Syrrans 190e 2,3 1991

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7154
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Syrrans 190e 2,3 1991

#1 Inläggav pasi » fre 29 sep, 2017 22:35

Hej. Mb lös som jag är för tillfället så kommer jag lägga upp syrrans bil här som tråd då jag ska göra i ordning den ingör vintersäsongen. Sla bytas vattenpump och termostat, ordentlig service ssmt rostsvetsning höger tröskel fram samt golv. Dock undrar jag en sak, kupevärmen fungerar ej, kommer bara ljummet trots full värme, står man still och varvar så kommer det varmare luft dock ej bastuvarmt. Vid motorvägskörning också bara ljummet. Den drar lite kylarvätska och jag tryckprovade den idag, ytterst lite tryck försvinner, i princip inget just nu, dock ser det ut som att den läcker vid vattenpumpen. Motortempen håller sig på 80-strecket. Är det bara att byta pump först och se om det blir bra eller är det nåt annat jag bör kolla? Ingen glykol i oljan och den ryker inte heller så den bränner nog inte glykolen..
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7154
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: Syrrans 190e 2,3 1991

#2 Inläggav pasi » lör 30 sep, 2017 06:48

Kan tilläggas att den inte bygger nåt övertryck alls i kylsystemet..
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
Jojjet
Guru
Guru
Inlägg: 5959
Ålder: 37
Blev medlem: mån 25 okt, 2004 07:32
Ort: Vnrl

Re: Syrrans 190e 2,3 1991

#3 Inläggav Jojjet » lör 30 sep, 2017 09:04

Hade liknande fenomen på en 200e för en massa år sedan. Bytte termostat, och efter det så blev det bra. Fattades väl nån ynka grad för att det skulle räcka.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Inlägg: 2043
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 14:26
Ort: Västerlanda

Re: Syrrans 190e 2,3 1991

#4 Inläggav Kjell Niklasson » lör 30 sep, 2017 09:46

Är slangarna som går till värmepaketet varma? Tycker att det låter som dålig cirkulation, eller möjligen igensatt värmeelement. Det sitter en vakuumventil för avstängning av vattenflödet till värmepaketet på höger sida, under plasten vid vindrutetorkaren. Kolla så att den inte kärvar.

Vad menar du med att den inte bygger något övertryck? Blir det normalt tryck, eller inget alls? Om det inte blir något tryck alls, kan man kanske misstänka locket på expansionskärlet. Jag har haft några som läckt, och då brukar det även försvinna en del kylvätska.

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7154
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: Syrrans 190e 2,3 1991

#5 Inläggav pasi » lör 30 sep, 2017 15:50

Kjell Niklasson skrev:Är slangarna som går till värmepaketet varma? Tycker att det låter som dålig cirkulation, eller möjligen igensatt värmeelement. Det sitter en vakuumventil för avstängning av vattenflödet till värmepaketet på höger sida, under plasten vid vindrutetorkaren. Kolla så att den inte kärvar.

Vad menar du med att den inte bygger något övertryck? Blir det normalt tryck, eller inget alls? Om det inte blir något tryck alls, kan man kanske misstänka locket på expansionskärlet. Jag har haft några som läckt, och då brukar det även försvinna en del kylvätska.


Bygger inget tryck alls..
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Inlägg: 2043
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 14:26
Ort: Västerlanda

Re: Syrrans 190e 2,3 1991

#6 Inläggav Kjell Niklasson » sön 01 okt, 2017 10:58

Då borde första steget vara att testa med ett annat lock.


Återgå till "Våra projekt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster