W126 420SEC 1987

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

W126 420SEC 1987

Postby johnjohn » Fri 09 Dec, 2016 21:55

Nu är det dax för ett nytt project och denna gång är det en 420SEC från 1987 i svartmetalic med biege skinnklädsel.
Jag har aldrig ägt någon SEC tidigare, det har bara varit ett antal fina W124, några W140 och en grymt fin SL. Det skall bli kul att se hur vi trivs ihop.
Kul med en bil som kostar 2000kr/år att försäkra och blir skattefri nästa år :)

Denna modell har sedan jag var barn på 80-talet varit en riktig drömbil. Vackra stilrena linjer och en grym kvalitetskänsla. Tanken har varit att när rätt bil dyker upp så skall jag slå till, helst då på en 560. Av en ren slump fick jag kontakt med en mycket trevlig herre som hade en orörd och jättefin SEC till salu. Efter ett besök och några veckors förhandlande så är den nu hemma i garaget. Det blev ingen 560 men jag valde att välja att prioritera skick denna gång. Hoppas på att kunna åka på några 80-tals träffar i sommar, det vore jättekul!

Bilen är en svensksåld 87:a (beställd i England men som svensk spec och reggad direkt i Sverige) som bara har gått 7900mil. Jag har letat i alla skärmkanter, alla klassiska skarvar, dörrarnas underside, rutramen både fram och bak, reservhjulsbaljan mm men jag hittar verkligen ingen tendens till rost. När det gäller utrustning så är den ganska normalutrustad för att vara en svensk bil. Klimatanläggning, skinnklädsel, elstolar med minne, taklucka, upplysta sminkspeglar, larm, farthållare, mittkudde i baksätets mittfack (så man kan sitta 3 bak), stereo mm.

Jag tror nog detta är en av de finare SEC som finns i detta land, Inga bucklor eller skador och skinnet är som nytt. Det skall bli kul att se hur fin den blir efter en riktig recond på detaljnivå. En sak som jag inte riktigt gillar är att den är rostskyddsbehandlad under som gjordes i början av 90-talet. Fantastiskt bra för bilen men man kan ju aldrig få underredet kliniskt rent och fint att titta på. Trams, jag vet men jag gillar när det är helt rent....

Det jag har har tänkt börja med är:
- Polering med keramiskt lackskydd KLART
- Invändig recond PÅGÅR
- Byta ut träratt och träknopp till original KLART
- Försöka få ordning på elantennen som kört fast nedfälld EJ KLART
- Felsöka elspegeln på högersida som inte fungerar EJ KLART
- Inköp nya bromsar KLART
- Plocka ner bromsar mm och kolla status EJ KLART
- Byta ut fälgar till original KLART

Återkommer löpande! :)
Last edited by johnjohn on Thu 27 Apr, 2017 09:54, edited 5 times in total.

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: W126 SEC420 1987

Postby AMG108 » Fri 09 Dec, 2016 22:31

Grattis, SEC är en mycket vacker 80-talsikon. Blir roligt att få se mer av den. :-D

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W126 SEC420 1987

Postby Mattileinen » Fri 09 Dec, 2016 23:33

Ja detta blir kul att följa :-D
Vad är det för dimensioner på fälgarna 17x8/9? Ska du sälja dem kan jag eventuellt vara intresserad.

Ser fräsch ut!
Du får bjuda på mer bilder :mrgreen:

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby Torsten » Sat 10 Dec, 2016 12:24

Trevlig med ett SEC-projekt!
Ja ös på med bilder, speciellt innifrån är intressant.

Är det 100% orginalskick med den utrustning som bilen levererades med som är planen eller ska du göra några anpassningar efter din smak?
/ Torsten

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: W126 SEC420 1987

Postby doolar » Sat 10 Dec, 2016 14:00

Wow ja! Kul med en fin sådan här på forumet.

Skick är det viktigaste när man ska hitta en fin hobbyvagn, och 420 motorn är ju inte kass precis.

Angående antennen, ta först reda på om den verkligen kört fast eller om det är kuggremsan som är av eller strippad. Har den kört fast så är det plocka isär, göra rent och smörja upp. Är det ruggremsan så finns det nytt spröt att köpa. Enkelt båda två, men lite skillnad i tidsåtgång :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Sat 10 Dec, 2016 18:09

Torsten wrote:Trevlig med ett SEC-projekt!
Ja ös på med bilder, speciellt innifrån är intressant.

Är det 100% orginalskick med den utrustning som bilen levererades med som är planen eller ska du göra några anpassningar efter din smak?



Ja jag vill ha den som när den lämnade fabriken, med undantag för det gamla tidsenliga talande larmet som får sitta kvar. Lite kul! :)
Det medföljer klassiska 8-hålsfälgar 16". Är det någon här som vet om denna bil kan ha levererats med dessa från handlaren?

Om någon har tips på vart jag hittar originalratt utan airbag samt en växelknopp så är jag tacksam. Alla jag hittar på E-bay är rätt slitna. Kanske får köpa en sliten och klä om den om inget annat dyker upp.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Sat 10 Dec, 2016 18:12

doolar wrote:Wow ja! Kul med en fin sådan här på forumet.

Skick är det viktigaste när man ska hitta en fin hobbyvagn, och 420 motorn är ju inte kass precis.

Angående antennen, ta först reda på om den verkligen kört fast eller om det är kuggremsan som är av eller strippad. Har den kört fast så är det plocka isär, göra rent och smörja upp. Är det ruggremsan så finns det nytt spröt att köpa. Enkelt båda två, men lite skillnad i tidsåtgång :)


Tack för tipset! Jag har bara ställt in den i garaget ännu efter en riktig tvätt, men det lilla jag såg så verkar antennen sitta bra till för att komma åt från insidan. Ser jag kuggremsan om jag granskar mekaniken innanför begagerumsmattan, eller måste den ur?

Gällande motorn så verkar den vara en lagom motor för en sommarglidare. Inte alls supersnabb men trevlig att åka med. Det verkar också som om den går ganska snålt efter hemresan på 25 mil. Har bara kollat på mätaren men den kan fasen inte ha tagit mycket alls. Det var lite spännande att köra hem och se om allt verkligen fungerade som det skulle. Den växlade kanon, kickdown och farthållare fungerade perfekt så det känns bra. Dock måste jag nog se över bromsskivorna för det kändes lite i pedalen vid inbromsning. Kan ju vara för den bara har gått 50-100mil/år de senaste 10 åren. Har inte kollat pris ännu men idag är det ju inte alltid lönt att svarva skivor mot vad nya kostar.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Sat 10 Dec, 2016 18:23

Mattileinen wrote:Ja detta blir kul att följa :-D
Vad är det för dimensioner på fälgarna 17x8/9? Ska du sälja dem kan jag eventuellt vara intresserad.

Ser fräsch ut!
Du får bjuda på mer bilder :mrgreen:


Har koll på din tråd löpande, kul att följa! :)
En vän är sugen på dessa fälgar men jag återkommer om det inte blir aktuellt.

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W126 SEC420 1987

Postby Mattileinen » Sat 10 Dec, 2016 19:02

johnjohn wrote:Har koll på din tråd löpande, kul att följa! :)
En vän är sugen på dessa fälgar men jag återkommer om det inte blir aktuellt.


Trevlig att höra :-D
Låter som en plan!

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: W126 SEC420 1987

Postby doolar » Sun 11 Dec, 2016 00:42

johnjohn wrote:
doolar wrote:Wow ja! Kul med en fin sådan här på forumet.

Skick är det viktigaste när man ska hitta en fin hobbyvagn, och 420 motorn är ju inte kass precis.

Angående antennen, ta först reda på om den verkligen kört fast eller om det är kuggremsan som är av eller strippad. Har den kört fast så är det plocka isär, göra rent och smörja upp. Är det ruggremsan så finns det nytt spröt att köpa. Enkelt båda två, men lite skillnad i tidsåtgång :)


Tack för tipset! Jag har bara ställt in den i garaget ännu efter en riktig tvätt, men det lilla jag såg så verkar antennen sitta bra till för att komma åt från insidan. Ser jag kuggremsan om jag granskar mekaniken innanför begagerumsmattan, eller måste den ur?

Gällande motorn så verkar den vara en lagom motor för en sommarglidare. Inte alls supersnabb men trevlig att åka med. Det verkar också som om den går ganska snålt efter hemresan på 25 mil. Har bara kollat på mätaren men den kan fasen inte ha tagit mycket alls. Det var lite spännande att köra hem och se om allt verkligen fungerade som det skulle. Den växlade kanon, kickdown och farthållare fungerade perfekt så det känns bra. Dock måste jag nog se över bromsskivorna för det kändes lite i pedalen vid inbromsning. Kan ju vara för den bara har gått 50-100mil/år de senaste 10 åren. Har inte kollat pris ännu men idag är det ju inte alltid lönt att svarva skivor mot vad nya kostar.


Enklast att börja felsökningen det är att helt enkelt lyssna om antenn-motorn går när du slår på/av radion, du behöver nog hjälp av en vän där, eller så får du springa fort. :) Är det helt tyst = igenbegad mekanism/säkring gången. Kolla först säkringen, såklart! Låter motorn så är ruggremsan strippad eller av. En tredje möjlighet är ju att själva antennsprötet sitter fast i teleskopet, men då bör/ska säkringen gå. Isåfall är det ju också rätt tyst.

Så gör den ljud ifrån sig, prova att skjuta ut antennen efter du lossat sprötet utifrån. Och glöm inte kolla säkringen! Här är en video på hur man byter antennsprötet, kostar väl 300 kr cirka hos Mercedes. Videon är för en W124, men det är samma antenntyp på din bil. Hirschmann heter tillverkaren.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=ye78oPXbaXw

Med tanke på bilens mil och skick så tror jag inte antennen är utom räddning, är den igensatt så bör den gå att väcka till liv igen (jag har räddat 30 år gamla som gått många mil) . Med lite tur behöver du bara ett nytt spröt. Och till sist, ingen smörjning med 5-56 eller annat på antennerna. Det finns särskilda dukar (som innehåller sprit och någon smörjolja) som Hirschmann gör som rengör och smörjer. Jag brukar bara torka ren min antenn efter tvätt, och ungefär en gång om året kör jag en sån servett (finns på Ebay.de). Har aldrig bytt antennspröt igen på mina bilar jag haft.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: W126 SEC420 1987

Postby Jim Profit » Sun 11 Dec, 2016 10:00

Drömbil, dessa är så snygga! :-D

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Mon 12 Dec, 2016 10:35

Igår fick jag lite tid att börja titta igenom bilen ytterligare och tvätta ur bagagerummet. Det gick både bra och dåligt.
Allt kändes fint men det fanns några småfläckar och en större fläck på mattan. Imponerande ändå att en Biege bagagerumsmatta kan se vettig ut efter 30 år.
Det blev en riktig tvätt och den hänger nu på tork, återkommer med resultatet. Jag tror det blev nära perfekt.

Reservhjulet var oanvänt och baljan var jättefin vilket känns skönt.

Elantennen får jag inget liv i alls. Inget ljud när jag slår på stereon och ingen säkring som går. Bilens enda lackdefekt är kring fästet för antennen där någon har varit på den med smörjmedel som har hamnat på ca 5cm lack och skadat klarlacken. Det ger därmed en liten nyansskillnad vilket stör mig. Hoppades att jag kunde lösa detta med våtslip och polering men det går tyvärr inte. Så antingen får jag åka med detta på bilen eller får det bli enda omlacken på bilen, får sova på saken i vinter. Jag är totalt okunnig på el (kan bara putsa) men jag antar att man borde säkra upp att det går fram el till antennen innan jag köper en ny enhet?

Förstahjälpenkudden finns kvar, där sparade man några hundralappar :)

LIte bilder från jobb med mattan:
Image
Image
Image

Reservhjulsbaljan:
Image
Image
Image
Image
Last edited by johnjohn on Thu 27 Apr, 2017 09:55, edited 1 time in total.

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: W126 SEC420 1987

Postby mbhuset » Mon 12 Dec, 2016 13:50

Gällande antennen.

börja med att rucka på kopplingen/arna inne I skärmen vid antennen, skruva sen loss antennsprötet på utsidan och starta sedan antennen och skynda dig att ta emot sprötet om det kommer ut. Kommer det inte ut är antennmotorn brunnen (ifall du får ström fram till den). Då är det bara att bita ihop och köpa en ny komplett(motor och spröt) antenn.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Mon 12 Dec, 2016 13:55

mbhuset wrote:Gällande antennen.

börja med att rucka på kopplingen/arna inne I skärmen vid antennen, skruva sen loss antennsprötet på utsidan och starta sedan antennen och skynda dig att ta emot sprötet om det kommer ut. Kommer det inte ut är antennmotorn brunnen (ifall du får ström fram till den). Då är det bara att bita ihop och köpa en ny komplett(motor och spröt) antenn.

Hälsningar

MB-HUSET

Per


Kanonbra!
Den skall väl gå upp direct man startar stereo med radion igång? Har en Blaupunkt Symphony. INget man måste ställa in på den?

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Wed 14 Dec, 2016 21:28

Idag fick jag hem en ny uppsättning fälgar som en tidigare ägare menar att bilen skall ha levererats med.
Jag är tveksam till detta då jag bara sett enstaka SEC med 8-håls fälgar men sen ser jag att däcken är från 1987 (som bilen).

Är det någon som vet vad detta är för fälgar, har inte sett 8-håls med flera cm djup som dessa.

Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests