Page 2 of 5

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Thu 15 Dec, 2016 09:12
by Hynboholm
MB originalfälgar har ett art.nummer instansat på insidan av fälgen.
De på bilden ser inte ut som originalfälgar.

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Thu 15 Dec, 2016 18:04
by Scorpio
Det är i alla fall inte Mercedes "8-hålsfälgar" som heter Alamak. Det ser ut som de senare(till W210 m.fl.) fälgarna Deneb. Men kan förstås också vara eftermarknadsfälgar.

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Fri 16 Dec, 2016 21:31
by Torsten
johnjohn wrote:
Torsten wrote:Trevlig med ett SEC-projekt!
Ja ös på med bilder, speciellt innifrån är intressant.

Är det 100% orginalskick med den utrustning som bilen levererades med som är planen eller ska du göra några anpassningar efter din smak?



Ja jag vill ha den som när den lämnade fabriken, med undantag för det gamla tidsenliga talande larmet som får sitta kvar. Lite kul! :)
Det medföljer klassiska 8-hålsfälgar 16". Är det någon här som vet om denna bil kan ha levererats med dessa från handlaren?

Om någon har tips på vart jag hittar originalratt utan airbag samt en växelknopp så är jag tacksam. Alla jag hittar på E-bay är rätt slitna. Kanske får köpa en sliten och klä om den om inget annat dyker upp.



Mest troligt så var det nog en uppsättning 15-hålare eller sk. Gullideckel-fälgar.

Men kolla vilken utrustningkod den har för fälgar på ex.
http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check

Och här är en sida med mer info om koderna
https://www.mbca.org/sites/default/file ... 0Codes.pdf

Samtida eftermarknadsfälgar tycker jag kan passa SEC mycket bra och ger bilen lite mer attityd utan att kännas alltför mycket "styling"
16" penta och Lorinser LO är nog mina favoriter där.

Gullideckel finns från mercedes i 16" också och kan nog vara en snygg subtil avvikelse från orginal. Nackdelen med dem som jag förstått det är att man måste använda spacers...

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Fri 16 Dec, 2016 22:32
by CE 36
AMG:s "Diskfälgar" kom 1987 och passar bra på en SEC tycker jag. Med lackade centrum om bilen är nedlackad eller i silver som din bil ser ut idag...

Dom fanns till 420 SEC i både 15, 16 och 17 tum, plus 3-delade 17" som passade bäst på en Wide-body.

Image

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Fri 16 Dec, 2016 22:45
by johnjohn
Tack för bra hjälp. Det går nog bli att sälja båda dessa fälgset och leta efter ett set 15" Gullideckel då jag verkligen gillar originallooken.

Ratt och knopp är nu beställt från e-bay :)
Även nya skivor och klossar fram för att bli av med bromsvibrationer. Är medveten om att det kan bero på annat men känns som en billig detalj ändå.

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Wed 04 Jan, 2017 11:31
by johnjohn
Nu är det dax för en liten uppdatering.
Bagagerumsmattan blev kanonfin när den hade torkat :) Jag fick hem en ratt från E-bay. Alla jag hittade var så slitna så jag valde att köpa en som var omklädd i nytt skinn samt att köpa ett nytt emblem.
Växelspaksknoppen fanns troligen på Mercedes classic ny, har lagt en beställning (även om jag nog behåller den i trä på bilen då jag tycker det är snyggt) och ser original ut).
Fälgar letar jag efter för fullt, vill ha dem 100% i nyskick och då kostar dom tydligen en slant. Har ett set på gång som jag håller tummarna för. Nya skivor och klossar fram står även i garaget, men det får bli senare.

Har nu polerat hela bilen i 2 steg, nu väntar en omgång med occilerande maskin och sen ett keramiskt lackskydd. Riktigt kul att se resultatet.



Image
Image
Image

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Wed 04 Jan, 2017 16:20
by yunk55
Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?

http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Wed 04 Jan, 2017 18:47
by Mattileinen
Lacken blir ju riktigt tjusig!

Fräsigt med förlängaren/lilla polerhättan! Ser väldigt smidig ut :-D

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Thu 12 Jan, 2017 09:18
by MKE560
Grattis till en fin SEC med bra färgsättning och som inte rullat så mycket mil heller.
Du kommer säkert få många bra stunder med den bilen när våren drar in över Sverige och man kan ta ut den med gott samvete.
Alltid kul att se en sådan bil ute på vägarna, vilket inte sker så ofta nuförtiden tyvärr.

//Mikael

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Wed 25 Jan, 2017 00:47
by Cpt Tuttle
yunk55 wrote:Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?

http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg

Ja. Dock bara på 1985 års modell och äldre.

Re: W126 SEC420 1987

Posted: Thu 23 Feb, 2017 10:15
by johnjohn
Dax för en liten uppdatering.
Det hander inte så mycket med småbarn, vill och nytt jobb men jag har letat för fullt efter originalfälgar. Det jag trodde skulle gå enkelt och kosta 2000kr blev bade svårt och dyrt. Vill man ha toppskick så har dessa gamla fälgar börjat bli dyra.

Nu är dom iallafll äntligen hemma och nya däck är beställt. Bilen levererades med emblem bak vilket är borttaget och detta skall nu moteras ett nytt. Fick hjälp här på sidan om exakt placering av emblemet, stort tack!

Image

Vad gjorde man innan internet? :)
Image

Jag är medveten om att en 420SEC är och alltid kommer vara mindre eftersökt än 560SEC men det var ändå kul att se hur liten produktionen av denna modell var i jämförelse. Det finns nog inte jättemånga fina 420kvar :)
Image

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Sat 25 Feb, 2017 15:52
by Scorpio
Det finns nog inte jättemånga fina C126 kvar. Och de få riktigt fina bilarna har börjat stiga i pris..

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Sun 26 Feb, 2017 16:48
by Torsten
Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!

Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Sun 26 Feb, 2017 17:07
by johnjohn
Klokt, precis så tänker jag för att inte känna mig rånad :)

Torsten wrote:Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!

Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Sun 26 Feb, 2017 22:44
by doolar
Fälgar till 80 och 90-tals bilar har de senaste åren blivit rejält dyra. Tiden är förbi när man hittar fina fälgar för 1000 kr.

Grattis till att du öht hittade dem du söker. Jag letar fortfarande efter 17" AMG monoblock med ET42 efter det att mina blev stulna för några år sedan. När de dyker upp på tyska Ebay en gång var åttonde skottår försvinner dom fortare än en avlöning för mer än €1000 i regel...