Page 1 of 3

W121 "midsommarprojektet"

Posted: Mon 24 Jul, 2017 22:01
by gothicteo
Jag kommer behöva hjälp med svar på frågor och tips på hur jag skall bära mig åt och jag har upptäckt att en projekttråd är bra att ha då. Sedan gillar jag att dela med mig och få glada kommentarer med.
Namnet midsommarprojektet kommer av att första karossen hämtades ur skogen just på midsommar.

Image
Image
Image

Eftersom den saknar hjulupphängning och lite annat så är planen att montera från en w201 eller w124. Jag ska mäta en massa gånger innan det blir beslut. Motor blir m103 och manuell låda.
SFRO är kontaktade.

Mitt största bekymmer just nu är att bägge de objekt jag fått tag i saknar papper då de har ramlat ur registret. Den första av dem har bara gammalt registreringsnummer och den här är numera en saab från 1990.
Så är det någon som har papper på en w120 eller w121 att sälja till mig?

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Mon 24 Jul, 2017 22:47
by Marie
gothicteo wrote:Mitt största bekymmer just nu är att bägge de objekt jag fått tag i saknar papper då de har ramlat ur registret. Den första av dem har bara gammalt registreringsnummer och den här är numera en saab från 1990.
Så är det någon som har papper på en w120 eller w121 att sälja till mig?


Det borde gå att få fram kopior på regbevis på de nummer du har från Riksarkivet. Det är bättre än att ge sig in på urkundsförfalskning, och det är exakt vad det handlar om, ifall du ändrar chassinummer på ditt projekt.

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Tue 25 Jul, 2017 07:59
by AMG108
oavsett så kommer iaf jag följa en projekttråd slaviskt. Kul :-D

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Tue 25 Jul, 2017 09:12
by gothicteo
Marie wrote:
gothicteo wrote:Mitt största bekymmer just nu är att bägge de objekt jag fått tag i saknar papper då de har ramlat ur registret. Den första av dem har bara gammalt registreringsnummer och den här är numera en saab från 1990.
Så är det någon som har papper på en w120 eller w121 att sälja till mig?


Det borde gå att få fram kopior på regbevis på de nummer du har från Riksarkivet. Det är bättre än att ge sig in på urkundsförfalskning, och det är exakt vad det handlar om, ifall du ändrar chassinummer på ditt projekt.


Jag tänkte att jag skall göra ett försök den vägen. Frågan är bara hur det blir med regningen eftersom den kommer bli ombyggd. Ett annat bekymmer är att tidigare ägare har rostlagat bilen där chassinummret en gång suttit. Så jag har de lösa plåtarna med chassinumret och ett regnummer som ramlat ur registret och senaste service 1979. Enligt säljaren så har den stått sedan 1980 -81. Jag vet att den härstammar från norrköpingstrakten.

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Tue 25 Jul, 2017 12:31
by V70tdi
gothicteo wrote:
Marie wrote:
gothicteo wrote:Mitt största bekymmer just nu är att bägge de objekt jag fått tag i saknar papper då de har ramlat ur registret. Den första av dem har bara gammalt registreringsnummer och den här är numera en saab från 1990.
Så är det någon som har papper på en w120 eller w121 att sälja till mig?


Det borde gå att få fram kopior på regbevis på de nummer du har från Riksarkivet. Det är bättre än att ge sig in på urkundsförfalskning, och det är exakt vad det handlar om, ifall du ändrar chassinummer på ditt projekt.


Jag tänkte att jag skall göra ett försök den vägen. Frågan är bara hur det blir med regningen eftersom den kommer bli ombyggd. Ett annat bekymmer är att tidigare ägare har rostlagat bilen där chassinummret en gång suttit. Så jag har de lösa plåtarna med chassinumret och ett regnummer som ramlat ur registret och senaste service 1979. Enligt säljaren så har den stått sedan 1980 -81. Jag vet att den härstammar från norrköpingstrakten.


Behöver du några papper alls om du nu ska bygga om så omfattande ? SFRO delar ut chassienr för amatörbyggt fordon som du sedan registreringsbesiktar om inte det ändrats helt numer ?

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Tue 25 Jul, 2017 21:49
by gothicteo
ang ombyggnaden så är det såhär enligt SFRO. Om jag inte ändrar för mycket i stommen så blir det ombyggt fordon och årsmodell 1956 med alla dess fördelar. I och med att w121 har en skruvad framvagnsbalk så kan jag utan problem svetsa dit en annan då det anses som att jag inte ändrar i vesäntlig grad utan lägger till. Samma sak med bakvagnen.
Sedan är det givetvis så att en besikningsman måste ha koll på vad som är rostlagning och ändring av ramben. Men, framvagnen från en w201 (190E) kommer passa som en handske....och jag kommer använda orginal motorfästen osv
Bak har jag inte hunnit med att mäta på samma sätt!

Om jag helt enkelt byter stora delar av ramen så börjar vi diskutera men det finns ju folk som bytt ramben och framvagn från främmande fordon och annan motor ändå är det ombyggt.... Ja ni förstår vart jag är på väg!

Dagens uppdatering!
Image
Det bra är att alla balkar är någorlunda solida.... det dåliga är att det inte är så mycket golv däremellan.

Image
Hittade besiktningsunderlag och protokoll i handskfacket, Underlaget är från 77 å protokollet från 75. Kan detta hjälpa mig med ursprunget?
Måste bilen vara färdigrenoverad när man gör ursprungskontroll?

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Wed 26 Jul, 2017 23:02
by Luringen
Jag har ett objekt i mitt garage som ursprungskollen är gjort när bilen står som ett objekt i garaget.
Kolla med din lokala besiktningsman vad dom säger.

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Thu 27 Jul, 2017 02:10
by Fotografen
Jag har fått för mig att det är bättre att göra ursprungskontrollen när objektet är i fyndskick?

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Thu 27 Jul, 2017 22:41
by gothicteo
Tack för all info om hur jag borde gå till väga.
Jag pratade med en besikningsman som inte själv kan hjälpa mig men han har en kollega som är på semester och han kan sanorlikt hjälpa mig så länge jag inte gör något annat än demonterar fordonet innan ursprungskontroll och så vidare. Goda nyheter med andra ord. Men jag tänker inte ropa hej innan jag har nya ägarpapper och plåtar i handen!

Dagens uppdateing då.

Image
Image
Den här är några dagar gammal men jag ville få en vission om hur bygget kan komma att se ut när det är klart.
16" plåtfälg med gammal kapsel och 12-15 cm markfrigång.

Image
Image
Image
Demontering och städning börjar närma sig slutet och jag hittade ett blinkersglas under passagerarstolen.

I det här läget skall jag svetsa några stöttor i dörrhålen och ställa den åt sidan i väntan på att dokumentationen är löst.

De delar jag vet att jag saknar i dag är en stötfångare bak, bakljusglas och ett strålkastarglas. Jag letar också efter de stolar jag är ute efter till bilen men allt detta är senare bekymmer. det är flera år in i framtiden att bekymra sig för det.

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Fri 28 Jul, 2017 23:47
by Mercafreaket
Jag kan ha en kofångare liggandes till w121 men är osäker om den är till fram elr bak. Inte nyskick, inte helfräsch. Kollar i morgon och postar bild

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Sat 29 Jul, 2017 10:12
by gothicteo
Mercafreaket wrote:Jag kan ha en kofångare liggandes till w121 men är osäker om den är till fram elr bak. Inte nyskick, inte helfräsch. Kollar i morgon och postar bild


Det gillar jag skarpt.
Allt som håller ihop är av intresse!

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Sun 30 Jul, 2017 15:34
by Mercafreaket
En framkofångare är det, komplett med horn. Lite kantskrapad i ena hörnet, rostprickigt krom
Image
Image

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Mon 31 Jul, 2017 22:10
by gothicteo
Mercafreaket wrote:En framkofångare är det, komplett med horn. Lite kantskrapad i ena hörnet, rostprickigt krom
Image
Image


Den där vill jag gärna ha. Detaljer på PM!

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Wed 02 Aug, 2017 18:04
by Torsten
Kul projekt, det här kommer jag följa med intresse!

Förståndigt av dig att du tidigt börjar med det byråkratiska. Jag kan tänka mig att det skulle kännas rätt surt att hamna i en situation där man lagt ned många timmars arbete och få beskedet att den i slutändan inte går att registrera.

Re: W121 "midsommarprojektet"

Posted: Thu 03 Aug, 2017 12:58
by gothicteo
Torsten wrote:Kul projekt, det här kommer jag följa med intresse!

Förståndigt av dig att du tidigt börjar med det byråkratiska. Jag kan tänka mig att det skulle kännas rätt surt att hamna i en situation där man lagt ned många timmars arbete och få beskedet att den i slutändan inte går att registrera.


Precis.... Det är annars min stil att göra det misstaget. En hemsk tanke att jag kanske börjar bli vuxen vid 42 års ålder.

Nåja lite uppdatering.
Jag har funderat på vilken färg jag ska ha på bilen och testat lite.
Image
och vad är enklare att testa på än en navkapsel....
Detta är Ral 7043 men den är lite för ljus tycker jag. Ska testa ral 7016 och 7021 med och jämföra.

Vad tycker ni?