Page 1 of 3

Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:06
by Mercedes-Benz
Tänkte knåpa ihop en "projekttråd" även om det inte är så mycket projekt utan mer bara ett vårdande/ägande.
I alla fall, kan kanske vara intressant för vissa ändå!

Köpte mig denna svensksålda och mestadels sommarkörda 500 SE -1993, 2016-06-17 med en mätarställning på endast 15700 mil.
Bilen var i ett mycket gott skick men behövde lite kärlek.

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:12
by Mercedes-Benz
Däcken var slitna och av olika fabrikat.

En ny omgång Continental Premium Contact 2 i originaldimensionen 235/60-16 införskaffades om monterades

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:14
by Mercedes-Benz
Hög tid för nytt kupefilter!

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:16
by Mercedes-Benz
Nya textilmattor!

Originalmattorna hade utgått hos MB så det fick bli en sats från Holland. https://www.bilmattor-online.se/

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:25
by Mercedes-Benz
Rejäl invändig och utvändig tvätt med efterföljande polering och lädervård var välbehövlig och lyfte bilen optiskt en hel del!

Nya regskyltar fick också ta plats!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:28
by Mercedes-Benz
Huvstjärnan strök med vid poleringen så en ny originalstjäna fick beställas!

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:32
by Mercedes-Benz
Tyckte att det var lite dåligt drag i AC´n, så det var dags att fylla lite gas i systemet.

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Fri 29 Jul, 2016 23:37
by Mercedes-Benz
Då det var länge sedan (tidsmässigt) som bilen fått sig en service var det dags att handla på sig lite grejer från Tyskland.

Motortempen var lite låg så det blev ny termostat och byta av kylvätska. (Den gamla termostaten visade sig stå öppen redan vid rumstemperatur)

Slängde på en ny multirem också då den gamla lät lite illa (såg optiskt bra ut)

Sen blev det bränslefilter, olja och oljefilter, luftfilter och stift.

Nu går den som en dröm!!

Image

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sat 30 Jul, 2016 03:31
by Marie
Snyggt!

Jo det är en ganska imponerande koloss...


Jag hoppas att NGK-stiften du köpt var utan inbyggd resistor, annars har du snart bränt tändfördelarna. De här motorerna brukar annars trivas bäst med Bosch F8DC4, men NGK är ju inga dåliga stift heller.

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sat 30 Jul, 2016 08:41
by Enfeldt
Vilken fin kärra! Ska bli kul att följa denna tråd :-)

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sat 30 Jul, 2016 10:03
by Hynboholm
Fin bil! :thumbright:

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sat 30 Jul, 2016 14:01
by Mercedes-Benz
Marie wrote:Snyggt!

Jo det är en ganska imponerande koloss...


Jag hoppas att NGK-stiften du köpt var utan inbyggd resistor, annars har du snart bränt tändfördelarna. De här motorerna brukar annars trivas bäst med Bosch F8DC4, men NGK är ju inga dåliga stift heller.


Tack! :-)

Jo det är naturligtvis resistorlösa stift. Körde samma i min 500E och min 400SE och det fungerade bra, hoppas att det fungerar bra i denna M119 också.

Enfeldt wrote:Vilken fin kärra! Ska bli kul att följa denna tråd :-)


Tack tack!! :-)

Skall försöka att uppdatera med lite småpill framöver.

Hynboholm wrote:Fin bil! :thumbright:


Tack tack! :-)

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sat 30 Jul, 2016 14:18
by twostroke
Kul att du lagt upp en projekttråd, Verkar vara ett fint exemplar! Hur gick det med adaptern till radion?

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sun 31 Jul, 2016 01:31
by Mercedes-Benz
twostroke wrote:Kul att du lagt upp en projekttråd, Verkar vara ett fint exemplar! Hur gick det med adaptern till radion?


Kul att du tycker det! :-)

Adaptern är ett "work in progress" den adaptern jag fick hem fungerade ej, sen har jag varit på semester uppe i hembyn (Överkalix) så har inte hunnit med att installera den nya som kom här om dagen. Återkommer när jag hunnit installera den.

Re: Tor´s 500 SE -93

Posted: Sun 31 Jul, 2016 15:35
by Scorpio
Mercedes-Benz wrote:Däcken var slitna och av olika fabrikat.

En ny omgång Continental Premium Contact 2 i originaldimensionen 235/60-16 införskaffades om monterades

Image


Givetvis med korrekt dimension på däck och fälgar så den rullar som det anstår ett fordon i Die Sonderklasse 8)