Page 2 of 3

Re: Kents Renoveringar

Posted: Wed 27 Sep, 2017 22:19
by torake
Kan du berätta igen var takluckan kom ifrån? Jag är väldigt fascinerad av takluckor.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Wed 27 Sep, 2017 22:19
by kentapenta
Den vita 280SEn är nu efter en sen kväll i garaget igår klar.

Motorn på väg ner på plats.

Image

Alla sladdar, slangar, rör och allt annat krafs på plats.
Till min stora glädje så funkar den helt perfekt, tyst och fin.

Image

Tycker den är fantastiskt snygg i vitt.
Tusenmiljonerkronorsfrågan nu är om den skall ha Barock eller kapslar.

Image

Image

Re: Kents Renoveringar

Posted: Wed 27 Sep, 2017 22:30
by kentapenta
torake wrote:Kan du berätta igen var takluckan kom ifrån? Jag är väldigt fascinerad av takluckor.


Det kommer från en vanlig personbil, W110 naturligtvis.
Safarin kunde beställas med lucka, men det är mycket ovanligt på W110 Safari.

Image

Image

Re: Kents Renoveringar

Posted: Wed 27 Sep, 2017 22:44
by kentapenta
yunk55 wrote:Mycket kul att se att forumet fick fortsatt liv.

Om jag hade dina skills så skulle jag hålla på och..........


Det handlar inte så mycket om skills.
Naturligtvis bör man ha tillgång till ett hyfsat garage.
Mitt har jag själv byggt, slagit i varenda spik själv (utan att vara snickare).

Alla kan, det är inte minst jag bevis för.
När jag började med den första Safarin hade jag inte varit i närheten av en svets.
Än mindre plockat isär en bil och satt ihop den.

Det handlar nog mer om man är beredd att lägga all sin fritid,
kanske ett två år eller mer utan att ge upp.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Wed 27 Sep, 2017 23:36
by Mimmi
Hej!

Har Du kollat varför M110motorn i Din W116 sitter fast? Det kan vara så att den skurit.
Jag känner till minst tre sådana motorer som skar när de var ganska nya, och några till som jag hört talas om. Den ena var i min W116 som fått ny motor beroende på detta, den andra en god väns och den tredje var det en arbetskamrat som hade. Det berodde i samtliga fall på att drivkedjan till oljepumpen gått av, och eftersom oljetrycksvarningslampa saknas upptäcktes inte det uteblivna oljetrycket i tid.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Thu 28 Sep, 2017 07:51
by kentapenta
Mimmi wrote:Hej!

Har Du kollat varför M110motorn i Din W116 sitter fast?


Den hade stått i 25 år.
Men jag tror att något hade hänt med den, i ena cylindern låg en tjock seg gegga.
Som tur var fick jag tag på en bra motor, en bekant som skulle lägga Diesel i sin 116.
Är nog som du säger, man reagerar lättare på att en lampa tänds.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 05:26
by yunk55
Du har byggt ditt eget garage helt själv och helrenoverat ett antal bilar då har man skills.

Den vita 280 SE:n skulle se så mycket finare ut utan solvallakromet. Och med barockfälgar givetvis.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 08:27
by Marie
yunk55 wrote:Den vita 280 SE:n skulle se så mycket finare ut utan solvallakromet. Och med barockfälgar givetvis.

Där har vi olika uppfattning. En Mercedes kan bara inte ha för mycket krom! Se till exempel hur mycket snyggare W112 är jämfört med W111. Och hjulhuskromet måste ju bara vara något man glömde när man designade W116. Den ser ju så ynkligt fattig och naken ut utan...

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 12:12
by peewee
Marie wrote:
yunk55 wrote:Den vita 280 SE:n skulle se så mycket finare ut utan solvallakromet. Och med barockfälgar givetvis.

Där har vi olika uppfattning. En Mercedes kan bara inte ha för mycket krom! Se till exempel hur mycket snyggare W112 är jämfört med W111. Och hjulhuskromet måste ju bara vara något man glömde när man designade W116. Den ser ju så ynkligt fattig och naken ut utan...
jag håller faktiskt med Marie på alla punkter.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 12:15
by kentapenta
Det gör jag också, jag har skärmkrom på båda W116 och även på SECen.
Hade det också på mina 107or.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 16:38
by G.
För mig är det ingen tvekan; bort med skärmkromet och behåll barockfälgarna.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 16:44
by AMG108
Jag sällar mig till lägret "För" skärmkrom, det är på lite äldre mercor jäkligt stiligt. Sedan kan jag även tycka att original kapslar ofta är ett alternativ till Barockerna, det är lite från fall till fall där. Hursom så gillar jag att Kent fortsätter presentera sina stordåd här :-D

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 22:33
by kentapenta
Skärmkrom eller inte är lika meningslöst som vilken färg som är snyggast.
Hade alla tyckt samma så kunde de målat alla bilar i samma kulör.
Och varför skall jag ta bort skärmkromet om jag nu råkar tycka att det är jäkligt snyggt?

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 22:48
by yunk55
Hade det varit snyggt så hade man lagt dit kromet från fabriken, så jo en bil kan ha för mycket krom.

Nu är det tårta på tårta, det blir för mycket och det ser inte ett dugg snyggt ut.

Re: Kents Renoveringar

Posted: Sun 01 Oct, 2017 23:48
by kentapenta
Det hände att man la på krom redan på fabriken, både på skärmkanter och trösklar.
Jag kan inte tycka att det blir tårta på tårta, bara att det är snyggt.

Image