Page 3 of 5

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Mon 27 Feb, 2017 13:48
by hyped
f-n vad läckert!!

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Mon 27 Feb, 2017 15:40
by johnjohn
Jag är inget f-n av emblem på bilar, har beställt alla nya bilar utan emblem. Men efter montering av emblem på SEC måste jag säga att det känns helrätt. Stiligt! Det syntes innan polering att det tidigare suttit ett emblem men det var säkert nån som inte ville skylta med att köra den lilla motorn :)

Jag utgick från att avståndet beräknas från bakluckans kant och inte från listen.

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Mon 27 Feb, 2017 21:37
by KOWALSKI 1
köpte du Messan på Hedin Bil?
ger du Hedin Bil gratis reklam via regskyltshållaren?
för faen dom borde ju betala dig för detta reklamjippo!

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Mon 27 Feb, 2017 21:45
by johnjohn
Dom betalar mig självklart.
KOWALSKI 1 wrote:köpte du Messan på Hedin Bil?
ger du Hedin Bil gratis reklam via regskyltshållaren?
för faen dom borde ju betala dig för detta reklamjippo!

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Tue 28 Feb, 2017 07:45
by MKE560
Det blev bra det där :-)
Jag tycker det är snyggt med ett emblem på en sådan bil som din.
Att det står SEC på bakluckan är inget att skämmas över utan bör framhållas :-)

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Wed 01 Mar, 2017 13:41
by Etoda
johnjohn wrote:Dom betalar mig självklart.


:lol: :lol: :lol:

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 10:29
by johnjohn
Nu sitter det gummi på fälgarna. Jag valde att köra på ett mellan/budget däck från Gislaved som jag har på min bruksbil och som jag gillar trots att det klassas som ett budgetdäck.
Gislaved för mig känns premium men sedan det lämnade Sverige så är dom riktigt prisvärda och har fått bra testresultat för pengarna. Ett hjul var perfekt utan balansvikter vilket man sällan ser :)

Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?

Image

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 11:51
by Marie
johnjohn wrote:Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?

I så fall byts skivan på samma sätt som på W123 och äldre.

Av med oket i vanlig ordning.
Plocka av lagerkåpan.
Lossa insexskruven som klämmer samman muttern på axeltappen.
Demontera muttern och brickan från axeltappen.
Dra av paketet skiva+nav. Akta simmerringen som tätar insidan av lagret och se till att du inte tappar det yttre koniska rullagrets innerbana och rullkrans.
Dela nav och skiva. De är sammansatta med fem insexskruvar från insidan.
Packa om hjullagren med nytt fett.
Återmontera i omvänd ordning.
Justera vid återmonteringen in rätt lagerspel.
Som alltid anbefalles stor renlighet vid lagerarbeten.

Svårare än så är det inte.

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 11:56
by johnjohn
Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite.... Får se om nån vän kan vara med och guide mig :)

Marie wrote:
johnjohn wrote:Är det någon här som kan förklara för mig hur man byter bromsskivor fram på en SEC? Jag med tummen mitt i handen är van vid att det bara är att lossa oket och sen en skruv för att få loss skivan. Här verkar skivan sitta bakom navet?

Du har ju redan kopplat hur det sitter.

Av med oket i vanlig ordning.
Plocka av lagerkåpan.
Lossa insexskruven som klämmer samman muttern på axeltappen.
Demontera muttern och brickan från axeltappen.
Dra av paketet skiva+nav. Akta simmerringen som tätar insidan av lagret och se till att du inte tappar det yttre koniska rullagrets innerbana och rullkrans.
Dela nav och skiva. De är sammansatta med fem insexskruvar från insidan.
Packa om hjullagren med nytt fett.
Återmontera i omvänd ordning.
Justera vid återmonteringen in rätt lagerspel.
Som alltid anbefalles stor renlighet vid lagerarbeten.

Svårare än så är det inte.

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 12:26
by Marie
johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....


I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 12:57
by johnjohn
Ja det blir det eller om jag får mer kunnig hjälp.
Marie wrote:
johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....


I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 17 Mar, 2017 20:54
by twostroke
Om inte annat så är det ett perfekt tillfälle att lära sig! :-)

johnjohn wrote:Ja det blir det eller om jag får mer kunnig hjälp.
Marie wrote:
johnjohn wrote:Kanon tack!
Det är termer som "packa om hjullagren med nytt fett" och "rätt lagerspel" som skrämmer mig lite....


I så fall kanske du bör överväga att lämna bort jobbet till en verkstad?

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Fri 24 Mar, 2017 14:57
by Enfeldt
Vilken fin lågmilare! Nya hjulen kommer att sitta kanonbra :-)

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Tue 28 Mar, 2017 20:48
by johnjohn
Är det någon som vet vilken längd jag skall ha på hjulbultarna till min bil? De jag har från de gamla fälgarna är ca 50mm långa totalt varav ca 25mm gänga.
Dessa verkar vara för korta.. tips?

Re: W126 420SEC 1987

Posted: Wed 29 Mar, 2017 09:38
by MKE560
En bild på en hjulbult till mina Gullideckel fälgar, notera konan om du köper andra bultar, på eftermarknadsfälgar är den ofta 60 grader.
Så är det ej på dessa originalbultar.
Image