W126 420SEC 1987

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W126 SEC420 1987

Postby Hynboholm » Thu 15 Dec, 2016 09:12

MB originalfälgar har ett art.nummer instansat på insidan av fälgen.
De på bilden ser inte ut som originalfälgar.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W126 SEC420 1987

Postby Scorpio » Thu 15 Dec, 2016 18:04

Det är i alla fall inte Mercedes "8-hålsfälgar" som heter Alamak. Det ser ut som de senare(till W210 m.fl.) fälgarna Deneb. Men kan förstås också vara eftermarknadsfälgar.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby Torsten » Fri 16 Dec, 2016 21:31

johnjohn wrote:
Torsten wrote:Trevlig med ett SEC-projekt!
Ja ös på med bilder, speciellt innifrån är intressant.

Är det 100% orginalskick med den utrustning som bilen levererades med som är planen eller ska du göra några anpassningar efter din smak?



Ja jag vill ha den som när den lämnade fabriken, med undantag för det gamla tidsenliga talande larmet som får sitta kvar. Lite kul! :)
Det medföljer klassiska 8-hålsfälgar 16". Är det någon här som vet om denna bil kan ha levererats med dessa från handlaren?

Om någon har tips på vart jag hittar originalratt utan airbag samt en växelknopp så är jag tacksam. Alla jag hittar på E-bay är rätt slitna. Kanske får köpa en sliten och klä om den om inget annat dyker upp.



Mest troligt så var det nog en uppsättning 15-hålare eller sk. Gullideckel-fälgar.

Men kolla vilken utrustningkod den har för fälgar på ex.
http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check

Och här är en sida med mer info om koderna
https://www.mbca.org/sites/default/file ... 0Codes.pdf

Samtida eftermarknadsfälgar tycker jag kan passa SEC mycket bra och ger bilen lite mer attityd utan att kännas alltför mycket "styling"
16" penta och Lorinser LO är nog mina favoriter där.

Gullideckel finns från mercedes i 16" också och kan nog vara en snygg subtil avvikelse från orginal. Nackdelen med dem som jag förstått det är att man måste använda spacers...
/ Torsten

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2823
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: W126 SEC420 1987

Postby CE 36 » Fri 16 Dec, 2016 22:32

AMG:s "Diskfälgar" kom 1987 och passar bra på en SEC tycker jag. Med lackade centrum om bilen är nedlackad eller i silver som din bil ser ut idag...

Dom fanns till 420 SEC i både 15, 16 och 17 tum, plus 3-delade 17" som passade bäst på en Wide-body.

Image
Image
Mercedes E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Fri 16 Dec, 2016 22:45

Tack för bra hjälp. Det går nog bli att sälja båda dessa fälgset och leta efter ett set 15" Gullideckel då jag verkligen gillar originallooken.

Ratt och knopp är nu beställt från e-bay :)
Även nya skivor och klossar fram för att bli av med bromsvibrationer. Är medveten om att det kan bero på annat men känns som en billig detalj ändå.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Wed 04 Jan, 2017 11:31

Nu är det dax för en liten uppdatering.
Bagagerumsmattan blev kanonfin när den hade torkat :) Jag fick hem en ratt från E-bay. Alla jag hittade var så slitna så jag valde att köpa en som var omklädd i nytt skinn samt att köpa ett nytt emblem.
Växelspaksknoppen fanns troligen på Mercedes classic ny, har lagt en beställning (även om jag nog behåller den i trä på bilen då jag tycker det är snyggt) och ser original ut).
Fälgar letar jag efter för fullt, vill ha dem 100% i nyskick och då kostar dom tydligen en slant. Har ett set på gång som jag håller tummarna för. Nya skivor och klossar fram står även i garaget, men det får bli senare.

Har nu polerat hela bilen i 2 steg, nu väntar en omgång med occilerande maskin och sen ett keramiskt lackskydd. Riktigt kul att se resultatet.



Image
Image
Image
Last edited by johnjohn on Thu 27 Apr, 2017 09:55, edited 1 time in total.

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 193
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: W126 SEC420 1987

Postby yunk55 » Wed 04 Jan, 2017 16:20

Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?

http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1711
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W126 SEC420 1987

Postby Mattileinen » Wed 04 Jan, 2017 18:47

Lacken blir ju riktigt tjusig!

Fräsigt med förlängaren/lilla polerhättan! Ser väldigt smidig ut :-D

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: W126 SEC420 1987

Postby MKE560 » Thu 12 Jan, 2017 09:18

Grattis till en fin SEC med bra färgsättning och som inte rullat så mycket mil heller.
Du kommer säkert få många bra stunder med den bilen när våren drar in över Sverige och man kan ta ut den med gott samvete.
Alltid kul att se en sådan bil ute på vägarna, vilket inte sker så ofta nuförtiden tyvärr.

//Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4683
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 SEC420 1987

Postby Cpt Tuttle » Wed 25 Jan, 2017 00:47

yunk55 wrote:Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?

http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg

Ja. Dock bara på 1985 års modell och äldre.
M. Johansson -86
230E W123 -85 i väntan på renovering
Datsun Pickup 4wd diesel, brukshink

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 SEC420 1987

Postby johnjohn » Thu 23 Feb, 2017 10:15

Dax för en liten uppdatering.
Det hander inte så mycket med småbarn, vill och nytt jobb men jag har letat för fullt efter originalfälgar. Det jag trodde skulle gå enkelt och kosta 2000kr blev bade svårt och dyrt. Vill man ha toppskick så har dessa gamla fälgar börjat bli dyra.

Nu är dom iallafll äntligen hemma och nya däck är beställt. Bilen levererades med emblem bak vilket är borttaget och detta skall nu moteras ett nytt. Fick hjälp här på sidan om exakt placering av emblemet, stort tack!

Image

Vad gjorde man innan internet? :)
Image

Jag är medveten om att en 420SEC är och alltid kommer vara mindre eftersökt än 560SEC men det var ändå kul att se hur liten produktionen av denna modell var i jämförelse. Det finns nog inte jättemånga fina 420kvar :)
Image

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W126 420SEC 1987

Postby Scorpio » Sat 25 Feb, 2017 15:52

Det finns nog inte jättemånga fina C126 kvar. Och de få riktigt fina bilarna har börjat stiga i pris..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W126 420SEC 1987

Postby Torsten » Sun 26 Feb, 2017 16:48

Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!

Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.
/ Torsten

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: W126 420SEC 1987

Postby johnjohn » Sun 26 Feb, 2017 17:07

Klokt, precis så tänker jag för att inte känna mig rånad :)

Torsten wrote:Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!

Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1675
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: W126 420SEC 1987

Postby doolar » Sun 26 Feb, 2017 22:44

Fälgar till 80 och 90-tals bilar har de senaste åren blivit rejält dyra. Tiden är förbi när man hittar fina fälgar för 1000 kr.

Grattis till att du öht hittade dem du söker. Jag letar fortfarande efter 17" AMG monoblock med ET42 efter det att mina blev stulna för några år sedan. När de dyker upp på tyska Ebay en gång var åttonde skottår försvinner dom fortare än en avlöning för mer än €1000 i regel...
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd
W124 500E -93 (farsans)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests