Page 1 of 2

126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 01:57
by m.rova
Tänkte börja ta tag i 126an nu. Den importerades 1998 från Florida. När den togs in till Sverige gick den inte att besiktiga för oss. Då dessa inte fanns på Europa marknaden så hade inte mercedes några intyg på buller, bromsar och stöldskydd. Av någon anledning för några år sen ändrades reglerna och den gick att besiktiga. Men blev ändå stående för oss. Nu tänkte jag ta tag i denna bilen, det blir att rolla den matt svart och kapa fjädrarna :lol: Nä, kommer ha den som brukis fram till sommaren, sedan tänkte jag börja se över den. Den är 100% rostfri vad jag kan se, finns kanske några typiska ställen jag missat men någon kunnig kan kanske underrätta mig isåfall. Den är sliten i lackering och inredning. Drivlinan verkar lira på bra, finns dock några småproblem. Tanken är väl att hålla den original. Om jag får tag i nya delar till inredningen så vore det perfekt, men finns det inte kanske man måste låta dom sy upp en ny klädsel.

Det som jag kommer försöka göra nu fram till sommaren är att försöka åtgärda dessa brister:

1: Jag får ingen värmer när den varvar över 2000 Rpm, Har kopplat bort vacuum slangen under huven och ersatt vattenventilen med ett rör. Så jag måste kanske plocka ur instrumentbrädan. Jag tror inte att något i värmesystemet förutom vattenventilen och fläkten går på el?

2: Några ventiler runt motorn gör vacuum systemet otätt.

3: Ligger jag och kör på jämn gas börjar den rycka.

4: Jag saknar tomgång när jag kallstartar den (-15 och kallare).

5: Felsöka varför den bränner säkringen till vänster backspegel och takluckan.


Det var vad jag tänkte göra nu. Kommer jag på något lägger jag till detta. Jag tar gärna emot ideer, synpunkter och tips.

Har några kassa bilder för nu, Kommer fota i dagsljus snarast.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 06:13
by AMG108
Den ser fin ut. :-D

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 12:34
by KOWALSKI 1
hur många HP och NM har denna turbo svartsotare?

tog du hem bilen som flyttgods eller var det bara spontanköp, du ville ha en udda bil?

hur många år blev bilen stående hemma i garaget efter importen då den inte gick att regga i sverige och sedan transportstyrelsen ändrade på reglerna för registrering?

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 14:45
by m.rova
125hp och 250nm :lol:
Fast den ryker inte just någonting, kanske vid kallstart.

Bilen importerades av min morfar 1998. Jag var bara 9år då :lol:
Den gick att registrera 2009 men användes inte. Jag har börjat använda den för den månad sen. Bara stått innan dess. Den köptes av en bekant som bor i Florida, vi privat importerade den så den gick inte att ta på undantag. Importerades mest pga att det var jätte bra pris. Men den har fått lackskador och trasig inredning när den bara stått. Märker även att väldigt många packningar och lister har torkat med tiden. Tyckte att det började vara dax att försöka bevara den pga att den är ovanlig och 100% rostfri.

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 16:44
by KOWALSKI 1
hoppas du hittar alla delar till denna modell, MB verkar ha slutat nytillverka vissa grejer, då blir det å leta upp det som är bättre begagnat.

USA lamporna var allt stiliga på dessa modeller

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 19:21
by m.rova
Jo jag gissar att det lär bli lite "raggande" på delar. men verkar ju finnas mycket begagnat och även nytt på ebay. Man får köpa fast det kanske inte behövs nu så man har.

Det är många som har tyckt att jag ska byta till europa lysen fram. Men jag gillar dessa USA lampor.
Det jag stör mig lite på är att dimljusen endast fungerar med halvljus, vill ju köra dom med endast p-ljus. Kikade på ljusomkopplaren men kontaktblecket som man skruvar kabeln i verkar saknas så man får väl försöka hitta från en europabil.

Image


Passade på att fota medans lite ljus fanns kvar.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 21:02
by KOWALSKI 1
Volvo 740 turbo USA modell med chromad elelr svartlackad front är ju hur fett som helst!
var ett exklusivt tillbehör på svenska vagnar.

jag tycker du ska behålla USA lamporna som dom är på bilen.
fippla med kablaget till ljusomkopplaren så du får dimmljus o parkljus.

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Feb, 2018 22:30
by Torsten
Stilig!
Lycka till med projektet :)

Re: 126 300SD 1985

Posted: Sun 11 Mar, 2018 20:46
by Etoda
Snygg bil, mycket trevlig färgsättning och en ovanlig fågel på svenska vägar. Vore trevligt om du höll den original, just av dessa anledningar.

Ställ ventiler och dieselpump, byt alla filter och, om det behövs, byt spridarspetsar och rensa silen i tanken. Sedan går den troligtvis jämt och fint. Går den inte rent beror det nästan alltid på bränsletillförseln.

Kallstarten sitter på dieselpumpen och om den krånglar har du ingen tomgång kall, men jag minns inte hur det ser ut på OM617 (dieselfemman från 70-talet).

Med lite tillsyn (och ingen vinterkörning) håller den din livstid och du lär inte förlora något på värdeminskning...

Re: 126 300SD 1985

Posted: Sun 11 Mar, 2018 23:31
by V70tdi
Etoda wrote:Med lite tillsyn (och ingen vinterkörning) håller den din livstid och du lär inte förlora något på värdeminskning...


Uppe i Tornedalen så är vinterklimatet bra med tanke på rost risken. Nu vet jag inte om mitt antagande hem till Tornedalen stämmer men en gissning med tanke på användarnamnet :-D
Skadar dock inte med en rostskyddsbehandling ändå så kan man köra med gott samvete året runt.

Re: 126 300SD 1985

Posted: Mon 12 Mar, 2018 16:38
by m.rova
Har upptäckt problemet med ryckig gång, det verkar vara lådan som slirar. Det var bara lite först men det blir värre och värre, nu känner man tydligt att varven skenar. Kollade oljan i lådan och den är röd och fin. Finns det något knep om den slirar eller är det bara att plocka ur den och lämna den på reparation?

Vi har underedsbehandlat den när den stod så den är som ny under, vinterklimatet är rätt skonsamt mot bilen om man inte kör den in och ut ur garaget så den blir fuktig. Bättre att låta den stå i kylan så kan inte rosten komma. Bor i Gällivare så nästan Tornedalen iallafall :-)

Re: 126 300SD 1985

Posted: Wed 25 Apr, 2018 17:14
by Tomas_B
prova byt olja+filter är de inte gjort efter importen så kan det vara boven. lådan kan ju även behöva renovering pga slarv med oljeservice.

Re: 126 300SD 1985

Posted: Thu 10 May, 2018 22:25
by mbpro
tomgång reglaras ju med ett separat vred innefrån hytten på 123 serie.torde ju va samma på denna modell

Re: 126 300SD 1985

Posted: Sun 17 Feb, 2019 10:57
by pasi
mbpro wrote:tomgång reglaras ju med ett separat vred innefrån hytten på 123 serie.torde ju va samma på denna modell

fel... det är bara bilar med 240diesel som har vredet..

Re: 126 300SD 1985

Posted: Sun 17 Feb, 2019 10:58
by pasi
Tomas_B wrote:prova byt olja+filter är de inte gjort efter importen så kan det vara boven. lådan kan ju även behöva renovering pga slarv med oljeservice.

precis. vaacumläckage påverkar lådan med.