & breather service. by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: twostrokes ML 500

Postby hyped » Wed 09 Nov, 2016 23:55

Är det i nya lk garaget du är och skruvar? :-)
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests