W126 420SEC 1987
Re: W126 420SEC 1987
f-n vad läckert!!
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)
Re: W126 420SEC 1987
Jag är inget f-n av emblem på bilar, har beställt alla nya bilar utan emblem. Men efter montering av emblem på SEC måste jag säga att det känns helrätt. Stiligt! Det syntes innan polering att det tidigare suttit ett emblem men det var säkert nån som inte ville skylta med att köra den lilla motorn :)
Jag utgick från att avståndet beräknas från bakluckans kant och inte från listen.
Jag utgick från att avståndet beräknas från bakluckans kant och inte från listen.
Last edited by johnjohn on Thu 27 Apr, 2017 09:56, edited 1 time in total.
Re: W126 420SEC 1987
köpte du Messan på Hedin Bil?
ger du Hedin Bil gratis reklam via regskyltshållaren?
för faen dom borde ju betala dig för detta reklamjippo!
ger du Hedin Bil gratis reklam via regskyltshållaren?
för faen dom borde ju betala dig för detta reklamjippo!
Re: W126 420SEC 1987
Dom betalar mig självklart.
KOWALSKI 1 wrote:köpte du Messan på Hedin Bil?
ger du Hedin Bil gratis reklam via regskyltshållaren?
för faen dom borde ju betala dig för detta reklamjippo!
Re: W126 420SEC 1987
Det blev bra det där
Jag tycker det är snyggt med ett emblem på en sådan bil som din.
Att det står SEC på bakluckan är inget att skämmas över utan bör framhållas
Jag tycker det är snyggt med ett emblem på en sådan bil som din.
Att det står SEC på bakluckan är inget att skämmas över utan bör framhållas
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: W126 420SEC 1987
johnjohn wrote:Dom betalar mig självklart.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: W126 420SEC 1987
Nu sitter det gummi på fälgarna. Jag valde att köra på ett mellan/budget däck från Gislaved som jag har på min bruksbil och som jag gillar trots att det klassas som ett budgetdäck.
Gislaved för mig känns premium men sedan det lämnade Sverige så är dom riktigt prisvärda och har fått bra testresultat för pengarna. Ett hjul var perfekt utan balansvikter vilket man sällan ser :)
Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?
Gislaved för mig känns premium men sedan det lämnade Sverige så är dom riktigt prisvärda och har fått bra testresultat för pengarna. Ett hjul var perfekt utan balansvikter vilket man sällan ser :)
Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?
Re: W126 420SEC 1987
johnjohn wrote:Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?
I så fall byts skivan på samma sätt som på W123 och äldre.
Av med oket i vanlig ordning.
Plocka av lagerkåpan.
Lossa insexskruven som klämmer samman muttern på axeltappen.
Demontera muttern och brickan från axeltappen.
Dra av paketet skiva+nav. Akta simmerringen som tätar insidan av lagret och se till att du inte tappar det yttre koniska rullagrets innerbana och rullkrans.
Dela nav och skiva. De är sammansatta med fem insexskruvar från insidan.
Packa om hjullagren med nytt fett.
Återmontera i omvänd ordning.
Justera vid återmonteringen in rätt lagerspel.
Som alltid anbefalles stor renlighet vid lagerarbeten.
Svårare än så är det inte.
Last edited by Marie on Fri 17 Mar, 2017 12:02, edited 1 time in total.
Re: W126 420SEC 1987
Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite.... Får se om nån vän kan vara med och guide mig :)
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite.... Får se om nån vän kan vara med och guide mig :)
Marie wrote:johnjohn wrote:Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?
Du har ju redan kopplat hur det sitter.
Av med oket i vanlig ordning.
Plocka av lagerkåpan.
Lossa insexskruven som klämmer samman muttern på axeltappen.
Demontera muttern och brickan från axeltappen.
Dra av paketet skiva+nav. Akta simmerringen som tätar insidan av lagret och se till att du inte tappar det yttre koniska rullagrets innerbana och rullkrans.
Dela nav och skiva. De är sammansatta med fem insexskruvar från insidan.
Packa om hjullagren med nytt fett.
Återmontera i omvänd ordning.
Justera vid återmonteringen in rätt lagerspel.
Som alltid anbefalles stor renlighet vid lagerarbeten.
Svårare än så är det inte.
Re: W126 420SEC 1987
johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....
I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?
Re: W126 420SEC 1987
Ja det blir det eller om jag får mer kunnig hjälp.
Marie wrote:johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....
I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?
Re: W126 420SEC 1987
Om inte annat så är det ett perfekt tillfälle att lära sig!
johnjohn wrote:Ja det blir det eller om jag får mer kunnig hjälp.Marie wrote:johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....
I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?
Re: W126 420SEC 1987
Vilken fin lågmilare! Nya hjulen kommer att sitta kanonbra
Re: W126 420SEC 1987
Är det någon som vet vilken längd jag skall ha på hjulbultarna till min bil? De jag har från de gamla fälgarna är ca 50mm långa totalt varav ca 25mm gänga.
Dessa verkar vara för korta.. tips?
Dessa verkar vara för korta.. tips?
Re: W126 420SEC 1987
En bild på en hjulbult till mina Gullideckel fälgar, notera konan om du köper andra bultar, på eftermarknadsfälgar är den ofta 60 grader.
Så är det ej på dessa originalbultar.
Så är det ej på dessa originalbultar.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 106 guests