W121 "midsommarprojektet"

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Wed 16 Aug, 2017 11:33

I väntan på transportstyrelsen och ursprungskontrollen så samlar jag lite delar och dokumentation.
Jag tänker att om jag får problem så är det ju inte bortkastat uta att saker går att sälja igen!

Hedin bil har fått fram en kopia på vagnskortet åt mig!
Image
Så nu kan jag styrka att karossnumret som är stansat i bilen hör ihop med chassiplåten och det chassinummer som är i alla andra dokument. Tror ni man kan beställa nyckel utifrån vagnkortet så jag slipper byta lås?

Jag har en tanke om att använda tank från w201 eller w124 sedan. Den bakom baksätet. Istället för att göra tanklock i skärmen så funderar jag på att dra upp det mellan bakruta och baklucka. Det är långt ner på prioriteringslistan men dom här dök upp på lokala skroten.
Image
Nån som kan gissa vad dom kommer från?

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Wed 16 Aug, 2017 15:53

Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby torake » Wed 16 Aug, 2017 16:12

:cheers:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby Marie » Wed 16 Aug, 2017 19:35

Grattis!

Vild gissning är att det luktar Jaguar om de locken?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Wed 16 Aug, 2017 22:09

Marie wrote:Grattis!

Vild gissning är att det luktar Jaguar om de locken?

absolut helt rätt. Jag hade gärna haft mercedes rakt igenom men de såg så fina ut att de får nog vara med.

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Sun 20 Aug, 2017 21:52

i väntan på reggbesiktning så snubblar jag på lite saker alemellanåt

Så dagens ....
Image
Det som saknas är ett aluminium E då jag fick höra att plastsifrorna började användas runt 50-60.
Nån som kan bekräfta eller dementera det? Nån som har ett E över?

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby Torsten » Wed 23 Aug, 2017 21:28

Här händer det grejer!
Vad kul att ursprungskontrollen gick bra :-D

Du skriver "reggbesiktning ", kommer du att göra flera registreringsbesiktningar eller hur fungerar det?

Jag antar att den som närmst stundar är för att få in den i registret men sen när du bytt motor osv. så kommer du vell behöva göra ytterligare en?
/ Torsten

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby Marie » Wed 23 Aug, 2017 21:54

gothicteo wrote:Det som saknas är ett aluminium E då jag fick höra att plastsifrorna började användas runt 50-60.
Nån som kan bekräfta eller dementera det? Nån som har ett E över?

Vad jag minns från då jag var barn satt siluminskyltarna på bilar som var några år äldre än de första "bullarna". På bilar från andra halvan av femtiotalet var det åtminstone i mina trakter mestadels plåtskylt med plastsiffror.
Att sätta siluminskylt på ditt projekt skulle jag uppfatta som en anakronism. Säkerligen fanns det då den var ny en del verkstäder som hade kvar ett lager av siluminsiffror/bokstäver, men ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle accepterat en omodern siluminskylt på sin sprillans nya Merca.
Aluplåt med plastsiffror eller om man skulle lyxa till det, en emaljskylt hade varit det gångbara.
Emaljskylt förutsätter jag att du än i dag skulle kunna beställa från Sprakareds Emaljverk, precis likadan som de gjordes på femtio- och sextiotalet, med eller utan S-märke..
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Wed 23 Aug, 2017 22:49

Torsten wrote:Här händer det grejer!
Vad kul att ursprungskontrollen gick bra :-D

Du skriver "reggbesiktning ", kommer du att göra flera registreringsbesiktningar eller hur fungerar det?

Jag antar att den som närmst stundar är för att få in den i registret men sen när du bytt motor osv. så kommer du vell behöva göra ytterligare en?


Det är just nu som är den stora frågan som jag ska ta både med regbesiktare och sfro.
jag var i dag och visade upp kaross och dokumentation för några fordonsinginjörer och de tyckte att det skulle räcka med besiktning efter ombyggnad men jag vill ju ha detta bekräftat från SFRO med innan jag sätter igång. Det hade ju varit skönt att slippa göra det nu samtidigt som det skulle vara skönt att ha riktiga ägarpapper på bilen.

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Wed 23 Aug, 2017 22:52

Marie wrote:
gothicteo wrote:Det som saknas är ett aluminium E då jag fick höra att plastsifrorna började användas runt 50-60.
Nån som kan bekräfta eller dementera det? Nån som har ett E över?

Vad jag minns från då jag var barn satt siluminskyltarna på bilar som var några år äldre än de första "bullarna". På bilar från andra halvan av femtiotalet var det åtminstone i mina trakter mestadels plåtskylt med plastsiffror.
Att sätta siluminskylt på ditt projekt skulle jag uppfatta som en anakronism. Säkerligen fanns det då den var ny en del verkstäder som hade kvar ett lager av siluminsiffror/bokstäver, men ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle accepterat en omodern siluminskylt på sin sprillans nya Merca.
Aluplåt med plastsiffror eller om man skulle lyxa till det, en emaljskylt hade varit det gångbara.
Emaljskylt förutsätter jag att du än i dag skulle kunna beställa från Sprakareds Emaljverk, precis likadan som de gjordes på femtio- och sextiotalet, med eller utan S-märke..


jag gillar ditt argument att inge skulle vilja ha en gammal omodern skyllt på sin nya fina mercedes. Nu vet jag precis hur jag ska göra Tack.
Då ska jag bara jaga tag i rätt siffror och sälja eller byta bort de andra!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby Marie » Wed 23 Aug, 2017 23:07

gothicteo wrote:
Marie wrote:Vad jag minns från då jag var barn satt siluminskyltarna på bilar som var några år äldre än de första "bullarna". På bilar från andra halvan av femtiotalet var det åtminstone i mina trakter mestadels plåtskylt med plastsiffror.
Att sätta siluminskylt på ditt projekt skulle jag uppfatta som en anakronism. Säkerligen fanns det då den var ny en del verkstäder som hade kvar ett lager av siluminsiffror/bokstäver, men ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle accepterat en omodern siluminskylt på sin sprillans nya Merca.
Aluplåt med plastsiffror eller om man skulle lyxa till det, en emaljskylt hade varit det gångbara.
Emaljskylt förutsätter jag att du än i dag skulle kunna beställa från Sprakareds Emaljverk, precis likadan som de gjordes på femtio- och sextiotalet, med eller utan S-märke..


jag gillar ditt argument att inge skulle vilja ha en gammal omodern skyllt på sin nya fina mercedes. Nu vet jag precis hur jag ska göra Tack.
Då ska jag bara jaga tag i rätt siffror och sälja eller byta bort de andra!


Jo, eftersom man på den tiden - om man ville - kunde ta med sig numret från sin förra bil, så är nog enda skälet jag kan tänka mig till att ägaren även tog med själva siluminskylten, att den skylten var något slags turamulett (eller något liknande) för honom.

På min Ford V8 från juni 1939 skulle däremot de ursprungliga siluminskyltarna med L1036 vara helrätt, de är de enda som någonsin suttit monterade på den.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Mon 11 Sep, 2017 00:38

Efter konsultation av både SFRO och registreringsbesiktar så ska jag göra ett försök därför har jag nu börjat lägga ihop bilen provisoriskt......

Image
Jag börjar inse vad jag saknar för delar.... Frontplåten är krockad och sned så en rostig men rak hade varit bättre.

Image
Bilen ska ner ytterligare 3 cm fram för att jag ska bli helt nöjd. målet är markfrigång på 10cm.

Image
Även bak saknar jag en plåt... den under luckan mellan skärmarna. Även här duger en rostig men rak.
Hela bagagegolvet ska byggas om men utsidan vill jag behålla orginal.

Image
Jag funderar på om jag ska lägga igen tanklocksluckan eller om jag ska sätta huvudströmbrytare där. bak ska bilen ner 4cm för att nå målet och en bil som är i våg.

Jag har köpt på mig lite delar i större partier så nu har jag lite dubleter och lite delar till fena som jag inte behöver.......

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Tue 12 Sep, 2017 19:31

Nu är bilen strax redo för ett försök att registrera den.

Jag har givetvis inte kunnat hålla mig från att testa lite saker för att få en bedömning om hur det kommer att se ut.

Image
Lagom hög fram..... ska ta ner den bak så att allt hamnar i våg.

Image
Baksäte från w124 passar som en handske.

Nu kommer frågan.... vilka bakljus ska jag använda?
Image
Image
Image
Image

Kom gärna med förslag och motiveringar.
Jo bilen ska bli grå så det är därför den färgen ligger som bakgrund.

gothicteo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Wed 23 May, 2007 16:22

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby gothicteo » Thu 14 Sep, 2017 14:52

Image

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: W121 "midsommarprojektet"

Postby Torsten » Thu 14 Sep, 2017 21:15

Grattis, då är alltså det största bekymret(som du beskriver i första inlägget) avklarat!

Högra bakljusen röstar jag för, vita blinkersglas är passé!
Angående tanklock så tycker jag det vore synd om du la igen det ifall det blir den enda yttre förändringen. Är det mer customisering på gång så tycker jag du kan lägga igen det.
Baksäte från 124a känns lite för enkelt, det går inte att styra upp ett original på något vis?

Det jag ser fram emot mest är hjulupphängning och motorbyte. Är det nästa grej på tur?

Har du bestämt motor förresten? Förgasarkoverterad 2,3-16V tycker jag vore sjukt häftigt!
/ Torsten


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests